וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיל בין הביטוח הלאומי וחברות הביטוח ייצא מהכיס שלכם

וואלה!רכב

עודכן לאחרונה: 17.8.2021 / 12:22

בעקבות חוק ההסדרים החדש, החל משנת 2023 נשלם כולנו יותר על ביטוח החובה לרכב. הסיבה? המוסד לביטוח לאומי "ויתר" על מאות מיליוני שקלים לחברות הביטוח ואלו נדרשות להשיב אותם

במהלך השוטף של הדברים, מערכת היחסים בין חברות הביטוח והמוסד לביטוח לאומי, לא מעניינות איש מלבד את פקידי האוצר וכלכלני המבטחות. אולם הפעם, יש לכך השלכה ישירה על הכיס של כל מחזיקי כלי הרכב בישראל. לאחרונה השלימו חברת הביטוח את החתימה על הסכם במסגרתו יידרשו החברות להשיב למוסד לביטוח לאומי הרבה מאוד כסף בגין הקצבאות ששילם המוסד למבוטחים שנפגעו בתאונות דרכים. זאת בשל העובדה שבמקרה של תאונת דרכים, משלם תחילה הביטוח הלאומי את הקצבאות לנפגעים ורק לאחר מכן מתחשבן עם חברות הביטוח. אולם בשנת 2017 בבדיקת מבקר המדינה התגלה כי המוסד לביטוח לאומי ויתר לחברות הביטוח על מאות מיליוני שקלים שהן חייבות לו במסגרת ההתקזזות הזו. על מנת לתקן את העיוות הזה שונה ב-2019 ההסדר, ולפי הסידור החדש, החל מ-2023 ישלמו חברות הביטוח אחוז קבוע מהפרמיות למוסד לביטוח לאומי.

המחשבה מאחורי המהלך הייתה לפשט פרוצדורות וגם להקדים את התשלום במספר שנים. ומכיוון שכמו בטבע, גם בכלכלה אין וואקום, על פי הפרסומים סביר להניח כי בשל ההתפתחות, תידרש העלאה של פרמיית החובה של ביטוחי הרכב בשיעור של בין 3-4%. זאת כל עוד המפקח על הביטוח לא יתערב במהלך.

תאונת דרכים ברחוב הרב מלכה פתח תקווה ב-1 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
המוסד לביטוח לאומי ויתר לחברות הביטוח על סכומים אדירים שהועברו למבוטחים שנפגעו/ראובן קסטרו

לכאורה, אלו אחוזים זניחים, אולם כאשר מדברים על מכפלות של היקף שוק, מדובר על תוספת מצרפית שיכולה להגיע לעשרות ואף מאות מיליוני שקלים. סיכום שנת 2020 מלמד כי במרוצתו, גבו חברות הביטוח בישראל לא פחות מכ-5 מיליארד שקלים בגין מכירת פוליסות חובה כאשר רווחיהן הסתכמו ב-424 מיליון שקלים ובשנת 2019 - על כמיליארד שקלים.

גם כאשר מתבוננים על שולי הרווח במכירת פוליסות מקיף - קשה להזיל דמעה, גם אם מצמידים בצל לעין .על פי הנתונים, ענף הרכב - רכוש, מהווה את מנוע הרווחים החזק ביותר עבור המבטחות בישראל. מדובר על לא פחות מ 8.4 מיליארד שקלים שכולנו שילמנו להם, רק במהלך שנת 2020, וזאת ללא שהתייחסנו למיליארדים הנוספים שהצטברו בקופותיהם בגין תשלומים לרכישת פוליסת חובה. כך לדוגמא, חברת הביטוח מגדל, הכניסה 778 מיליון שקלים כפרמיות מביטוחי רכב, כאשר רווחיה, בניכוי התביעות ששילמה עומד על 65 מיליון שקלים. גם שאר החברות מודות כל בוקר על איכותה הירודה של התחבורה הציבורית שמאלצת אותנו לרכוש עוד ועוד כלי רכב ובהתאם גם ביטוחים. על פי הנתונים, בשנת 2020 נכנסו לקופת חברת הביטוח הפניקס כמיליארד שקלים בגין ביטוחי רכוש, תוך שהיא גורפת רווח של 77 מיליון שקלים. וכך לדוגמא, גם בחברת AIG, שהציגה סף רווחיות נאה ביותר: מחזור מכירות של 370 מיליון שקלים ורווח של 71 מיליון שקלים.

עו"ד אסף ורשה. רגב כלף,
עו"ד אסף ורשה. שנת הקורונה הביאה רווחיות יפה מאוד לחברות הביטוח בשל מיעוט הנסועה/רגב כלף

באופן די חריג, מה שסידר לחברות הביטוח שולי רווח מנצנצים, זו דווקא הקורונה. כן, בעוד שבענפים רבים נרשמה ירידה משמעותית במחזור וברווחים, בכל הנוגע לענף הביטוח רכב, הקורונה התגלתה כבוננזה אמיתית. מדוע? הסגרים, שהפחיתו באופן משמעותי את היקף הנסועה. וכאשר נוסעים פחות - גם עושים פחות תאונות. ומה לגבי שנת 2021? האם גם היא צפויה להסתיים בצורה חלומית עבור מבטחות הרכבים בישראל? "קשה להעריך כיצד תסתיים שנת 2021 מבחינת רווחיות ענף הרכב רכוש, אולם סביר להניח כי יחס התביעות המצרפי כתוצאה מהסגרים במהלך שנת 2020, לא יישמר גם במהלך השנה הנוכחית" מציין עו"ד אסף ורשה, מבכירי עוה"ד בישראל בתחום הרכב רכוש. לדבריו החזרה לשגרה, משמעה יותר תאונות דרכים, שבתורן מתורגמות לעליה במספר התביעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully