וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנחנו יודעים מאיפה יגנבו לכם את הרכב

עודכן לאחרונה: 12.10.2021 / 7:13

מדו"ח רבעוני של חברת איתוראן עולה כי בשלושת החודשים האחרונים נרשמה עליה של 38% בגניבות הרכב. חוליות הגנבים הפכו למתוחכמות יותר ואיפה סביר להניח שיגנבו לכם את המכונית?

החזרה של המשק לשגרה אחרי שנה של שיתוק קורונה וגלי התחלואה האחרונים, מחזירה לשגרה גם את הצדדים הפחות נעימים שכבר הספקנו לשכוח. אנחנו לא מדברים על פקקי התנועה האדירים שרק החריפו אחרי שנה של בולמוס קניית מכוניות, אנחנו מדברים על העליה בגניבת מכוניות שלפחות על פי הדו"ח הרבעוני של חברת "איתוראן" עומדת על 38 אחוזים בחודשים האחרונים ביחס לתקופה המקבילה.

סוגי גניבות רכב רבעון 3 2021. צילום מסך, צילום מסך
איך גונבים לכם את המכונית?/צילום מסך, צילום מסך

הסיבות, הן שילוב של שני גורמים מרכזיים - הראשון הוא העובדה שבשנת הקורונה נשארו יותר ויותר אנשים בבתים, בקרבת כלי הרכב ולגנבים לא הייתה הזדמנות לשים עליהם את היד בהיעדר הבעלים. הסיבה השנייה הייתה נוכחות מוגברת של המשטרה בכבישים, במחסומי אכיפת הבידוד והסגרים השונים. בין הגורמים הנוספים שאפשר למנות היו גם הנסועה המופחתת שבעקבותיה ירדה הדרישה לחלפים זולים לצורך תיקון תאונה או תיקונים מכניים.

רכב איתוראן. יחצ,
מכונית גנובה שאותרה על ידי צוותים של איתוראן/יחצ

ניר שרצקי, מנכ"ל חברת איתוראן מציין כי אחת התופעות המאפיינות את גניבת המכוניות בחודשים האחרונים היא העברה של כלי הרכב דרך פרצות גדולות שקיימות בגדר ההפרדה. הפרצות האלו קיימות לדבריו באיזור קלקיליה, טול כרם ובאיזור מודיעין.

חוליות הגניבה פועלות בצורה מאורגנת כאשר כל אחת מהן "מתמחה" בסוג מסוים של כלי רכב ממותג מסוים ומבצעת את הגניבות על פי הזמנה מראש. אז נכנסים לפעולה בעלי התפקידים השונים המתחלקים ל"מאתרים" המחפשים את כלי הרכב המבוקש, "חוליית סיור" שבודקת את מקום הגניבה, "חוליית הפריצה", "חוליית מילוט" וכן תצפיתנים לאורך מסלול המילוט של הגנבים המתריעים בפניה על מחסומים או נוכחות משטרתית בכבישים.

רכב איתוראן. יחצ,
כלי הרכב מועברים לשטחי הרשות דרך פרצות ענק בגדר ההפרדה/יחצ

למרות שבמקרה של תפיסת החוליות "על חם", כפי שנעשה ב-98 מקרים מתחילת השנה על ידי איתוראן, ישנה סבירות גבוהה יותר להרשעה ומאסר ממושך - בפועל קשה לומר שהדבר מרתיע במיוחד את גנבי הרכב שברובם הינם תושבי הרשות וכלל לא מוטרדים ממערכת אכיפת החוק, המשפט והענישה הישראלית.
"ברבעון השלישי של 2021 התמקדו גנבי הרכב בהעברת הרכבים הגנובים לערים רמאללה וטול כרם הנמצאות בסמוך למרכז הארץ דרך המחסומים ופרצות בגדר ההפרדה ואשר משמשות עבור הגנבים ערי מקלט לכל דבר ועניין" אומר שרצקי.

רכב גנוב שאותר על ידי איתוראן. יחצ,
הלהיטים - ג'יפונים ורכבי שטח/יחצ

כלי הרכב ה"מבוקשים" ביותר אצל גנבי הרכב חופפים כרגיל את אלו המבוקשים יותר בשוק הכללי בשל הביקוש לחלפים. במקרה הזה אלו רכבי שטח וג'יפונים המהווים 38% מהגניבות, מכוניות פרטיות לסוגיהן מהוות 25%, הכלים הדו גלגליים בהיותם "טרף קל" וגם בעלי ביקוש רב לחלפים במקום השלישי עם 21%, כלי רכב מסחריים וטנדרים עם 10 אחוזים, משאיות עם 4 אחוזים ועוד 2% מהווים כלי צמ"ה דוגמת טרקטורים, שופלים ומחפרונים.

איזורי גניבת רכב רבעון 3 2021. צילום מסך, צילום מסך
האיזורים בארץ מהם נגנבות מכוניות/צילום מסך, צילום מסך

אבל יש עוד נתון והוא החשוב ביותר, לא רק מאיפה בארץ גונבים את המכוניות, אלא המיקום המועדף ביותר על הגנבים לצורך העבודה. מסתבר שחניונים תת קרקעיים הם זירה אטרקטיבית מאוד עבור גנבי הרכב בשל העובדה שבעיות תקשורת בהם מקשות על איתור מקלטי GPS ותשדורת נתונים למוקדי הביטוח והאיתור עד שהרכב כבר בתנועה ומחוץ לחניון.

גם חניונים פתוחים בקרבת מרכזי תעסוקה נמצאו כאטרקטיביים, בעיקר בשל "המגוון" הרחב והעובדה שבעלי הרכב נמצאים הרחק ממנו למשך שעות. במקרים האלו, המקומות המועדפים על הגנבים יהיו פאתי המגרש, בו יש פחות תנועה ואם אינו מואר, אז שעות החשכה.

עוד מככבים ברשימה תחנות רכבת, בעיקר אלו הסגורות ואינן מאוישות בלילות, חניית הבית הפרטי ואפילו החניונים בשדה התעופה כבר סומנו כיעד מועדף על ידי הגנבים, שלא חוששים להגיע לתוך השדה ולהשאיר חניה ריקה למי שחוזר מהחופשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully