וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכב מהעבודה? אתם חשופים ל"עוקץ דוחות" באלפי שקלים

יואב פולס

עודכן לאחרונה: 10.11.2021 / 11:36

מאחורי כל דו"ח אוטומטי שאתם מקבלים בשל עבירת תנועה או חניה עם רכב חברה עומדת מערכת כמעט אוטומטית שתעשה הכל כדי שאתם תשלמו אותו - גם אם כלל לא ביצעתם אותה

דוחות תנועה (מהמשטרה) ודוחות של פיקוח עירוני הם חלק מהחיים של מרבית הנהגים. אם טרם קיבלתם דו"ח אז תקבלו, זה רק עניין של זמן. חניה, מהירות מופרזת, נסיעה על נת"צ, ועוד. אם נפרוט כל עבירה אז מן הראוי לציין כי ניתן היה להימנע ממנה, אם על ידי נהיגה כחוק ואם על ידי שמירה על תקנות עירוניות. שלא תתבלבלו לרגע, למשטרה ולעיריות אין שום רצון שתפסיקו לבצע עבירות תנועה. הדוחות שאתם מקבלים ומשלמים הם מקור הכנסה עצום למדינה ולעיריות.

כאשר אתם מבצעים עבירה ה"מזכה" בדו"ח, הגורם המפקח פונה למשרד הרישוי לקבל את פרטי בעל הרכב לפי מספר הרישוי, והדוח מופק במערכות אוטומטיות לחלוטין ונשלח אליכם באמצעות דואר ישראל. שימו לב לשני מרכיבים עיקריים - פרטי בעל הרכב (לא פרטי הנהג) ודואר ישראל.

כשדו"ח מגיע לבעל הרכב הוא יכול להחליט לשלם אותו (משפטית זה אומר שהוא מודה באשמה), לערער עליו מול מפיק הדו"ח, לבקש להמיר אותו באזהרה (תלוי בסוג העבירה ועברו התעבורתי של הנהג), לבקש להישפט וגם לבקש להסב את הדוח על שם נהג אחר. באתר משטרת ישראל מפורטות בבירור כל האפשרויות העומדות בפני נהג המקבל דו"ח משטרה, אני ממליץ להיכנס לאתר ולקרוא.
התכנסו כאן לטובת הסעיף האחרון - הסבת הדוחות.

חניה בכחול לבן בתל אביב. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
גם דו"ח חניה יכול לתפוח לסכומים מבהילים עד שיגיע אליכם/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

כאשר אתם מבקשים להסב את הדוח על שם נהג אחר, אתם נדרשים להמציא למשטרה פרטים מדויקים על אותו הנהג אשר לטענתכם נהג ברכב עם הצהרתו בדבר נכונות הפרטים.

כאשר רכב רשום על שם חברה או חברת ליסינג/השכרה, המחוקק קבע סנקציה שמטרתה לעודד את התאגיד להסב את הדו"ח על שם הנהג. זאת על מנת להימנע ממצב שבו בחסות רישום הרכב ה"אנונימי" יוכלו נהגים לבצע עבירות תנועה ללא חשש מתשלום דו"ח או צבירת נקודות. כיצד פועלת הסנקציה? כאשר הדו"ח אינו מוסב על שם נהג מסוים, הקנס שמקבלת החברה הוא בסכום של פי ארבע מקנס העבירה המקורי, כך שאם העבירה שהנהג ביצע גוררת עימה קנה של 1,500 שקלים התאגיד יקבל את הדו"ח עם קנס בגובה 6,000 שקלים.

לציי הרכב וחברות הליסינג יש מאות אלפי מכוניות, חלקן גם עובר עבירות (ראו פסקה ראשונה). כאשר אתם מקבלים רכב צמוד מהמעסיק, אתם חותמים על ערכת מסמכים, בהם מכתב המאשר לתאגיד להסב את הדוח על שמכם מבלי להתייעץ עימכם. קיבלתם רכב - האחריות שלכם.
התאגיד או חברת הליסינג לא באמת מתעניינת מי נהג ברכב ומתי, ופועלים על "אוטומט". רכב שמספרו X קיבל דו"ח - יש להסב את הדוח על שם נהג Y. תודה ושלום. התאגיד או חברת הליסינג יפנו למי שהפיק את הדוח ויסבו אותו על שם הנהג.

גרירת רכב, רחוב בן יהודה, תל אביב, 19 ביולי 2021. ראובן קסטרו
לא משנה מי ביצע את העבירה, היא תוסב על שמכם/ראובן קסטרו

כאן אנחנו באים להצביע לכם על סט כשלים שכנהגים אתם חייבים להיות מודעים להם ולבדוק אותם.
ראשית, קיבלתם דוח כלשהו על שמכם - בדקו את הדו"ח היטב. בין אם הרכב בבעלותכם ובין אם הרכב בבעלות חברה/ליסינג, למערכות האוטומטיות הקוראות מספרי רישוי יש תקלות. לדוגמא - הספרה 0 עם בורג באמצע עלולה להיות מתורגמת ל 8. ויש עוד הרבה, כמו בחוליה שבה כאשר התאגיד או חברת הליסינג מקבלים את הדו"ח, ההסבה על שם הנהג מבוצעת ידנית. היכן שיש בני אדם יש טעויות, וטעות הקלדה או טעות קריאה פשוטה או הקראה של המספר בטלפון יכולה להביא לביתכם דו"ח בגין רכב שונה מהרכב שלכם.

זאת ועוד, חברת הליסינג לקחה את הרכב שלכם לטיפול, ונהג של חברת הליסינג ביצע עבירה, הדו"ח יגיע אליכם הביתה. יש חברות המנהלות מעקבים מפורטים ומדויקים על איסוף והחזרת כלי רכב מלקוחות, ויש כאלה שפחות. כך או כך - הדוח יירשם על שמכם גם אם את העבירה ביצע נהג של התאגיד או חברת ליסינג. אם אין בידיכם תיעוד (רצוי פיזי, מסמכי אקסל קל מאוד לשנות ולערוך...) שהרכב נלקח לטיפול באותו יום, או דרך להוכיח במידה סבירה כי הרכב לא היה ברשותכם באותו זמן - אתם בבעיה.

לוחית רישוי חדשה עם 8 ספרות. קובי ליאני
למצלמות, הספרה 0 עם בורג במרכזה תיראה לפעמים כמו 8/קובי ליאני

זוכרים שרשמתי שהדוח יגיע אליכם באמצעות דואר ישראל? אז אל תתפלאו אם תקבלו פתאום דו"ח שלא ידעתם על קיומו או על קיום העבירה, עם כפל קנסות, פיגורים והתראות לפני עיקולים. לא כל הדוחות מגיעים לנהגים בזמן, גם אם המשטרה הפיקה אותם במועד. קצת כמו החבילה שלכם מאליאקספרס, הדואר בארץ הוא נקודת כשל משמעותית בתהליך.

אז מה צריך לעשות אם קיבלתם דוח שהוסב על שמכם:
1. בדקו את הדו"ח היטב. כמעט כל העבירות היום מצולמות. דרשו לראות את תמונת הרכב שלכם מבצע את העבירה, ובדקו שמספר הרישוי אכן תואם את מספר הרישוי של הרכב שברשותכם.

2. באם הנכם נוהגים ברכב חברה / ליסינג - בצעו תיעוד מדויק ומפורט עבור כל נסיעה ברכב שלא אתם עשיתם. מתי לקחו את הרכב שלכם לטיפול ברמת תאריך ושעה מדויקת, ומתי החזירו לכם. זה יסייע לכם להוכיח כי נהג אחר עשה עבירה ברכב שלכם. בקשו שיירשם תיעוד פיזי אצל קצין הבטיחות או חברת הליסינג עליהם חותמים אנשי השירות שאספו והחזירו את המכונית.

3. באם קיבלתם רכב גישור / חליפי - בצעו תיעוד מדויק כאמור בסעיף 2.

4. אם דו"ח שמגיע אליכם בפעם הראשונה כולל כבר כפל קנס ופיגורים - פנו ל 'מרכז לפניות נהגים ארצי - מפנ"א' ובקשו החזרה של הדוח לסכום המקורי. הכי גרוע - יסרבו לכם. לנסות לא עולה כסף.

5. אם יש ספק - תתייעצו עם עו"ד שזו התמחותו. מותר לכם. אח"כ תקבלו החלטה כיצד לפעול.

6. סעו כחוק!

עוד כתבות של יואב פולס בבלוג שלו קאר-פד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully