וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופ"ש חורפי בדרך: 10 טיפים לנהיגת חורף

עודכן לאחרונה: 16.11.2021 / 20:13

נהיגת חורף, בטח בגשם משמעותי ראשון דורשת שינוי באופן בו אנחנו נוהגים ומתנהגים בכביש. זה מדריך נהיגת החורף של "וואלה!רכב" עם 10 טיפים שאתם חייבים לשנן

החורף הישראלי לקח השנה את הזמן ועל פי תחזיות מזג האוויר, אנחנו עומדים לפגוש במופע הגשם הרציני הראשון של השנה כבר בסוף השבוע הקרוב. בכל הקשור לנהיגה, לגשם ראשון יש שתי משמעויות מרכזיות: הראשונה נוגעת למקדם האחיזה הנמוך יותר גם ביחס לתנאי כביש רטוב. הדבר נובע מכך שהמים על הכביש מציפים אבק, שמן ושאר חומרים שיוצרים שכבה חלקלקה על פני האספלט וזו מורידה את רמת האחיזה. הסיבה השניה נוגעת להרגלי הנהיגה שסיגלנו בחודשי הקיץ. נדרשת התאמה של מהירות הנסיעה בכל אותן פניות, מחלפים או מעגלי תנועה שהתרגלנו לעבור במהירות מסוימת וכעת צריך לעשות את ה"סוויץ'" בראש ולהתאים את מהירות הנסיעה לתנאים החדשים.

אבל מלבד אלו, יש גם כמה דברים שתמיד טוב להזכיר או להכיר כאשר מדובר בנהיגת חורף.

מזג אויר חורפי בתל אביב, 17 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
עוברים בשלוליות? תתחשבו בהולכי הרגל/ראובן קסטרו

1. צמיגים

שמירה על מכלולי הרכב במצב תקין היא דבר חשוב לאורך כל השנה, אבל בחורף כמה מהמרכיבים בו הופכים לקריטיים במיוחד. הצמיגים שעברו קיץ לוהט עשויים להיות סדוקים, שחוקים ובלויים - כל אחד מאלו עשוי להפחית את רמת האחיזה של המכונית, במיוחד אם החריצים בצמיגים הגיעו לרמה שאינה מאפשרת פינוי יעיל של מים, מה שגורם ל"ציפה" של הצמיג ואיבוד אחיזה.

איך תדעו כמה שחוקים הצמיגים שלכם? אתם מוזמנים לבצע את "מבחן השקל". קחו מטבע של שקל והכניסו אותו בין החריצים בצמיג כאשר הספרה 1 ומתחתיה הכיתוב "שקל חדש" שעליו פונה אליכם. במידה ואינכם רואים את הכיתוב, סחטיין עליכם, הצמיגים שלכם במצב תקין. במידה ואתם מצליחים לקרוא את המילה שקל, הצמיגים קרובים למועד ההחלפה שלהם, שכן החריצים אינם עמוקים דיים. במידה ואתם קוראים את שתי המילים - אתם הולכים להחליף את הצמיגים שלכם מחר בבוקר!

צמיג גודייר F1 אסימטריק 3. אתר יצרן
מבחן השקל. מכירים?/אתר יצרן

2. תאורה

רכיב נוסף שאתם רוצים להבטיח תקינות שלו הוא מערכת התאורה. רוב הפנסים במכוניות המודרניות עשויים מחופת פלסטיק שאחרי כמה שנים בשמש הישראלית מקבלת מראה עכור שפוגע ביכולת התאורה שלהם. בחנויות לאביזרי רכב ניתן לרכוש ערכות לניקוי פנסים שמחזירות את המראה הצלול לכיסויי הפלסטיק. חפשו את אלו של המותגים המוכרים כמו SONEX, 3M, turtle או מגוויר'ס. אם אתם רוצים להיות ממש חסכנים, אתם יכולים לנסות גם פטנטים אחרים כמו שימוש בספרי של WD40 או משחת שיניים - קחו בחשבון, שני האחרונים לא ממש מספקים פתרון שמחזיק יותר מכמה שבועות.

תקלות חורף. bosch,
מתי החלפתם בלמים לאחרונה?/bosch

3. בלמים

כמו הצמיגים, גם תקינות מערכת הבלמים שלכם היא קריטית לאורך כל השנה. אבל בחורף כאשר נקודת הפתיחה שלכם פחות טובה לכתחילה עולה שבעתיים המשמעות של בלמים תקינים בהם הרפידות והצלחות איכותיות ואינן שחוקות.

רכיב נוסף שהבטיחות שלכם תלויה בו הוא תקינות מערכת ה-ABS, זו שאחראית לכך שמרחקי הבלימה שלכם יהיו קצרים יותר, ימנעו החלקה של המכונית בשל נעילת גלגלים וישמרו על יכולת ההיגוי שלכם גם בבלימת חירום. תקלה בה תדליק נורה אדומה בלוח המחוונים. אבל יש היבט נוסף וזה ההיכרות שלכם עם המערכת ואופן הפעולה שלה. בלי להיכנס לסיבה הטכנית שבגללה זה קורה, ברוב מערכות ה-ABS, בבלימת חירום התחושה שמתקבלת היא של רעידות בדוושה ובהגה - וזה תקין לחלוטין, אין מה להיבהל.

ניתן ואף רצוי להתנסות בבלימה כזו שלא במצב חירום באופן עצמאי. מצאו קטע כביש צדדי וריק, בו אינכם מסכנים או מפריעים לתנועה, האיצו את המכונית למהירות של כ-40-50 קמ"ש ובילמו בעוצמה המירבית.
וכן, זה מותר, על פי סעיף 53 בתקנות התעבורה.

אי שמירת מרחק. אתר יצרן
בחורף חשוב עוד יותר להקפיד על שמירת מרחק מהרכב שלפנינו/אתר יצרן

4. שמירת מרחק

שמירת מרחק נכונה בכביש היא רכיב חשוב מאוד בכל נהיגה. הן בפן הבטיחותי, הן בפן של חיסכון בדלק והיא אפילו יכולה להפחית עומסי תנועה. אבל בחורף, שמירת מרחק היא קריטית הרבה יותר. תנאי הראות לא אידיאליים, מרחק הבלימה ארוך יותר, נהגים עשויים להיבהל משלולית או סחף אדמה על הכביש, לבלום או לסטות בחדות - כמה להוסיף? קחו עוד שנייה של שמירת מרחק בכביש רטוב ביום, עוד שנייה במקרה של גשם שוטף ועוד אחת אם כל זה קורה גם בלילה.

5. אדים, מראות ושמשות

אחת התופעות הנפוצות ביותר בנהיגת חורף הם האדים שנוצרים בחלק הפנימי של השמשה. שלל תכשירים ושיטות סבתא יבטיחו לכם העלמה של המטרד הזה, אבל הפתרון הוא פשוט הרבה יותר - המזגן במכונית שלכם. לא משנה אם הוא מופעל על חום או קור, כל הרעיון הוא שהאוויר היבש שיוצא ממנו סופח את הלחות, זו שיוצרת את האדים, ואלו נעלמים במהירות. בחלק מהמכוניות החדשות יחסית יש כפתור מיוחד לכך, הוא נמצא לרוב בסמוך לכפתור של הפשרת השמשה האחורית.

אם נכנסתם למכונית וקשה לכם לראות החוצה בשל טיפות המים על השמשה, הנה טיפ קטן - פתחו וסגרו את החלון - בחלק החיצוני שלו ישנו גומי שפועל כמו מגב ומיועד בין השאר בשביל זה.

הפעלתם את המגבים והם חורקים או מותירים "שבילים" על השמשה - הם יבשים ובלויים -החליפו אותם בהקדם.

מזג אויר חורפי בתל אביב, 17 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
יותר מאשר רגיל - חפשו את הרוכבים/ראובן קסטרו

6. אתם והם

מעבר לתנאים המכבידים של נהיגה בחורף, צריך לזכור שגם שם אנחנו לא לבד בכביש ולידו. קחו תמיד בחשבון שגם הנהגים סביבכם גם הם לא רואים טוב מבעד לשמשות מלאות מים ויתקשו לבלום או לתמרן במצב חירום. הקפידו שלא להפתיע אותם, לאותת מוקדם מהרגיל ובמיוחד הדברים אמורים כלפי רוכבי הדו גלגלי שבחורף נאלצים להתמודד לא רק עם תנאי האחיזה והבלימה הגרועים, אלא גם עם ראות בעייתי מאוד מבעד לקסדה.

שימו לב גם להולכי הרגל, הם אינם מוגנים על ידי מרכב אטום ומעבר מהיר מדי שלכם ליד שלולית משאיר אותם רטובים גם הרבה אחרי שתעברו שם.

הצפות באשקלון, 15 בנובמבר 2020. אדי ישראל, חשיפה בי"ס לצילום אשקלון, אתר רשמי
המכונית שלכם היא לא אמפיבית, עדיף לוותר/אתר רשמי, אדי ישראל, חשיפה בי"ס לצילום אשקלון

7. שלוליות

נראה שליקויי התשתית בישראל מפתיעים אותנו בכל חורף מחדש בהצפות ובשלוליות הענק שהמכוניות שלנו נאלצות לחצות. אז הנה כמה דברים שכדאי לדעת על שלוליות.

קודם כל השתדלו להימנע מחציית שלוליות עמוקות, גם אם זה אומר לעשות עיקוף קטן ולהאריך את הדרך. החלטתם להיכנס פנימה? נסו לקבל אינדיקציה על עומק השלולית לפי המדרכה או המכוניות שחונות בסביבה. אם גובה המים עובר את המדרכה או חצי הגלגל של מכונית משפחתית ממוצעת - זה עמוק. "מערבולות" בתוך זרם המים יעידו על בורות נבזיים שמסתתרים שם.

אתם ממשיכים? כדאי מאוד שתעשו את זה כאשר אתם יודעים היכן נמצאים פתחי יניקת האוויר למנוע שלכם, אחרת אתם מסתכנים בהרס מוחלט ומיידי של המנוע.

בזמן חציית השלולית הקפידו על כניסה איטית, קצב נסיעה אחיד עם גז קבוע ובמהירות נמוכה. כניסה איטית תמנע הרמת גל מים שיגיע למקומות שאתם לא רוצים שמים יגיעו אליהם. אחיד על מנת שלא לאפשר למים לחדור לאגזוז של המכונית ובמהירות נמוכה על מנת לאפשר לצמיגים לשמור על מקסימום מגע עם האספלט.

אם ההגה נעשה "קל" בזמן החציה, אתם כנראה במצב של "ציפה", בו הצמיגים מאבדים אחיזה, בשום פנים ואופן אין להסיט את ההגה. הסכנה בכך טמונה במקרה בו ברגע שמתחדשת האחיזה, הגלגים שלכם יהיו מופנים הצידה והמכונית תסטה בבת אחת.

יצאתם מהשלולית, בצעו מספר בלימות קצרות על מנת לייבש את צלחות ורפידות הבלמים.

מזג אויר גשום בתל אביב, 9 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
הולכי הרגל עטופים במעילים, צעיפים והמטריות חוסמות את שדה הראיה - קחו את זה בחשבון/ראובן קסטרו

8. פניות

כמו עם מרחקי העצירה ובהאצה, האחיזה הנמוכה יותר בחורף קריטית גם בפניות. המכונית מתקשה לפנות ולתמרן כמו על כביש יבש וזה בעיקר דורש כמה שינויים באופן בו מגיעים, צולחים ויוצאים מפניות.

בשלב הראשון נסו לזהות מה רמת הניקוז בכביש, לעיתים המים מתנקזים בחלקו החיצוני או הפנימי (בתלוי בשיפוע) ומותירים איזור בו האחיזה תהייה מעט טובה יותר. לעיתים הדבר גם יכול להיווצר באותו מקום בו עברו כבר מספר כלי רכב ו"ייבשו" את הכביש עם הצמיגים שלהם.

התאמת המהירות לעיקול היא קריטית וכן כניסה חלקה עם כמה שפחות פעולות היגוי חדות או פתאומיות שיפרו את האחיזה. המלצה אחרונה, בפניות חדות נסו להגיע עם ליטוף עדין מאוד של דוושת הבלם, העברת המשקל לפנים תשפר את ההצמדה של הצמיגים לאספלט ואת האחיזה.

ביציאה מהפניה הקפידו להאיץ במתינות על מנת שלא לגרום לצמיגים הקדמיים להסתחרר ובעקבות כך להגיע למצב של איבוד אחיזה ובמקרים קיצוניים גם "בריחה" של החלק הקדמי במה שמכונה "תת היגוי".

חניה עקומה. קינן כהן
גם עקום גם הפוך, הכי גרוע שיש/קינן כהן

9. חונים

אחרי שהגענו ליעד שלנו ויותר מאשר בשאר ימות השנה - ההמלצה החד משמעית היא לחנות אך ורק עם הפנים החוצה, מה שנקרא "ברוורס". בחורף החניה באופן הזה חשובה וקריטית הרבה יותר מכיוון שכאשר תנאי הראות גרועים וטיפות מים מכסות את השמשה האחורית והמראות, הדבר האחרון שאנחנו רוצים זה להתחיל לנהוג החוצה לנתיב הנסיעה של המכוניות האחרות בלי שאנחנו רואים משהו.

חניה עם הפנים החוצה תאפשר לנו תצפית טובה הרבה יותר על הנעשה בנתיב.

הירקון, ינואר 2013. ניב אהרונסון
אל תיכנסו לשלולית שאתם לא יודעים איך תצאו ממנה/ניב אהרונסון

10. נעליים וביגוד

במכונית שלכם יש חימום, אין צורך להישאר עם מעיל מסורבל, צעיף וכובע גרב שיגבילו את התנועות שלכם בנהיגה. הסירו את כל פריטי הלבוש האלו על מנת לאפשר לכם להניע את הראש בחופשיות כדי להסתכל במראות או מחלונות הצד.

ניגשים לרכב? הסוליות שלכם רטובות, רגע של חוסר תשומת לב ובלחיצה הראשונה על הבלמים הרגל מחליקה מדוושת הבלם, במקרה הגרוע, היא מחליקה לדוושת הגז. רגע לפני שיוצאים לדרך, תנו ניגוב על השטיחונים ברכב, או יותר טוב, החזיקו סמרטוט קטן בדיוק למטרה הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully