וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה? מכה קלה בכנף: דוח רשות המסים על שוק הרכב הישראלי

עודכן לאחרונה: 18.11.2021 / 11:40

לא הסגרים, לא החל"ת ולא חוסר היציבות הפוליטית: בסקירת שוק הרכב של רשות המיסים נחשפים המספרים מאחורי בולמוס המכוניות החדשות. בצל משבר האקלים הישראלים גילו את המכוניות ההיברידיות - והתאהבו בהן. וגם: איזה צבע לרכב שולט בכבישים?

למרות שאין מישהו שלא היה מזדכה בחזרה על שנת 2020 ואפילו לא מבקש החזר עליה, בכל מה שקשור למכירת רכב חדש בישראל, יחסית לענפים אחרים שיידרשו שנים לשקם אותם אם בכלל, הקורונה הייתה מכה קלה בכנף. ההכנסות ממיסוי רכב חדש מהוות רבע מכלל הכנסות המדינה מרכב, וזה בעיקר אומר שהמנגנון המשומן של העשרת הקופה המשיך לעבוד מצוין גם בשנה הרעה ההיא.

כמה מצוין? הנה כמה מספרים על מכונת הכסף המניבה שנקראת ייבוא רכב לישראל: זו הכניסה למדינה בשנת 2020 עשרה מיליארד ו-275 מיליון שקלים - בשנת קורונה של משק פתוח לסירוגין, של מענקים ומאות אלפי עובדים בחל"ת. כדי לקבל פרופורציות, עם כל המצב יוצא הדופן הזה מדובר בירידה של 3.5 מיליארד שקלים בלבד מ-2016 - שנת השיא של שוק הרכב הישראלי.

מבחן דרך: לנד רובר דיסקברי ספורט PHEV. רמי גלבוע
זינוק שמספר סיפור. לנד רובר/רמי גלבוע

חלק מההסבר לזה טמון בנתון קטן שמספר סיפור גדול - מס הקניה הממוצע לרכב בישראל עלה מכ-34 אלף שקלים ב-2016 לכ-36,500 בשנת 2020, וגם אחוז המכס הממוצע עלה מ-2.8% ל-3.4%. במילים אחרות, הישראלים אולי קנו פחות מכוניות ב-2020, אבל הכניסו סכום גבוה יותר למדינה על כל אחת מהן.

זה מספר עוד סיפור, על השנה המצוינת שעברה דווקא על מותגי היוקרה: לא רק השלישייה הוותיקה של ב.מ.וו, מרצדס ואודי, אלא גם מותגים כמו לנד רובר שראו השנה זינוק משמעותי במכירות, פורשה שסגרה שנה מוצלחת מאוד ואחרות. הכבישים שלנו אולי מצטופפים מדי שנה, אבל הפערים החברתיים בטור המכוניות הזה דווקא מתרווחים.

מתחברים לחשמל

בשלוש השנים האחרונות הישראלים גילו את המכוניות החשמליות וההיברידיות נטענות השקע, והתאהבו בהן - זו אחת המגמות המעניינות שעולות בדוח, בהתקשר לשיח על משבר האקלים. בשנת 2004 היו בישראל שני דגמים היברידיים בלבד (הונדה סיוויק IMA), שמכרו 11 יחידות בסך הכול ומחיר הדגם הזול ביותר היה 163 אלף שקלים. בשנת 2020 היו רשומים בישראל 209 דגמים בעלי הנעה חלופית (היברידית או חשמלית), שמכרו 51,462 יחידות ומחיר הזולה בהן עמד על 84,900 שקלים. במחצית הראשונה של 2021 כבר כמעט הדבקנו את המספר הזה עם 49,983 יחידות. משיעור זניח של 0.6% ב-2008 טיפסו המכונית ההיברידיות ל-20.3% מכלל המכוניות החדשות ב-2021, והמכוניות החשמליות שלפני עשור גירדו את עשירית האחוז מלמטה, הגיעו ל-2.6%.

עוד בוואלה!

התכנית לצמצום העומס בכבישים: כך ייראה תקציב משרד התחבורה

לכתבה המלאה
מבחן דרך: קיה נירו פלאג אין. רמי גלבוע, רמי גלבוע
התאהבנו. רכב היברידי נטען שקע/רמי גלבוע, רמי גלבוע

אבל צריך לומר את זה בכנות, אלו לא הקרחונים הנמסים ורווחת דובי הקוטב שהניעה את הלקוחות הישראליים ושוק הרכב המוסדי לזרועות המכוניות האלו, זה היה בעיקר התמריץ הכלכלי שניתן למכוניות האלו על ידי המדינה עם הטבות שהפחיתו את מס הקנייה עליהן. כמו כן, עבור ציי הרכב הייתה גם צריכת הדלק הנמוכה שהביאה יותר ויותר חברות לבחור בהן כרכב צמוד לעובדים שלהן.

אגב, ככל שמדובר במכוניות ההיברידיות, החל מינואר 2022 יושווה מס הקנייה שלהן לזה של מכוניות בנזין רגילות, כלומר מ-50% ל-83%, מהלך שאמור לייקר מכוניות כמו קיה נירו, יונדאי איוניק, טויוטה קורולה ואחרות, באופן שיהפוך אותן ללא רלוונטיות לחלוטין. באופן אבסורדי, אחרי שנים של התקדמות לכיוון ירוק וחיובי, דווקא מכונית בנזין מזהמת תהפוך להיות זולה יותר. כנראה שגם למדינה יש גבול עד כמה הכנסות היא מוכנה להפסיד בשביל איכות הסביבה.

מחקר IIHS מערכות בטיחות מתקדמות. יצרן, אתר יצרן
יותר ויותר מכוניות מצוידות במערכות בטיחות מתקדמות בחסות תמרוץ הטבות מס/אתר יצרן, יצרן

העיקר הבריאות

מהפכה אחרת שהתחילה עוד לפני די הרבה שנים וממשיכה להתגלגל היא זו הנוגעת למערכות הבטיחות שיש במכוניות שלנו. בשנת 2013 נכנסו תמריצי מס למערכות בטיחות מתקדמות ברכב, הציונים שניתנו למכוניות נעים בין 0 למכונית שאינה עונה על רף המינימום ועד 8 למכונית המצוידת במירב המערכות. בניגוד לכריות אוויר או חגורות בטיחות, כאן מדובר באביזרי בטיחות כאלו שתפקידם הוא לא לצמצם פגיעה במקרה של תאונה, אלא להתריע ואף למנוע תאונות עוד לפני שהן מתרחשות.

לפחות בתחום הזה, המיסוי, התחרות בין יצרניות הרכב, ההוזלה של עלות המערכות האלו וכן הדגש שניתן לחשיבות בקיום אביזרי בטיחות אלו בסקירות ומבחני דרכים עשו את שלהם. בשנת 2012, רגע לפני כניסת תמריצי המס, 96.9% מכלי הרכב הוגדרו ברמת בטיחות 0. נכון לשנת 2020 ירד המספר הזה ל-8.7% בלבד. בנוסף, ענו 64% מהמכוניות על הדרישות לציון 5 ומעלה.

מבחן דרך: יונדאי קונה היברידי. קינן כהן, קינן כהן
אם זה ג'יפון, לבן ועם גג שמש - הישראלים יקנו את זה/קינן כהן, קינן כהן

ג'יפון, לבן, עם גג שמש

לא שאנחנו צריכים את הדוח של רשות המיסים כדי לדעת מה העדפות הצבעים במכוניות של עם ישראל, בשביל זה אפשר פשוט לרדת למגרש החניה הקרוב או פשוט להסתכל על המכוניות שמסביבכם בפקק. בכל מה שקשור לצבעים, נראה שהלקוחות מכירים רק שלושה - לבן, אפור ושחור. שלושת אלו מהווים יחד 92.5% מכלל כלי הרכב שעלו על הכבישים. הצבע הלבן מוביל עם 48.5%, 31% היו בצבע אפור ו-13% בשחור. פה יש גם הבדלים בין בעלות פרטית ובעלות ציי רכב, בפילוח לפי סוג בעלות אצל הפרטיים היווה השילוש הזה 90.1% ואצל ציי הרכב הוא עמד על 96.4%.

מגמה שכן השתנתה בעשור האחרון, או ליתר דיוק התעצמה בעשור האחרון הייתה הנהירה ההמונית לכיוון הג'יפונים והקרוסאוברים. בעוד בשנת 2010 מכוניות הסדאן היו הרוב בשוק עם 47%, ובהמשך ב-2012 היו מכוניות האצ'בק וסטיישן הרוב עם 52%. היו אלו הג'יפונים שרשמו את הגידול המשמעותי ביותר, מ-6% ב-2010 ל-44%, נכון למחצית הראשונה של 2021, כשאלו בעיקר חברות הליסינג וציי הרכב שמוסיפים לרכוש את המכוניות ה"רגילות" במספרים גדולים וכן פלח המיני (עם מכוניות כמו קיה פיקנטו, יונדאי i10) והסופר מיני (עם מכוניות דוגמת סיאט איביזה ויונדאי i20).

מסתבר שהלקוח הישראלי גם הולך ומתאהב במה שהיה פעם סמל סטטוס והיום הולך והופך להיות פריט נפוץ יותר ויותר - גג השמש. בשנים 2007-2005 שיעור המכוניות המצוידות בו היווה 9% מכלל המכוניות החדשות, בשנת 2020 המספר כבר עמד על 25% ובחציון הראשון של 2021 - 27%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully