וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשגוגל עקפה את GM, פולקסווגן וטסלה...

עודכן לאחרונה: 24.11.2021 / 6:04

עקפו אותן בסיבוב: חברות הטכנולוגיה מקדימות את יצרניות הרכב המסורתיות במירוץ לפיתוח המכוניות האוטונומיות. הפריצה של הסינים חשובה ומה זה אומר בעצם?

מחקר חדש של CAM (Center of Automotive Management) גוף גרמני עצמאי העוסק במחקרים מדעיים וייעוץ אסטרטגי בתחום התחבורה בדגש על טכנולוגיה וחדשנות, דירג את החברות הבולטות בתחום פיתוח הטכנולוגיות של מכוניות אוטונומיות בדרגות 4 (נהיגה עצמאית לחלוטין בנוכחות נהג) ו-5 (נהיגה עצמאית ללא נוכחות אדם ברכב).

על פי תוצאות המחקר אלו חברות הטכנולוגיה שמובילות את תחום הפיתוח של הרכב האוטונומי המלא. יצרנית הרכב הראשונה בעשירייה היא GM במקום הרביעי ואחריה במקומות 7-9 נמצאות פולקסווגן, טסלה ויונדאי בהתאמה.

ג'נרל מוטורס, ניסוי ברכב אוטונומי. אתר יצרן
השקיעה ועכשיו קוטפת את הפירות - ג'נרל מוטורס בניסוי מכונית אוטונומית/אתר יצרן

על מנת לדרג את החברות, עורכי המחקר שקללו את הנתונים הידועים כיום על היכולות הטכנולוגיות של החברות השונות בתחום האוטונומי, הן בהיבט החומרה והן בהיבט התוכנה, החיישנים, המצלמות, המעבדים, נסועה של מכוניות ניסוי, מידע שצברו החברות, גודל הצי, השקעות שנעשו בתחום וגורמים נוספים. בציון שקיבלה כל חברה ניתן משקל של 75 אחוזים לכישורים, הידע והמומחיות בתחום ו-25 אחוזים ליכולת ההרכבה או היישום והייצור.

כאמור, אלפאבית (החברה האם של גוגל) הפעילה בתחום באמצעות waymo במקום הראשון עם ציון גבוה מאוד בשני הסעיפים. אינטל במקום השני עם מובילאיי הישראלית כזרוע האוטונומית ועם ציון גבוה-גבוה מאוד בסעיף הראשון וגבוה מאוד בשני. אמזון שרכשה בשנה שעברה את הסטארטאפ Zoox במקום השלישי עם ציון גבוה בסעיפי הכישורים והידע וציון גבוה מאוד ביכולת היישום.

רכב אוטונומי WAYMO. אתר יצרן
אחת המכוניות האוטונומיות של waymo, החברה בת של אלפאבית מובילה את התחום/אתר יצרן

ורק במקום הרביעי אנחנו פוגשים למעשה יצרנית רכב ראשונה, זו ג'נרל מוטורס שלזכותה ייאמר שהייתה מהראשונות לזהות והיא פעילה בתחום עם cruise כבר לא מעט שנים. ציון גבוה-גבוה מאוד בסעיף הראשון הוא מרשים אבל בינוני בסעיף השני מספיקים לה למיקום הזה. ענקית הטכנולוגיה הסינית באידו במקום החמישי וממש מתחתיה Pony.ai המפתחת טכנולוגיות למכוניות אוטונומיות, ואולי לא אומרת לרובכם כלום, אבל הסיפור המעניין בה שהחברה הסינית הזו הוקמה על ידי שני עובדים לשעבר של באידו. Pony.ai זכתה לציונים גבוהים בסעיף הראשון אבל ציון נמוך בסעיף השני לא מאפשר לה מקום גבוה יותר משישי.

רכב אוטונומי יונדאי איוניק 5. אתר יצרן
הרובו-טקסי של יונדאי. השקעה של עשרות מיליארדים בתחום/אתר יצרן

במקום השביעי, אנחנו פוגשים שוב יצרנית רכב מוכרת, הפעם זו פולקסווגן, כאשר מיד אחריה ולא באופן מפתיע - טסלה ומיד אחר כך יונדאי. יצוין כי לשלושת החברות ציון זהה מבחינת הכישורים, הידע והמומחיות, אולם על פי עורכי המחקר, יכולות הייצור של והיישום של פולקסווגן גבוהות יותר משל השתיים. נקודה מעניינת אחרת בנוגע לטסלה ויונדאי קשורה לכך שהראשונה היא החברה בעלת יחס ההשקעה בפיתוח הגבוה ביותר ביחס לפרסום או שיווק בתעשייה והשנייה הכריזה רק השנה על השקעה של 52 מיליארד דולר בתחבורה חכמה במטרה להפוך למובילה בתחום עד שנת 2025.

תערוכת רכב 3, פרופ' אמנון שעשוע. ריפליי הפקות, ארמון אזריפר,
פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי - מקום שני בעולם/ריפליי הפקות, ארמון אזריפר

את העשיריה סוגרת Didi עוד ענקית סינית, הפעם בתחום התחבורה. החברה חולשת על צי עצום של רכבי השכרה, שירותי מוניות אבל מוכרת יותר מכל באמצעות האפליקציה שלה המאפשרת להזמין מונית, נסיעה שיתופית או הסעה בדומה לשירות של אובר (שאת הפעילות שלה בסין היא רכשה).

וכך במורד הטבלה אפשר למצוא יצרניות נוספות, כאלו שבעבר דיברו גבוהה-גבוהה על המכונית האוטונומית כמו ב.מ.וו (במקום ה-12) ומרצדס (במקום ה-13), טויוטה (במקום ה-14) כאשר לפניה נמצאת אפל, רנו וניסאן במקומות ה-17 וה-18 בהתאמה.

דירוג החברות בפיתוח רכב אוטנומי. צילום מסך, צילום מסך
דירוג החברות והציונים/צילום מסך, צילום מסך

תחום המכוניות האוטונומיות שהיה הסחורה החמה ביותר עד לפני כמה שנים אצל יצרניות הרכב, התקרר מאז ועבור רוב התעשייה הוותיקה אופסן עמוק עמוק בבוידעם. יש לכך מספר סיבות, הבולטות שבהן - מכוניות אוטונומיות הן לא העסק שלהן. מדובר ברכיבי חומרה ותוכנה, מצלמות, רדארים, מעבדים, תקשורת, אינטליגנציה מלאכותית ועוד דברים שהם פשוט לא תחום ההתמחות שלהן - הן יודעות לייצר מכוניות. סיבה אחרת ומעניינת לא פחות היא שהעולם הזה של מכוניות אוטונומיות, אלו שתזמינו בלחיצת כפתור לאסוף אתכם, את הילדים מהחוג ואת הכלב מהווטרינר - ישנו לגמרי את מבנה הבעלות שלנו על מכוניות. הצורך להחזיק מספר מכוניות בבית, אם בכלל כבר לא יהיה קיים כאשר מכונית אחת תוכל לשרת כמה וכמה אנשים - וזה אומר פחות מכוניות. יצרניות הרכב, מה אתם יודעים, די מתפרנסות מהסיפור הזה של למכור מכוניות...

ומכיוון שמצד שני אין הרבה סיכוי שנראה יצרניות תוכנה, חומרה או מעבדים מתחילות לבנות מכוניות, ההערכה היא שבשלב מסוים יתמזגו קונצרני הרכב והטכנולוגיה הגדולים לכדי גוף אחד שבמקום להתקוטט על נתחי העוגה יוכל לבלוע אותה בשלמותה, או לפחות חלקים גדולים יותר מאלו של האחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully