וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולם יכולים: מדריך החלפת גלגל במכונית

עודכן לאחרונה: 29.11.2021 / 17:03

מספיק לפחד מהעיגול השחור הזה בתא המטען, החלפת גלגל היא תהליך פשוט וקל שכל אחד יכול לבצע. זה המדריך השלם של איך לעשות את זה וכמה טיפים שאף אחד לא גילה לכם

אנחנו אולי מדחיקים את זה, אבל מתישהו זה יקרה לכולם - פנצ'ר בגלגל. וזה אף פעם לא יהיה ברגע הזה שתגידו לעצמכם "וואלה, איך יתאים לי עכשיו פנצ'ר..." זה תמיד יהיה בדרך לפגישה, כשאתם לבושים יפה ונוסעים לחתונה, בטיול כאשר תא המטען מועמס בציוד, בחושך, בגשם - הבנתם את הקטע.

והחלפת גלגל במכונית היא סיפור באמת פשוט מאוד, אם החלפתם פעם נורה בבית - סביר להניח שגם על זה תוכלו להתגבר. מה שכן, את רוב האנשים אף אחד, אף פעם לא טרח ללמד איך עושים את זה נכון אבל חשוב לא פחות - איך עושים את זה בטוח. כי גם אם נראה לכם שאתם יודעים, מפה תצאו עם כמה טיפים חשובים.

מדריך החלפת גלגל ברכב. קינן כהן
הכירו את הגלגל החלופי, מיקום, סוג וערכת הכלים/קינן כהן

1. ידע זה כוח

הדבר הראשון שאתם צריכים להבין בנוגע לפנצ'רים במכונית שלכם הוא מה יש לכם במכונית בכל הקשור לטיפול בהם. ברוב המוחלט של המכוניות האביזרים הרלוונטיים יהיו מתחת לרצפת תא המטען. ישנם כלי רכב בהם נמצא הגלגל החלופי בתחתית הרכב מבחוץ ויש צורך להנמיך אותו מהמתקן - בדקו איזו שיטה נהוגה במכונית שלכם.

ישנם שלושה פתרונות שמציעות יצרניות הרכב למקרה של פנצ'ר: גלגל חלופי מלא, גלגל קומפקטי או ערכת ניפוח.

מדריך החלפת גלגל ברכב. קינן כהן
גלגל חלופי מלא, תופס יותר מקום ושוקל יותר - אבל היחיד שמספק פתרון מלא/קינן כהן

הגלגל המלא הוא צמיג לכל דבר, הזהה במידותיו לאלו של שאר הצמיגים שלכם. זה הפתרון האולטימטיבי שכן הוא מאפשר החלפה של הצמיג והמשך נסיעה ללא פשרות. החסרונות שלו: הוא תופס יותר מקום בתא המטען, שוקל יותר ומצריך לבדוק את לחץ האוויר בו (אמנם ניתן להסתפק באחת לחצי שנה או שנה, אבל בכל זאת). הגלגל הקומפקטי המכונה גם "בייגלה" הוא צמיג קטן, לרוב מגומי מלא שתופס פחות מקום בתא המטען ושוקל פחות, אבל לא מהווה תחליף של ממש - הוא מוגבל במרחק הנסיעה שלו (לרוב ל-50 ק"מ בלבד) והמהירות המירבית בה מותר לנסוע איתו (לרוב עד 80 קמ"ש). חשוב מאוד - במידה ועושים בו שימוש, תמיד להעדיף לשים אותו מאחור, גם אם זה אומר להחליף בין הצמיג האחורי התקין לקדמי - זאת בשל האחיזה הנמוכה יותר שלו והפגיעה בהיגוי. הפתרון השלישי והגרוע ביותר הוא ערכת הניפוח. זו החסכונית ביותר במשקל ובמקום שהיא תופסת, אבל קשה לומר שאפשר לסמוך עליה במקרה חירום של פנצ'ר. אישית, אני ממליץ לכל אחד שהמכונית שלו מצוידת בערכה כזו להצטייד בצמיג חלופי מלא מתאים, אם לא לזמני שגרה, אז לפחות לפני נסיעות ארוכות.

7 בקשות סליחה של יצרניות הרכב. ShutterStock, ShutterStock
צמיג חלופי קטן, מוגבל במרחק ובמהירות הנסיעה/ShutterStock, ShutterStock

הנקודה השנייה היא ערכת הכלים שעומדת לרשותכם. מרכיבי הבסיס של הערכה יהיו המגבהה (ג'ק), מפתח הגלגלים ומוט ההארכה למפתח הגלגלים - נרחיב על אלו בהמשך. לא לשכוח גם אם משולש האזהרה והאפוד הזוהר. טיפ קטן שאתם תודו לי עליו - כפפות חד פעמיות. יש לכם תא כפפות, אז סוף סוף שימו בו את מה שחשוב שיהיה בו - 2-3 זוגות של כפפות חד פעמיות.

מדריך החלפת גלגל ברכב. קינן כהן
מימין: מגבהה (ג'ק), מפתח אומים, מוט להפעלת המגבהה ותיק כלים/קינן כהן

2. יש לי פנצ'ר? מה עושים?

ישנן מספר אינדיקציות שמצביעות על כך שיש לכם בעיה בצמיג. זה יכול לבוא בדמות נורה המתריעה על אובדן לחץ אוויר שתופיע בלוח המחוונים בחלק מהמכוניות, זה יכול להיות רעש יוצא דופן מהצמיג עצמו, רעידות בגלגל ההגה, "משיכה" של הרכב לכיוון מסוים או שילוב של כל אלו יחד.

הדבר הראשון שאנחנו צריכים להבין אחרי שזיהינו מצב של פנצ'ר הוא איפה עוצרים. אלא אם כן עומד לרשותכם צוות פורמולה 1, תיקון והחלפה של גלגל הוא פעולה שאורכת זמן לא קצר. אנחנו תמיד נשאף לעצור במקום בו נוכל לעבוד בנוחות, לא נפריע לתנועה וחשוב מכל לא נסכן את עצמנו ואת הנוסעים. אם אתם בכביש מהיר ויכולים להגיע לתחנת דלק, מפרץ עצירה או ליציאה הקרובה הפחיתו מהירות, הפעילו את אורות המצוקה והמשיכו לנסוע ככל שהדבר מתאפשר. המחיר של צמיג שייהרס כליל בטל בשישים לעומת הסיכון.

אם נאלצתם לעצור בצד הדרך הקפידו לעשות את זה במקום בו יש שדה ראיה, הציבו את משולש האזהרה ולבשו את הווסט הזוהר. אם ישנם נוסעים ברכב, במידת האפשר הוציאו אותם והעמידו אותם מעבר למעקה הבטיחות או שול הדרך. אם יש לכם תחושה שהמצב עדיין מהווה סיכון התקשרו למשטרה, דווחו על מיקומכם, ניידת תנועה תגיע ותאבטח אתכם מבחינת נראות והתנועה.

מדריך החלפת גלגל ברכב. קינן כהן
כפפות - לא תופס מקום ותמיד שימושי/קינן כהן

3. אפשר עזרה?

המדריך הזה אמנם נועד ללמד אתכם להחליף גלגל, אבל לא תמיד מסתדרים, בלחץ הזמן לא תמיד זוכרים איך ומה - אל תהססו לבקש עזרה. נהג שעובר בסביבה וישמח לתת יד או אחד משירותי הדרך כמו אלו של נתיבי ישראל (2120*), בנתיבי איילון (8541*), בכביש 6 (6116*) או לעמותת "ידידים" המופלאה (1230 - ללא כוכבית) בנוסף כאמור אפשר גם לחייג למשטרה.

מדריך החלפת גלגל ברכב. קינן כהן
עומדים בשיפוע? השתמשו באבן כדי לאבטח את הרכב, גם הגלגל החלופי יכול לשמש לכך/קינן כהן

4. בטיחות לפני הכל

אז אחרי שבחרנו את מקום העצירה המיטבי, אפשר לגשת לתיקון עצמו. הדבר הראשון שנעשה יהיה לפרוק את ערכת החלפת הגלגל ולוודא שיש לנו את כל הכלים המתאימים. בשלב הבא, נאבטח את כלי הרכב, נוודא שהוא במצב P, בלם היד מורם (תתפלאו, אבל בשעת לחץ אנשים נוטים לשכוח). במידה והרכב נמצא בשיפוע, כדאי גם להניח אבן גדולה לפני הגלגל הנגדי באלכסון לזה המוחלף. לדוגמה: אם אנחנו מחליפים את הגלגל הקדמי ימני, נניח לפני הגלגל האחורי שמאלי. במידה ואין אבן, ניתן להשתמש בגלגל החלופי לאבטוח זמני ולאחר פירוק הגלגל התקול להחליף בין השניים.

במידה והרכב בשטח משורי, או שיש באפשרותכם לאבטח אותו באופן אחר, הניחו את הגלגל החלופי מתחת לרכב סמוך לנקודה בה תניחו את המגבהה. כך, במידה והרכב נופל הוא ינחת על הגלגל ולא על צלחת הבלם, מה שיגרום לה נזק ויקשה עליכם להרים אותו שוב. לאחר פירוק הגלגל המפונצ'ר - החליפו בין השניים.

מדריך החלפת גלגל ברכב. קינן כהן
כאשר הרכב על הקרקע ניתן להיעזר ברגל לשחרור הראשוני/קינן כהן

5. שחרור אומים

כאשר הרכב עדיין על הקרקע, באמצעות מפתח הברגים, נבצע שחרור ראשוני של הברגים (שחרור ההברגה לשמאל, נגד כיוון השעון). הסיבה שעושים זאת כאשר הרכב על הקרקע היא כדי לייצר "קונטרה" טובה יותר כל עוד הוא "נעול" על הכביש ומשקל הרכב דוחק אותו לשם. אם יש צורך אפשר לדרוך עם הרגל כדי להפעיל יותר כוח, נעשה את זה על קצה מפתח הברגים כדי לייצר יותר מומנט.

מדריך החלפת גלגל ברכב. קינן כהן
כך נראה המקום תחתיו נניח את המגבהה, הכירו אותו ברכב שלכם/קינן כהן

6. הרמת הרכב

לאחר השחרור הראשוני נרים את הרכב, אבל לפני כן, נמצא את המיקום הייעודי והמדויק למגבהה (ג'ק) בתחתית הרכב. ניתן להבחין בו בצורת שתי מגרעות בקורות רצפת הרכב ואם אינכם מוצאים אותם, חפשו בספר הרכב היכן נקודת ההגבהה. מיקום לא נכון עלול גם לגרום לנזק לרכב וחשוב מכך, לגרום לכך שהוא לא יהיה מיוצב כראוי בעת ההגבהה.

ברוב המכונית ההגבהה נעשית באופן הבא: לאחר מיקום המגבהה, יש להשחיל את המוט עם הוו בקצהו לחור הייעודי במגבהה ואליו לחבר את הידית בה השתמשנו לשחרור הברגים כאשר החלק העבה שלה ה"בוקסה" פונה החוצה, כלומר אליכם. באופן הזה נוצרת מעין "מנואלה" שמאפשר לאחוז ביד אחת בחלק העבה, בעוד היד השנייה אוחזת במוט עם הוו - כך שהיא משמשת ציר, משמאפשר סיבוב מהיר ויעיל של המגבהה.

יש להרים את הרכב במידה המאפשרת הוצאה של הגלגל, הימנעו מהנפה מוגזמת שלו על מנת שיישאר יציב ככל האפשר.

מדריך החלפת גלגל ברכב. קינן כהן
אחיזה כזו תאפשר לייצור "ציר" ותקל על העבודה/קינן כהן

7. שחררו כבר

אחרי שהרכב מונף אפשר לגשת לשחרור הסופי של האומים באמצעות מפתח הברגים. לאחר ששחררתם את כל האומים מגיע הרגע החשוב - איפה שמים אותם. ובכן, בשום פנים ואופן לא על הרצפה. הדבר האחרון שאתם רוצים זה לסיים את ההחלפה ואז להבין שבמהלך העבודה בעטתם בהם ולכו תחפשו אותם עכשיו בחושך. שימו אותם בכיס, בתוך הרכב או בפאוץ' של סט כלי העבודה.

מדריך החלפת גלגל ברכב. קינן כהן
שחרור סופי של אומי הגלגל כאשר הרכב באוויר/קינן כהן

אחרי שחרור האומים ניתן להסיר את הגלגל להחליף אותו במיקום תחת הרכב או באבטוח עם הצמיד החלופי ולהרכיב אותו בחזרה. אתם מנסים לשחרר את הגלגל והוא "תקוע" על הטבור? אל תבעטו בו, זה לא יעזור, אל תכו עם אבן על החישוק, זה יהרוס אותו. מה שאתם עושים זה לוקחים את הגלגל החלופי ובאמצעותו מכים בחלק העליון או התחתון של הצמיג בגלגל התקוע, מכה טובה או שתיים יספיקו כדי לשחרר אותו מהמקום.

מדריך החלפת גלגל ברכב. קינן כהן
אומים על הרצפה יתפזרו וילכו לאיבוד - שימו אותם במקום בטוח/קינן כהן

8. משפחת המצליבים

אחרי הרכבת הגלגל החלופי (טיפ: מקמו את הברך מתחת מיקום הגלגל והשעינו את הגלגל על הירך, מה שיאפשר לכם להשתמש בידיים כדי לכוון אותו במדויק לברגים עליהם הוא מתלבש), נסגור בחזרה את הברגים כדי לקבע את הגלגל בהידוק ראשוני באמצעות היד. אופן ההחזרה של הברגים הינו בהצלבה (ראו תמונה) זאת על מנת למנוע מצב בו החישוק מהודק בצד אחד ומשוחרר בצד השני, אלא מהודק לפני השטח באופן שווה. אגב, אם בשלב זה גיליתם שבגלל שלא הקשבתם לטיפ של האומים, הם הלכו לאיבוד ואין לכם איך להדק את הגלגל - אפשר לפרק אום אחד מכל אחד משלושת הגלגלים האחרים של המכונית ולהשתמש בהם על מנת להדק את הגלגל החלופי - שימו לב שמדובר בפתרון חירום קיצוני בלבד ויש לעשות בו שימוש רק עד הגעה למקום הראשון בו תוכלו להשלים אומים.

מדריך החלפת גלגל ברכב. קינן כהן
השתמשו בירך כבסיס לגלגל, כך תוכלו לעשות שימוש חופשי בידיים לכיוון העדין יותר/קינן כהן

9. באנו להוריד

אחרי מיקום הגלגל והידוק ראשוני, אפשר להנמיך את הרכב בחזרה. ההנמכה נעשית באופן זהה להגבהה, השחלת הידית עם הוו, הרכבת המוט של מפתח הגלגלים וסיבוב לצד השני. אחרי שהרכב מונח על הקרקע, השתמשו במפתח הברגים לבצע הידוק סופי של הברגים. שוב, בדומה להידוק הראשוני - בהצלבה. בשונה מפתיחת הברגים - בצעו את ההידוק הסופי עם הידיים ולא עם הרגל - מה שעלול לגרום להידוק יתר ואף לנזק.

מדריך החלפת גלגל ברכב. קינן כהן
סדר ההידוק - תמיד בהצלבה/קינן כהן

10. ממשיכים בשגרת החיים?

לא, ממש לא. בשלב הראשון, אחרי שאספנו את כל הכלים והעמסנו במסודר בחזרה למקום ממנו הם יצאו, אפשר להתחיל לנהוג - אבל תוך תשומת לב לפחות בקילומטרים הראשונים לכך שהכל תקין - נסו לשמוע רעשים חריגים, לחוש ברעידות או כל סממן שיעיד על כך שהגלגל לא הותקן כראוי. אחרי כמה קילומטרים עצרו בצד בבטחה ובצעו הידוק נוסף לאומים באם יש צורך.

זכרו גם אחרי החלפת הגלגל האירוע לא מסתיים עד הגעה לפנצ'ריה ותיקון או החלפת הגלגל התקול. זה לא משהו שאפשר לדחות לשבוע הבא או למתי שיהיה לכם זמן, זה צריך להיעשות מיד, אתם לא יודעים מתי שוב תזדקקו לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully