וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד לבחור את הרכב המתאים למשפחה שלך?

בשיתוף הפניקס סמארט

3.1.2022 / 8:30

רבים עומדים בפני ההחלטה הגורלית הזאת; זוגות צעירים שהופכים למשפחה או ילד נוסף שמצטרף לאחיו - בשני המקרים הסיטואציה דומה: מחפשים רכב משפחתי או את המשפחתית הבאה. קצת יותר גדולה, יותר מרווחת ובעיקר - פשוט מותאמת לצרכים החדשים של המשפחה, המתרחבת או המתהווה

רכב זה עסק יקר. עלויות הרכישה גבוהות, בין השאר גם בגלל המיסוי הגבוה וגם לאחר הרכישה. תחזוקה שנתית של רכב מסתכמת בכמה אלפי שקלים שכוללים את ירידת הערך השנתית, את עלות הדלק, ביטוח רכב, טיפולים שנתיים, טסט, דו"חות חניה מדי פעם והוצאות מוסך נוספות במקרה של תקלה או נזק שנגרם לרכב מסיבות שונות - מתאונה ועד עץ שמתרסק בסערה.

האפשרויות שעומדות בפני מי שמחפש רכב משפחתי הן רבות, הבחירה קשה ושיטת האן-דן-דינו פחות מומלצת בהחלטה בסדר גודל כזה. אז איך בוחרים משפחתית? הנה כמה נקודות ופרמטרים שכדאי לקחת בחשבון בדרך להחלטה הנכונה עבורכם.

רכב חדש או משומש: תקציב ואפשרויות מימון

הצעד הראשון שלכם צריך להיות בהגדרת מסגרת תקציב. כמה כסף תוכלו להוציא על רכב משפחתי ומהן האפשרויות שלכם מבחינת הון ומימון. אתם עומדים למכור את הרכב הקיים או שזאת המכונית הראשונה שלכם? האם אפשר לעשות טרייד-אין על הרכב הישן, האם הלוואה נלקחת בחשבון וכו'. זה הזמן גם לקחת בחשבון את האפשרות של רכישת רכב יד שנייה.

לפעמים שווה לוותר על קריעת הניילונים ולקנות רכב משומש במצב טוב. בהחלטה הזאת קחו בחשבון את ירידת הערך שסופג כל רכב חדש ואם לא ידעתם כדאי שתדעו: כשרכב חדש עולה על הכביש, כבר בקילומטר הראשון שלו הוא מאבד כ-30% מערכו וממשיך להשיל כ-10%-15% משוויו משנה לשנה. זה לחלוטין אחד הפרמטרים העיקריים שמטים את הכף לטובת רכב משומש.

לעומת זאת, רכב חדש יהיה בד"כ מתוחכם יותר, בטיחותי יותר וחסכוני יותר בדלק ובמעמד הקנייה - אפשרויות המימון ופריסת התשלומים מגוונות יותר מאשר ברכישת רכב משומש. כל יבואני הרכב מספקים היום אפשרויות מימון לרכישה, שגם מאפשרים להחליף רכב בכל כמה שנים ולהמשיך לגלגל את ההלוואה.

משפחה ילדים נוסעת ברכב כלב. ShutterStock
מהן האפשרויות שלנו לרכב משפחתי?/ShutterStock

בעיר או בכפר: גדול או קומפקטי

גודל הרכב הבא שלכם תלוי כמובן במספר האנשים שהוא אמור להסיע בבת אחת אבל גם במקום המגורים שלכם. בכל זאת, כמעט בכל רכב יכולים להיכנס שלוש נפשות מאחור, ועדיין אחד ייכנס לחניה הקטנה יחסית שמתחת לבית העירוני שלכם ואחר לא. איפה אתם גרים - בכפר או בעיר? יש לכם חניה פרטית, ממוקמים באזור של חניה בשפע או במקום בו חניה פנויה בקרבת הבית היא סוג של ניצחון? משיקולי מדרכות צבועות בכחול-לבן יכול להיות שעדיף שיהיה קצת צפוף מאחור.

בכביש או בדרך עפר: מארחים או מתארחים

יש משפחות שהופכות כל סוף שבוע להרפתקה ויש כאלו שאוהבות להיות בבית. יש משפחות שמבלות בנמל תל אביב או בצומת ביל"ו ויש כאלו שחייבות איזו דרך עפר מתחת לגלגלים וצידנית בתא המטען לפחות בכל סופ"ש שני. איזה סוג משפחה אתם? מה עומד לעבור הרכב שלכם בשנים הקרובות ואילו צרכים נוספים הוא אמור לספק, מלבד הנסיעות היומיומיות לעבודה? עוד נקודה נוספת שצריכה להיכנס לסך השיקולים בבחירת רכב. נמוך או גבוה, 4X4, תא מטען למזוודות ושקי שינה או כזה שמספיק לשופינג, תא נוסעים מרווח לנסיעות ארוכות בנוחות ועוד.

בטיחות וביטחון: מי עומד לנהוג ברכב?

ברור שכולנו היינו רוצים לקנות את הרכב הבטיחותי ביותר בשוק. זה שצויד במערכות הבטיחות המתקדמות ביותר שיש, זה שמזהה הולך רגל עוד לפני שאתם שמתם לב שהוא החליט לחצות, זה שלא רק יצפצף לפני התנגשות עם הרכב שמלפנים או בסטייה מנתיב, אלא שידע ממש לעצור לבד או להחזיר את ההגה בחזרה למקומו. רכב שישמור עלינו ועל המשפחה שלנו מפני הסכנות האורבות לנו בכבישי ישראל. הבעיה היא שלא לכולנו קיימת הפרוטה בכיס ורכבים מתוחכמים מאוד הם גם יקרים יותר.

בשורה התחתונה, רובן המוחלט של המכוניות החדשות על הכבישים הן מכוניות בטיחותיות יותר ואף פי כמה מכל רכב ישן. מערכות בטיחות אקטיביות קיימות ברבים מהרכבים ואבזור בטיחותי למניעת תאונה כמו מוביליי ניתן להתקין בכל רכב. לא רק ניתן, אלא שכל רכב חדש שמיובא לישראל מחויב בהתקנת מערכת מוביליי להתרעה קולית וכל רכב ישן יותר שמתקין מערכת כזו זוכה להנחות בביטוח החובה והמקיף.

ועדיין, אם ברכב החדש עומדים לנהוג נהג או נהגת צעירים, אולי כדאי להשקיע עוד קצת וללכת על הרכב שידע לשמור עליהם בצורה הטובה ביותר. יש הבדל בין התרעה קולית של מוביליי לבין רכב שלא מסתפק בצליל, אלא עושה פעולות מניעה לבד - כמו בלימה או שמירה על הנתיב.

נהגים צעירים נוהגים פחות טוב, לא משנה כמה הם בטוחים שלא. ותק וניסיון הם הכרחיים ללמידת נהיגה נכונה, נינוחה ובעיקר יציאה ממצבים. תגובה מהירה ונכונה בזמן הנכון ובמקרה הנכון הם רק עניין של ניסיון. איפה שנהג חדש יבלום, נהג אחר ידע להסית את ההגה, למשל. זכרו גם את זה, כשאתם בוחרים רכב.

משפחה נוסעת ברכב רכב משפחתי. ShutterStock
ביטוח לפי סוג הנהג/ShutterStock

ביטוח רכב: מיגון ובטיחות

במסגרת העלויות השנתיות שהן תחזוקת המכונית המשפחתית שלכם, ביטוח רכב הוא בין המשמעותיות שבהן - ביטוח חובה וביטוח מקיף לרכב מסתכמים בכמה אלפי שקלים בשנה. מאחר וביטוח רכב הוא מוצר שמותאם אישית ועלות הפרמיה השנתית תלויה בסוג הרכב ובנהגים שינהגו בו, מומלץ לבדוק עוד לפני ההחלטה מהן עלויות הביטוח למכוניות שהן מועמדות מבחינתכם לקנייה.

ביטוח רכב למשפחתית יכלול שתי פוליסות: ביטוח חובה ומקיף. הראשון מספק הגנה כלכלית למקרים של פגיעות בגוף בתאונה, הוא חובה במסגרת החוק ונהיגה ללא ביטוח כזה היא עבירה פלילית לכל דבר שגוררת קנסות.

הביטוח המקיף, כידוע לכם בוודאי, הוא הכיסוי לתיקוני נזקים שנגרמו למכונית שלכם בעקבות תאונה, גם כשהיא מתקיימת כשהרכב שלכם עומד בלתי מאויש בחניה ובעקבות גורמים אחרים כמו שריפה, שיטפון או הצפה, עצים וחפצים שעפו ברוחות עזות, רעידת אדמה ועוד מיני אירועי כוח עליון. הביטוח המקיף מספק כיסוי גם למקרים של נזק בעקבות פריצה או פעולה אחרת שנעשתה בזדון וכן למקרים של גניבת הרכב או הכרזה על טוטאל לוס לאחר תאונה. כשמדובר בגניבה או הורדה מהכביש עקב טוטאל לוס, הביטוח המקיף מפצה את המבוטחים בסכום השווה לערך הנוכחי של הרכב בשוק (כמובן לא על פי ערכו בעת הרכישה).

הפרמיה של שתי הפוליסות תלויה בצורה המשמעותית ביותר בסוג הנהג - נהג או נהגת צעירים וכן נהגים עם תיעוד תאונות ותביעות ביטוח בעברם (שלוש שנים אחורה) יעלו באופן ניכר את עלות ביטוח החובה והמקיף. סוג הרכב משפיע על ביטוח החובה בהתייחס לרמת הבטיחות שלו ולמערכות הבטיחות האקטיביות בהן הוא מצויד. הדברים די פשוטים - חברת ביטוח מחשבת בעצם את רמת הסיכון של כל נהג ואת הסיכוי שיהיה מעורב בתאונה ויתבע את ביטוח הרכב לפיצויים. נהגים שמועדים יותר לפורענות ושנוהגים ברכב שאינו יודע להתריע על תאונה מתקרבת ישלמו יותר מאשר נהגים ותיקים וזהירים ללא תאונות בעברם שנוהגים ברכב שיודע למנוע תאונה.

אלה לא הפרמטרים היחידים שלוקחת כל חברת ביטוח בחשבון כשהיא מגבשת הצעת מחיר לכל מבוטח או מבוטחת, אך הם העיקריים שבהם.

נהגים שמבטחים מכוניות שערכן גבוה במיוחד יידרשו בד"כ לא רק להתקנת מערכת למניעת תאונות, אלא גם להתקנת מערכות מיגון למניעת גניבות ובכך להפחית את הסיכויים לפיצוי בעבור גניבה.

בכל אופן, אם החלטתם לבצע תהליך רכישה נכון ומבוסס שכולל גם בדיקת עלויות הביטוח, כדאי כמובן לקבל הצעות מחיר מכמה חברות ולבצע השוואת מחירים ביניהן. חוץ מהשוואת מחירים, שווה להיכנס לאתר משרד האוצר למדד השירות של חברות הביטוח ולעבור שם על הציונים שמקבלת כל חברת ביטוח בעבור איכות השירות שלה למבוטחים. בסופו של דבר תבחרו את המכונית המשפחתית שהכי מתאימה לצרכים המשפחתיים שלכם ואת פוליסת ביטוח הרכב שתספק לכם את השקט הנפשי המקסימלי. עכשיו נשאר רק לבחור את צבע הרכב שמתאים לכם.

בשיתוף הפניקס סמארט
  • עוד באותו נושא:
  • ביטוח רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully