וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דופקים ובורחים: אתם הבאים בתור?

עודכן לאחרונה: 9.1.2022 / 20:06

הקורונה? הזלזול בחוק? ברכוש של האחר? בשנים האחרונות נרשמת עלייה הולכת ומתגברת של מקרי תאונות ללא השארת פרטים. מטיפול משטרתי אפשר לשכוח

זה יתפוס אתכם ביציאה מהסופר, כשתשאירו את הרכב רק לרגע עם איסוף הילדה מהגן, אחרי פגישת עבודה או כשאתם חוזרים גמורים לרכב שעמד בחניית הרכבת בסוף היום - לרגע נדמה לכם שלא ראיתם טוב, אולי זה האור, או שזו לא המכונית שלכם? אבל בסוף אין מנוס מלהכיר בעובדה שלוח הפח שהשארתם נקי וחלק כשעזבתם את הרכב נושא עכשיו מזכרת יפה יפה ממכונית שפינקה אותו בנגיחה.

במקרה הטוב יישאר פתק על השמשה עם פרטי הנהג ההגון הפוגע, במקרה הפחות טוב זו הולכת להיות נסיעה ארוכה ומבאסת הביתה. החדשות הרעות: יותר ויותר מקרים מסתיימים כמו התרחיש השני ומספרם רק הולך וגדל. כך עולה מנתוני סקר שמקיף יותר מ-5,000 טפסי הודעה על תאונה משנת 2016 ועד שנת 2021.

עלייה במקרי פגע וברח. ShutterStock
זה היה ככה שעזבתם את הרכב?/ShutterStock

על פי הניתוח של טפסי ההודעות ניתן לראות כי בין שנת 2020 ל-2021 עלה חלקן של התאונות המסווגות כפגע וברח ב-13.1 אחוזים ביחס לשנת 2020. זו עלייה של 17 אחוזים ביחס למצב ב-2020 שגם היא הפגינה עלייה ביחס לשנה שלפניה. כאמור, למעשה מדובר בעוד קפיצה במגמה מתמשכת מאז 2016 שמסתכמת בעלייה של 25.9 אחוזים במצטבר. או במספרים, אם בשנת 2016 היו אלו 109 תאונות מתוך אלו שנסקרו, ב-2021 המספר עומד על 137 כאלו.

את הסקירה ההשוואתית ביצע עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין והוא גם מסביר את הסיבות לחלקן ההולך וגדל של התאונות האלו, "חלה ירידה במידת הציות של הציבור לחוק, כפועל יוצא של תחושת ההפקרות והיעדר אכיפה". לדבריו, המציאות מלמדת כי בשל מגבלות של כוח אדם ותעדוף לקוי של עבירות רכוש, אף אם מועברים חומרי חקירה למשטרה שמצביעים על הנהג שפגע וברח, הסבירות כי ימוצה עימו הדין - נמוכה.

עליה במקרי תאונות פגע וברח. צילום מסך, צילום מסך
העליה באחוז התאונות שסווגו כפגע וברח/צילום מסך, צילום מסך

כלומר סבירות נמוכה למרות שמדובר על עבירה על החוק שקובע במפורש בתקנה 145 לתקנות התעבורה כי: היה והרכב שניזוק עומד ללא השגחה, או שבעל הרכוש או הממונה עליו לא היה במקום, ישאיר נוהג הרכב המעורב בתאונה או בפגיעה הודעה בכתב על גבי הרכב שניזוק, במקום בולט לעין ובה יפרט את המידע הרלוונטי. כמו כן, סעיף 2 לתקנה קובע כי מחובת הנוהג ברכב להודיע תוך 24 שעות ממועד קרות התאונה לתחנת המשטרה הקרובה למקום התאונה או הפגיעה על אירועה ויפרט שמו ומענו, זולת אם מסר את הפרטים לשוטר שנזדמן במקום ושמו או מספרו של השוטר ידועים לו.

כלומר, גם אם קיים סיכוי שהנהג הפוגע (לו יאותר) יזומן לחקירה, בפועל הסיכוי שיוגש נגדו כתב אישום קטן מאוד ולרוב תיקים אלו נסגרים מסיבה של "חוסר עניין לציבור". העניין הוא שלציבור יש עניין בכך ועוד איך.

עלייה במקרי פגע וברח. ShutterStock
דפקו לכם וברחו לכם? לכו תשברו את הראש/ShutterStock

עו"ד ורשה מוסיף כי גם לו ניתן לסבור ובצדק מסוים כי מבחינת המשטרה, בסדר העדיפויות של טיפול בעבירות, עבירה זו מדורגת נמוך, בטח כאשר בסופו של דבר מי שנושאת בעיקר ההוצאות בעקבות הפגיעה היא חברת הביטוח. אולם הנחה זו אינה מדויקת בלשון המעטה שכן הנזק הכספי שנגרם למבוטח גדול הרבה יותר מההשתתפות העצמית אותה הוא ישלם במקרה של דיווח על נזק. "צריך לזכור כי הפעלת הפוליסה והגשת תביעה לחברת הביטוח גוררת אובדן של הנחת היעדר התביעות שיכולה במקרים מסוימים להגיע גם להפסד של אלפי שקלים בשנה" הוא אומר. למעשה, מוסיף עו"ד ורשה, כי הגורם היחיד שניתן לסמוך עליו כי יעניק סעד לניזוקים, במקרה בו יצליחו להרים את נטל הראייה לגבי הגורם הפוגע - זה בית המשפט.

אז המספרים מוכיחים - התופעה הזו הולכת ומתרחבת. המציאות מוכיחה - המשטרה כמעט ולא מתייחסת ברצינות למקרים האלו. וכל עוד האזרח הוא זה שצריך לעבוד קשה כדי לקבל את הסעד מבתי המשפט - אין באמת סיבה שזה ישתנה. מה כן אפשר לעשות? לנקוט כמה פעולות שיכולות לצמצם את הסיכון לפגיעה, להעלות את הסיכוי לשים יד על הנהג הפוגע, ובמידה וזה אכן נעשה לתבוע את מירב הפיצויים שתהיו זכאים להם ואפילו קצת יותר.

נזקי פח לרכב. אתר יצרן
תתקנו בעצמכם? תפנו לביטוח, כך או כך תפסידו בגלל התנהגות של הנהג הפוגע/אתר יצרן

5 כללי זהב למקרה של דפיקה ובריחה

1. השכנים כשחונים: נכנסים לחניה והעסק נראה מעט צפוף או גבולי? אולי עדיף לוותר ולא למצוא את עצמכם מבזבזים יותר זמן בהתרוצצות מאשר היה לוקח לכם למצוא חניה אחרת.

2. דע את האויב: הרכב שלידכם חונה עקום יותר מתקנות הקורונה? שלפו את הנייד ותנו תמונה של המכוניות השכנות, אם כשתחזרו יישארו סימני צבע של המכונית יהיה לכם קצה חוט לא רע.

3. האח הגדול: חזרתם ונדפקתם? תסתכלו מסביב, המרחב הציבורי מרושת מצלמות יותר מאי פעם. אולי אחת כזו של החניון, בית עסק קרוב או בית ברחוב תפסו את ההתרחשות

4. בלש פרטי על השמשה: חלק ממצלמות הרכב ולאו דווקא היקרות יותר מכילות אפשרות לחיישן תנועה רגיש שבעת שהרכב חונה, כל זעזוע קטן מפעיל את הצילום שמתעד את התנועה מסביב ויכול במידה והרכב הפוגע נקלט בעדשה לשמש אתכם לזיהוי וכראיה בבית המשפט.

5. למען ייראו וייראו: יש לכם תיעוד מצולם? מדובר בראיית זהב וכנראה גם בזכייה ודאית בהגעה לבית המשפט. כך שמכאן ואילך לא ממש משנה אם תתקנו את הנזק על חשבונכם או תפנו לביטוח - אתם תובעים את הנהג/ת הפוגע/ת. תיקנתם בעצמכם? רק חלפים מקוריים בתיקון היקר והטוב ביותר. עשיתם את זה דרך הביטוח? לא לשכוח לתבוע גם על עליית הפרמיה שצפויה לכם בשל תביעות עבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully