וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: תאונות דרכים? הגורם האנושי יושב בירושלים

גבי בן - הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים

עודכן לאחרונה: 1.2.2022 / 8:42

הכשרות לקויות, חוסר ידע מקצועי, פקידים נטולי רקע בתחום שמתמנים לתפקידים בכירים, אלו רק חלק מהגורמים שבגללם תאונות במעורבות רכב כבד ימשיכו לגבות חיים

כ-70% מהמדריכים והמורים שהוכשרו להעברת השתלמות לנהגי רכב כבד בנושא העמסת וקשירת מטענים, נכשלו במבחן תקנות בסיסי

על פי דו"ח מבקר המדינה שפורסם באוקטובר 2020, כבר מעל עשור ש-28% מההרוגים בתאונות הדרכים היו כתוצאה מתאונות בהן היו מעורבים כלי רכב כבדים. מעל עשור ואין שינוי, מצבה של ישראל בתחום זה חמור בהרבה מרוב המדינות החברות ב OECD.

בוועדת המשנה לבטיחות בדרכים שהתקיימה בתחילת ינואר 2022, המנכ"ל בפועל של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שניר זיידל, הציג נתונים לפיהם הרכבים הכבדים מעורבים בכמעט 30% מהתאונות החמורות ואילו יו"ר והוועדה, בועז טופורובסקי חשף כי כ-70% מהמדריכים והמורים שהוכשרו להעברת השתלמות לנהגי רכב כבד בנושא העמסת וקשירת מטענים, נכשלו במבחן בסיסי שנעשה להם על תמרורים ותקנות התעבורה.

איך הגענו למצב הזה? על פי הצהרת המפקח הארצי למקצועות התחבורה באגף להכשרה מקצועית של משרד העבודה בשנים 2012 ו-2019: "קורס המרצים האחרון שנקרא בעבר קורס מדריכי תחבורה, הסתיים לפני כ-27 שנים" (נכון להיום: 30 שנה), אז כיצד ייתכן שמשרד העבודה הנפיק להם תעודת הסמכה?

במשך השנים פנתה מועצת המובילים לכל מקבלי ההחלטות הרלוונטיים, השתתפה בכל הישיבות, הדיונים והוועדות, ניתנו המלצות, אולם רוב ההמלצות טרם יושמו.

תאונת דרכים בין משאית לרכב סמוך לכרמיאל. 27 בינואר 2022. מד"א
תוצאות תאונת דרכים בין משאית לרכב פרטי סמוך לכרמיאל/מד"א

ביוזמת מועצת המובילים, באוקטובר 2020 אישרה ועדת הכלכלה תיקונים לתקנות התעבורה שנועדו לשפר את רמת הבטיחות בהובלת מטענים. עד אז, נהגים שהוציאו רישיון למשאית, נהגו במהלך שיעורי הנהיגה במשאית ריקה ובאופן אבסורדי, ביום בו הוציאו רישיון, כבר יכלו להוביל עשרות טונים מבלי שנדרשו ללמוד ו/או להתנסות כיצד להעמיס, לקשור ולהוביל מטענים.

מטען שאינו מאובטח כראוי עלול להישמט מהרכב, לפגוע בחלוקת המשקל ויציבות הרכב ולגרום לתאונות דרכים העלולות להיות קטלניות. עפ"י דו"ח מבקר המדינה, 20% מהמטענים אשר לא אובטחו כראוי, נשמטו מהרכב. על כן, על פי התיקונים שאושרו לתקנות התעבורה, משרד התחבורה קבע תקן לאבטחת מטענים ברכב מסחרי. בנוסף, הוא מחייב נהגים המובילים מטענים בהשתלמות מיוחדת. נהג שלא יעבור השתלמות זאת, ייחשב כמי שעבר עבירה פלילית, כ-80 אלף נהגים פעילים צריכים לעבור את ההשתלמות. כתוצאה מהעברת התקנה, מועצת המובילים התבקשה להכשיר מורים ומדריכים ואז התגלה המחדל שזועק לשמיים - אותם מדריכים ומורים שנשלחו ע"י משרד העבודה ומשרד התחבורה לקורס המתקדם, כלל לא עברו מבחן בסיסי של תמרורים ותקנות.

רכב כבד בכבישי ישראל. ראובן קסטרו
תחום עיגון המטענים פרוץ ולא מוסדר מזה שנים/ראובן קסטרו

אז אם מדברים על הגורם האנושי - מה אנו רוצים מהנהגים כאשר המורים והמרצים למקצועות הנהיגה והתחבורה לא הוכשרו כראוי? הרי לא זו בלבד שהכשרת הנהגים הקיימים אינה מספקת ולא הוסדרו עבורם תקופת חניכה והשתלמויות תקופתיות, אלא שגם לימוד הנהיגה הבסיסי על רכב כבד ואוטובוסים לוקה בחסר בתחום העיוני והמעשי וחלק מהמורים ובוחני הרישוי כלל לא מכירים את הרכב עליו הם מלמדים וכאשר אותם מורים הם אלה שמגיעים להכשרה להשתלמות הובלת מטענים, זאת התוצאה.

לפני כשנתיים, הבוחנים עברו הכשרה עיונית ומעשית לרכב כבד ולאוטובוס - יום אחד, זה כל מה שנדרש לקבל הסמכה - אותם הבוחנים אינם יודעים לנהוג ברכב עליו הם מלמדים ורק על זה חייבים להקים ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט. כי כאשר קמה ועדת חקירה בוועדות הציבוריות, גם כאשר אותן וועדות מגיעות למסקנות חמורות, הרשויות אינן מתייחסות להמלצות ועולם כמנהגו נוהג.

מדוע זה קורה? ובכן - הגורם האנושי יושב בירושלים, במשרדי הממשלה - תחבורה ועבודה, מתמנים אנשים לתפקידים בכירים ללא כל הכשרה, אנשים שמגיעים עם רקורד צבאי מפואר, אך חסרי כל ידע מקצועי ועל כן, אינם יכולים להבין מהי תכנית לימודים.

תאונת דרכים בין שתי משאיות בכביש 5 סמוך למחלף שער שומרון 24 באוקטובר 2021. תיעוד מבצעי מד"א, מד"א
יום אחד מספיק להסמכה?/מד"א, תיעוד מבצעי מד"א

האם ייתכן שמדריכים ומורים חסרי כל ידע בסיסי בתקנות התעבורה ובלוח התמרורים יכשירו את נהגי מדינת ישראל? האם ראוי שמדריכים ומורים בעלי רמה מקצועית ירודה יכשירו את נהגי הרכב הכבד בארץ?

אולי הפתרון הוא להוציא את לימוד מקצועות התחבורה ממשרד התחבורה ומשרד העבודה, שהוכיחו עד עתה כישלון מוחץ של המערכת.

אם באמת רוצים להביא לשינוי התנהגותי אצל הנהגים למען בטיחותם ובטיחות משתמשי הכביש, חשוב להשקיע בגורם האנושי ולא באופן שטחי רק כדי להגיד שהם עברו השתלמות, אלא באופן אמיתי, כזה שמלמד ברמת הבנה, יש להכשיר מדריכים ומורים בעלי ניסיון מעשי בנהיגה על רכב כבד ואוטובוסים, לצאת איתם לחוש את השטח, להראות להם באופן מוחשי כיצד יש להעמיס מטען ולקשור אותו נכון.

בימים אלה עובד מבקר המדינה שוב על פרויקט בנושא צמצום תאונות הדרכים, בכוונתי להעביר לו את כל החומר בנושא, הציבור חייב לדעת מדוע 362 בני אדם קיפחו את חייהם ועוד עשרות אלפים נפצעו בכבישים בשנת 2021 בלבד.

גבי בן הרוש הוא יו"ר מועצת המובילים והמסיעים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully