וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאב הראש של חברות הביטוח

וואלה!רכב

עודכן לאחרונה: 1.2.2022 / 19:40

הגשת תביעה לפוליסה בגין נזק שגובהו פחות מ-5,000 שקלים, לא תרשם כתביעה ולא תוביל לפגיעה בהנחת היעדר תביעות, מה שימנע התייקרות של הפוליסה באלפי שקלים

לאחרונה, נכנסו לתוקף מספר שינויים בפוליסת ביטוח רכב, בהוראות הפיקוח על הביטוח, ונקבע בין היתר כי לצורך רישום תביעות בתיק התביעות של המבוטח, הוגדרה כ"תביעה" רק כזו ששולמו בה תגמולי ביטוח שסכומם עולה על 5,000 שקלים לאחר ניכוי דמי השתתפות עצמית.

עד כה, כל תביעה שמבוטח היה מגיש לחברת הביטוח בגין נזק שנגרם לרכבו, היתה נרשמת לרעתו כתביעה בפוליסה, מה שהיה מוביל לאובדן הנחת היעדר תביעות והתייקרות של פרמיית הביטוח. גיליון התביעות של המבוטח היה מוכתם, גם אם מדובר על נזק בגובה של אלפי שקלים בודדים. מבחינת חברות הביטוח - לא היתה רלוונטיות לגובה הנזק שנתבע, אלא לעצם קיומו. בחישוב האקטוארי של ניהול הסיכונים שעושה חברת הביטוח, נקודת ההנה היא כי ככל שהוגשו יותר תביעות בעבר, כך גדל הסיכוי שיוגשו גם יותר תביעות בעתיד.

בהתאם לכך, במקרה של תביעה, חלה פגיעה בהנחה על היעדר תביעות - בסדר גודל של 7.5-10% ממחיר הפוליסה המלא, ביטול הטבה חל למשך 3 שנים, ומדובר במצטבר על נזק כספי שנע בין 1,000 - 5,000 שקלים, לעיתים אף יותר.

מבחינת המבוטחים, מדובר על בשורה משמעותית שכן שיעור לא מבוטל מהנזקים שנגרמים לכלי בתאונות, אינם מגיעים לסף של 5,000 שקלים. המדיניות הקודמת, על פיה כל נזק נרשם כתביעה, יצרה מצב בו מבוטחים נמנעו מהגשת תביעה, בגלל הרצון להמנע מהתייקרות עתידית של הפוליסה, תוך תיקון מלוא הנזק במימון עצמי.

החוזר כולל בשורה צרכנית נוספת: במקרה בו מדובר על תאונה שנגרמה ברשלנות רכב אחר, אולם המבוטח שילם השתתפות עצמית, ואילו המבטחת שלו קבלה החזר מחברת הביטוח של הרכב הפוגע, בשיעור של 75% - גם במקרה זה, התאונה לא תרשם כתביעה.

מכונית אחרי תאונה. קינן כהן
טוב, אולי לא במקרה הזה.../קינן כהן

לדברי עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מומחה לדיני ביטוח: "ההשלכה של השינוי על המבוטחים גדולה אף יותר: במקרה של תאונה שנגרמה ברשלנות נהג רכב אחר. עומדות לרשות הניזוק שתי אפשרויות: הראשונה - לתבוע את פוליסת המקיף: הוא מזמן שמאי רכב, מתקן אותו במוסך, כאשר חברת הביטוח מחויבת לשלם לו את סכום התיקון (בניכוי השתתפות עצמית), תוך 30 ימים. הבעיה היא כי אף אם התאונה נגרמה בגלל נהג אחר, עדיין - עצם הפעלת הפוליסה יוביל לרישום תביעה ולהתייקרות עתידית של הפוליסה. האפשרות השנייה היא להגיש תביעה למבטחת הרכב הפוגע, אולם מסלול זה מורכב וארוך יותר, ובהיעדר חוזה בין הניזוק ומבטחת הרכב הפוגע, אין כלל ביטחון כי היא תפצה אותו בגין מלוא הנזק שנגרם לו. המציאות מלמדת כי מבוטחים רבים, בוחרים באפשרות השנייה והמסוכנת יותר מבחינתם, בגלל הרצון להמנע מרישום תביעה. בהתאם לכך, אי רישום תביעה בסכום של עד 5,000 שקלים, צפוי להניע רבים לממש את זכאותם להפעיל את הפוליסה שרכשו".

בנוסף, מציין עו"ד ורשה כי יישום הוראה זו צפוי ליצור לחברות הביטוח כאב ראש לא קטן: המבטחות מעריכות את הסיכון שטמון בביטוח של נהג כזה או אחר, בהתאם לתדירות התאונות בהן מעורב. ברגע שהן לא חשופות לעבר הביטוחי האמיתי שלו, הן עשויות במידה גבוהה של הסתברות למצוא את עצמן מבטחות תובעים סדרתיים, ללא שיש להן מושג שהם כאלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully