וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתעלף מהעטלף! המכוניות של באטמן

עודכן לאחרונה: 4.3.2022 / 9:16

רגע, אז הוא גם גיבור על וגם יש לו מכוניות מגניבות? מישהו צריך עוד סיבה להבין למה באטמן הוא ה-בחור לשבת איתו על בירה? אפילו שהיו לו כמה מעפנות בדרך

כן, אז בשנתיים האחרונות עטלף זו באמת לא בדיוק החיה האהובה בעולם, אבל היי, זה לא שלפני כן ילדים נדנדו להורים שלהם ורצו לאמץ אחת. ועדיין, ככל שזה מגיע לגיבורי על - באטמן הוא לגמרי הדמות שעשתה לחיות האלו את יחסי הציבור הכי טובים בעולם מאז דרקולה.

אז נכון שלכל גיבור על יש את השטיק שלו, הקורים של ספיידרמן, הפטיש של ת'ור, המגן של קפטן אמריקה, הבגדים של הענק הירוק שנקרעים בדיוק במקומות הנכונים כשהוא מתנפח ואת סופר מן שיש לו את כוח העל המוחלט - לא מאמינים? תלבשו אתם תחתונים אדומים על טייטס ותחזרו אלי.

אבל כאשר זה מגיע לבאטמן, אלו תמיד הגאדג'טים, ואם הגאדג'טים - אז הבאטמוביל היא לגמרי הצעצוע המושלם לגיבור העל. כמעט מתחילת הדרך שלה, הבאטמוביל הייתה כלי התחבורה המרכזי של באטמן. בעיקר מכיוון שהתחבורה הציבורית בגוטהאם הייתה ממש על הפנים. סתם, בגלל שלהיות גם גיבור על וגם עם מכונית מגניבה, זה פחות או יותר השיא.

באטמוביל 1966. אתר יצרן
נבנתה בזמן שיא על בסיס מכונית קונספט ישנה/אתר יצרן

אבל הבאטמוביל בכלל לא התחילה כמו מה שאנחנו נראה פה, המכונית עצמה בה נהג באטמן הייתה המכונית הפרטית של ברוס ויין, ההופעה הראשונה של הכינוי עצמו היה בחוברת קומיקס בשנת 1941, אבל זו לא הייתה הבאטמוביל שאנחנו מכירים היום, אלא מכונית אדומה שבה נהג באטמן והציגה סמל עטלף קטן על מכסה המנוע. במהלך שנות ה-40 וה-50 הופיעו מספר מכוניות בקומיקסים שלאט לאט הפכו לרעיון הכללי שהיא נושאת מאז - רכב ייעודי וייחודי שנבנה במטרה לשמש ככלי התחבורה הראשי של באטמן למלחמה בפשע על כל מה שמשתמע מכך מבחינת התכונות שלה.

לינקולן פיוצ'רה. אתר יצרן
הלינקולן פיוצ'רה שעל בסיסה נבנתה הבאטמוביל נקנתה תמורת דולר/אתר יצרן

הפעם הראשונה בה חדרה הבאטמוביל לתרבות הפופולרית באופן נרחב הייתה רק ב-1966 בסדרת הטלוויזיה "באטמן". קדמה לה מכונית אחרת שנקראה באטמוביל ב-1963, אולם היא לא שימשה את באטמן, אלא הייתה סוג של אביזר שיווקי לקידום מכירות והושכרה על ידי DC קומיקס לפרסומות וכו'.
אבל ב-1966 נכנסת הבאטמוביל הראשונה למסך הקטן. ואת התפקיד לבנות אותה מקבל ג'ורג' באריס, מעצב ובונה מכוניות ראווה אמריקני שהחברה שלו כבר קנתה לעצמה שם בהוליווד את המשימה לבנות את הבאטמוביל לסדרת הטלוויזיה. לוחות הזמנים היו צפופים מאוד, הצילומים עמדו להתחיל וזמן לתכנן ולבנות מכונית מאפס לא היה. הוא שוכר את ביל קושנדרי, עוד בונה מכוניות אגדי והם משתמשים כבסיס בלינקולן פיוצ'רה, מכונית קונספט משנת 1955 שבאריס התלהב ממנה וקנה אותה לעצמו (תמורת סכום סמלי של דולר אחד, כך מסופר). בתוך זמן שיא של כשבועיים המכונית הייתה מוכנה.

הסיפור של הבאטמוביל. AP
ב-1966 זה היה שיא התחכום/AP

רשימת הגאדג'טים כללה חותך כבלי ברזל בחרטום, Bat Ray קרן שהשביתה כלי רכב, מכשיר איתור שהיה מתביית על אותות, ה- Batscope שזה שם מאוד מפוצץ לטלוויזיה, מנגנון ניפוח צמיגים, ה- Batcomputer radio שהיה מתקשר עם ה- Batcomputer במערה שלו, ה- Batphone, ה- Bat Smoke את ה- Bat turnשאפשרה למכונית לבצע סיבוב של 180 מעלות במקום באמצעות מצנחים (אני יודע, מטופש מאוד) - בקיצור מלא דברים עם השם Bat בהם. אבל היה בה עוד משהו שיופיע בכמעט כל באטמוביל מכאן ואילך - מבער אחורי.

הסיפור של הבאטמוביל. AP
אדם ווסט (עומד) שגילם את באטמן בשנות ה-60 ליד הבאטמוביל/AP

מרשימה ואייקונית ככל שהייתה, המכונית עצמה בפועל הייתה סיוט מכאני מתמשך. מכוניות קונספט לא אמורות באמת לנסוע, בטח לא עשר שנים אחרי שהוצגו בוודאי שלא אחרי שמשנים אותן ומשתמשים בה באופן אינטנסיבי לצילומים. המנוע היה מתחמם, הצמיגים הייעודיים שלה התפוצצו מפעם לפעם ובמהלך הצילומים הוחלף המנוע המקורי בכזה של פורד גלאקסי.

בשנת 2013 מוכר באריס את הבאטמוביל המקורית (היו 5 בסך הכל) דרך בית המכירות הפומביות "בארט ג'קסון" תמורת 4.2 מיליון דולר. השקעה לא רעה בכלל.

הסיפור של הבאטמוביל. AP
הבאטמוביל של 1989, נוכחות חייתית/AP

התחנה הבאה הייתה ב-1989, עם הסרט "באטמן" של טים ברטון. אז מוצגת הבאטמוביל שנחשבת למזוהה ביותר עם באטמן, היא הופיעה בו וב"באטמן חוזר" ב-1992. היא ה-באטמוביל בעיקר בגלל העיצוב שלה שלכד את הרוח הפרועה-אפלה של גותהאם שדמיין, יצר והציג טים ברטון. אבל לא פחות מכך, היא לא נראתה כמו שום דבר אחר - מהמבער האחורי הענק, הסנפירים בדוגמת כנפי הערפל, חופת תא הנוסעים שנעה קדימה (זה היה אילוץ, כי שכחו לשים דלתות בדגם), הלוע הענקי שהכיל את מנוע הסילון ועד הכנפיים הקדמיות הענקיות שמשוות לה ממש מראה של יצור חי.

למרות שהבסיס היה, נו, הרבה פחות חייתי - שברולט אימפלה ואולדמוביל קאטלס, כי נבנו שתי מכוניות לסרט. והן היו ענקיות - ממש ענקיות. 6.6 מטרים לאורך, 2.4 מטרים לרוחב - זה גודל מופרע לגמרי - זה יותר משברולט סילברדו רק לקנה המידה. הפנסים הקדמיים היו של הונדה סיוויק, האחוריים הושפעו מהעיצוב של אלו בפרארי F40.

הסיפור של הבאטמוביל. AP
דמות הג'וקר לצד המכונית באירוע קידום של הסרט/AP

מהבאטמוביל הראשונה של 1966 היא השאירה את מנוע הסילון, כאן ה"ספרות המקצועית" מדהימה לגמרי - 10,000 כ"ס, 242 קג"מ, תאוצה ל-96 קמ"ש ב-3.7 שניות ומהירות מירבית של 530 קמ"ש, אבל רק עם הבוסט של הסילון - לא סתם ככה...

ברשימת הציוד התקני שנופק למכונית הזו יש שני מקלעי בראונינג 0.3, משגר של קרסי ברזל שמחוברים בכבל למכונית ומשמשים כעוגן כדי לאפשר לה לפנות בחדות, מתקן לשחרור פצצות כדוריות מהצדדים, מיכל שמן לפיזור על הכביש, מיסוך עשן ועוד. היה לה עוד משהו מהבאטמוביל הראשונה, היכולת להסתובב במקום, אבל היא עושה את זה עם "רגל" הידראולית שיורדת לקרקע, מגביהה את המכונית באוויר ומסובבת אותה במקום.

אבל עזבו - השוס ההיסטרי שיש לבאטמוביל הזו - זה שכאשר באטמן היה עוזב אותה ואומר "מגנים" היא הייתה מתכסה בלוחות מגן חסיני כדורים, אש וקורונה (סתם, לא קורונה, יש גבול). מעניין לציין שבסרט הראשון האפקט הזה הושג בטכניקה של סטופ-מושן, כלומר חיבור רצף של תמונות ליצירת אשליה של וידאו. בסרט השני, ב-1992 זה כבר נעשה באנימציה ממוחשבת.

הסיפור של הבאטמוביל. AP
הסנפיר האחורי התנשא לגובה של יותר מ-3 מטרים, מאוד פרקטי.../AP

בשנת 1993 מועבר שרביט הבימוי מהגאון ברטון לג'ואל שומאכר, שהוא היה, ובכן - לא גאון כמו טים ברטון ואני עדין. תחת שרביטו יוצאים "באטמן לנצח" ו"באטמן ורובין" הראשון ב-1995 והשני ב-1997. הראשון היה הצלחה מסחררת, השני כישלון שאחריו חברת האחים וורנר סירבו לאפשר לו לביים את סרט ההמשך.

גם הבאטמוביל מוחלפת, ובמקום המכונה המדהימה ההיא של הסרטים הראשונים קיבלנו את אחת המכוערות במכוניות החברה של באטמן. בעוד הראשונה הייתה מוגזמת אבל באופן כוחני ומאיים, המכונית הזו הייתה מוגזמת ומאיימת כמו שג'וק מאיים - בזה שאתה קצת נגעל לגעת בו, היא גם קצת נראית כמו חרק או לטאה עם החרטום וה"עיניים" האלו לא?

למרות שבכל הקשור לבנייה עצמה מאחורי המכונית זו אחת ממכוניות הסרטים המתקדמות ביותר לזמנה, עם טכניקות בנייה חדשניות שהומצאו במיוחד בשבילה ושימוש בסיבי פחמן שלא היה נפוץ מחוץ למכוניות מירוץ או מכוניות על קיצוניות באותן שנים.

הסיפור של הבאטמוביל. AP
כל כך הרבה הושקע בה, ובסוף שילוב של חרק עם לטאה/AP

האורך שלה עלה אפילו זה של הבאטמוביל שקדמה לה; 7 מטרים לאורך, הרוחב נותר זהה עם 2.4 מטרים, אבל סנפיר הגג האחורי שלה התנשא לגובה 3.2 מטרים. על ההנעה היה מופקד מנוע V8 של שברולט מסדרת ה-small-block בהספק 350 כ"ס שעם בוסטר הביא אותה ל-531 קמ"ש.
במחלקת האביזרים, גם היא עשתה שימוש בקרסי מתכת, אבל לא כדי לפנות בחדות, אלא כדי לנהוג במעלה קירות בניינים. היו לה גם גלגלים שיכלו לפנות ב-90 מעלות ולאפשר לה לנסוע הצידה, יציאות סילון בתחתית החלק הקדמי שבאמצעות פרצי סילון קצרים יכולו לגרום לה להרים את החרטום כדי לירות את קרסי המתכת ועוד.

הבאטמוביל הזו סיימה את חייה כאשר אדוארד ניגמה (רידלר או "איש החידות") ממלא את תא הנוסעים שלה בחומר נפץ. מעולם לא עשה נבל בסרט קומיקס מעשה כל כך טוב.

באטמוביל. WB, צילום מסך
הגלגלים יכלו להסתובב ב-90 מעלות ולאפשר לה לנוע על הצד/צילום מסך, WB

הבאטמוביל הבאה בסדרה, זו של "באטמן ורובין" הייתה אמורה להיות משהו אחר לגמרי, שומאכר הבמאי וגם מעצבי הסרט רצו משהו גדול יותר משהמכונית הזו הייתה אי פעם, עם יותר סנפירים, יותר אורך, יותר מפלטי סילון, יותר תאורה - והתוצאה הייתה - מצועצעת להחריד. וחבל כי באמת היה שם ניסיון להשקיע, הצמיגים למשל. שום צמיג לא התאים למכונית הזו והם עשו שימוש באב טיפוס שיוצר במיוחד על ידי גודייר, ומכיוון שלא היו חריצי צמיגים, הם יצרו כאלו - בצורת הלוגו של באטמן.

והיא אכן הייתה ארוכה מאוד, עם 10 מטרים מחרטום לזנב, אבל בעלת מושב יחיד (דווקא בסרט שנקרא באטמן ורובין...). למעשה מכיוון שהמכונית הייתה כל כך יקרה לבנייה, הם עשו רק אחת ממנה, ומכיוון שעשו רק אחת ממנה את רוב פעלולי הנהיגה בסרט עושים עם דגמים מוקטנים או באמצעות אנימציית מחשב - וזה נראה רע מאוד.

בפועל המכונית עצמה נראית בסרט בשתי סצנות קצרצרות, בפתיחה ובמרדף אחרי מיסטר פריז היא נפגעת ומתרסקת. מה שלא מפריע לה להופיע פתאום בריאה ושלמה באחת הסצנות אחר כך כאשר היא עומדת במערת העטלף.

הסיפור של הבאטמוביל. AP
הטאמבלר התחיל כרכב צבאי/AP

סדרת הסרטים הבאה בסדרה, בבימויו של כריסטופר נולאן הייתה פרק חדש בסיפור של באטמן. טרילוגיית האביר האפל שכללה את "באטמן מתחיל", "האביר האפל" ו"עלייתו של האביר האפל" הביאה לבמה באטמוביל אחר לגמרי. כבר לא ניסיונות להציג כלי רכב מעוצב באופן ה"קלאסי" של המובן - אלא כזה שמתכתב עם האופי החדש של באטמן. גס, מחוספס וגם אלים מאוד.

המעצבים שלו רצו לייצר כלי שהוא אמצעי אכיפת החוק המושלם, זה שהיה נבנה ללא מגבלות תקציב וללא כל שיקולים אסטטיים - וזה בדיוק מה שהוא. המתכננים שלו עשו משהו שלא נעשה כאשר בונים או מתכננים מכונית כזו. הם לא התחילו עם שרטוטים או סקיצות - הם פשוט קנו דגמים של האמרים צבאיים, טנקים ומכוניות למבורגיני והתחילו לחבר ביניהם.

באטמוביל. אתר יצרן
כחלק מקידום הסרט חברה קבוצת הפורמולה 1 של הונדה לאולפנים/אתר יצרן

הבדל מרכזי בין ה"טאמבלר", כך הוא נקרא באופן רשמי ובין באטמובילים אחרים הוא שהרכב הזה נבנה מיסודו באופן כל כך מאסיבי, שלמעט סצנות ספורות - כל הפעלולים מבוצעים על ידי כלי הרכב עצמם. החל מהקפיצות המטורפות, פיצוצים, מעבר דרך קירות וכלי רכב ואפילו המרדף במנהרה, בו הגיע כלי הרכב הזה למהירות של 160 קמ"ש, למעשה ההפקה הייתה צריכה לשפר את רכב הצילום שליווה אותו (מרצדס ML55) כדי שיעמוד בקצב. נהג הפעלולים בתוכו עשה שימוש בשלוש מצלמות שמוקמו בפינות הרכב כדי לנהוג בו. לרכב גם הייתה יכולת אמיתית "לשגר" עצמו לקפיצה, והוא רשם אחת למרחק של 9.1 מטרים ללא נזק לרכב.

וזה לא משימה פשוטה לשלוט ברכב הזה, כי למרות שהוא היה קצר יותר מכל באטמוביל אחרת עם "רק" 4.6 מטרים מקצה לקצה, הוא היה רחב מאוד, 2.8 מטרים וכבד מאוד - 2.3 טונות. הכוח לשנע את כל הטנק-רכב הזה מגיע ממנוע שברולט V8 בנפח 5.7 ליטרים עם 500 כ"ס. מה שמאפשר לו תוצאות שנמדדו בעולם האמיתי כמו תאוצה ל-96 קמ"ש ב-5.6 שניות ומהירות מירבית של 260 קמ"ש.

הסיפור של הבאטמוביל. AP
שילוב של למבורגיני והאמר/AP

הטאמבלר, שלפי הסרט היה במקור מוצר של האגף הצבאי ב"ויין תעשיות" ונועד לשמש כוחות לוחמים לעבור במקומות בהם הופצצו גשרים או שובשו לחלוטין דרכי גישה למקומות, גם הציג את אחת מרשימות הציוד הארוכות והמרשימות ביותר, מהדברים הרגילים כמו מקלעים קדמיים, משגר רקטות, מנוע הסילון, מערכות כיבוי אש אוטומטיות ועוד, הייתה לו גם מערכת הסוואה שהופכת אותו לבלתי נראה, על ידי הקרנת הרקע על גוף הרכב, ומעבר להנעה חשמלית שגם הופכת אותו לשקט מאוד. וכמובן היכולת שלו להשיל את המרכב מעליו ולהפוך לכלי רכב שמזכיר אופנוע תוך שימוש בגלגלים הקדמיים.

הסיפור של הבאטמוביל. AP
הבאטמוביל החדשה, קריצה למכוניות השרירים/AP

הסרט החדש שיצא השנה מציג עוד שינוי כיוון משמעותי בסיפור של הבאטמוביל. כבר לא איזו מכונית מופרכת לחלוטין, שמקיימת קשר קלוש מאוד עם המונח "כלי רכב", אלא מכונית שנראית כמו טייק פרוע במיוחד על מכונית שרירים אמריקנית עם דמיון מסוים, לפלימות' ברקודה של 71'-72'.

הרעיון של הבמאי מאט ריבס, היה ככל הנראה היה לשים את באטמן של עלילת הסרט הנוכחי במכונית שתואמת את נקודת הזמן בה הוא נמצא - כשנתיים אחרי תחילת הפעילות שלו כלוחם צדק עצמאי. באטמן של הסרט הנוכחי מתואר כטיפוס אפל ומתבודד עוד יותר, עם אישיות בעלת פן אלים, ופחות ברוס ויין איש החברה והצ'ארמר של הסרטים האחרים.

מהמעט שסיפר הבמאי בראיונות על הבאטמוביל, על פי העלילה את המכונית בנה באטמן לבדו משאריות של כלי רכב. והמראה שלה בהחלט תואם את הגישה הגסה הזו, לא הקווים האלגנטיים של הבאטמובילים של השנים הקודמות ורחוק מהמראה ההייטקי-רובוטריקי של הטאמבלר.

הסיפור של הבאטמוביל. AP
בעולם של באטמן היו עוד באטמובילים, כמו זו מ"ליגת הצדק"/AP

מה עוד אפשר לספר עליה? שנבנו שתי מכוניות לטובת הסרט, האחת עם מנוע V8 בהספק של 650 כ"ס והמכונית השנייה תופתעו לשמוע נבנתה על בסיס טסלה - מסתבר שבאטמן ב-2022 צריך לשמור לא רק על ביטחון גוטהם, אלא גם על הסביבה.

לא שאנחנו מחפשים יותר מדי היגיון בסרט על איש שנלחם בפושעים בתחפושת של עכבר מעופף, אבל מבט בוחן של הבאטמוביל החדשה בהחלט מעלה שאלות מוזרות כמו העובדה שלמרות שנראה שהמנוע מאחור, יש יציאות אגזוזים ממכסה המנוע, מה גם שיש שלוש מהן בכל צד, ואם זה מנוע V8, מן הסתם צריכות להיות 4. מה עוד? לפחות בתמונה רואים שני מגדשי טורבו בגודל של הראש שלכם - אני מקווה שהם לקישוט, כי אם הם עובדים ומישהו יושב בכיסא לידם הוא יכול להיפרד מחוש השמיעה שלו.

עוד בוואלה!

"באטמן": 120 דקות של ככה-ככה, 50 דקות של וואו

לכתבה המלאה
הסיפור של הבאטמוביל. AP
והייתה אפילו אחת מלגו/AP

בכתבה הזו בחרנו להתמקד במכוניות שהופיעו בסדרת הסרטים, אולם מלבד המכוניות האלו, ב"עולם" של באטמן יש עוד הרבה מאוד גרסאות של הבאטמוביל. מלבד חוברות הקומיקס, היא הופיעה גם בסרטים שונים בתוך העולם של DC קומיקס כמו באטמן נגד סופרמן, יחידת המתאבדים, ליגת הצדק, אפילו בסרט לגו באטמן, שהוא, ובכן סרט של באטמן מלגו, מה לא ברור. והן כללו שלל סוגי כלי רכב, החל מאחד שממש נראה כמו טנק ועד הבאטמוביל של סדרת האנימציה של באטמן מסוף שנות ה-90 שנראית כמו שילוב של הוטרוד משנות ה-30, בוגאטי ויירון ואריזה של חטיף פרינגלס.

קצת כמו המכוניות של ג'יימס בונד, לאורך השנים מילאה הבאטמוביל תפקיד קבוע של דמות המשנה לגיבור עצמו. קצת כמו המכוניות של ג'יימס בונד היא תמיד הייתה עמוסת גאדג'טים וטכנולוגיה. אולי זה קשור לדימיון המסוים שיש בין שתי הדמויות - אישיות קצת מתוסבכת שמחויבת לעשיית צדק כפי שהיא רואה אותו בלי להישמע לחוקים ועם היתר סלחני מהחברה להרוג בדרך לשם?

נשאיר את הניתוח הזה לוואלה תרבות, אנחנו רק נבחר את הבאטמוביל האהובה עלינו ואתם תגידו מי זו שאתם הכי אהבתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully