וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפקרות, כאוס, כישלון ויאוש: פרצופה של המדינה בהתמודדות עם הכלים החשמליים

עודכן לאחרונה: 15.5.2022 / 18:51

לפני שבוע וחצי חגגה המדינה את יום העצמאות, אבל בואו נתחיל בהענקת תחושת ביטחון למשתמשי הדרך. סקר חדש של "אור ירוק" מגלה: רק 9% מהציבור חושב שהאכיפה כנגד אופניים וקורקינטים חשמליים יעילה

הסכר נפרץ, השליטה אבדה וההרתעה שואפת לאפס. כניסתם של כלי הרכב הזעירים החשמליים שהחלה בשלהי העשור הראשון של שנות ה-2000 לוותה בהתעלמות של המדינה לגבי ההשלכות שלה, ונראה כשעת הסוסים כבר מזמן ברחו מהאורווה. מכלי רכב שהיו עשויים להיות ברכה להקלה על מצוקת התנועה בערים הגדולות הם הפכו לפגע רע. נדמה שאין משתמש דרך ברכב או ברגל שלא נתקל במקרים של רכיבה פרועה, בין אם מדובר בכזו שנעשית על המדרכה או על הכביש, בהתעלמות מאור אדום, כיוון הנסיעה ומה לא.

כאוס על שניים. ראובן סביו, קינן כהן
לא שמים קצוץ על המשטרה/קינן כהן, ראובן סביו

ולתחושות האלו יש אימות מספרי העולה מסקר של מכון "מאגר מוחות" עבור עמותת אור ירוק. מתוצאות הסקר עולה כי רק 9% מהציבור חושב שאכיפת המשטרה נגד רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים יעילה, במערך הפיקוח העירוני רמת האמון נמוכה מעט יותר עם 8% בלבד. לאור הנתונים האלו, לא מפתיע גם לגלות כי 49% ממשתתפי הסקר אמרו כי רוב רוכבי האופניים שראו בשנה האחרונה לא חבשו קסדה בדרך כלל, ורק 13% השיבו כי הרוב חבשו קסדה.

23% מהמשיבים גם ציינו כי הם או מישהו מהקרובים אליהם היה מעורב או כמעט מעורב בתאונה עם אחד מהכלים הללו. מחצית מהם (49%) הביעו חשש להיות מעורבים בתאונה כזו.

כאוס על שניים. ראובן סביו, קינן כהן
49 אחוזים לא ראו רוכב אופניים או קורקינט עם קסדה/קינן כהן, ראובן סביו

"מהסקר עולה כי ציבור הרוכבים מצפצף על חוקי התנועה וכי אין הרתעה מצד המשטרה או הפקחים העירוניים. הציבור רואה ומרגיש את הכאוס ומפחד ללכת ברחוב. האסטרטגיה שבה המדינה מתרכזת בעיקר בהסברה ככלי לצמצום תאונות הדרכים במעורבות רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים נכשלה ובכל שנה נרשמת עליה במספר הנפגעים" אומרים באור ירוק ומפנים את האצבע למשרד התחבורה, "במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא יכולים להישאר אדישים לנתוני ההיפגעות שהולכים וגדלים וחייבים להוביל תכנית כוללת בשיתוף משטרת ישראל והרשויות המקומיות שבמסגרתה יסללו יותר שבילי רכיבה שיפרידו את הרוכבים מהולכי הרגל ומכלי הרכב. בנוסף, יש להוסיף ניידות ושוטרים לרחובות הערים במטרה להגביר את הנראות וההרתעה המשטרתית. במקביל יש להרחיב את סמכויות האכיפה של הפקחים העירוניים כדי לסייע למשטרה. רק שילוב זרועות של כלל הגורמים יוביל לצמצום מספר הנפגעים וההרוגים הגבוה בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים ויחזיר את תחושת הביטחון האישי לאזרחים".

כאוס על שניים. ראובן סביו, קינן כהן
גם את מעבר החציה מפקיעים מהולכי הרגל/קינן כהן, ראובן סביו

ואלו לא רק אור ירוק שמוצאים את משרד התחבורה כאחראי למצב הזה, שוב, מתוצאות הסקר נמצא כי 53 אחוזים מהמשתתפים העניקו ציון נכשל למשרד עם ממוצע של 4.1 (מתוך 10) בתשובה לשאלה כיצד הם מדרגים את המאבק של המשרד בתאונות הדרכים בהן מעורבים הכלים הללו. הטענה של אור ירוק, לפי המשרד מתמקד בהסברה ושדרך זו אינה נמצאה כיעילה היא גם זו שהביעו המשתתפים בסקר, רק 5% מהם חושבים שהפתרון הוא הגברת הסברה, לעומת 22% שרואים בהגברת האכיפה את הפתרון, 23% בהחמרת הענישה ורוב גדול של 42% בפתרון עליו ממליצים המומחים - שיפור תשתיות וסלילת שבילי רכיבה ייעודיים.

כיום, באיחור, אבל איחור שעדיף על לעולם לא, נמצאות בתהליכי חקיקה מספר הצעות חוק שמטרתן הן הגברת סמכויות האכיפה של פקחים עירוניים והן חובת סימון לכלים הללו, מה שיקל על זיהוי בעל הכלי במקרה של תאונה. זו האחרונה הוגשה על ידי ח"כ יעקב אשר, ח"כ יצחק פינדרוס וח"כ משה גפני וזוכה לתמיכה של 42% מהמשיבים הסוברים כי היא תסייע במידה רבה לצמצום התאונות.

בשאלה האם על המדינה לעודד שימוש בכלים האלו השיבו 35% בחיוב, 40% בשלילה והשאר (25%) כי אינם יודעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully