וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטוח רכב לא חייב להיות מסובך: הנה כמה מושגים שחייבים להכיר

בשיתוף הפניקס סמארט

2.6.2022 / 12:04

מהי פרמיה, מה חשוב לדעת על גבול אחריות ומה לגבי מוסך הסדר? קבלו מילון מושגים לעולם ביטוח הרכב, כדי שבפעם הבאה תבינו על מה מדברים

מספר האנשים בעולם שאשכרה קראו את תנאי הפרטיות באפליקציה שהם מבקשים להוריד כנראה שואף לאפס. בין אם מדובר באפליקציית משחק או בהוספת כרטיס אשראי לארנק דיגיטלי, כולנו לוחצים על אישור מבלי לקרוא אף מילה ממה שהרגע אישרנו. מדובר בעובדה ידועה וכן, יש על זה גם פרק בסאות' פארק. הוא לא נעים במיוחד לצפייה.

והאמת היא, שגם רבים ורבות מאיתנו מעולם לא קראו את תנאי פוליסת ביטוח הרכב שלהם וגם אם ניסו - אחוזי הפרישה מאותו ניסיון כנראה גבוהים מאוד. יותר מדי מילים מוזרות כמו שיבוב והרבה יותר מדי ניסוחים בגוף שלישי, אנחנו אומרים לעצמנו. "יהיה בסדר, הבסיס ברור", אנחנו מהנהנים חותמים וממשיכים הלאה מרוצים מעוד מטלה שסומנה ב-וי.

ביטוח רכב. pexels,
בואו נודה: רבים ורבות מאיתנו מעולם לא קראו את תנאי פוליסת ביטוח הרכב שלהם/pexels

אז, בשביל שפעם הבאה פשוט תבינו על מה מדברים, להלן מילון מושגים לעולם ביטוח הרכב.

פוליסת ביטוח רכב. חוזה מפורט שנחתם בין חברת ביטוח לבין מבוטח . בחוזה מפורטים כל תנאי הפוליסה, הכיסויים הקיימים בה, החרגות קיימות (כלומר באילו מצבים לא קיים כיסוי), גובה הפרמיה (ע"ע), תנאי תשלום וכו'.

פרמיה. במילים פשוטות: זאת התשובה לשאלה כמה עולה הביטוח? פרמיה היא התשלום שמשלמים לחברת הביטוח תמורת הביטוח (או במילים אחרות: דמי ביטוח). (הפרמיה בביטוח רכב משתנה בהתאם למאפיינים של בעלי הרכב והרכב עצמו).

ביטוח חובה. כמו שנאמר, "כשמו כן הוא". ביטוח רכב שחובה על כל בעל ובעלת רכב בישראל לרכוש. זה הכיסוי לנזקי גוף שנגרמים למעורבים בתאונה בה הרכב המבוטח היה מעורב.

ביטוח מקיף. הכיסוי לנזקים שנגרמים לרכב עצמו וכן לנזקים שנגרמו לצד ג'. בפוליסה תראו פירוט של הכיסויים. רכב יכול להינזק במהלך נסיעה בעקבות תאונה (גם אם מעורבים בה רק רכב ועמוד) או בעודו עומד ובעקבות אירועים שהתרחשו סביבו - מרכב אחר שהחליט להתנגש ברכב חונה ועד נזקי מזג אוויר, שריפות, נזקים מניסיון פריצה, גניבה של הרכב ועוד.

צד שלישי. ייקרא גם צד ג'. גורם שאינו חלק מפוליסת ביטוח הרכב, אבל גורם להפעלה שלה. לכל פוליסה יש שני צדדים - חברת הביטוח ובעל הפוליסה - שני הגורמים שחתמו על חוזה ביניהם. הצד השלישי הוא אף אחד מהם, אך יחד עם זאת, במידה והיה מעורב באירוע המכוסה במסגרת הפוליסה, הוא יכול לגרום להפעלת הביטוח ולתבוע את נזקיו מאת המבוטח.

ביטוח צד שלישי. כיסוי לנזק שנגרם לרכוש של צד שלישי בעקבות שימוש ברכב המבוטח. רכוש יכול להיות הרכב שלו או רכוש אחר שלו כמו חזית הבית או החנות, למשל. ביטוח מקיף כולל גם ביטוח צד ג', פוליסת ביטוח צד ג' אינה כוללת כיסוי לנזקים שנגרמים לרכב המבוטח עצמו.

גבול אחריות. סכום הכסף המקסימלי שמצוין בפוליסה שאותו תשלם חברת הביטוח בעבור נזק שנכלל בכיסויי הפוליסה. למשל, בפוליסות רכב חברת הפניקס מציעה ביטוח צד ג' עד לגבול אחריות של 2 מיליון שקל.

השתתפות עצמית. סכום הכסף שבעל הפוליסה צריך לשלם בעת תביעת ביטוח רכב.

טוטאל לוס (אובדן מוחלט). מצב שבו הנזק שנגרם לרכב עולה על 60% מערכו. כששמאי רכב (ע"ע) מכריז עליו ככזה, הוא מורד מהכביש ומובל אחר כבוד אל מגרש הגרוטאות.

שמאי רכב. בעל מקצוע שהוסמך על ידי משרד התחבורה ותפקידו לאמוד את הנזק שנגרם לרכב ואת עלות התיקון, לפני ביצוע התיקון. על בסיס הערכתו משלמת חברת הביטוח את תגמולי הביטוח (ע"ע).

מוסך הסדר. מוסך שיש לו הסכם עם חברת הביטוח. מבוטחות ומבוטחים יכולים לבחור לתקן את הנזקים ברכב במוסך הסדר ולשלם רק את דמי ההשתתפות העצמית וחברת הביטוח תשלם ישירות למוסך. אישור היעדר תביעות ועבר ביטוחי. העבר הביטוחי הוא היסטוריית תביעות הרכב של מבוטח או מבוטחת. כשמגיע הזמן לחדש את הביטוח לרכב, או לרכוש ביטוח רכב חדש, חברת הביטוח רוצה לדעת האם וכמה פעמים הגשתם תביעת ביטוח רכב בשנים האחרונות, נתון שעוזר לה לתמחר את הפרמיה שלכם. כדאי לדעת! בשנת 2022 נכנסה תקנה חדשה לפיה עבר ביטוחי נרשם רק בעבור תביעות שהן מעל ל-5,000 ₪.

תגמולי ביטוח. הכסף שמתקבל מחברת הביטוח לאחר קרות אירוע ביטוחי.

שיבוב. זכותה של חברת ביטוח לתבוע צד שלישי שגרם לנזק לרכב מבוטח, בגובה התגמול שהיא שילמה ללקוחותיה בעקבות אותה הפגיעה.

בשיתוף הפניקס סמארט
  • עוד באותו נושא:
  • ביטוח רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully