וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחסום היקר שיכול להציל חיי שוטרים

וואלה!רכב

עודכן לאחרונה: 25.7.2022 / 20:40

גופי שיטור גדולים בעולם בחרו להגן על חיי השוטרים עם פתרון ישראלי מתקדם כנגד דריסה, אבל בישראל עדיין מאמינים בדוקרנים המיושנים והלא יעילים

מחסום כלי רכב מפרם. מפרם,
הפיתוח הישראלי למחסום קומפקטי, קל אבל לא לשימוש מקומי/מפרם

בחודשיים האחרונים בלבד אירעו שבעה מקרי דריסה במחסומים משטרתיים, באחרון שבהם נהרג רס"ר ברק משולם ולפניו קיפח את חייו מתנדב המשטרה עמיחי כרמלי. בתחילת חודש מאי נפצע באורח קשה גם שוטר מג"ב אלברט חיים (41), שנדרס על-ידי גנב רכב במחסום באזור שוהם. מקרים אלו מצטרפים לעוד שורה ארוכה של אירועים שבמזל לא הסתיימו בפציעה, אך במבחן התוצאה, נכשלו בבלימת הרכב החשוד. למעשה, אחת המשימות המאתגרות ביותר בפני כוחות אבטחה ברחבי העולם ובכלל זה גם בישראל, הינה היכולת להגן על השוטרים מפני פגיעת כלי רכב פורצי מחסום, כמו גם היכולת לתעל ולחסום רכבים אשר נמצאים במנוסה מזירת אירוע. מהירות כלי הרכב, לצד משקלם, הופכים את המשימה למורכבת מאוד.

אכיפת הסגר באיילון דרום, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
הוכחו כלא יעילים, אבל עדיין בשימוש/ראובן קסטרו

נכון להיום, האמצעי העיקרי בו עושה שימוש משטרת ישראל לצורך עצירת רכבים הוא במחסום דוקרנים. פתרון זה, רחוק מלספק מענה יעיל והבעייתיות שכרוכה בו ברורה: עליית כלי רכב עליו וניקוב צמיגיו, אינה מביאה לרוב לעצירתו, אלא רק להאטה שמאפשרת לגנב להמשיך ולנהוג בו, מה שמהווה גם סיכון לשוטרים ולאזרחים שנמצאים בסמוך בשל יכולת השליטה המוגבלת ברכב. יתרה על כך, באם מדובר במרדף, יש סיכוי שגם כלי הרכב הרודפים יעלו על הדוקרנים והצמיגים שלהם עצמם ינוקבו. על רקע בעיה זו, ציין לאחרונה בשיחה עם וואלה ראש אגף התנועה במשטרה לשעבר, ניצב בדימוס ירון בארי, כי: " המשטרה חייבת להסיק מסקנות ולהפיק את הלקחים וכנראה לשנות את צורת המחסום בכדי להגן יותר על השוטרים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ברקע כניסתו של הסגר בעקבות העלייה בתחלואה | 
מחסום משטרתי בציר ז'בוטינסקי 25 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
לא עוצרים את הרכב ובמקרה של המשך השתוללות גם מסכנים את הסובבים/ראובן קסטרו

הביקורת שמתח בארי, אינה נובעת רק ממקרי הדריסה האחרונים. לפני כשנה, שוטרי תחנת ראש העין זיהו רכב גנוב בכביש 444 סמוך לראש העין. הם פרסו מחסום דוקרנים על הכביש אולם החשוד המשיך בנסיעה פרועה תוך שהוא עולה על הדוקרנים וממשיך בנסיעה כשגלגלי הרכב מנוקבים. במקרה אחר שארע לפני כמספר שנים, מתח בית המשפט ביקורת נוקבת על השימוש של המשטרה בדוקרנים שמהווים סיכון לחיי אדם: במסגרת דיון בכתב אישום שהוגש כנגד נהג שהסיע שוהים בלתי חוקיים. הוא הבחין במחסום מאולתר שהוקם על ידי המשטרה ואחד השוטרים סימן לו בפנס לעצור. הוא עלה על הדוקרנים בנסיעה מהירה תוך סטייה לשול הדרך, מה שכמעט הוביל להתהפכות. חוסר היעילות שכרוך בשימוש במחסום דוקרנים, ידוע היטב למשטרת ישראל, שכבר לפני כעשור, העלתה רעיון לפיתוח מערכת מבצעית חדשנית לעצירת כלי רכב חשודים: שוטרים יניחו בציר ההימלטות של כלי הרכב מעין שטיח, שנועד להיצמד לגלגליו הקדמיים ו"לנעול" אותם. כך תתאפשר עצירה מוחלטת של כלי הרכב החשוד, במרחק קצר יחסית ותוך גרימת נזק מועט ככל הניתן לנוסעים בו ולסביבה. לפי הידוע, הרעיון לא הבשיל לכדי מימוש.

מחסום כלי רכב מפרם. מפרם,
כושר עצירה גבוה, גם כאשר מדובר ברכב כבד/מפרם

כשנתיים לאחר מכן, בשנת 2013, הוציאה משטרת מכרז לרכישת דוקרנים לעצירת רכב, במסגרתו, בין היתר ובאופן אבסורדי, היא ציינה כי: "המחסום יפעל באופן יעיל. ריקון האויר מצמיגי הרכב בזמן הקצר ביותר האפשרי ובכל מקרה שלא יסכן את נוסע הרכב ומפעילי המחסום".{ סעיף 3.8.3}

ובינתיים, בעוד משטרת ישראל ממשיכה לעשות שימוש בפתרון הדוקרנים, לא מעט גופי שיטור זרים עושים שימוש בפתרונות יעילים הרבה יותר ובכללם, מחסום מודולרי בשם MVB 3X שפותח עוד בשנת 2002 ע"י חברת מפרם - המפתחת ומייצרת פתרונות לשוק אמצעי החסימה. מוצר הדגל של החברה, שעשרות אלפי יחידות ממנו נמכרו בשנים האחרונות, הוא מחסום נייד במשקל נמוך יחסית של 24 ק"ג בלבד לכל רכיב מחסום. למרות המשקל הנמוך, העובדה שהוא פריק, מודולרי, מהיר פריסה וניתן לאחסון בכל ניידת, בכושרו לעצור גם משאית שדוהרת לכיוונו.

מחסום כלי רכב מפרם. מפרם,
ניתן לקיפול ואחסנה בניידות/מפרם

עיקרון הפעולה של ה-MVB 3X הוא להעביר את המומנטום של המשאית הדוהרת לקרקע, מה שמוביל לבלימתה, תוך מטרים ספורים. המבנה המיוחד מאפשר עצירת רכב ע"י הפניית כל התנע האופקי כלפי מעלה ומטה. המחסום בנוי מסגסוגת פלדה, שבניגוד למתכות אחרות, סופגת את האנרגיה ועוצרת את הרכב. בנוסף, בניגוד למחסום דוקרנים, שמעבר כלי רכב עליו מוביל לניקור הגלגלים ולסכנה של התהפכות כלי הרכב, המחסום האמור, אינו גורם לאובדן אוויר אלא לעצירת הרכב בכל מצב.

המחסום הותקן בנקודות רבות בטוקיו במהלך האולימפיאדה האחרונה וכמו כן בשימוש כוחות משטרה רבים בנקודות בידוק ואירועים רבי משתתפים. החסרונות שלו הם שבניגוד לדוקרנים הפשוטים, הזולים והרב פעמיים, המחסום של מפרם דורש החלפה בתלוי באופן הפגיעה או לפחות חלקים ממנו וכן העלות הגבוהה של כל יחידה שעומדת על עשרות אלפי שקלים, בתלוי בגודל המבוקש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully