וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר השבבים העולמי: האם ניתן לראות את סופו?

בשיתוף הפניקס

17.8.2022 / 12:45

הייצור של 12 מיליון רכבים בוטל בשנת 2021 לבדה, בשל המחסור העולמי בשבבים ובחלפים. איך משפיע המחסור על שוק הרכב, האם ניתן לראות את הסוף באופק ומה אפשר לעשות בינתיים כדי להתמודד עם המצב?

רכבים חדשים. ShutterStock
המחסור ברכבים מוביל לעליית מחירי הרכבים החדשים, ולגלישת ההתייקרויות גם לשוק הרכבים המשומשים/ShutterStock

מדי שנה עולים על כבישי ישראל מאות אלפי רכבים חדשים, ולאורך השנים כמות הרכבים החדשים שעולים על הכביש רק הולכת וגדלה. אך אם עד לא מזמן היינו יכולים ללכת לאולם התצוגה או למגרשי הליסינג, לבחור רכב ולקבל אותו לכל היותר תוך שבועות או חודשים בודדים, צריך להתרגל למציאות חדשה. מציאות שבה זמני ההמתנה הולכים ומתארכים. והתוצאה? לקוחות שהזמינו רכב בתחילת השנה, עלולים לקבל אותו לקראת סיומה.

הצניחה בכמות המסירות משפיעה על השוק הפרטי, ואפילו בעוצמה גבוהה יותר על שוק הליסינג: בעקבות המחסור, חלק מהיבואנים החליטו להעניק עדיפות לשוק הפרטי על חשבון שוק הליסינג, בצורה שמובילה לדחיית מועד החלפת הרכב או לבחירה ממבחר קיים אך מצומצם יותר.

המחסור ברכבים מוביל לעליית מחירי הרכבים החדשים, ולגלישת ההתייקרויות גם לשוק הרכבים המשומשים: אם לפני מגפת הקורונה רכבי יד שנייה נמכרו לרוב במחיר נמוך מהמחירון, דיווחים מהשטח מלמדים על מכירתם כיום במחיר גבוה מהמחירון.

וכך בזמן שהמבחר קטן וזמני האספקה מתארכים, מחירי הרכבים החדשים והמשומשים ממשיכים לעלות. מדוע זה קורה, והאם אפשר לראות את הסוף באופק?

ממה נובע המחסור ברכבים?

המחסור העולמי ברכבים קשור במידה רבה באחד הרכיבים הקטנים והחשובים ביותר ברכב: השבבים. מתוקף היותם מורכבים ויקרים לייצור, הייצור של רוב השבבים בעולם מתנקז לפתחם של שני גורמים: סמסונג ו- TSMC. שוק השבבים חווה לחצים שרק הועצמו בעקבות משבר הקורונה: מצד אחד, סגירת מפעלים בתקופות השיא של המגפה והשיבושים המדוברים בשרשרת האספקה עשו את שלהם ופגעו ההיצע. מצד שני, הריחוק החברתי ואופייה של המגפה הובילו לזינוק בביקושים של מוצרי אלקטרוניקה, שפעילותם מבוססת על שבבים. הביקוש לשבבים צפויים להמשיך לצמוח, בעקבות מגמות עולמיות דוגמת המעבר לעבודה מהבית והצורך ביכולות מחשוב מאסיביות בעקבות האצת השימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית וביג דאטה בארגונים.

גם המצב הגיאופוליטי משחק תפקיד מרכזי במחסור: המשבר ביחסי הסחר של סין וארצות הברית גרם לחברות סיניות לאגור מצבורי ענק של שבבים, ולהגדיל את הלחץ הגדול ממילא על שוק השבבים הרותח.

המחסור בשוק הרכב: לא רק השבבים "אשמים"

לצד המחסור הגובר בשבבים, תעשיית הרכב מתמודדת גם עם מחסור גדול בחלפים. זאת בשל הבעיות בשרשרת האספקה, כאשר גם מלחמת רוסיה-אוקראינה תרמה את שלה. כך למשל אוקראינה נחשבת ליצרנית צמות החוטים הגדולה בעולם (כל רכב מכיל חוטים באורך ממוצע של כ- 5 ק"מ), והמצב המלחמתי במדינה גרם לסגירת מפעלים והפסקת הייצור. גם ייצורם של חלפים נוספים, שמגיעים מרוסיה ואוקראינה, נפגע.

המגמות העולמיות הובילו לא רק למחסור, אלא גם להתייקרות של מאות אחוזים במחירי ההובלה הימית. לכך יש השפעה על מחירי הגלם מהם מיוצרים החלפים, וכפועל יוצא גם על מחירי החלפים עצמם. הבעיה היא שהתייקרות מחירי החלפים משפיעה לא רק על הכיס, אלא מייצרת חזית נוספת שעמה אנחנו הנהגים נאלצים להתמודד, כפי שנראה בשורות הבאות.

זינוק חד בהיקף גניבות הרכבים

ככל שמחירי החלפים מזנקים, כך גוברת המוטיבציה של גנבי הרכב לפעול. והתוצאה: עפ"י חברות פוינטר ואיתוראן, נרשמה עלייה חדה של 125%-165% בכמות גניבות הרכב ברבעון הראשון של השנה, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ככל שהתמריץ לביצוע גניבות רכב עולה, כך משתכללות השיטות לגניבת רכבים. לשם המחשה, חוליות של גנבים כוללות בעלי תפקידים ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות כמו משבש סלולרי (שמעכב את שידור ההתראה לחברות האיתור), התחברות למחשב הדרך ושכפול המפתח.

הגידול הדרמטי בהיקף הגניבות והסיכוי הגובר שהרכב שלנו יהיה אולי הבא בתור, מגדילות את נחיצותו של ביטוח רכב. ואנחנו לא מתכוונים לביטוח חובה שחשוב ככל שיהיה, נועד לכסות פגיעות גוף: אנחנו מתכוונים לביטוח רכב הכולל ביטוח מקיף, המספק הגנה ביטוחית בעת פגיעה ברכוש. ביטוח מקיף לרכב כולל מטריה רחבה של כיסויים, שבהם כיסוי למקרה של פריצה או גניבה. יש לכם ביטוח מקיף והרכב נגנב? תוכלו לקבל פיצוי בשווי הרכב שנגנב, תמורת תשלום השתתפות עצמית. אין לכם ביטוח מקיף במסגרת הביטוח לרכב? במידה שהרכב נגנב, תיאלצו לממן מכיסכם את רכישת הרכב החדש.

הגידול בהיקף הגניבות מוביל גם להתייקרות תעריפי הביטוח לרכב, ומגדילים את הצורך להשוות בין הפוליסות השונות. מסיבות אלה, היום יותר מתמיד חשוב לרכוש ביטוח רכב הכולל גם ביטוח מקיף, לא לפני שמשווים עלויות ובוחנים את היקף הכיסויים בכל אחת מהחלופות.

שבב של תקווה: מתי יגמר המשבר?

אחת הדרכים להתמודד עם המחסור החמור, היא באמצעות הקמת מפעלים חדשים לייצור שבבים. יצרניות השבבים הגדולות, סמסונג ו- TSMC, כבר הכריזו על כוונתן להגדיל את כושר הייצור: סמסונג הכריזה על הקמת מפעל חדש בהשקעה של 150 מיליארד דולר, בעוד TSMC הצהירה על כוונתה להשקיע 100 מיליארד דולר לצורך שדרוג יכולות הייצור.

אז נכון, משבר השבבים והחלפים עדיין כאן, והוא צפוי ללוות אותנו לפחות עד סוף שנת 2022. חלק מהגורמים בענף הרכב אף מעריכים שהמחסור עלול ללוות אותנו עד לשנת 2024. הערכות אלו נאמרו לא רק ע"י אנליסטים, אלא גם ע"י בכירים בתעשיית הרכב, שבהם סמנכ"ל הכספים של פולקסווגן, קונצרן הרכב הגדול בעולם. להערכות אלו יש להוסיף את העובדה שעפ"י סקר של IFO, המכון למחקר כלכלי, גם אם התעשייה תחזור לתפוקה מלאה, ייקח 8 חודשים להשלים את מצבור ההזמנות שנדחו.

חשוב לזכור שהמחסור ברכבים הוא תולדה של מגוון רב של גורמים שחברו בו-זמנית לכדי תופעה אחת נרחבת: שיבושים בשרשרת האספקה, העלייה בביקושים למוצרים מבוססי שבבים בעקבות הקורונה, משבר הסחר בין סין לארה"ב והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה. החזרה המקווה לשגרה, במגרש הבריאותי, הכלכלי והגיאופוליטי - צפויה בסופו של דבר להוביל להתרת הפלונטר המוטורי. לנו רק נותר לקוות שבקרוב נתחיל לראות את הסוף.

ובינתיים: איך מתמודדים עם המחסור ברכבים?

עד ששוק הרכב יחזור לכשירות מלאה וישלים את פערי הביקוש, רוכשי רכבים בארץ ובעולם מנסים להתמודד עם המצב במספר דרכים:

• בחירה מוכוונת מלאי - בחירת רכבים ודגמים חדשים שיש במלאי או שזמן האספקה שלהם נמוך יותר.
• התפשרות על מפרט נמוך יותר - רוכשים רבים שהזמינו רכב ברמת אבזור גבוהה יותר, מעדיפים להתפשר על דגם עם מפרט נמוך יותר שזמן האספקה שלו קצר יותר.
• קניית רכבי יד שנייה - במקום לחכות חודשים ארוכים עד למסירה, ישנם נהגים שמעדיפים לפנות לשוק המשומשות ולרכוש רכבים זמינים.
• דחיית הרכישה - מתיחת השימוש ברכב הקיים לתקופת זמן ארוכה יותר, מתוך שאיפה לקנות רכב חדש אחרי שייפתר המחסור.
• הרחבת ההגנה - נהגים רבים מרחיבים כאמור את ההגנה על הרכבים הקיימים בעזרת ביטוח רכב הכולל ביטוח מקיף, מתוך החשש הגובר לגניבה.

המחסור העולמי ברכבים עדיין כאן, והוא צפוי ללוות אותנו בעתיד הנראה לעין. כל שנותר הוא לקוות שענף הרכב יחזור במהרה לדרך המלך ועד אז, למצות את האפשרויות העומדות לרשותנו.

בשיתוף הפניקס
  • עוד באותו נושא:
  • שבבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully