וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהלומי הכתר: המכוניות של המלכה אליזבת

עודכן לאחרונה: 9.9.2022 / 12:18

ב-70 שנות מלכותה, נסעה והוסעה המלכה אליזבת בשלל כלי רכב. מהמיטב שהיה לתעשיית הרכב להציע ועד למכוניות המשפחתיות הצנועות והעממיות שלה. זה הסיפור שלהן

אלו המכוניות שבהן נסעה המלכה אליזבת. אתר יצרן, מערכת וואלה
המלכה לוקחת את הילדים לחוג קראטה במתנ"ס בדיימלר/מערכת וואלה, אתר יצרן

בעוד מספר ימים תעשה בפעם האחרונה המלכה אליזבת השנייה את דרכה בכלי רכב, זו לא צפויה להיות מכונית, אלא כרכרה, אבל את חייה של המלכה ליוו בעשרות שנות המלוכה שלה שלל כלי רכב. אלו שליוו אותה בהופעות הפומביות, בטקסים, בביקורים בארמונות באזורים אחרים בממלכה ובנסיעות בשטחים הנרחבים של אחוזות בית המלוכה.

עם 70 שנות מלוכה שהחלו ב-1952 היא הייתה המלכה שראתה בימי חייה את תעשיית הרכב הבריטית בימיה הגדולים והשפלים ביותר, אבל תמיד נותרה נאמנה למיטב שיש לה להציע. וואלה!רכב מורידים את האנטנה לחצי התורן ומצדיעים למכוניות של המלכה.

אלו המכוניות שבהן נסעה המלכה אליזבת. אתר יצרן, מערכת וואלה
דיימלר DS18 המכונית הראשונה של אליזבת'/מערכת וואלה, אתר יצרן

דיימלר לנסיכה

את המכונית ה"רשמית" הראשונה של אליזבת היא קיבלה עוד לפני שהוכתרה למלכה, זה קרה ב-1944 אז קנה לה אבא ג'ורג' ה-6 דיימלר DB18 ליום הולדתה ה-18, במכונית הזו למדה אליזבת לנהוג לראשונה. בשנת 1948, אז קיבלו הנסיכה אליזבת והדוכס מאדינברו לימוזינה מתוצרת דיימלר (לא לבלבל עם דיימלר הגרמנית).

המכונית מסדרת DE שהייתה דגם הביניים בסדרת המכוניות של היצרנית, ורק כדי לתת פרופוציות לדברים, אצל דיימלר "ביניים" זו ספינה עם בסיס גלגלים של 3.5 מטרים, הבסיס עצמו, בלי המרכב שקל 1.8 טון ועוד מספר שמכניס לפרופורציות - היה לה מיכל דלק של 91 ליטרים. היה לה מנוע שישה צילינדרים בטור בנפח 4,095 סמ"ק שפותח במקור לשריוניות קלות במלחמת העולם השנייה ולו 110 כ"ס והתוכנית הייתה שהיא תשרת את הזוג הצעיר בשנים הבאות.

אלא שמשהו שקרה בשנה לאחר מכן, שיבש לגמרי את התוכניות. בביקור במפעל של רולס רויס, תפסה את תשומת הלב של הדוכס מכונית מיוחדת מאוד, דגם ניסיוני של רולס רויס עם מנוע שמונה צילנדרים בטור מבנטלי. העניין שהביע במכונית והמשך החקירות שלו אודותיה, הביאו את היצרנית לפתח את הדגם שיוצג ב-1950 בתור הפאנטום IV ובאותה שנה ממש הוענקה אחת כזו, עם מרכב של סדנת העל מולינר בצבע ירוק כהה לזוג. זו הייתה רולס רויס ראשונה בשושלת ארוכה מאוד שלפחות בשלב זה גם סימנה את המעבר ההדרגתי של הצי בבית המלוכה מדיימלר לרולס רויס.

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
אלו המכוניות שבהן נסעה המלכה אליזבת. אתר יצרן, מערכת וואלה
רולס רויס פאנטום IV, המלכה והדוכס התאהבו. איך לא./מערכת וואלה, אתר יצרן

המלכה שאהבה רולס רויס

עם הכתרתה של אליזבת למלכה ב-1952, היא "יורשת" גם את מכוניות השרד של אביה המלך ג'ורג' ה-VI - היו אלו צמד כמעט זהה לחלוטין של מכוניות דיימלר במרכב "לאנדולט" - תצורת מרכב בה לנוסעים מאחור גג רך מתקפל ומעל הנהג גג מתכת רגיל. העניין הוא, שלמלכה ובן הזוג שלה כבר הייתה מכונית זוכרים? הרולס רויס שהם אהבו, אהבו מאוד. ומכיוון שהמלכה היא המלכה, הפכה הרולס רויס שלהם למכונית השרד הראשית, היא נצבעה בצבע הרשמי של מכוניות המלוכה - חום כהה-ערמוני לגוף וחלק עליון בשחור. המכונית עושה את הופעת הבכורה שלה בטקס ב-10 באפריל 1952 ונכון להיום, במספר פעמים הופיעה המלכה במכונית הזו גם בשנים האחרונות.

בשנות ה-50 שימשו את בית המלוכה לסרוגין רולס רויס פאנטום IV במרכב לאנדולט ושתי מכוניות דיימלר אחת במרכב של לימוזינה והשנייה לאנדולט. טכנית, המכוניות האלו לא היו שייכות לבית המלוכה אלא נבנו על ידי היצרניות ונשמרו אצלן והן העמידו אותן לשימוש המלכה בכל עת. במהלך הבנייה של הרולס רויס החביבה על המלכה היא נמדדה מספר פעמים כדי לוודא שהיא יכולה להיכנס למוסך ביאכטה המלכותית "בריטניה". ואכן, המכוניות ליוותה את המלכה במספר סיורים שלה מחוץ לאי הבריטי.

אלו המכוניות שבהן נסעה המלכה אליזבת. אתר יצרן, מערכת וואלה
צי הרולס רויס של בית המלוכה/מערכת וואלה, אתר יצרן

צי הרולס רויס של בית המלוכה

לקראת סוף העשור הושלם המהפך בחניון המלכותי כאשר המכוניות של דיימלר יצאו לגמלאות ובמקומן נרכשה מרולס רויס באופן רשמי הפאנטום IV ובנוסף הוזמנו שתי מכוניות נוספות, הפעם מדגם הפאנטום V. למכוניות שסופקו ב-1961 היה גג קשיח ניתן להסרה ומתחתיו חופת פרספרקס שקופה וחידושים נוספים כמו הגה כוח ומיזוג אוויר. מה שהפך אותן למועדפות על המלכה בביקורים במדינות זרות, אלא שהפעם בשל מימדי המכונית, היה צורך לפרק את הפגושים שלה כדי שתוכל להיכנס ליאכטה.

הפאנטום V הייתה כל כך אהובה על בני המשפחה שהיא נותרה בשימוש יותר מ-40 שנים בתור המכוניות הראשיות ורק ב-1978 עברו להיות מכוניות מספר 2 ו-3 בצי. באותה שנה איגוד יצרניות הרכב הבריטיים מעניק למלכה מתנה - רולס רויס פאנטום VI לרגל חגיגות 25 השנים להכתרתה. המכונית בעלת מרכב לימוזינה וגג מוגבה שימשה כמכונית השרד הראשית מאז ועד 2002 ועדיין פעילה, אם כי לא כמכונית הראשית. בשנת 1987 מצטרפת אליה עוד אחת, במרכב רגיל שנועדה להחליף את הפאנטום IV מודל 1954 עם הגג הנפתח. המכונית אגב מוצגת היום במוזיאון הרכב המלכותי בסנדרינגהאם - הקילומטראז' - 210 אלף.

אלו המכוניות שבהן נסעה המלכה אליזבת. אתר יצרן, מערכת וואלה
הפאנטום נותרה המכונית האהובה ביותר על המלכה ונותרה בשימוש יותר מ-40 שנים/מערכת וואלה, אתר יצרן

נכון להיום הצי המרכזי של ארמון המלוכה כולל חמישה כלי רכב המשמשים כרכבי שרד רשמיים: צמד מכוניות בנטלי ושלוש מכוניות רולס רויס. בנוסף לאלו יש שני ריינג' רוברים נטולי גג אשר שימשו אותה להשתתפות במצעדים צבאיים ואחרים. לשימושים פחות רשמיים עומדות לרשות המלכה עוד שלל מכוניות בין השאר של דיימלר ויגואר. בהן עושים שימוש גם בני משפחת המלוכה האחרים מפעם לפעם.

המכוניות ב"דרגים" השונים נבדלות לא רק בתוצרת שלהן, אלא גם בסממנים מסורתיים שתמיד יופיעו על המכוניות הבכירות ביותר: הצבע החיצוני שלהם שיהיה חום כהה מאוד, מעט אדמדם וערמוני, עם פסים אדומים עדינים לאורך המרכב וגג בצבע שחור. תא הנוסעים יהיה ברוב המוחלט של המקרים בהיר ובמספר כלי רכב במקום סמל היצרנית המתנוסס על מכסה המנוע יהיה פסל של "ג'ורג' והדרקון" (קדוש נוצרי שעל פי האגדה התנה הריגת דרקון שאיים על עיר בכך שתושביה יתנצרו) בחלק מהמקרים יופיע הרכב כאשר על גגו יש מתאם ועליו מגן עם סמל בית המלוכה.

בנוסף למכוניות השרד הרשמיות מחזיק בית המלוכה גם בשלל כלי רכב לשימושים שוטפים שאינם של בני המשפחה כמו פגישות של עובדי הארמון הבכירים או להסעת מבקרים בדרג גבוה. מכוניות מתוצרת אוסטין, דיימלר, יגואר ועוד.

אלו המכוניות שבהן נסעה המלכה אליזבת. אתר יצרן, מערכת וואלה
הבנטלי של בית המלוכה, עם מגן ולעיתים גם דגל על הגג/מערכת וואלה, אתר יצרן

הגרמנים באים

עידן חדש החל בצי המלכותי בשנת 2002, כאשר לשימוש נכנסו שתי לימוזינות משוריינות מתוצרת בנטלי. גם הפעם היה זה סוג של ארגון מייצג של "תעשיית" הרכב הבריטית, או מה שנשאר ממנה, שהעניק לה את הרכב במתנה והפעם זה היה לרגל יובל שנים להכתרתה. את המכונית השנייה רכש בית המלוכה. מתחת למרכב המוגבה יש את הבנטלי ארנאז', עם מנוע 6.7 ליטר V8 בעל שני מגדשי טורבו ו-400 כ"ס. החלק האחורי של הגג שלה ניתן להסרה לצורך השתתפות במצעדים או אירועים פומביים.

אבל הרגלים ואהבות ישנות של המלכה קשה לשנות, ולכן בחניון המלכותי יש עדיין שלוש ממכוניות הרולס רויס אותן הזכרנו, שלושתן מדגם הפאנטום. הראשונה היא המכונית שנרכשה על ידי המלכה לעתיד והנסיכה דאז ב-1950, השנייה היא זו שהוענקה לה בחגיגות 25 השנים ב-1978 והדגם שנרכש ב-1987.

למעשה כיום, עם צי של רולס רויס, בנטלי, יגואר ולנד רובר, נשלט המוסך של הממלכה על ידי מותגים שהיסטורית הם בריטיים אבל היום מוחזקים בידי מדינות אחרות, גרמניה במקרה של רולס רויס ובנטלי והודו במקרה של לנד רובר ויגואר.

אלו המכוניות שבהן נסעה המלכה אליזבת. אתר יצרן, מערכת וואלה
אלו המכוניות שבהן נסעה המלכה אליזבת/מערכת וואלה, אתר יצרן
אלו המכוניות שבהן נסעה המלכה אליזבת. אתר יצרן, מערכת וואלה
המלכה אוחזת את אחד מכלביה כאשר ברקע הריינג' רובר/מערכת וואלה, אתר יצרן

ויש גם את אלו

מעבר למכוניות השרד הרשמיות, לבית המלוכה יש גם כלי רכב אחרים. אחד הרומנים הארוכים ביותר עם יצרנית רכב בודדת התחיל עוד לפני הכהונה של אליזבת המנוחה. כאשר בשנת 1948 קונה בית המלוכה את הלנד רובר הראשון שלו, שהיה הכלי ה-100 שיוצר על ידי החברה הצעירה והתחיל שושלת כלי רכב שסיפקה לנד רובר לשימוש רשמי, פרטי וכאלו מותאמים במיוחד, כמו ה"סדרה 1" מ-1953 שהותאם לנוסעים שיוכלו לעמוד על במה מוגבהת מאחור. גם הוא, נצבע בחום ערמוני ועם פסים אדומים לאורכו. זה היה הרכב שבו עשתה המלכה שימוש אינטנסיבי באותה שנה שהייתה הראשונה לכהונתה.

לנד רובר "סדרה 2" באותו סידור נכנס לשירות ב-1958 כמחליף והוא, כמו לנד רוברים אחרים, נשמרו במטה החברה בסוליהול כאשר לא נעשה בהם שימוש. ב-1974 מצטרף לצי מי שהיה ועודנו ספינת הדגל - הריינג' רובר, שאותו החליף עוד ריינג' רובר ב-1989, שהוחלף בריינג' רובר נוסף ב-1996. אגדה מוטורית מספרת שאת הכיסוי לתא המטען וארכז הכלים בריינג' רובר עשו אנשי החברה לבקשת אנשי המלכה שהביעו חשש כי הפח החשוף עלול לפגוע בכלבי הקורגי האהובים שלה.

יש גם ריינג' רובר היברידי מודל 2015 לשימוש המלכה ובני משפחתה באירועי מצעדים שגם הוא מותאם לעמידה בחלקו האחורי. הוא הצטרף לדגם דומה (אבל לא היברידי) שהיה בשימוש מאז 2002 ועדיין משמש את בית המלוכה מפעם לפעם. זה היה גם הרכב האחרון שנבנה במיוחד לשימוש רשמי של המלכה.

אלו המכוניות שבהן נסעה המלכה אליזבת. אתר יצרן, מערכת וואלה
סוקרת משמר כבוד מהריינג' רובר הפתוח/מערכת וואלה, אתר יצרן

אבל המלכה לא תמיד הוסעה או נסעה בכלי רכב רשמיים והיו בבעלותה הפרטית גם מכוניות אחרות, המשותף לכולן - הן היו תמיד בצבע המשפחתי הרשמי של "ירוק אדינברו". זה התחיל עם ה"משפחתית" הראשונה שלהם - פורד זפייר סטיישן מודל 1956. בהמשך היו אלו סדרה של מכוניות מתוצרת ווקסהול (כך מכונה אופל בבריטניה) , רובר P5, שלל יגוארים וריינג' רובר. ככל הידוע, המכוניות העדכניות ביותר של המלכה המנוחה היו ריינג' רובר יגואר X טייפ סטיישן.

אלו המכוניות שבהן נסעה המלכה אליזבת. אתר יצרן, מערכת וואלה
בפורד זפייר המשפחתית/מערכת וואלה, אתר יצרן

למי שמבקר באנגליה ורוצה לראות את המכוניות האלו, או לפחות את חלקן, יש כמה מקומות שמציגים את אלו שלא נצבעו מחדש, עברו הסרה של סממנים מזהים ונמכרו. שתי רולס רויס פאנטום V נמסרו לתצוגה, הראשונה כאמור בסנדרינגהאם והשנייה הועברה לבנטלי יחד עם מכונית נוספת של רולס רויס, שתיהן שימשו חלק מ"צי המורשת" של יצרנית הפאר ומרבה הבושה נמכרו במכירה פומבית ב-2018.

באוסף ההיסטורי של קרן תעשיית הרכב הבריטי בוורויקשייר ניתן לראות שלושה לנד רוברים ששימשו את המלכה, מודל 1953, מודל 1958 וריינג' רובר מ-1974. לצידם מוצגות בתצוגה מתחלפת מכוניות נוספות ששימשו את בית המלוכה. כאשר שאר המכוניות נמצאות במוזיאון המוטורי הבריטי בגיידון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully