וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השינויים הצפויים במיסוי הירוק - וכיצד הם ישפיעו על שוק הרכב בארץ

בשיתוף הפניקס סמארט

20.9.2022 / 12:45

בינואר 2023 ייכנסו לתוקפם שינויים במיסוי הירוק. איך הם צפויים להשפיע על הכיס שלנו, על הביקוש לרכבים וגם על המחיר של ביטוח רכבים?

מכונית עם מטבעות. ShutterStock
הגדלת המיסוי וההתייקרות הכוללת של הרכבים רק ממחישים את הצורך בביטוח מקיף לרכבים/ShutterStock

העולם שלנו ממשיך להתחמם: רק לפני מספר שנים פרסם מכון ויצמן מחקר לפיו רצועת המדבר מתרחבת צפונה. התרחבות זו עלולה לגרום לכך שבעתיד הלא רחוק בתל אביב ישרור מזג אוויר חם ויבש כמו בבאר שבע - ובבאר שבע ישרור מזג אוויר לוהט כמו במצפה רמון. תופעת המדבור היא רק אחת מהשלכותיה של ההתחממות הגלובלית, המואצת ע"י פליטת גזי חממה. המאבק בהתחממות הגלובלית והשלכותיה כולל שורה של פעולות, וביניהן מיסוי ירוק: מיסוי שמטרתו לקדם פעילות ידידותית לסביבה באמצעות תמריצים כלכליים. בשנים הקרובות צפוי המיסוי הזה להשתנות, ולהשפיע על הכיס של כולנו. מהו המיסוי הירוק, ומה מצפה לנו בהמשך?

מה כולל המיסוי הירוק כיום?

על מנת לעודד שימוש ברכבים פחות מזהמים, הושקה בישראל בשנת 2009 רפורמת המס הירוק, עם שורה של הטבות מיסוי: בעוד שעל רכב בעל הנעה רגילה מוטל מס קנייה בגובה 83%, על מכונית היברידית מוטל מס קנייה בגובה 50%, על מכונית היברידית-נטענת מוטל מס קנייה בגובה 40% ועל רכב בעל הנעה חשמלית מוטל נכון להיום מס קנייה בגובה 10% בלבד. תקרת ההטבה במס הקנייה מוגבלת נכון להיום ל- 75,000 ₪ ברכב חשמלי ול- 40,000 ₪ ברכב היברידי-נטען. יתרת הסכום מחויב במס הקנייה המרבי, שעומד כאמור על 83%.

במסגרת המיסוי הירוק, גם רכבי בנזין הכפופים לתשלום מס קנייה מרבי בגובה 83% יכולים לקבל הטבת מס בהתאם לציון הירוק של הרכב. הציון הירוק משייך את הרכב לאחת מ- 15 דרגות זיהום בהתאם לכמות המזהמים שהוא פולט, כאשר 1 מציין את פליטת המזהמים הנמוכה ביותר, שמזכה בהפחתה המרבית בגובה 17,000 ₪ ממס הקנייה. העיקרון הוא פשוט: ככל שהרכב ירוק יותר ומקבל ציון נמוך יותר, כך ההפחתה בתשלום המס תהיה גדולה יותר. קביעת רמת הזיהום מחושבת באמצעות נוסחה שלוקחת בחשבון את תמהיל הגזים הנפלטים מהרכב לרבות פחמן דו חמצני, תחמוצות החנקן וחלקיקים נשימים.

איך המיסוי הירוק הולך להשתנות מינואר 2023?

השינוי הראשון: הגדלת מס הקנייה על מכוניות חשמליות והיברידיות

בינואר 2023 יעלה מס הקנייה על מכוניות היברידיות נטענות מ- 40% ל- 55%, בעוד מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה מ- 10% ל- 20%. ההעלאה המדורגת של מס הקנייה תימשך גם בשנת 2024, אז מס הקנייה לרכבים חשמליים יעלה לשיעור של 35% ומס הקנייה לרכבים היברידיים-נטענים יהיה זהה לזה של רכבים רגילים, ויעמוד על 83%.

שינוי נוסף ופחות מדובר הוא הפחתת תקרת ההטבה: החל מינואר 2023 תופחת התקרה המקנה בהטבת המס בעת רכישת רכב חשמלי מ- 75,000 ₪ ל- 60,000 ₪. ברכב היברידי-נטען תופחת תקרת ההטבה מ- 40,000 ₪ ל- 30,000 ₪. בשנת 2024 תקרת ההטבה בעת רכישת רכב חשמלי תעמוד כבר על 50,000 ₪. תקרת ההטבה ברכב היברידי-נטען כבר לא תהיה רלוונטית, מאחר שהטבת המס בקטגוריה זו תבוטל והוא יעמוד כמו ברכב רגיל על 83%.

השינוי השני: שינוי נוסחת דרגות הזיהום

אחת לשנתיים משנה רשות המיסים את הנוסחה שקובעת מהו הציון הירוק, וכפועל יוצא לאיזה דרגת זיהום ישתייך הרכב ומהו גובה הטבת המס שיקבל (אם בכלל). כך למשל שינוי דרגת הזיהום של רכב רגיל מדרגה 4 לדרגה 8 יוביל להתייקרות המיסוי באלפי שקלים. העדכון הבא של הנוסחה צפוי להתרחש אף הוא בינואר 2023, ולהוביל לשינוי בציון של חלק מהרכבים ובתשלומי המס שבו הם חייבים.

איך השינויים הקרבים צפויים להשפיע על שוק הרכבים בישראל?

בטווח הקצר, כלומר בין השנים 2022-2023, צפויה האצה בביקושים לרכבים חשמליים גם בשל הפופולריות הגוברת, וגם בשל הרצון למצות את הטבות המס לפני העליות הצפויות. בקטגוריית הרכבים הרגילים, השינוי האפשרי בדירוג הרכבים ובהפחתת שיעור המס, עשויה להוביל לשינוי בביקושים של דגמים ספציפיים.

איך יושפע המחיר של ביטוח רכבים?

השינויים הצפויים במחירי הרכבים צפויים להשפיעי גם על ביטוח רכבים: כאשר עלות הרכב מתייקרת, באופן טבעי מתייקרת גם אחזקתו. רכב חדש שעלותו הייתה לפני שנה 100,000 ₪ התייקר ב- 20,000 ₪? בעת הצורך, למשל במקרה של גניבה, הביטוח צריך לספק כיסוי התואם את השווי של הרכב שהתייקר, ומכאן שעלות הביטוח לרכב אף היא צפויה להיות יקרה יותר.

לסיבות שהובילו להתייקרויות הביטוח לרכב צריך להוסיף גם את התייקרות החלפים, בין היתר בעקבות השיבושים בשרשרת האספקה ובעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה: כאשר נוצר מחסור בחלפים וההיצע מצטמצם - המחירים עולים. ככל שמחירי החלפים עולה, כך עלות התיקון אותה אמור לכסות ביטוח רכוש לרכב בעת תאונה גדלה. בנוסף, התייקרות החלפים מהווה תמריץ משמעותי עבור גנבי הרכבים, מעלה את הסיכוי לגניבה וכתוצאה מכך את שכיחות הפעלת הביטוח לרכב. כל אלה מגדילים את הסיכון ואת העלויות שסופגות חברות הביטוח, מה שמוביל לעליית תעריפי הביטוח לרכב.

הגדלת המיסוי וההתייקרות הכוללת של הרכבים רק ממחישים את הצורך בביטוח מקיף לרכבים. אחרי הכול, כולנו מחויבים לעשות ביטוח חובה, המספק מענה בעקבות פגיעות גוף במקרה של תאונה. אך מה עושים במקרה של נזקים לרכב שלנו או לרכוש צד שלישי? בהיעדר ביטוח מקיף, אנחנו חשופים לנזקים גדולים שיכולים להגיע למאות אלפי שקלים ואפילו מעבר. כעת, בעקבות התייקרות מחירי הרכבים, אנחנו עשויים להיות חשופים לנזקים יקרים יותר מאשר בעבר.

המסקנה ברורה: במיוחד היום, כשמשווים מחירי ביטוח רכבים, חשוב לזכור לעשות גם ביטוח מקיף שיספק הגנה מקיפה בעת הצורך.

בשיתוף הפניקס סמארט
  • עוד באותו נושא:
  • הפניקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully