וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משתמשים בשעון חכם בנהיגה? זה יעלה לכם ביוקר

עודכן לאחרונה: 22.9.2022 / 7:12

אז כולם יודעים ששימוש בנייד בנהיגה זה מסוכן, אסור ויש גם קנס עסיסי לנתפסים. אבל מה קורה אם אתם מציצים או מתעסקים בשעון? או, טוב ששאלנו

בווידאו: תיעוד פעילות ניידת המשטרה הסמויה שתופסת נהגים מסמסים/צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

בשנים האחרונות נכנסו שעונים חכמים המקושרים לטלפון הנייד לשימוש נרחב יותר ויותר, כאשר הם מאפשרים ביצוע פעולות כמו צפייה בהודעות ומענה להן, קבלה והוצאת שיחות, קבלת "פושים" מאתרים, דוא"ל ופעולות נוספות ללא צורך לאחוז בטלפון הנייד. העובדה שהמכשיר נענד על פרק היד וזמין מאוד להצצה במיוחד כאשר אוחזים את ההגה מציבה אתגר לא פשוט כאשר צליל ההודעה הנכנסת או הפוש מופיעים על המסך.

ואם מישהו חושב שהעובדה שהחוק אינו מתייחס ספציפית לשעון אלא מדבר על טלפון נייד בלבד, תפטור אותו מלעמוד בפני קנס עלול למצוא את עצמו עם טיעון חלש מאוד. שכן שימוש בשעון חכם בנהיגה כרוך בעבירה על שתי תקנות תעבורה, תקנה 21(ג) של נהיגה בחוסר זהירות ותקנה 28 האוסרת על שימוש בטלפון הנייד בזמן הנהיגה.

שעון חכם. ינון בן שושן, מערכת וואלה!
"אבל לא הורדתי את הידיים מההגה" זה לא תירוץ קביל/מערכת וואלה!, ינון בן שושן

עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח, נזיקין ותעבורה: "לאור העובדה כי מדובר על מוצר חדש יחסית, המחוקק לא התייחס לעבירה של שימוש בו תוך כדי נהיגה, אולם לרשות משטרת ישראל עומדים מספר חוקים, שהדבר עולה לכדי הפרה שלהם: הראשון הוא עבירה של אי החזקת הגה בשתי ידיים: תקנה 28 לתקנות התעבורה קובעת כי חלה חובה על כל נהג, להחזיק בידיו את ההגה או הכידון כל עוד הרכב בתנועה. אי לכך, הפעלת שעון יד תוך כדי נהיגה, מהווה הפרה של החוק. אומנם, באותו סעיף תקנה קובע המחוקק כי על אף החובה האמורה, רשאי הנהג להסיר יד אחת מן ההגה או הכידון אם עליו לעשות בה דבר להבטחת פעולתו התקינה של הרכב או לקיום כללי התנועה, אלא שתפעול השעון אינו עונה על הגדרה זו. המדובר על עבירה שמוגדרת כברירת משפט, כלומר שנהג שהואשם בביצוע עבירה זו יכול לבחור האם ירצה לשלם את הקנס שהוטל עליו ע"י השוטר, או שמא יבחר להשמיע את קולו ולהישפט בבית המשפט לענייני תעבורה.

אבל כל עוד מדובר בקריאת הודעות ללא מגע, יכול הנהג לטעון כי לא הסיר את הידיים מההגה, ולכן לא נעברה כאן עבירה. על כך, ממשיך עו"ד ורשה להסביר את התקנה השנייה הרלוונטית לנושא.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אכיפה משטרת התנועה. דוברות משטרת ישראל
זמין, מפתה, קל - אבל מסוכן ולא חוקי!/דוברות משטרת ישראל

"תקנה 21(ג) לתקנות התעבורה קובעת כי: "לא ינהג אדם רכב בקלות ראש או בחוסר זהירות, או ללא תשומת לב מספקת בהתחשב בכל הנסיבות ובין השאר בסוג הרכב, במטענו, בשיטת בלמיו ומצבם, באפשרות של עצירה נוחה ובטוחה והבחנה בתמרורים, באותות שוטרים, בתנועת עוברי דרך ובכל עצם הנמצא על פני הדרך או סמוך לה ובמצב הדרך". למעשה, מדובר על 'תקנת סל', שניתנת לפרשנות רחבה, אותה ניתן לייחס לשורה ארוכה של מצבים. העונש הצפוי במקרה של הרשעה בגינה הוא קנס של 500 שקלים וצבירת 6 נקודות לחובת הנהג".

במילים אחרות, גם ללא הסרת הידיים מההגה, לרשות המשטרה עומדת האפשרות להתייחס לתפעול שעון יד כעבירה של נהיגה בקלות ראש - "זו עבירה חמורה יותר" אומר עו"ד ורשה "אשר תגרור זימון לבית המשפט".

שעון גרמין Fenix 6X Sapphire. מייקי לוי, מערכת וואלה!
נגעת - שילמת. אבל השימוש בשעון החכם בעייתי במובן נוסף מלבד החוקי/מערכת וואלה!, מייקי לוי

המרדף הבלתי פוסק בין המחוקק לבין התפתחויות טכנולוגיות המאפשרות יישומים שונים של מכשירים הוא תהליך בלתי נגמר. כזה שבכל פעם מציב דילמה אחרת בפני האזרח, השוטר, השופט והמחוקק. אולם אלו מחמיצים הרבה פעמים את הרעיון שעומד מאחורי החוקים האלו - למנוע או להרתיע מהתעסקות באביזרים מסיחי דעת בנהיגה.

עשו לכולנו טובה, בשעון או בנייד ואפילו תוך כדי שימוש בדיבורית - בזמן שהרכב בתנועה שימו את הידיים על ההגה ואת הראש בנהיגה - הכל יכול לחכות לרמזור או לתחנת הדלק, ועבור מה שלא - חפשו מקום עצירה בטוח. ושום דבר לא שווה את המחיר שאתם עלולים לשלם על הרגע בו לא תשימו לב שהרמזור התחלף לאדום, הילד ירד לכביש או נהג החליט להיכנס לצומת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully