וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכות הבטיחות המתקדמות נכשלות במבחן

וואלה!רכב

עודכן לאחרונה: 2.10.2022 / 22:29

אם אתם סומכים על מערכות זיהוי הולכי הרגל והבלימה האוטומטית במכוניות שלכם, בשעות החשכה כדאי שתתחילו לדאוג. מעט מהן צלחו את המבחן

בדיקת מערכות בטיחות מתקדמות בלילה IIHS/IIHS

המכון של חברות הביטוח לבטיחות בכבישים המהירים הינו ארגון הפועל לשיפור הבטיחות בדרכים בארצות הברית ומוכר יותר בקיצור השם שלו -IIHS, ערך לאחרונה סדרת מבחנים למערכות הבטיחות המתקדמות בכלי רכב האחראיות על זיהוי הולכי רגל, אולם הפעם בתנאי חשיכה ותוצאות המבחנים מדאיגות מאוד.

במבחן הזיהוי והבלימה בחשכה רק ארבעה מתוך 23 כלי הרכב שנבחנו קיבלו את הציון הגבוה ביותר, יותר ממחצית מכלי הרכב הגיעו רק לציון הבסיסי או לא קיבלו ניקוד כלל. הכישלון שלהם לתפקד בצורה טובה בחושך מתחדד כאשר באור יום הציגו 19 מתוך 23 המכוניות ביצועים שהקנו להן את הציון הגבוה ביותר.

מוסטאנג מאך E. יצרן, אתר יצרן
מוסטאנג מאך E מהבודדים שקיבלו ציון גבוה/אתר יצרן, יצרן

ארבע המכוניות שקיבלו את הניקוד הגבוה ביותר היו פורד מוסטאנג מאך E, ניסאן פאת'פיינדר, טויוטה קאמרי וטויוטה היילנדר. מתחת לציון המירבי היו שבע מכוניות שקיבלו ציון "טוב" ועליהן נמנו הונדה אקורד, יונדאי פאליסייד, יונדאי סונטה, ניסאן פרונטייר ומוראנו, סובארו אסנט (איוולטיס בישראל) והאאוטבק.
אולם משם מתחילה רשימת המכונית שזכו לציון הבסיס בלבד בשל ההישגים שלהן. ברשימה הזו ניתן למצוא את שברולט טראוורס, פורד אקספלורר, מאבריק וריינג'ר, מאזדה CX9, פולקסווגן אטלס, אטלס קרוס ספורט וטיגואן. המערכות של שברולט מאליבו, הונדה פיילוט, ניסאן אלטימה וטויוטה טאקומה הציגו ביצועים נמוכים כל כך שלא הספיקו אפילו לקבלת ניקוד.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
שברולט מאליבו המחודשת בישראל. יצרן, אתר יצרן
שברולט מאליבו, ביצועים נמוכים בכדי לזכות בניקוד/אתר יצרן, יצרן

את המבחן למערכות הזיהוי והבלימה האוטומטיות עורך המכון מאז 2019, רק מעבר שלו מאפשר למכוניות לקבל את ציוני הבטיחות הגבוהים ביותר שמעניק המכון. הדגש שניתן לה במבחני הבטיחות האמריקניים והאירופיים התפוצה הרחבה של המערכת הביאה לכך שבשנה האחרונה 9 מכל 10 כלי רכב שנבחנו על ידי הארגון צוידו במערכת כזו.

"כמו שציפינו, רוב מערכות זיהוי הולכי הרגל לא עובדות היטב בחשכה", אומר נשיא IIHS דיוויד הארקי, "אבל ברור שיצרניות הרכב יכולות לעמוד באתגר החדש הזה. פורד, ניסאן, טויוטה הראו את זה כאשר קיבלו את הציון הגבוה ביותר בחלק מהדגמים שלהן". הארקי גם ציין כי הם מודאגים מכך שדווקא טנדרים, קרוסאוברים ורכבי SUV נכשלו בבדיקה, שכן אלו מסוכנים במיוחד להולכי רגל.

הולך רגל בן 45 נפצע קשה מפגיעת הרכבת הקלה בירושלים. ניידת אמבולס על מסילות הרכבת. 2 בספטמבר 2022. תיעוד מבצעי מד"א, מד"א
הולכי רגל הם קבוצת משתמשי הדרך הפגיעה ביותר/מד"א, תיעוד מבצעי מד"א

הולכי הרגל הם קבוצת האוכלוסייה הפגיעה ביותר בכבישים. בשנת 2021 הם היו 13.8% מכלל הנפגעים, אבל 25.8 מכלל הפצועים קשה ו-26.9% מההרוגים. כלומר, בתאונה בה מעורב הולך רגל הסיכוי לפגיעה קשה או מוות גבוהה יותר מכל קבוצת משתמשי כביש אחרת. אין נתונים בנוגע להתפלגות סוג התאונה בה נפגעים מרבית הולכי הרגל, אך הסברה היא שהם נפגעים בשני תרחישים עיקריים - חציית כביש או הליכה בשוליים, בשני המקרים שעות החשכה הן הבעייתיות ביותר. תרחישי החציה נבדקו במהירות של 20 ו-40 קמ"ש ושל אלו עם הולכי הרגל לצד הכביש במהירות של 40 ו-60 קמ"ש.

כלומר, כלי הרכב התקשו בזיהוי והפעלת מערכות הבטיחות גם במהירויות שאינן גבוהות במיוחד. אחת הסיבות לכך היא ההתבססות של חלק ניכר מהיצרניות על מצלמות לצורך זיהוי הולכי רגל. ובעוד באור יום ותנאי תאורה אופטימליים המצלמות מספקות פתרון סביר, בשעות החשכה הן מוגבלות הרבה פעמים לטווח אלומת הפנסים ולעיתים דווקא המצלמות הרגישות יותר "מסתנוורות" מאלומת האור.

רדאר מכונית. אתר יצרן
הרדאר אינו מושפע מתנאי תאורה או מזג אוויר, אבל יכולותי תלויות ברזולוציה אליה הוא מגיע/אתר יצרן

"התוצאות המצערות אינן מפתיעות, מדגישות את חשיבות השימוש בסנסורים לרכב שיוכלו לזהות ולסווג משתמשי דרך כגון הולכי רגל ורוכבי אופניים, בכל מזג האוויר והתאורה" מסביר קובי מרנקו, מנכ"ל ארבה, יצרנית שבבים למערכות רדאר לכלי רכב.

בזיהוי מבוסס רדארים, שעיקרון הפעולה שלו אינו תלוי בתנאי תאורה או מזג אוויר מתאפשר זיהוי בכל מצב נהיגה וייצר "תמונת מצב" גם ללא תלות בתאורה חיצונית. אבל לא כל הרדארים נולדו שווים, "ברדארים הקיימים בשוק היום, שלהם רזולוציה נמוכה, מופיעות התראות שווא שעלולות לגרום לשני תרחישים מסוכנים: הראשון - התראות שווא, מקרים בהם החיישן מזהה חפץ שלא קיים בפועל. ומבצע עצירה לא נחוצה, שעלולה לגרום לתאונה עם הרכבים האחרים על הכביש. זו חוויה מפחידה מאוד עבור הנוסעים ברכב. השני - סיווג של התראה אמיתית כהתראת שווא - מקרה בו נמצא גורם ממשי מול הרכב, אולם בגלל הסיווג השגוי הרכב ממשיך בתנועה ונגרמת תאונת דרכים".

הפתרון של ארבה, המתבסס על רדאר ברזולוציה גבוהה מאפשר להתגבר על החולשה הזו, לא באופן מושלם, אבל לפחות מתגבר על רובה וממזער את התראות שווא. "גם הפרדה ברזולוציה גבוהה של אובייקטים על הכביש על פי גובהם היא קריטית - הרכב חייב לזהות האם מדובר בשלט גבוה שאפשר לנסוע תחתיו, מכסה ביוב שניתן להמשיך לנהוג מעליו, או הולך רגל או מכשול על הנתיב שמחייבים בלימה".

משאית אוטונומית עם שבבים של ארבה. ארבה,
המשאית האוטונומית של ארבה בנמל ריז'או/ארבה

ארבה שעובדת עם לא מעט ספקיות רכיבים סיניות תעמיד את מערך השבבים והרדארים שלה למבחן בהטמעה שלהם במשאית אוטונומית של FAW הפועלת בנמל ריז'או בסין. מארז השבבים של החברה המורכב מ-48 ערוצי שידור ו-48 ערוצי קליטה מאפשר מיפוי יסודי וצפוף של סביבת כלי הרכב ומסייע להתמצאות של המשאית במרחב. בקרב תעשיית האוטו-טק ההנחה היא כי הרבה לפני שנראה מכוניות פרטיות נעות באופן אוטונומי, יהיו אלו משאיות וכלי רכב דומים במתחמים סגורים ומוגדרים שיעברו לניהוג אוטונומי מלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully