וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכננים לשכור טרקטורון או רייזר? אתם עלולים להיות בצרות

וואלה!רכב

עודכן לאחרונה: 11.10.2022 / 14:24

כמה אלפי ישראלים שהולכים לשכור טרקטורונים או רייזרים במהלך החג הזה ימצאו את עצמם בתסבוכת גדולה מאוד כאשר משהו ישתבש. ממה צריך להיזהר בחוזי השכירות?

מבזקי רכב: דאצ'יה, טויוטה, סוזוקי וטרקטורוני FCMOTO. יצרן, ניר בן טובים
שוכרים רכב שטח לנהיגה עצמית? ממה צריך להיזהר בחוזים/ניר בן טובים, יצרן

במהלך השנים האחרונות פורח בישראל שוק טיולי הטרקטורונים. חיפוש של המילים האלו בגוגל מעלה עשרות רבות, אולי מאות, של הצעות לשכור טרקטורון, בליווי מדריך, ויציאה לטיול מאורגן בתא שטח כזה או אחר, לרוב למשך שעות ספורות. הבעיה: קיימת הפקרות מסוימת סביב היבט הביטוח במסגרת החוזים עליהם מוחתמים השוכרים. במרוצת העת האחרונה ליקטנו שורה של חוזים כאלו, ובכל אחד מהם - נמצא סעיף מקפח, שחושף את השוכר לכדי תביעה נזיקית והופך את השכרת הכלי לסוג של "רולטת שטח". בסיועו של עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מומחה לדיני ביטוח, אנו מנתחים את הסעיפים הבעייתיים.

תשלמו על נזק, גם אם לא גרמתם אותו

הסעיף הבעייתי: "הרכיבה והנסיעה בטרקטורון הינה באחריות הנהג וכן באחריות הנוסעים. בכל תקלה או תאונה מכל סוג שהוא, האחריות הינה על הנהג והנוסע בטרקטורון. והנהג או הנוסע שבנסיעתם קרתה תקלה או תאונה יישאו באחריות לתאונה או לתקלה ויחוייבו לשלם לטרקטורוני X (הערת המערכת: כאן הופיע שם החברה המשכירה והושמט) מחיר מלא עבור כל נזק שיגרם וכן על זמן השבתת הטרקטורון ולא תהיה להם זכות תביעה כלשהיא כנגד טרקטורוני X או מי מטעמם".

היכן הבעיה?: הסעיף מייחס אחריות לשוכרי הטרקטורון, בנוגע לכל תקלה שתתגלה במהלך הנסיעה, אף אם זו נוצרה קודם לכן, ללא כל קשר לאופן נהיגתו ע"י השוכר. כמו כן, החברה שוללת את האפשרות של השוכר להגיש כנגדה תביעה, במקרה בו תקלה מנעה מהשוכר את השימוש בטרקטורון, עליו שילם לא מעט כסף.

כלי שטח CF Moto. אסף רחמים, ערן שלמה,
קודם כל אתם אשמים ותשלמו, עכשיו בואו נראה מה קרה/אסף רחמים, ערן שלמה

חברת הביטוח אחראית אבל אתם תשלמו במקומה

הסעיף הבעייתי: "הנהג או הנוסע מצהירים בחתימתם מטה כי הנסיעה בטרקטורון הינה תחת אחריותם הבלעדית והם אחראים לכל נזק ממוני או פגיעה בגוף ובנפש אשר תיגרם במהלך נסיעתם בטרקטורון והם הנושאים באחריות הבלעדית לכל תביעה שהיא".

היכן הבעיה? מדובר על סעיף שעומד בסתירה מוחלטת לחובת המשכיר לבטח בביטוח חובה את הכלי הממונע, זאת מכוח פקודת רכב מנועי. מכוח הפקודה, וחוק נוסף בשם חוק הפלת"ד - בכל מקרה של נזק גוף האחריות לפיצוי הנפגע מוטלת במלואה על מבטחת הרכב בפוליסת חובה, בלא כל קשר לנסיבות התאונה. גם במקרה בו רשלנות מובהקת של השוכר היא שהובילה לקרות התאונה, עדיין - מבטחת הרכב תידרש לפצותו בגין מכלול נזקיו, הפיזיים והנפשיים.

מצפצפים על ביטוח חובה

הסעיף הבעייתי : "הנני מסיר בזאת באופן בלתי חוזר כל תביעה, דרישה או טענה {בין אם כספית ובין אם אחרת}, כנגד .... ו/או תאגיד ו/או חברת ..., מכוח הפעילות הנ"ל ו/או כל תוצאה ו/או נזק רכוש ו/או גוף אם יגרמו מכוח הפעילות".

היכן הבעיה? גם במקרה זה, מדובר על סעיף שעומד בסתירה מוחלטת לחובת המשכיר לבטח בביטוח חובה את הכלי הממונע, זאת מכוח פקודת רכב מנועי. מכוח הפקודה, וחוק נוסף בשם חוק הפלת"ד - בכל מקרה של נזק גוף האחריות לפיצוי הנפגע מוטלת במלואה על מבטחת הרכב בפוליסת חובה, בלא כל קשר לנסיבות התאונה. גם במקרה בו רשלנות מובהקת של השוכר היא שהובילה לקרות התאונה, עדיין - מבטחת הרכב תידרש לפצותו בגין מכלול נזקיו, הפיזיים והנפשיים.

רוכב טרקטורון נהרג בהתנגשות בעץ ביער בית קשת שבגליל התחתון, 23 בפברואר 2018. אלי אשכנזי
השוכר מתחייב לפצות את החברה המשכירה במלואו בכל מקרה לשיקולה של החברה/אלי אשכנזי

כשחברת השכרה של טרקטורונים חובשת את הכובע של בית המשפט

היכן הבעיה? ראשית, לא ברור האם החברה כלל מבטחת את השוכר בביטוח כלשהוא ובמידה וכן, הסעיף מאיין במידה רבה את עצם הכיסוי. מדוע? בהנחה כי מדובר על נזק עצמי שנגרם לטרקטורון {ללא מעורבות של רכב נוסף}, סביר כי התאונה התרחשה בשל רשלנות כלשהיא מצד הנהג {אי תשומת לב, נהיגה במהירות שאינה מתאימה לתנאי הדרך}. על כן, חברת ההשכרה יצרה מצב בו יש לה שיקול דעת מלא לקבוע האם התנהלותכם עולה לכדי רשלנות ובמקרה כזה, אתם תאלצו לשלם מכיסכם את עלות הנזק.

רשלנות בניסוח סעיף הרשלנות

הסעיף הבעייתי: "ככל ויגרם נזק לטרקטורונים ו/או רייזרים או לכל אדם/רכוש כתוצאה מרשלנות אישית, אפצה את החברה במלוא סכום הנזק".

היכן הבעיה? הם אינם מגדירים רשלנות אישית מה היא, מה שיוצר פתח להשית על השוכר חובת תשלום, בקשת רחבה של מצבים.

התאונה התרחשה בשל בעיה מכנית בטרקטורון אולם אתם תשלמו את הפיצוי

הסעיף הבעייתי: "אני פוטר בזאת את החברה ו/או מי מעובדיה מכל אחריות לכל נזק ו/או אובדן לגוף ו/או לרכוש, אשר ייגרם לי, ככל שייגרם לי, כתוצאה ו/או בקשר עם השתתפותי בפעילות".

היכן הבעיה: שוב, הסעיף מנוסח באופן כזה, בו הוא מתחמק מאחריות החברה לחובתה לבטח את הכלי בפוליסת חובה, כמו גם שהיא מותירה את השוכר חשוף לתביעות בגין נזקים שיגרמו לרכוש, כך למשל, גם אם הכלי התהפך, ונפצעתם, ובחקירה התברר כי התאונה ארעה בשל כשל מכני בטרקטורון - עדיין, אתם תשלמו מכסכם את הפיצוי.

תאונת דרכים קטלנית בין טרקטורון ואופנוע בשטח פתוח ליד אשדוד. 20 בינואר 2018. חטיבת דובר המשטרה
תאונה בשל תקלה מכאנית בכלי? גם זו עלולה להיות אחריותכם/חטיבת דובר המשטרה

אז בשורה התחתונה, אתם מעוניינים לשכור טרקטורון או רייזר? עו"ד ורשה מסביר, כי עליכם לקבל התחייבות בכתב של המשכיר על פיה, ראשית, יש לכלי ביטוח חובה וביטוח צד ג' תקף. היה ואינו מוכן להתחייב על כך - תחפשו חברת השכרה אחרת. כמו כן, בכל הנוגע לנזקים לטרקטורון עצמו: מוטב לחפש חברה שמבטחת את שוכריה בביטוח מקיף, גם אם הדבר טעון בתשלום פרמיה נוספת של עשרות שקלים בודדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully