וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איווקו דיילי E: השתתפנו במבחן האמיתי של ההנעה החשמלית

עודכן לאחרונה: 30.10.2022 / 19:50

בעוד עיקר תשומת הלב לגבי הנעה חשמלית מתמקד במכוניות הפרטיות. אלו המסחריות שחייבות טיפול שורש דחוף. איווקו מתחשמלת בשפע גרסאות מרכב, גדלים, אורכים, גבהים ותצורות קבינה

איווקו דיילי חשמלי/יצרן

אין כמו להתחיל את היום בדיון סוער, גדוש בהשערות בלתי מבוססות שמונעות הגעה להכרעה. הפעם היה זה על לוגו חברת 'סרטי פרמאונט' - אחת מחברות ההפקה הוותיקות בעולם. יש הטוענים כי מקור ההשראה להר שבלוגו החברה האמריקאית, נמצא באיטליה. בצד האיטלקי של הר Monviso - הפסגה הגבוהה ביותר ברכס הדרום-מערבי של האלפים. זה המקיף את העיר טורינו. יש דעות אחרות, טענות נוספות, אבל תשובה וודאית אין.

בעודי בחצר מפעל איווקו שבטורינו, מביט ברכס ההרים המרשים, לא הצלחתי לגבש דעה על הלוגו המפורסם, אבל קיבלתי תשובה על נושא אחר לגמרי. על המעבר של איווקו לחשמל. זה לא שהם לא השתעשעו עם הרעיון כבר לפני למעלה מעשור, כמו שבפעם הקודמת בו הייתי במפעל, ב-2019, הם חתכו לכיוון אחר. הצהירו שחשמל לא מתאים לכולם ושהכיוון שלהם הוא גז: CNG למרחקים קצרים ו-LPG כאשר המרחקים ארוכים. אבל מאז העולם השתנה, התשתית השתפרה, ובעיקר המתחרים החלו רצים לחשמל. באיווקו לא יכלו להרשות לעצמם להישאר מאחור, ולכן גם הם הצטרפו למירוץ עם המסחרית הגדולה דיילי, כשאוטו-טו יופיע אוטובוס חשמלי ובהמשך גם משאיות.

איווקו דיילי חשמלי. יואל שוורץ,
להערכת איווקו, שנת 2023 תהיה שנת בדק בעיקר של מוכנות השוקים השונים למסחרית חשמלית./יואל שוורץ

שלוק מכוס האספרסו, מבט נוסף לעבר הפסגות שמבצבצות דרך הערפל, ובצעדים בטוחים אני מתקדם לכיוון דיילי החשמלי. הגרסה המחושמלת זהה לחלוטין לזו עם מנוע הדיזל, מגיעה באותם אורכים, גבהים, ותצורות קבינה כמו גרסת הדיזל, למעט תוספת אחת: החשמלית מוצעת גם בגרסת 4.2 טון ועם סרן אחורי חדש שיכול לשאת 2.7 טון.

במפתיע גם המפתח נותר כפי שהוא, כך שצריך להכניס לחריץ, לסובב ולא לשמוע כלום. לאיווקו יש דגמים עם מפתח חכם, אבל דיילי נמצאת בתחתית שרשרת המזון - כמו יתר המסחריות בנות מינה - ומפתח חכם היא תקבל רק לקראת סוף 2023.

אותו מיקום נמוך בטבלה התחבורתית מכתיב גם את השימוש בחומרים פשוטים בקבינה כולה ואת רמת האבזור שסה"כ בסדר אבל לא גבוהה במיוחד (ראו למשל את צג המולטימדיה הקטן בגודל 7 אינץ'). למען הסר ספק, זה לא רק דיילי, זו כל התעשיה שמתייחסת למסחריות גדולות כסוסי עבודה נטו. כאלה שחשוב יותר לשמור בהן על עלויות נמוכות לבעל העסק, מאשר על חומרים איכותיים יותר, או אבזור שיעשה את החיים נעימים יותר לנהג העמל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
איווקו דיילי חשמלי. יואל שוורץ,
צג המולטימדיה קטן יחסית, "7, מחשב הדרך בלוח המחוונים קטן גם כן, וכך גם המחוונים השונים/יואל שוורץ

בדומה לדגמי הדיזל, גם בחשמלית נמצא את אותו בורר הילוכים. כאן אין הילוכים, ובמקום זה אחראי הבורר גם לבחירת המצב הרגנרטיבי ('גלישה', 'האטה קלה' ו'פעולת דווושה אחת'). לצידו ידית קטנה לבחירת מצבי נהיגה ('אקו', רגיל וכוח). תפעול בורר ההילוכים בדיזל היה מעט מסורבל וזה המצב גם בחשמלית. כי הבורר תמיד מתמרכז ואם העלאת את הבורר בלי קודם להסיט אותו שמאלה, אתה תמצא את עצמך ב'ניוטרל'. הבורר גם מעט רחוק מהיד וכך גם הידית הקטנה לבחירת מצבי נהיגה, אבל חוץ מנוחות התפעול, העסק הזה עובד מציון.

הדוושה מציעה מהלך מספיק ארוך כדי לאפשר לנהג למצוא את המהירות הנכונה ליציאה מהמקום, עקיפה ושיוט. גם בחצי דוושה והדיילי יוצא באופן נחוש. רמיסה והיציאה חזקה משמעותית, אבל לא מידי, כי בכל זאת לא רוצים לשבור את הסחורה שנמצאת מאחור. במקרה שלי, שקי חול במשקל של חצי טון.

איווקו דיילי חשמלי. יואל שוורץ,
הנדסת האנוש זקוקה לריענון. מיקום בורר ידית ההילוכים, וידית מצבי הנהיגה, רחוקים מדי מידי הנהג/יואל שוורץ

עד 30 קמ"ש ההתקדמות מלווה בסוג של צליל חללי - מה שהתקבע בתעשיה של כלי חשמלי וזה שנועד בעיקר להזהיר את העוברים והשבים שרכב מתקרב. הקצב חזק ומאוד מרשים למסחרית, להספק (188 כ"ס) ולמשקל המועמס עד סביבות 50 קמ"ש. מעבר לכך הקצב עדיין טוב אבל מתמתן, בעיקר כדי לא לגזול יותר מידי אנרגיה. מה שמיוחד בדיילי, היא רצועת הכוח, כשההספק המרבי יכול להיות מוזרם לגלגלים האחוריים במשך 2 דקות רצופות. זה המון זמן, כפול ממה שמקובל כיום בתעשייה, וזה שגם יכול לעשות את ההבדל בין עקיפה בטוחה לכזו שעדיף שלא תתחיל. המהירות המרבית היא 120 קמ"ש ואליה אפשר להגיע רק במצב 'ספורט', אחרת המהירות המרבית היא 100 קמ"ש. אין לדיילי בעיה להגיע למהירות הזו ולהמשיך ולשייט בה ארוכות. אין טרטור מנוע ואפילו רעש הצמיגים סביר, כך שחלל התא כאן שקט יותר מאשר בדיזל.

איווקו דיילי חשמלי. יואל שוורץ,
הסוללות ארוזות במרכז, בין קורות השלדה להגנה מרבית. במקרה שבתמונה, בסידור של 3 סוללות (הראשונה היא מתחת לקבינה), שמציעות יחדיו 111 קילוואט שעה. זו משאית של 5.2 טון והטווח הוא 260 ק"מ/יואל שוורץ

ברכב גדול שכזה קל למקם את הסוללות ולספק להם הגנה מרבית. במקרה של דיילי, הסוללות ארוזות במרכז, בין קורות השלדה. איווקו מציעה את הרכב ב-3 אפשרויות מארזי סוללה: עם סוללה אחת של 37 קילוואט שעה, שתי סוללות של 74 קילוואט שעה ושלוש סוללות עם 111 קילוואט שעה. ההספק המרבי משתנה בין הגרסאות וכך גם הטווח - בכל זאת, יש כאן מגוון רחב של גרסאות משקל: בין 3.5-7.2 טון. בחישוב ממוצע גס, כל סוללה מספקת טווח של 100 ק"מ, כך שבתצורה של 3 סוללות המקסימום הוא 300 ק"מ. גרסה כבדה יותר תוריד את הטווח בכמה אחוזים, נסיעה במדינה חמה כישראל תפחית גם היא במעט את הטווח, וכך גם חיבור לצרכן אנרגיה. למשל ארגז קירור. בחישוב גס, שימוש בארגז קירור יוריד שליש מהטווח. לא נהגתי מספיק בשביל לקבל אומדן טווח ראלי, אז נשאיר את זה למבחן שנעשה לדגם כשזה יעלה ארצה.

איווקו דיילי חשמלי. אתר יצרן
ארגז קירור ש"מושך" כוח מהסוללות יבוא כמובן על חשבון הטווח/אתר יצרן

שני נתונים שכן חשובים וקריטיים לבעלים הפוטנציאליים של מכוניות כאלו נוגעים לזמן הטעינה והאחריות. זמני הטעינה משמעותיים מכיוון שבעולם המסחריות, כל רגע בו המכונית לא בתנועה היא לא מספקת את הסחורה שעבורה היא נרכשה. האחריות קריטית כדי להבטיח את השקט הנפשי שההשקעה הזו לא נעשית עם סיכון גדול מדי לבעל העסק. במקרה של הדיילי החשמלי, מצהירה החברה על יכולת טעינה של עד 80 קילוואט ו-100 ק"מ ב-30 דקות. באיווקו מסבירים שהרעיון הוא לא למצות את מירב הטווח, אלא להתאים את חבילת הסוללות לשימוש הנקודתי של הרכב כמו קו החלוקה הספציפי. מעבר לזה, לחברה יש הסכמי גג עם 5 חברות טעינה ציבורית שמשרתות את המסחריות כחלק מחבילת הרכישה.

האחריות לסוללות הן ל-8 שנים או 160 אלף ק"מ לגרסה עם הסוללה הבודדת או 8 שנים ו-250 אלף ק"מ לגרסאות עם שתיים ושלוש סוללות.

איווקו דיילי חשמלי. אתר יצרן
מראה הגרסה החשמלית זהה לגרסת הדיזל, גם מבפנים וגם מבחוץ, וכך גם שפע התצורות, משקלים, גבהים וסידורי הקבינה. אז אם אתם מכירים את דיילי, החשמלית היא אותו דבר/אתר יצרן

כניסה למרכז טורינו חושפת כמה תעשיית הסרטים היתה דומיננטית בעיר הזו, ולמה סביב נושא הסמל של 'סרטי פרמאונט', יש כזו קלחת של השערות. ברחבי העיר פזורים 4 צוותי הפקה שונים, שמצלמים 4 סרטים שונים בו זמנית. כתוצאה מכך חלק מכבישי העיר סגורים, ויחד עם ההכנות לפסטיבל השוקולד המסורתי, ההתנהלות איטית. זמן מצוין לבחון את נוחות הנסיעה של המסחרית. נהגתי גם בגרסת מתלי הברזל שלא הרשימו בנסיעה על הכבישים מרוצפי האבנים, מעבר על פסי הרכבת הקלה או כל שבר אחר של אספלט עירוני. ויש הרבה כאלה בטורינו בין היתר בגלל מזג האוויר שמקשה לשמור על האספלט מאוחד עם עצמו. אני אמנם יושב במושב פניאומטי, כך שמצבי לא רע, אבל זה לא המצב של הנוסעים שלצידי. שיבושים גדולים מטופלים טוב יותר וסה"כ באופן סביר.

סיבוב נוסף, הפעם עם מערך מתלים אדפטיבי, והשיבושים מסוננים אחרת. למתלים כמה מצבים הניתנים לכוונון וגם כשאני בוחר במצב "עומס", השיבושים הקטנים מורגשים, אבל הרבה-הרבה פחות. מחוץ לעיר, עם שני סוגי המתלים, נוחות הנסיעה טובה, כך שעיקר יתרונה של המערכת היא למי שמבלה את עיקר זמנו בתוך העיר.

איווקו דיילי חשמלי. אתר יצרן
הצליל אולי חללי, אבל צבירת הקצב מאוד לינארית ומדודה. בכל זאת, אתה לא רוצה לשבור את הסחורה בגלל תאוצה חזקה מידי./אתר יצרן

הנסיעה בדיילי החשמלי היתה קצרה מאוד, ובכל זאת בכל הקשור למעשה הנהיגה התרשמתי ממנו לטובה. שאר הסעיפים דומים ל"דיילי" כפי שכולם מכירים, והשאלה היחידה היא מוכנות השוק לקבלת מסחרית חשמלית. הערכת קברניטי איווקו שמרנית משהו עם 3,000-4,000 יחידות חשמליות של דיילי בשנת 2023. בשנה לאחר מכן הם מצפים למכירות של 5,000 יחידות חשמליות, אבל מציינים כי אם יתעורר הביקוש, קצב הייצור יוכל לשלש את עצמו ואף יותר למעל 15,000 יחידות.

שיווק הגרסה החשמלית של דיילי יחל ברבעון הראשון של השנה בכמה גלים בכמה מדינות אירופאיות נבחרות. ישראל לא נמצאת בגלי השיווק האלה, ומסמלת, היבואנית, נמסר כי עדיין לא ידוע מתי הגרסה החשמלית תעשה את צעדיה הראשונים בישראל.

על הצד הטכני: איווקו eדיילי (חשמלי)

איווקו דיילי חשמלי. יואל שוורץ, צילום מסך
מפרט טכני, איווקו דיילי E/צילום מסך, יואל שוורץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully