וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרים בת"א, ראשל"צ, נהריה והשרון? לאוטובוס שלכם לא יהיה נהג

עודכן לאחרונה: 8.11.2022 / 15:51

ב-2024 תוכלו לעלות לראשונה בישראל לאוטובוסים עירוניים מופעלי מחשב, אחרי שמשרד התחבורה ורשות החדשנות בחרו את החברות שישתתפו בפיילוט. החשש: "תאונה אחת תטיל צל על כל התחום"

מידיבוס איזימייל. דן,
המידיבוס של איזימייל שיופעל על ידי "דן", ישוטט ברחובות תל אביב/דן

זה מתחיל: כ-20 אוטובוסים ללא נהג יכנסו לשירות בישראל ב-2024, ויוכלו להסיע נוסעים בקווי שירות עירוניים רגילים, כשהם נוסעים לצד מכוניות בכבישים ציבוריים, ללא בן אדם מאחורי ההגה.
משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רשות החדשנות וחברת נתיבי איילון, הודיעו בחרו את ארבע הקבוצות שיבצעו ניסויים בהפעלת אוטובוסים אוטונומיים, במסגרת המיזם הלאומי לתחבורה ציבורית אוטונומית.

כל האוטובוסים שישמשו את המיזם יהיו חשמליים, באורך של כ-6 מטר, ובקיבולת של כ-25 נוסעים, עם טווח של כ-200 ק"מ. כבר בחודשים הראשונים של 2023 הם יתחילו בניסויים במתחמים תפעוליים מוגדרים, ולאחר שיוכיחו את עצמם יעברו לפעול בכבישים ציבוריים, בתחילה עם נהג מפקח שיוכל להתערב בכל שלב, ואם הכל יעבר בשלום ב-2024 הם ייסעו גם בלעדיו.
המדינה תשקיע במהלך 61 מיליון שקל, מחציתם מתקציב משרד התחבורה והמחצית השנייה מתקציב רשות החדשנות. ארבע הקבוצות ישקיעו יחד סכום זהה, כך שהפרויקט כולו אמור לעלות כ-120 מיליון שקל.

"כבר הופעלו בארץ שאטלים אוטונומיים במהירות איטית, כאן אנחנו מכוונים לראשונה למידיבוסים שיסעו בכבישים ציבוריים לצד כלי רכב אחרים", אמר ל"וואלה" דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות. "אנחנו רוצים ליצור לחברות האוטו טק הישראליות 'ארגז חול' שבו יוכלו להתנסות קרוב לבית בפיתוח ואישוש הטכנולוגיות שלהן בתחום, לפני שיציעו אותן בעולם. ברכב תחבורה ציבורית קל יותר לעשות את המעבר לנהיגה אוטונומית, כי הנסיעה היא בנתיבים קבועים וקל לייצר תקשורת בין הרכבים, כדי למנוע הפתעות. ברור לכל מי ששותף למיזם שאסור להתפשר בבטיחות ושתאונה אחת תטיל צל על כל התחום".

מידיבוס של אוטוקאר. נתיב אקספרס,
המידיבוס של אוטוקאר אותו תפעיל נתיב אקספרס בנהריה/נתיב אקספרס

מי הן ארבע הקבוצות שזכו להשתתף בפיילוט?

השרון: מטרופולין עם קראסאן
חברת התחבורה הציבורית מטרופולין, תפעיל ביחד עם B.G. Motors יבואנית אוטובוסי Karsan מטורקיה קו אוטונומי באזור השרון. בצוות חברות גם Adastec (ארה"ב), Applied Autonomy (נורבגיה) וחברת Ottopia (ישראל).
מורן מזור, מנכ"ל BG, אמר ל"וואלה" כי "לאוטובוס שנפעיל יש כבר אישור מרשויות בארה"ב ובנורבגיה, והוא יהיה מעט גדול יותר מאלה שישמשו בפיילוטים האחרים, ויוכל להסיע בבת אחת 50 איש בישיבה ובעמידה".

ראשון לציון: אגד ונאביה
אגד תשתף פעולה עם נאביה הצרפתית, שכלים אוטונומיים קטנים יותר שלה פעלו בשנים האחרונות בניסויים באוניברסיטת בר אילן ובבית החולים תל השומר, ותפעיל את האוטובוסים האוטונומיים בראשון לציון. "אחרי חצי שנה של הפעלה נחליט אם להחליף את הנהג בדייל אנושי, או לוותר לגמרי על מפעיל אנושי באוטובוס", אמרה ל"וואלה" נינה גיספאן, סמנכ"לית מערכות המידע באגד. "זה יהיה תלוי גם בתגובות שנקבל מהציבור. חלק מהחיישנים באוטובוס מבוססים על טכנולוגיות ישראליות ונשתף גם ספקים ושותפויות מקומיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
האוטובוס של קראסאן שתפעיל מטרופולין. בי ג'י מוטורס,
את האוטובוס של קראסאן תפעיל מטרופולין בשרון/בי ג'י מוטורס

תל אביב: דן, Via ואיזימייל
חברת דן תשתף פעולה עם חברת Via הישראלית אמריקאית ועם EasyMile הצרפתית כספקית המידיבוסים, אם כי הצטיידות מסחרית ברכבים כאלה היא צפויה לבצע מחברת הייגר הסינית, שדן היא היבואנית שלה בארץ. בקבוצה חברות גם Enigmatos ו-Ottopia הישראליות. הקו האוטונומי הראשון יופעל במרכז או בדרום תל אביב. איתי רוגטקה, ראש תחום חדשנות בתחבורה הציבורית בדן, ומנכ"|ל באבל דן, אמר לוואלה כי "המחסור בנהגים, בארץ כמו בעולם, מהווה חסם בפני התפתחות התחבורה הציבורית. המעבר לתחבורה ציבורית אוטונומית ייקח זמן, אבל צריך להתחיל. אנחנו נבחן בפרויקט שילוב של ניהול הקשר עם הנוסעים ותחבורה אוטונומית לפי דרישה".

נהריה: נתיב אקספרס ו- Imagry
את הקבוצה הרביעית יפעילו חברת נתיב אקספרס ו-Imagry הישראלית, המפתחת פלטפורמת תוכנה לנהיגה אוטונומית. הקבוצה תפעיל מידיבוס אוטונומי מתוצרת Otokar הטורקית, שמייבאת קבוצת עפיפי, הבעלים של נתיב אקספרס. לפי שתתחיל להפעיל את המידיבוסים בנהריה, תפעיל אותם החברה בפיילוט בתחומי בית החולים שיבא.

"אם נראה שהשירות מצליח נרחיב אותו לקווים ולאזורים נוספים", אמר ל"וואלה" יריב נחמה, מנכ"ל נתיב אקספרס. "מידיבוס אוטונומי אמנם יקר יותר מאחד רגיל, בגלל מחיר החיישנים, המעבדים והתוכנה, אבל מדובר בעלות חד פעמית. נהגים קשה היום לגייס, לא רק במרכז הארץ, גם בצפון זה כבר מתחיל להיות מאתגר, וזו לא תופעה ישראלית בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully