וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה בלעדית: לנד קרוזר 79 עם מערכת המתלים הישראלית המהפכנית

רמי גלבוע. צילם: דודי מוסקוביץ

עודכן לאחרונה: 14.11.2022 / 13:36

גם מעריציו המושבעים של אייקון השטח היפני, מודעים לקשיחותו הידועה לשמצה; המתלים העצמאיים שלRego-Automotive מעניקים לו רמת נוחות ויציבות מפתיעה, גאווה ישראלית

לנד קרוזר 79 עם מתלי REX. דודי מוסקוביץ,
מכונה יחידה ומיוחדת במינה בזכות פיתוח כחול לבן ייחודי במינו/דודי מוסקוביץ

המנכ"ל הצרפתי לא נזקק לנסיעה של יותר מ-500 מטרים, לפני שקרא בהתלהבות: "אוהו, C'est magnifique , האם אתה יכול לבנות לי מתלה כזה עבור לנד-קרוזר 79?" איציק מיני כמעט בלע את הלשון, אבל ענה לצרפתי בשלווה: "שלח לי לכאן טויוטה, ותקבל אותה עם המתלה העצמאי שלנו". האירוע המכונן התרחש באפריל 2022, כאשר חברת פלסן-סאסא הזמינה לקוח צרפתי גדול ליום הדגמה בצפון הארץ. שלושה רכבי שטח עם מערכת המתלים REX של חברת Rego השתתפו במפגש; שועל החולות הצרפתי קלט מיד את סגולותיו המשובחות של המתלה המהפכני, כפי שהודגמו על סיפונו של ג'יפ רנגלר כסוף.

לנד קרוזר 79 עם מתלי REX. דודי מוסקוביץ,
החרטום המוגבה חושף את המתלים העצמאיים; ככל שאנו יודעים, זהו הלנד קרוזר-70 היחיד בעולם, עם מתלה IFS/דודי מוסקוביץ

רצונו של איש העסקים הצרפתי היה ברור מאליו - להציע ללקוחותיו שידרוג מהפכני לרכבי לנד-קרוזר 79 אותם הוא מוכר באירופה ובאפריקה. הסוכריה לחברת Rego4x4 הייתה ברורה גם היא: לקבל לידיה לנד-קרוזר שיאפשר לה להתאים את המתלה לאייקון השטח השולט בשווקי אוסטרליה, אפריקה, ואחרים. שבעה חודשים חלפו מאז אותו סיבוב הדגמה והיום אנחנו יוצאים לנסיעת מבחן על הלנד-קרוזר 79 המשופר (הבה נקרא לו "רקס-קרוזר"), מפגש בכורה של כתב רכב כלשהו עם האבטיפוס הקשוח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ג'יפ רנגלר עם מתלי REX. רונן טופלברג,
האבטיפוס האזרחי הראשון נבנה על ג'יפ רנגלר, בעזרתו גילה הלקוח הצרפתי את איכות השיכוך של מערכת REX/רונן טופלברג

מהפך מכאני

במרוצת השנים צברתי ניסיון לא מבוטל בנהיגת לנד-קרוזרים מסדרות 73, 75, 78, ו-75 משופר של ארקטיק-טראק האיסלנדית. את כולם אהבתי, אבל הם הרגו אותי עם מתליהם הנוקשים עד כדי אכזריות. כי לכן ניגשתי במידה של זהירות אל הרקס-קרוזר הנועל צמיגי שטח 265/70R17. גם אחרי החלפת המתלים נשאר הרקס-קרוזר בהמת מסע קשוחה ומסוקסת - הכל מוצק ומחוספס, הנדסת האנוש ארכאית, הפלסטיקה פרימיטיבית, דוושת המצמד נוקשה להפעלה ולמוט ההילוכים יש תחושה חקלאית. אבל תנוחת הישיבה מצוינת, יש מינימום מופלא של אלקטרוניקה, אין חלונות חשמליים, אין מולטימדיה, אין שום דבר שאינו חיוני להפעלת המכונה. אתה מרגיש בישבנך שזהו רכב עבודה קשוח, לא רקדנית SUV עירונית. היה לי כיף אדיר לנהוג אוטו כזה, כבר לא עושים אותם ככה.

לנד קרוזר 79. אתר יצרן
תא הנוסעים של הרקס-קרוזר לקח אותנו עשרים שנים לאחור – פשוט ופשטני, מחוספס, נטול אלקטרוניקה אבל עמיד כמו גוש בטון/אתר יצרן

תוך 2-3 קילומטרים קלטתי את העניין - על הכביש הוא מחוספס ומגרגר אבל בקרת המרכב שלו מצויינת, ברמה של ג'יפ עירוני מודרני. רכינת המרכב בפניות מינימלית, בלימה חזקה אינה גורמת לצלילת חרטום, ההיגוי מדוייק להפתיע, למרות ששמרו את תיבת ההגה המקורית. טלטלות אספלט ראשונות מצביעות על יכולת שיכוך יוצאת מן הכלל, אבל רק בשטח אוכל לקלוט את איכות המתלים.

לנד קרוזר 79 עם מתלי REX. דודי מוסקוביץ,
דבר כזה עוד לא ראינו - מתלים עצמאיים מתחת לחרטומו של הרכב הנבחר על ידי טיילים עולמיים, יחידות צבאיות מובחרות ושיירות מוג'יהדין באפגניסטן/דודי מוסקוביץ

דהרנו עם הרקס-קרוזר במהירויות שמצד אחד על סיפון קרוזר 79 סטנדרטי היו מפרקות לנו את הגב; ומצד שני אילו לקחנו לשבילים האלה לנד-קרוזר עירוני או דיפנדר חדש, היינו מפרקים את הרכב. אולם על סיפון הרקס-קרוזר אתה בקושי מרגיש את בורות הכורכר, שברי האספלט, קפלי קרקע ומדרגות סלע. לוקח לך זמן להבין שלא צריך להאט לפני מהמורות וסלעים, שאפשר להתרסק אל תוך בורות ושום דבר לא מתרסק, חוויה מדהימה. גם טלטלות מרכב תוך כדי פניה לא עושות רושם על הרקס-קרוזר הגמלוני, שרק מבקש עוד. המתלה הקדמי העצמאי שוקל כ-25 קילוגרם יותר מהסרן החי המקורי אבל ה'משקל הבלתי מוקפץ' הצטמצם משמעותית, מה שמעניק לרכב קלילות מרשימה.

לנד קרוזר 79 עם מתלי REX. דודי מוסקוביץ,
הצלבה מירבית חושפת מהלך מתלה קדמי, כפול מהמהלך הסטנדרטי. מאחור צונח הגלגל נמוך מאוד, חושף זרוע רדיוס ואחת מכריות האוויר/דודי מוסקוביץ

במקביל הוחלט להשאיר את הסרן האחורי במקומו; Rego חיזקו את הסרן המקורי, והשליכו לאשפה את קפיצי העלים הארכאיים. במקומם הותקנו מתלי קוייל-אובר 2.0 אינץ' של פוקס, עם מוטות רדיוס ארוכים ומשולש מייצב מסיבי. הלקוח ביקש גם להגדיל את כושר ההעמסה של הרכב עד 1.5 טון (במקום 1.0 טון במקור). כדי לשמור על נוחות נסיעה בכל מעמס, הורכבו מעל מוטות הרדיוס האחוריים 2 כריות אוויר אותן ניתן לנפח תוך כדי תנועה. כריות אלה משמרות את נוחות הנסיעה בכל עומס רצוי (תקר בכרית לא ישבית את הרקס-קרוזר). הותקן מוט מייצב אחורי ייחודי של Rego, בעל קשיחות מתכווננת. התוצאה היא מתלה אחורי הסופג בשתיקה כל חבטה, עם Rebound מצומצם דרמטית. כבונוס, מערכת המתלים המשופרת מגביהה את המרכב ב-2 אינץ', זה אף פעם לא מזיק.

לנד קרוזר 79 עם מתלי REX. דודי מוסקוביץ,
המוטות המייצבים מעניקים לרקס-קרוזר יציבות מצויינת, גם בשעשועים שאינם אופייניים לרכב שטח מגודל/דודי מוסקוביץ

התרשמנו מאוד מהיעדר רעידות ומכות מומנט בגלגל ההגה. ברכב שטח רגיל סופג גלגל ההגה לא מעט חבטות המגיעות משיבושי השביל; הפיתרון המקובל הוא להשתמש במסרק הגה (שאינו מתאים לשימוש תובעני של רכב עבודה), או לשכך את הטלטלות באמצעות בולם זעזועים. ברקס-קרוזר לא היה צורך בפיתרון מהסוג הזה - הגיאומטריה המדוייקת של המתלים ומוטות ההגה מצמצמת למינימום מרשים את 'לחימת ההגה'. זהו מרכיב חשוב ביכולתו של נהג מבצעי לבלות מרחקים ארוכים על סיפון בהמת השטח. כאשר פרט זה מצטרף ליכולת השיכוך הפנומנאלית של המתלים אנחנו מקבלים ספינת מדבר המאפשרת להפליג בשטח שעות ארוכות, למטרות עבודה, טיילות, או שימוש מוסדי-בטחוני. הייתי מת להרכיב על רקס-קרוזר קרון מגורים, ולהקיף את העולם!

לנד קרוזר 79 עם מתלי REX. דודי מוסקוביץ,
הסרן האחורי חוזק, קפיצי סליל ומוטות רדיוס משביחים את פעולתו. כריות האויר מאפשרות התמודדות עם משקלים עד 1.5 טון/דודי מוסקוביץ

'לא נגענו'

דרישות הלקוח, לוח הזמנים והתקציב הגדירו במדוייק את המשימה, אופטימיזצייה של עבודת המתלים; מכיוון שכך לא נגעו במנוע הטורבו-דיזל 6 בוכנות 4.2 ליטר, הממשיך לייצר 129 כוח סוס ו-28 קג"מ אנמיים למדי; הרכב זמין גם עם מנוע בנזין 231 כוח סוס וכמובן, ניתן להרכיב בו שיפורים רבים - החל בצ'יפ אלקטרוני ועד מנוע LS3 שרירני. ניתן לשפר גם את ההיגוי ואת קוטר הסיבוב אבל כאמור, לא הפעם.

המתלה המהפכני של REGO בתנועה (צילום ועריכת וידאו, אילן רוזנברג)

מה ומי מתחת לקליפה?

Rego עשוי להישמע כמו מותג אמריקני אבל זוהי חברה ישראלית, מרכז פיתוח אוטומוטיבי לרכבי שטח, שהספיק כבר לייצר שם עולמי - בין השאר לאחר תצוגות מרשימות בתערוכות SEMA, Eurosatory, מבחנים שנערכו בארץ ובחו"ל, ועוד. החברה הפועלת מקיבוץ מחניים הוקמה ב-2013 על ידי איציק מיני ואלי ירקוני, ובהמשך הצטרפו אליהם אלוף (מיל') טל רוסו, ואורי וויינברג. שותפים נוספים החיוניים לעבודת הפיתוח הם מהנדס החברה שוני וולך, ועובדים נוספים. המוצר הראשון אותו פיתחו היה רכב צבאי היברידי, ובבסיסו רעיון מהפכני אותו הגה איציק לפני מספר שנים; מבלי להיכנס לטרחנות טכנולוגית, נאמר כי השאיפה הייתה להחליף את הסרן החי של רכבי שטח כמו ג'יפ רנגלר, לנד קרוזר 70 ואחרים, במתלים עצמאיים.

טויוטה לנד קרוזר 79. מד מן,
סרן חי מסורתי של לנד קרוזר 73/מד מן
לנד קרוזר 79 עם מתלי REX. דודי מוסקוביץ,
המתלים העצמאיים של REGO/דודי מוסקוביץ

הוויכוח הנצחי בין כוהני הסרנים החיים לבין אוהבי המתלים העצמאיים לא ייגמר לעולם אבל מזה שנים רבות, עוברים יותר ויותר נהגים למתלים עצמאיים - במרוצי 'באחה', 'דקאר', וגם בתחרויות עבירות קשוחות כמו 'קינג אוף האמרס'. מתלה קדמי עצמאי מעניק דיוק רב יותר בנהיגה מהירה, נוחות נסיעה מוגברת וצמצום דרסטי של 'משקל בלתי מוקפץ'. הבעיה היא שברכבי שטח סדרתיים שרוחבם קטן מ-2.0 מטרים, אין מספיק מקום להתקנת משולשי מתלה וציריות ארוכות, המאפשרים את מהלך המתלה הנחשק.

לנד קרוזר 79 עם מתלי REX. דודי מוסקוביץ/REGO, רמי גלבוע
מימין, המוצר המוגמר (זרועות המתלה צבועות באדום, הציריות בירוק וכחול, הדיפרנציאל עצמו בסגול). משמאל למעלה, תרשים סכמטי; משמאל למטה, הדיפרנציאל הפורטאלי על רצפת הייצור/רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ/REGO

איציק מיני הוא אחד מנהגי השטח הטובים ביותר בישראל, ומזה עשרות שנים הוא בונה רכבי מרוץ ועבירות, מתחרה בולט בליגות העבירות. הוא גם היה דמות מרכזית בקבוצה שתכננה והובילה את מסעות איסוזו צ'אלנג' לפני שנים רבות. בדרכי העפר של פטגוניה וגואטמלה הגה איציק את הקונספט REX, שם גם פגש את שותפו לעתיד בחברת Rego, אלי ירקוני. דרך ארוכה עשו השניים משיירת הטנדרים המאובקת, ועד למוצר שהצליח לרבע את המעגל.

לנד קרוזר 79 עם מתלי REX. דודי מוסקוביץ,
הרבה שעות בילה הרקס-קרוזר על הליפט, ובמסלולי הבדיקה של רמת הגולן והנגב. התוצאה לא פחות ממעולה/דודי מוסקוביץ

בלב המערכת נמצא דיפרנציאל פורטאלי הרשום כפטנט בינלאומי. הדיפרנציאל מאפשר לחבר את הצירייה הימנית (ירוקה בציור, המסובבת את הגלגל הימני) לצידו השמאלי של הדיפרנציאל, ואת הצירייה השמאלית לצידו הימני של הדיפרנציאל; הציריות מצטלבות במרכז הרכב בתצורת X, זהו ה-X המופיע בשם המוצר REX. ההצלבה מאפשרת להתקין ברכב שרוחבו 179 סנטימטרים צירייה שמאלית באורך 107 סנטימטרים, וצירייה ימנית באורך 80 ס"מ (למתלים עצמאיים קונבנציונליים של רכב ברוחב כזה, מכניסים ציריות באורך של כ-40 סנטימטרים בלבד). קונספט מהפכני זה מאפשר מהלך מתלה נדיב ביותר - כ-47 סנטימטרים בכל צד, בהשוואה ל-18-20 סנטימטרים בטויוטה המקורית. הדיפרנציאל כולל גם תמסורת פורטאלית המפחיתה את העומסים המכאניים על הציריות. בינגו.

עד היום הייתה מערכת REX זמינה רק לג'יפ רנגלר, והתאמתה ללנד קרוזר 79 מגדילה משמעותית את שווקי היעד לצרכני 4X4 גדולים כמו אוסטרליה, אפריקה; כמו גם לקוחות מוסדיים-בטחוניים, הדורשים מהירות נסיעה גבוהה בכל סוגי שטח ועומס.

לנד קרוזר 79 עם מתלי REX. דודי מוסקוביץ,
הרקס-קרוזר מתנשא גבוה מעל מתליו, זוויות המרכב טובות/דודי מוסקוביץ

חשיפה לצפון

בשנים האחרונות נהנית Rego משיתוף פעולה אסטרטגי עם פלסן-סאסא, יצרנית מובילה של פיתרונות מיגון לרכב קרבי.Rego פיתחה מספר מוצרים מעניינים עבור פלסן, בשיתוף פעולה יצירתי ומקצועי המסתייע בשכנותם הגיאוגרפית. רמת האמון בין Rego לפלסן הגיעה למקום כזה, בו אומרים הפלסנים לצוות הפיתוח של ריגו - "תעשו מה שצריך כדי להגיע לפיתרון הטכנולוגי, תביאו לנו תוצאה סופית". המתלה העצמאי REX עבר למעלה מ-100,000 קילומטרים של ניסויי שטח, והוכיח אמינות מופלגת. הרקס-קרוזר הספיק לעבור בארץ כ-10,000 קילומטרים של ניסויי שטח הכוללים תפירת נחל נקרות ב-100 קמ"ש, טיפוס המעלות הקשוחים שבנגב, בחינה תובענית של לקוחות מוסדיים עם טון-וחצי בארגז, ועדיין - רכב ההדגמה מהודק והומוגני בצורה יוצאת דופן.

לנד קרוזר 79 עם מתלי REX. דודי מוסקוביץ,
שלושת ווי הגרירה האחוריים מאפשרים ריתום הנגרר האוטונומי, שפותח עבור פלסן. מהלך המתלה אחורי מצוין, נעילת הדיפרנציאל המקורית נשארה במקומה/דודי מוסקוביץ

פיתוח מדליק אחר שנולד בשת"פ בין ריגו לפלסן הוא נגרר שטח אוטונומי ATeMM, החמוש במנוע חשמלי 268 כ"ס ומצבר 47 קוט"ש. הנגרר נועל צמיגי שטח 35 אינץ', והוא מחובר לרכב הגורר באמצעות שלושה ווי גרירה (ראו אותם על הפגוש האחורי של הטויוטה). הנגרר הזה אינו פסיבי, הוא דוחף את הרכב הגורר, משתתף בהיגוי, וניתן לחבר שניים כאלה לקבלת רכב 8X8. רוצים עוד? ניתן להצמיד שני נגררים ולשלוח אותם למשימה עצמאית-אוטונומית, ללא סיכון אנשי צוות ולוחמים. ATeMM כבר נמכר בארצות הברית ובשווקים רבים אחרים. בצנרת נמצאים פיתוחים נוספים, כך שהרקס-קרוזר הוא רק סימן דרך נקודתי.

לנד קרוזר 79 עם מתלי REX. דודי מוסקוביץ,
המתלים המהפכניים ויציבותו הכיוונית של הקרון היפני, מאפשרים תפירה מהירה של שבילים משובשים ומתעתעים/דודי מוסקוביץ

מרבד הקסמים

נסיעת המבחן ברקס-קרוזר היתה קצרה מכפי שרציתי, הייתי ממשיך עם האוטו הזה אל מדבר סימפסון באוסטרליה, או לדיונות של נמיביה. אבל למחרת היום תוכננו עוד נסיעות מבחן של מיטב בחורינו, ולאחר מכן משלוח לחו"ל. לא רצינו לגרום נזק. למרות שנהגנו ברקס-קרוזר עם לחץ אוויר 35 PSI וללא מטען בארגז, גילינו עולם חדש של נוחות וחוסן. הרקס-קרוזר משלב רמת שיכוך נדירה אותה אי אפשר למצוא גם ברכבי שטח עירוניים מתוחכמים ביותר (דיפנדר חדש, ברונקו או ג'יפ רוביקון), עם חוסן מכאני של סוס עבודה קשוח ועמיד. מאבריק 3X יכול לנסוע מהר יותר אבל הוא היה מוטח לאוויר ללא הרף, נקלע למצבי קיצון מסוכנים ובעיקר - לא יכול להעמיס ארבעה נוסעים וטונה וחצי של ציוד.

לנד קרוזר 79 עם מתלי REX. דודי מוסקוביץ,
מוכן לדרך ארוכה/דודי מוסקוביץ

מעבר לחוויית הנהיגה המדהימה אותה עברתי על סיפון הרקס-קרוזר, חשתי גם גאווה והתרוממות רוח, כאשר ראיתי את ההישג הגדול של חברת Rego היצירתית וחדורת המשימה, שהעלתה לשטח פלטפורמה יוצאת דופן ביכולותיה. כאיש מקצוע וכחבר אישי של איציק ואלי אני יכול רק לאחל להם הצלחה רבתי, ולקוות שאש היצירה תמשיך לבעור במרכז הפיתוח במחניים.

תודה רבה לדודי מוסקוביץ, צלם מוצרים על העזרה בהפקת הכתבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully