וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיזם רחפני המשלוחים עובר שלב, רמי לוי ויוחננוף כבר בפנים

עודכן לאחרונה: 29.11.2022 / 10:19

כבר לא דמיוני: מינואר 2023 יתחיל בישראל ניסוי ממשלתי בהפעלת רחפנים שטיסו ברחבי הארץ מטענים במשקל 150 ק"ג, למרחק 150 ק"מ, כולל מוניות אוויריות שיטיסו בינתיים בובות ניסוי. המטרה: הקלה בעומסי התנועה בכבישים

רחפן להטסת שני נוסעים של אי-האנג טכנולולוגיות, חברת בת של אי-האנג הסינית/אי-האנג טכנולולוגיות, חברת בת של אי-האנג הסינית

זה מתחיל להיות רציני: עשר חברות בתחום הרחפנים נבחרו השבוע להשתתף בשלב השני של מיזם הרחפנים הלאומי למשלוחים ולהטסת בני אדם.
רשות החדשנות, משרד התחבורה, נתיבי איילון, ורשות התעופה האזרחית ישיקו יחד 30 מיליון שקל, והחברות יוסיפו סכום דומה לניסויים שיימשכו שנתיים, בכל רחבי הארץ, כולל מעל שטחים מיושבים.
אם בשלב הראשון של המיזם נבחנו רחפנים שיכולים לשאת מטענים במשקל של עד 5 ק"ג, למרחק של עד 5 ק"מ, הפעם היעד הרבה יותר מאתגר: עד 150 ק"ג ועד 150 ק"מ, כלומר כלים שיוכלו להחליף בסופו של דבר מוניות וטנדרונים שנושאים משלוחים, ולהפחית את עומסי התנועה. בהתחשב בפקקים המתארכים, משלוחים אוויריים.
"המטרה היא להגיע לפעילות עסקית שיכול להחזיק את עצמה, גם במשלוחים ובהמשך גם להטסת בני אדם. ברור לנו מה מהפכה כזאת יכולה לעשות לגודש בדרכים", אמר לוואלה! News דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות. "אין מיזם כזה בעולם, לבחון הטסה בו זמנית של כמות גדולה של כלים מסוגים שונים, בו זמנית, לצרכים ביטחוניים ואזרחים. יש כאן שלושה סוגים של רגולציה שצריך לבנות ולבחון, לכלים עצמם, לחברות שמפעילות אותם, ולהפעלה עצמה, איך מטיסים את כולם בבטיחות, איך מתמודדים עם תקלות, או עם מטוס מאויש שנכנס למרחב האווירי של הרחפנים. הדבר הכי חשוב זה בטיחות, לא היו לנו תאונות בשלב הראשון של המיזם, ואנחנו רוצים לשחזר את זה גם הפעם".
רשימת החברות שנבחרו להשתתף בשלב השני כוללת את חברת הרחפנים קנדו דרונס, שאיש העסקים רמי לוי מחזיק שליש ממניותיה, מתוך כוונה לשלב אותה בעתיד בפעילות רשת המזון שלו.
לוי לא לבד: איתן יוחננוף, המנכ"ל והבעלים של רשת המזון המתחרה שנושאת את שמו, מחזיק ב-51% מהמניות של דאון ויינד, שמפתחת בעצמה כלי טיס מאויישים מרחוק, ונבחרה גם היא להשתתף במיזם.
עוד חברות שישתתפו בפיילוט: אירוויז דרונז, שתפעיל בו מערכת לניהול המרחב האווירי של הרחפנים ומערכת להטסה אוטונומית של צי רחפנים, אף טי פתרונות אוויריים (הפעלת רחפנים), . אלסייט (תקשורת מאובטחת לרחפנים), AGL (חדרי שליטה והדרכה למפעילים, איר טקסי ישראל (ATI) שנערכת להפעלת מוניות אוויריות, ברוק שמפעילה שירותי מסוקים, היילנדר תעופה (שליטה ובקרה אווירית) ורובוטיקאן (רחפנים מהירים).
בטיסות הפעם יופעלו לראשונה רחפנים להטסת נוסעים שמפתחת EHANG הסינית, אולם בובות ניסוי ידמו בשלב הזה הנוסעים, ולא יוטסו בני אדם. ההטסה בכלים האלה היא אוטונומית לחלוטין, ללא טייס אנושי בכלי, מה שאמור להוזיל עלויות ולאפשר שימוש בכלים קלים וזולים יותר.
אורלי שטרן, מנכ"לית נתיבי איילון, שמחדר הבקרה שלה בחיפה ינוהל המיזם גם הפעם, מסרה כי "המיזם הוכיח בשנתיים האחרונות יכולות טכנולוגיות מרשימות ופורצות דרך, בתחום ניהול מרחב אווירי חכם ברום נמוך בערי המטרופולין, שיאפשרו פתרונות אפקטיביים וישימים להפחתת העומס בכבישים".

בתוך שנה: משלוחי תרופות ברחפנים לבתי החולים

איך תיראה פעילות מסחרית של רחפני משלוחים אפשר לראות מהסכם שנחתם באחרונה בין חברת שראל מנתניה, המספקת תרופות וציוד רפואי לבית החולים בארץ, לבין חברת הרחפנים גדפין מרחובות. השתיים מתכננות להפעיל בעוד שנה, בכפוף להשלמת ואישור הרגולציה לכך בידי רת"א, קווי רחפנים לאספקה קבועה של ציוד רפואי, תרופות, חיסונים, דם, סרום, דגימות מעבדה ועוד בפחות משעה מקריאה, ללא קשר למצב התנועה. הקו הראשון יופעל בין נתניה לבית החולים הממשלתי בנהריה. לפי החוזה יגיע הפרויקט ל-60 משלוחים ביום בתוך שלוש שנים, 21 אלף משלוחים בשנה, באמצעות 18 רחפני מטען. כלי הטיס הבלתי מאויש (כטב"מ) של גדפין, אגב, מצויד בתא דלק, טכנולוגיה שהופכת מימן לחשמל, ומאפשרת טיסות ארוכות ללא תלות בסוללות. גם יצרניות רכב מתחילות לשלב את הטכנולוגיה במכוניות, ובעיקר במשאיות.
הכטב"מ של גדפין מצויד בתא מטען מקורר לטמפרטורה של מינוס 80 מעלות, מה שיאפשר לו להטיס בעתיד גם איברים להשתלה. הוא יכול לטוס בגשם כבד ותחת רוחות המגיעות עד ל-30 קמ"ש ומצויד במערכת מצנח אוטומטית עצמאית למקרי חירום.
אבי בוסקילה, מנכ"ל שראל, אמר לוואלה! News, כי "יש פתיחות במשרד הבריאות וברת"א לפעילות הזאת, שתוכל לחסוך למערכת הבריאות כסף. היום בתי חולים שולחים מוניות מכל הארץ, כולל מצפת ומנהריה, לבנק הדם לאסוף פלסמה ומנות דם, ומחזיקים מלאים של נסיובים נגד הכשת נחשים למשל, כל מיני מוצרים רפואיים שהרבה פעמים נאלצים לזרוק אחר כך כי לא השתמשו בהם לבסוף, אבל הם חייבים שיהיו זמינים למקרה הצורך. אם תהיה להם אפשרות של אספקה מהירה ובטוחה, הם יוכלו להחזיק פחות מלאי אצלם. ואת כל הנסיעות האלה נוכל להוריד מהכבישים".
איל רגב, מנכל גדפין, אמר לוואלה! News כי "המשלוחים יתחילו בנובמבר 2023. המטוסים הלא מאוישים שלנו יהיו בטוחים יותר ממטוסים מאוישים, עם מערכת אוטומטית נגד התנגשות, 3 מקלטי GPS חסינים להפרעות, עובדים במקביל עם 4 מפעילי תקשורת סלולרית. בגלל העומס בכבישים משלוחים שלנו יהיו מהירים פי 2 עד פי 4 ממשלוחים קרקעיים, נוכל להגיע לכל בית חולים בארץ תוך שעה. רק בפרויקט עם שראל נוכל לחסוך נסיעות יומיות של 200 מוניות וטנדרונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully