וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משתמשות באבל זועמות על הסגירה: "הציל אותנו ממטרידים"

עודכן לאחרונה: 1.12.2022 / 22:19

דן ואגד ביקשו עוד כסף ומשרד התחבורה עצר את הניסוי בהפעלת תחבורה ציבורית מתקדמת בגוש דן ובירושלים. כ-300 נהגים, סדרנים ועובדי תפעול עלולים להיות מפוטרים

.

באבל דן. פייסבוק באבל דן, אתר רשמי
באבל דן. חברת דן בוחנת אופציות להמשיך בשירות/אתר רשמי, פייסבוק באבל דן

משתמשי ומשתמשות שירות באבל דן בגוש דן זועמים על החלטת משרד התחבורה להפסיק את השירות מינואר, ואת מקבילו, אגד תיקתק בירושלים.
"מדובר בשירות מציל חיים. כשאין קו ישיר רק ככה הגעתי לעבודה בדרך נסבלת. שלא לדבר שוודא יש המון נוסעות בשירות, בניגוד לאוטובוס עם מטרידים", סיפרה אתמול חני.
"ברור שיש מיליון חסרונות, אבל זה עדיין זול מאוד ביחס למונית פרטית ויותר נעים מאשר אוטובוס", אמרה שרון.
"מבאס שנגמר. אמנם צריך היה לחכות ולהזמין מראש, אבל ככה לומדים לתזמן. הנסיעה עצמה שקטה ונעימה, חוץ מהקפיצות, ומהירה יחסית. יעיל מאוד אם רוצים לחסוך מעבר בין 3 אוטובוסים בדרך", סיכמה גלי.
במשרד התחבורה טענו בהודעה על הסגירה כי המהלך התבצע לבקשת החברות, אולם גורם במשרד הבהיר הערב כי אגד ודן ביקשו להגדיל את הסבסוד לשירות, בעקבות העלייה במחירי הדלק ובשכר הנהגים, אך המשרד סירב להגדיל את ההשקעה במיזם. כבר בשנה שעברה הועלו מחירי הנסיעה בבאבל, ל-14.8 עד 19 שקל, לעומת 10 עד 18 שקלים במקור.
לדברי הגורם באבל דן הסיע רק בתקופה קצרה כ-7,000 איש ביום, ורוב הזמן הסיעו 120 המיניבוסים שלו רק 5,000 איש ביום. בירושלים הענייה יותר, שבה נמצאו פחות נוסעים שיסכימו לשלם את המחיר הגבוה יחסית לאוטובוס, אך נמוך משל מונית, עמד המספר על פחות מ-1,000 ביום.
מחברת דן נמסר כי "החברת בוחנת מול הגורמים הרלוונטיים את הדרכים שיאפשרו תנאים להמשך הפעלת השירות למען נוסעי התחבורה הציבורית. חברת דן השקיעה בשנים האחרונות משאבים רבים ביוזמה להקמת והפעלת שירות התחבורה הציבורית השיתופי באבל דן, כחלק מתפיסת עולמה של החברה לספק שירותי תחבורה ציבורית ברמה הגבוהה ביותר במטרופולין ת"א. בכל תקופת הפעלתו באבל דן זוכה לביקוש רב ונהנה משביעות רצון גבוהה של הנוסעים, ומציע אלטרנטיבה איכותית לנוסעי הרכב הפרטי ולנוסעים נוספים שזקוקים לפתרונות משלימים בתחבורה הציבורית".
רון רטנר, דובר אגד, מסר כי "שירות תיקתק הושק כפיילוט חדשני מבוסס טכנולוגיה לתחבורה שיתופית בהזמנה אישית בעיר ירושלים, בספטמבר 2020, כדי לשמש אמצעי תחליפי לשימוש ברכב פרטי ומשלים לתחבורה הציבורית. בתקופת הפיילוט התמודד המיזם עם אתגרים גיאוגרפיים, תחבורתיים וטכנולוגיים רבים וכן עם השקה בתקופת הקורנה. בתום שנת ההפעלה הראשונה, תקופת הניסוי הוארכה לתקופה נוספת. הייחודיות של ירושלים מבחינה תחבורתית, המתאפיינת בתחבורה ציבורית טובה עם רכבת קלה יעילה ושרותי אוטובוסים בתדירות גבוהה , ריבוי חסימות בכבישים שפוגעים ביעילות השרות לצד מבנה סוציו אקונומי שמהווה חסם לשירותי פרמיום דיגיטליים- הביאו להחלטה לא להאריך את הניסוי. שירות 'אגד תיקתק' בחיפה ימשיך לפעול כסדרו בעיקר בשל היותו יעיל ויציב עבור תושבי העיר וכן בשל הפוטנציאל שלו לגדול ולצמוח בעיר".
מ-Via המספקת את הפלטפורמה הטכנולוגית לבאבל, ומפעילה שירותי תחבורה ציבורית לפי דרישה דומים בחו"ל, נמסר כי "באבל דן הוא דוגמה מוצלחת לטכנולוגיה המאפשרת תחבורה ציבורית חדשה ויעילה. 40% מהנוסעים בשירות משתמשים בבאבל-דן במקום לנהוג לבד ברכב הפרטי, מה שמפחית את פליטת גזי החממה המזיקים בכ-20%. המודל של Via לתחבורה ציבורית גמישה פועל בהצלחה ביותר מ-600 ערים ברחבי העולם. תחבורה ציבורית דינמית מותאמת ביקוש הוכרזה כעדיפות לאומית בתקציב התחבורה והתשתיות בחוק הפדרלי בארה"ב".
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב לתחבורה, אמרה כי "משרד התחבורה השקיע משאבי עתק בניסוי של באבל אך משך תקופת הניסוי הייתה קצרה מכדי לייצר הרגלי התניידות חדשים בקרב תושבי הערים שבהן הוא ניתן. אין לי ספק שקיים צורך ממשי בערים צפופות וחפורות בתחבורה ציבורית שתסופק בכלים קטנים ובמסלולים גמישים. אני מציעה למשרד התחבורה להסיט את הכלים ואת המשאבים לטובת חיזוק ושדרוג מערך מוניות השירות שמעולם לא זכו לתמיכה תקציבית או לסבסוד"

"הסגירה צריכה להיות קריאת השכמה למשרד התחבורה"

בארגון נוסעי התחבורה הציבורית "תחבורה בדרך שלנו", אמרו כי "הסגירה הולכת לפגוע מצד אחד במשתמשים הקבועים של השירות, מצד שני זה לא סוד שהשירות, במבנה ההפעלה הנוכחי שלו, מחייב סבסוד כבד והסגירה לא מפתיעה. הסגירה צריכה להיות קריאת השכמה למשרד התחבורה לעשות חושבים האם נכון להפעיל שירות שמטרתו לתת מענה לק"מ האחרון במיקרו-ניהול ומסגרת כלכלית נוכחית. לא מן הנמנע שפורמט כזה צריך לשחרר לשוק החופשי, ובכל מקרה אנחנו מאמינים שהרשויות המטרופוליניות העתידיות בירושלים ובגוש דן יידעו להתמודד טוב יותר עם הגדרת הביקושים והמסגרת הרצויה לשירות כזה. אנחנו קוראים למשרד התחבורה להשתמש בנתונים שנאספו לאורך הפעלת השירות לשיפור וזיהוי פערים בתחבורה הציבורית הקיימת".
לא ברור מה יעלה כעת בגורלם המקצועי של כ-300 הנהגים שהועסקו בשני המיזמים המקבילים, ומה ייעשה עם כ-150 המיניבוסים שבהם נהגו ונרכשו במימון המדינה. לרוב הנהגים אין רישיון נהיגה באוטובוס, ומנגד מיניבוסי המרצדס ספרינטר לא עומדים בדרישות קווי התחבורה הציבורית הרגילים, משום שאינם בעלי רצפה שטוחה, וסובלים מבעיית נגישות למוגבלים בניידות. במשרד התחבורה שוקלים לייעד עבורם קווים בין עירוניים נמוכי ביקוש, אך לא ישלבו אותם בקווים עירוניים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מיניבוס של תיקתק בחיפה. -, אתר רשמי
מיניבוס של תיקתק. בירושלים לא היו מספיק נוסעים לתחבורה ציבורית פרימיום/אתר רשמי, -

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully