וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחילים להיפרד מהדיזל המזהם: משאית המימן של יונדאי בארץ

עודכן לאחרונה: 12.12.2022 / 16:31

בתחילת 2023 יתחילו לפעול בישראל משאיות מימן ראשונות, במסגרת פיילוט משותף לכלמוביל, בזן וסונול, שהמדינה תסבסד בכ-6 מיליון שקל. ההבטחה: 400 ק"מ של טווח בכמה דקות. הבעיה: משאית מימן יקרה כרגע פי 6 מדיזל, ובלי הטבות ממשלתיות תישאר מחזה נדיר

משאית מימן יונדאי. גדי סיארה,
משאית המימן של יונדאי. 400 ק"מ טווח, 8 דקות תדלוק מחדש/גדי סיארה

אם בקרוב תעבור לידכם משאית לבנה עם הלוגו של יונדאי, מלבד השוני שלה בנוף המשאיות הגדולות, אתם תשימו לב למשהו נוסף - היא תעשה את זה בשקט מוחלט, ובלי לפלוט חלקיקים מזהמים מהאגזוז.
המשאית הזו היא אחת מ-3 משאיות המשתתפות בפיילוט ראשון מסוגו בישראל בו נעשה שימוש במשאיות מונעות מימן במקום דיזל. מדובר למעשה במשאית חשמלית שמייצרת לעצמה את החשמל ממימן, באמצעות תא דלק, Fuel Cell, טכנולוגיה בת יותר מ-100 שנה, שנאס"א למשל משתמשת בה בחלליות שלה עוד מימי תכנית אפולו.
המשאיות שיופעלו למשך כ-4 חודשים ישמשו את שירות החלפים של כלמוביל בקו ההפצה הצפוני, את סונול, שמקימה את תחנת התדלוק, ואת בזן שתספק את המימן. הבחירה בצפון נובעת ממיקום תחנת התדלוק הראשונה, ביגור.
כבר הרבה שנים שמימן נחשב לדלק העתיד, משום שאינו מזהם בעת השימוש בו, ותוצר הלוואי היחידי של הפיכת המימן לחשמל הם מים. בנוסף, ניתן לייצר אותו ללא זיהום כלל, מה שמכונה "מימן ירוק" המופק באנרגיה סולארית. אולם כרגע, בגלל השוק הקטן, רוב המימן לתחבורה, כולל זה שישמש את המיזם בארץ, יהיה "מימן אפור", המיוצר כתוצר לוואי לייצור דלקים אחרים.
שוק הרכה הפרטי כבר נמצא במעבר להנעה חשמלית מבוססת סוללות, אבל במשאיות המעבר הזה מורכב יותר: הן זקוקות לסוללות גדולות, כבדות ויקרות כדי להגיע לטווח משמעותי, מה שמפחית מכושר נשיאת המטען שלהן. בנוסף הטעינה שלהן איטית וכאשר תסיים משאית חשמלית את חייה יהיה צורך למחזר סוללות בהיקף של מאות קוט"ש.
ההנעה המימנית נחשבת לאחת החלופות להנעה חשמלית. שכן תהליך הפקת האנרגיה ממימן וחמצן מאפשר לכלי הרכב לעשות שימוש בסוללות קטנות משמעותית. זאת בשל העובדה שאת האנרגיה מייצרת המכונית ולא נאלצת לשאת אותה לאורך כל הדרך. כיום עלות הסוללות והמשקל שלהן הם שני מרכיבים בעייתיים מאוד בייצור במשאית המימן של יונדאי, ה-Xcient, שתגיע לארץ בגרסת 19 טון עם הנעה 2X4, מדובר בטווח של 400 ק"מ, ובמילוי מחדש של המימן בתוך 8 דקות תדלוק. המשאית החשמלית הכבדה של טסלה, שבשבוע שעבר החלו סוף סוף המסירות שלה ללקוחות, חמש שנים אחרי חשיפתה, מסוגלת להגיע לטווח של 800 ק"מ, לשאת טון מטען, וזקוקה לשעה של טעינה מהירה כדי להתמלא מסוללה ריקה.

יונדאי נקסו. יונדאי,
יונדאי נקסו. קרוסאובר מונע במימן שכבר נמכר בקוריאה, צפון אמריקה ואירופה/יונדאי

לפיילוט יש עוד שותפה: מדינת ישראל. משרד האנרגיה מימן ב-2.25 מיליון שקל את הבאת המשאיות לארץ, וב-3 מיליון שקל את הקמת התחנה הראשונה. אולם כדי ליצור בארץ צי משמעותי של משאיות נטולות פליטה מהאגזוז, תידרש המדינה לסבסוד משמעותי הרבה יותר: משאיות המימן הראשונות עולות כרגע פי 6 ממשאיות דיזל מקבילות, וגם המימן עצמו יקר יותר מסולר.
"מימן הוא הפתרון הכי ירוק, ויכול להביא את ישראל לעצמאות אנרגטית אמיתית", אמר ניר גלילי, מנכ"ל סונול. "אבל תחנה אחת לא תספיק. צריך עוד 'קולות קוראים' מהמדינה לתחנות נוספות ולעידוד כניסה של מכוניות פרטיות מונעות מימן". משאיות פטורות ממסים, כך שכדי לעודד את רכישתן כמו שנעשה ברכבים חשמליים באמצעות מס קניה נמוך יותר, תידרש המדינה למצוא אפיקים נוספים לעידוד הרכישה שלהן, ייתכן שבאמצעות ייקור משאיות הדיזל.
המעבר למימן מאפשר ליונדאי להיכנס לראשונה לשוק הרכב הכבד באירופה, לאחר שעד כה מכרה את המשאיות שלה רק בדרום קוריאה ובמזרח אסיה. השנה כבר עלו לכביש בשוויץ 47 משאיות מימן של יונדאי, ו-25 בגרמניה. גם המתחרות, כולל וולוו ומרצדס, מתחילות להעלות לכביש משאיות מימן משלהן.
יונדאי הייתה גם אחד מיצרני הרכב הראשונים שהחלו בייצור סדרתי מוגבל של רכבי מימן פרטיים, עוד עם גרסה נקיה של הטוסון לפני עשור. כעת מייצרת החברה הקוריאנית את הנקסו, קרוסאובר מונע מימן, וממנו נמכרו בין ינואר לספטמבר 9,600 יחידות.
יונדאי מבחינתה מצהירה כי עד שנת 2028 היא תציע את כל כלי הרכב המסחריים שלה עם הנעה מימנית, כך אמר הבוקר מרק פיימולר, ראש החטיבה המסחרית ביונדאי במסיבת העיתונאים להשקת המיזם. לדבריו, הנעת המימן אינה סותרת הנעה חשמלית, אלא משלימה אותה בתחום המסחרי שנדרש ליישומים שונים בהנעה החליפית. ויונדאי לא לבד, גם טויוטה נמצאת כבר יותר מעשור בתוך פרויקט מימן משלה עם המיראי שנמצאת בדור השני שלה ועם הכרזה רק השבוע שגם הטנדר שלה, ההיילקס יקבל גרסת תא דלק מימני אותו תפתח חברה בריטית. לשתי אלו ניתן גם להוסיף את הונדה ואת ב.מ.וו שהחלה לבחון את תחילת הייצור של ה-iX5 עבור השוק היפני (פיתוח תא הדלק נעשה בשיתוף טויוטה) ואפילו פולקסווגן שהייתה סקפטית לגבי הטכנולוגיה כבר הגישה פטנט למכוניות מונעות מימן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully