וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד משפיע המעבר לרכב חשמלי על צריכת החשמל בארץ?

בשיתוף הפניקס

28.12.2022 / 12:45

המעבר לרכבים חשמליים צפוי להשפיע ללא היכר על דפוסי צריכת החשמל בישראל. האם משק החשמל ערוך לגידול החד שצפוי בכמות הרכבים החשמליים שיעלו בשנים הקרובות על הכביש? ואיזה פתרונות יאפשרו לווסת את העומסים בשעות השיא?

מתח חשמלי. ShutterStock
במצב שבו כל הרכבים שעולים על הכביש יהיו מונעים ע"י חשמל, צפוי גידול של 7.5%-10% בצריכת החשמל/ShutterStock

בשנים האחרונות חל זינוק של מאות אחוזים בהיקף הרכבים החשמליים שעולים על כבישי ישראל והעולם. למעשה, אם עכשיו רוב הרכבים שנוסעים על הכביש עדיין מונעים ע"י בנזין, התמונה צפויה להשתנות מקצה לקצה בעתיד הלא רחוק: כחלק מהמאמץ להפחתת פליטות גזי חממה, מגוון מדינות (שבהן ישראל) הכריזו שהן יאסרו על מכירת רכבים המונעים ע"י בנזין בין השנים 2030-2035.

איך המעבר לרכבים חשמליים צפוי להשפיע על משק החשמל?

לפי הערכות של חברת החשמל, במצב שבו כל הרכבים שעולים על הכביש יהיו מונעים ע"י חשמל, צפוי גידול של 7.5%-10% בצריכת החשמל. וזה לא הכול: עפ"י ההערכות, צריכת החשמל הביתית צפויה לגדול ב- 40%. תשתית החשמל הנוכחית תתקשה לספק את צרכי החשמל הגדלים: אם חניון של בניין מגורים מכיל כיום עמדות טעינה בודדות, מה יקרה כאשר עשרות או מאות רכבים בבניין יזדקקו לטעינה?

כדי להתמודד עם הגידול הצפוי בצריכת החשמל, המדינה הציגה תוכנית לפיתוח משק האנרגיה, שכוללת הקמת תחנות כוח נוספות. אך הגידול בהספק החשמל לבדו לא יספיק, במצב שבו המוני רכבים חשמליים יחוברו לשקע הטעינה בו-זמנית, ויגדילו ללא היכר את העומס על רשת החשמל. כדי לאפשר מעבר מאסיבי לרכבים חשמליים, צריך למצוא פתרונות לוויסות צריכת החשמל. הנה כמה תרחישים ופתרונות אפשריים, שחלקם כבר מקבלים ביטוי בארץ וברחבי העולם.

התקנת עמדות לניהול טעינה בבתים משותפים

נכון להיום, הטענת הרכב בבית משותף מצריכה התקנת עמדת טעינה פרטית. אך מה יקרה כשרוב הרכבים בבניין יהיו חשמליים ויצריכו הטענה? כדי לעמוד בעומס הצפוי על תשתית החשמל של הבניין, פרוסות כבר היום בארץ ובעולם עמדות לניהול טעינה: מדובר במערכות חכמות המאפשרות לטעון בו-זמנית מספר רכבים, באמצעות מערכת לניהול עומסים המנהלת את הטעינה בהתאם למגוון משתנים כמו שעות השימוש והיקף המשתמשים. חלק מהמערכות יכולות לקבוע את קצב הטעינה, כדי לאפשר הטענה של יותר רכבים בו-זמנית.

לצד ניהול הטעינה, כבר היום נכנסים לשימוש פתרונות להגדלת הספק החשמל של הבניין באמצעות שימוש באנרגיות מתחדשות כמו פאנלים סולריים, שיחוברו לסוללות לאגירת חשמל ולעמדות לניהול הטעינה.

עידוד טעינה בשעות השפל

איך מתמודדים עם העומס הצפוי על רשת החשמל בשעות הערב, שבהן המוני רכבים צפויים להתחבר לעמדת הטעינה? אחת הדרכים לוויסות העומסים בשעות הערב, הנחשבות לשעות השיא לטעינת רכבים, היא עידוד טעינה בשעות היום. עידוד הטעינה יכול להתבצע בעזרת הוזלת תעריפים בשעות השפל, לצד ייקור התעריפים בשעות השיא.

דרך נוספת לווסת את העומסים, היא דחיית שעת הטעינה: בעלי רכבים שמטעינים את הרכב בשעות הערב והלילה, כנראה יסכימו להוזלת התעריף בשעות המאוחרות של הלילה תמורת דחיית הטעינה במספר שעות, במצב שבו ממילא תחכה להם סוללה מלאה למחרת.

פריסה רחבה של עמדות ציבוריות

הקטנת העומס על רשתות החשמל הביתיות, בעזרת פריסה רחבה של עמדות טעינה ציבוריות. ממש כפי שכיום הנהגים ברכבי הבנזין נהנים מפריסה רחבה של תחנות דלק, כך בעתיד יהיה צורך להגדיל משמעותית את פריסת עמדות הטעינה הציבוריות.

הקמת עמדות טעינה במקומות עבודה

דרך נוספת לווסת את צריכת החשמל לאורך שעות היום ולהקטין את העומס הצפוי על בנייני מגורים בשעות הערב, היא לעודד התקנת עמדות טעינה במקומות העבודה. זאת בין היתר באמצעות הטלת חובת התקנת עמדות טעינה במקומות עבודה, או לחילופין באמצעות מתן תמריצים.

חשמל כבר יש? שלא יהיה קצר בביטוח...

היערכות נכונה של משק החשמל כבר כיום, תתמוך בזינוק החד של הרכבים החשמליים שעולים על הכביש. אחרי שעסקנו בהשלכות של הרכבים החשמליים, מה עושים בנוגע להשלכות הביטוחיות?

לרכב חשמלי יש מאפיינים ייחודיים שמשפיעים גם על הביטוח שלו. מסיבה זו, חשוב לרכוש ביטוח רכב שמספק מענה למאפיינים אלו. ביטוח לרכב חשמלי של הפניקס נועד בדיוק למטרה זו: מדובר בביטוח מקיף המותאם לצרכי הרכב החשמלי, עם כיסויים ייעודיים דוגמת שירותי דרך הכוללים גרירה לעמדת הטעינה הקרובה במקרה של התרוקנות הסוללה, כיסוי לציוד הטעינה שמגיע עם הרכב במקרה של גניבה או תאונה ועוד.

המומחיות של הפניקס בביטוח לרכב חשמלי, כוללת התאמה למאפייני הרכב החשמלי ועומדת בסטנדרטים של היצרניות המובילות: הפניקס הוכרזה בתור המבטחת הרשמית של Tesla ו- Aiways.
ומה עם עמדת הטעינה עצמה? גם לה כדאי לדאוג ולבטח אותה מפני נזקים העלולים להיגרם לה או לצד שלישי. הפניקס השיקה פוליסה ייעודית לביטוח עמדת הטעינה. הביטוח נרכש בנפרד ומעניק הגנה מקיפה בעת הצורך.

החדירה המואצת של הרכבים החשמליים צפויה לעצב מחדש את עולם הרכב. היערכות נכונה ברמת תשתית החשמל וברמת הביטוח לרכב חשמלי, תאפשר לנו לעלות על דרך המלך לעולם ירוק וחסכוני יותר.

בשיתוף הפניקס
  • עוד באותו נושא:
  • רכב חשמלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully