וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתיתם? לא תוכלו לרכב על אופנוע, קורקינט ואופניים חשמליים

עודכן לאחרונה: 29.12.2022 / 17:46

הרלב"ד מקדמת איסור גורף על שתיית אלכוהול לכל משתמש ברכב דו גלגלי מנועי, כפי שכבר קיים לנהגים מקצועיים ולנהגים צעירים. בינתיים TIER ו-LIME מציעות בערב השנה האזרחי מבחני שכרות באפליקציות השכרת הקורקינטים

מבחן כשירות לרוכבי קורקינטים חשמליים של חברת טיר TIER/TIER

הסילבסטר האחרון של שתייה ורכיבה: בעקבות עלייה במספר התאונות של רוכבים מבוסמים תגיש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) לאישור הכנסת החדשה תקנה שתאסור כליל שתיית אלכוהול על רוכבי אופנועים, קטנועים וקורקינטים ואופניים חשמליים.

כיום קיימת מדיניות של אפס אלכוהול רק על נהגים צעירים עד גיל 24 ועל נהגי משאיות ואוטובוסים. נהגי רכב פרטי ורוכבים מורשים שבגופם יימצאו 290 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף בבדיקת ינשוף, או 50 מיליגרם אלכוהול ב-100 מ"ל של דם בבדיקת דם.

לעומת זאת, נהגים צעירים ונהגים מקצועיים ייחשבו לשיכורים אם יימצא בגופם 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף, או 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מילימטר דם. המגבלה הזו לא מאפשרת גם שתיית כוסית יין אחת או כוס בירה, ונועד רק כדי למנוע ששימוש בתרופות מסוימות שמכילות אלכוהול לא יהפכו את המשתמש לעבריין תנועה שעונשו יכול להגיע לשנתיים פסילת רישיון נהיגה.

הרלב"ד תגיש לאישור הכנסת הצעה להכיל את מגבלה גם על הרוכבים. זאת על רקע מחקרים בחו"ל שמראים עלייה גדולה במספר הרוכבים המאושפזים לאחר תאונה, שבגופם נמצא אלכוהול בשיעור שמעבר למותר.

בגרמניה 28% מתוך 89 מהרוכבים שנדגמו היו תחת השפעת אלכוהול. בארה"ב מחקר אחד גילה כי 88.1% מההיפגעות במעורבות קורקינטים חשמליים ב2019 הייתה במעורבות אלכוהול, ומחקר נוסף מצא כי כ-40% מהרוכבים שאושפזו אחרי תאונות היו חיוביים לאלכוהול. מחקר בצרפת העלה כי אלכוהול היה מעורב בתאונות שבהן נפגעו 49% מהנפגעים בתאונות קוריקינט.

מנכ"ל הרלב"ד, ד"ר ארז קיטה, אמר לוואלה כי "אנחנו מובילים גישה של אפס סובלנות כלפי נהיגה תחת השפעת אלכוהול. אלכוהול פוגע קשות ביכולת הקוגנטיבית ובכשירות הנהג. לרכיבה על דו גלגלי נדרש שיווי משקל ואלכוהול פוגע ביכולות אלו מטיפת המשקה הראשונה. קורקינטים ואופניים חשמליים הפכו לאלטרנטיבה לנהיגה ברכב הפרטי לאחר שתיית אלכוהול, ואסור לרכוב גם בהם בגילופין. בכלים שדורשים שיווי משקל יש צורך להגביל לאפס את המנה המותרת בדומה לנהגים צעירים ונהגים מקצועיים ולכן נקדם בכנסת הקרובה חקיקה ברוח זו".

מבחן כשירות לרוכבי קורקינטים חשמליים של LIME ליים. LIME,
המבחן של חברת ליים. יושק בסוף השבוע/LIME

המבחנים של חברות הקורקינטים

עד שהכנסת תאשר את השינוי עוברת היוזמה לחברות הקורקינטים. TIER הגרמנית החלה עוד בספטמבר להציע למשתמשי האפליקציה שלה מבחן דיוק שנועד להרתיע רוכבים לעלות על הקורקינט השיתופי כאשר הם שיכורים, ולכוון אותם לדרך נסיעה אלטרנטיבית. הפיצ'ר פותח בעקבות מחקר שנערך על ידי היחידה לייעוץ התנהגותי של אינוביישן באבל (Innovationbubble) הלונדונית, מאפשר בדיקה אישית מותאמת לאחר צריכת אלכוהול.

במרכז המבחן, המופעל בימי חמישי עד שבת בין השעות 23:00-04:00, עומד אתגר ויזואלי שנועד שבו נדרש הרוכב התאים את הטלפון לזווית שמופיעה על המסך. הוא נדרש לעשות זאת שלוש פעמים במסגרת זמן מוגדרת.

ואילו LIME תשיק בליל השנה האזרחית החדשה במוצאי שבת מבחן כשירות משלה, שיהיה גם מחייב: משתמש שלא יעבור אותו לא יוכל לפתוח את הקורקינט לרכיבה. המבחן יופעל לראשונה בלילה שבין שבת לראשון בין השעות 22:00 ל- 5:00. הוא ייפתח אוטומטית לאחר סריקת הברקוד של הכלי, והרוכב, מולו יופיע הסבר מפורט אודות המבחן, יצטרך לעבור אותו בהצלחה.

מדובר בסרטון אנימציה המדמה מסלול רכיבה, המציג לפתע תמרורי "עצור". הרוכב יידרש ללחוץ על התמרורים מיד עם הופעתם על המסך. ההצלחה במבחן תלויה בזמן התגובה של הרוכב, כך שאם הוא אינו מגיב באופן מהיר ומדויק מספיק, הקורקינט לא ייפתח לרכיבה. זמן תגובה מהווה דרך יעילה לבדיקת מצב הכרתו של הרוכב, שנפגע כבר כשריכוז האלכוהול בדם מגיע לאלפית אחת בלבד (0.1%), ומתארך ככל שהוא גדל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully