וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק המשומשות: כמה הפסדתם על האוטו השנה

עודכן לאחרונה: 31.12.2022 / 2:36

ימי הקורונה יצרו תופעה לא מוכרת בשוק היד השנייה: מכוניות שהערך שלהן עולה. נתוני מחירוני לוי יצחק ויד2 מגלים שהתופעה התמתנה בשנה החולפת, ושהירידות חזרו. איזו מיני עלתה ב-11% ואיזו מכונית ספורט ב-8%

ענף הטרייד אין: סיכום 2017. יח"צ, ניר בן טובים
מגרש מכוניות יד שנייה. ירידת הערך השנה הייתה בשיעורים נמוכים מבעבר/ניר בן טובים, יח"צ

2022 הייתה שנה טובה לרכבים מיד שנייה ולבעליהם. המחסור במלאים וזמני ההמתנה הארוכים לרוב המכוניות החדשות אצל היבואנים המשיכו להזרים ביקושים לשוק המשומשות, אבל בקצב איטי יותר מאשר בשנתיים שלפני כן, שבהן ראינו דגמי קרוסאובר מבוקשים בני שנתיים-שלוש נמכרים לעיתים ב-10,000 עד 15 אלף שקל מעל למחיר המחירון.

"בחודשיים האחרונים שוק הרכב המשומש נרגע", אומר מי רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק. "במכוניות של 150 אלף שקל ומעלה רואים עסקאות במחירים קצת יותר נמוכים מהמחירון. אנשים כבר לא רצים לקנות, הריבית עלתה והכסף התייקר. אבל בקטגוריות פופולריות כמו מיני, סופר מיני וג'יפונים הדרישה גבוהה יותר. רכבים עם נתונים טובים נמכרים במחירון ולפעמים יותר מזה. במיני ובסופר מיני יש אפילו עליות, עד 10-11 אחוז, לא מובן מאליו בשוק היד השנייה".

בימים הקרובים צפויות המכוניות החדשות להתייקר, חלק בגלל עליות מיסים, וחלק בגלל העלאות מחירים של היצרנים. איך זה יפיע על מחירי המשומשות?
"אנחנו מחכים לראות את מחירוני 23' של היבואנים, וכמה משמעותיות יהיו עליות המחירים. בדרך כלל ייקור של מכוניות חדשות משפיע על מחיר הדגם עד שלוש שנים לאחור".

מוטי ענו, מנהל המחירון של אתר יד2, אומר כי "רק דגמים מאוד מבוקשים עם היצע מוגבל נמכרים מעל למחירון. עליות מחירים שראינו בשנה שעברה התמתנו. אבל גם הירידות התמתנו, והן נמוכות יותר ממה שראינו לפני חמש שנים. השוק עדיין לא חזר למצב שלפני הקורונה.

כמה ערך מכונית מאבדת כעת בשנה?
"זה כמובן משתנה מדגם לדגם, ולעתים בין תתי דגמים, גרסאות מנוע או אבזור של אותה מכונית שמתנהגות אחרת בשוק. היו שנים שמכוניות היו מאבדות בממוצע 15-20 אחוז מערכן, כעת אנחנו בשוק עם ירידות ממוצעות מתונות בהרבה, סביב 10-12 אחוזים".

אז מה קרה למחירי המכוניות בשנה האחרונה? דגמנו 45 דגמים פופולריות בקבוצות השוק העיקריות והמעניינות מדגמי 2018, לפי הכלל שרוב הישראלים מחליפים רכב אחרי שלוש שנים, כדי לבחון את המגמות הבולטות בשוק. בשנה הזאת כמעט ולא נמכרו בארץ חשמליות עממיות, שנוכחתן תורגש בבדיקות השוק הבאות שערוך.

תחילת שיווק שברולט ספארק המחודשת. יצרן, אתר יצרן
ספארק. עלתה יותר מאשר פיקנטו ו-i10/אתר יצרן, יצרן

מיני: שברולט ספארק זינקה ב-11% יותר

הוסיפו ערך: שברולט ספארק (11%+), יונדאי i10, קיה פיקנטו (10%+)
איבדה ערך: טויוטה אייגו (1%-)

דווקא המכוניות הזולות ביותר בשוק רשמו את עליות המחירים הגבוהות ביותר. שברולט ספארק רשמה עלייה של כ-11% בערכה בתוך שנה, מה שמראה שהדיווחים על הפסקת הייצור בחו"ל לא מספיקים על הביקוש לדגם. צמד המיני של קבוצת יונדאי-קיה היו קרובות מאוד אליה, עם עלייה של 10%. ואילו טויוטה אייגו מהדור הקודם איבדה אחוז בודד מערכה, גם כן נתון יוצא דופן במונחי רכבי יד שנייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מאזדה 2. קובי ליאני, ניר בן טובים
בשנה שבה הפכה מאזדה 2 לסופר מיני הנמכרת ביותר, היא מככבת גם בשוק היד השנייה/ניר בן טובים, קובי ליאני

סופר מיני: מאזדה 2 הוסיפה 6%, רנו קליאו ירדה ב-12%

הוסיפו ערך: מאזדה 2 (6%+), סיאט איביזה (4%+), טויוטה יאריס סטייל 1.5, יונדאי i20 (שתיהן 3%+)
ללא שינוי: ניסאן מיקרה.
איבדו ערך: רנו קליאו (12%-), פיג'ו 208 (7%-), הונדה ג'אז טרנד (4%-)

גם מכוניות הסופר מיני המעט גדולות יותר נהנו בחלקן מביקושים חזקים. מאזדה 2 היא כבר אחת המכוניות הוותיקות בשוק, אך הרומן שלה עם הישראלים רק מתחזק. סיאט איביזה קצת יותר צעירה, וזכתה לעלייה נאה בערכה, וכך גם שתיים מרבות המכר של הקבוצה, טויוטה יאריס ויונדאי i20.

ליבנו עם בעלי צמד הצרפתיות, הקליאו וה-208 המוצלחות, שספגו ירידות משמעותיות. כך גם הונדה ג'אז המצוינת, הסופר מיני המרווחת והשימושית ביותר.

אופל קרוסלנד X נגד סיאט ארונה. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ארונה. הישראלים אוהבים ג'יפונים קטנים, חדשים ומשומשים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

ג'יפונים קטנים: עליות לארונה ול-CX3, התרסקות ל-2008

המרוויחים: סיאט ארונה, מאזדה CX-3 (8%+), קיה סטוניק (6%+),
המפסידים: פיג'ו 2008 שירדה ב-12%

עוד קבוצה שמתחזקת בשוק המכוניות החדשות, ומשליחה ביקושים ליד השנייה. כמו דגמי הסופר מיני של שני היצרנים, גם הג'יפונים של סיאט ומאזדה זכו לעליות יפות השנה, וגם קיה סטוניק. פיג'ו 2008 היא מכונית טובה שהשוק כנראה מפספס, כך שירידת הערך שלה הופכת אותה לעסקה עוד יותר מעניינת.

מאזדה CX5. רונן טופלברג, רונן טופלברג
CX5. מבוקשת, למרות המחיר הגבוה יחסית/רונן טופלברג, רונן טופלברג

ג'יפונים בינוניים וגדולים: סקודה ומאזדה מנצחות את הירידות

עלו: סקודה קודיאק 1.5, מאזדה CX5 (2%+)
ירדו: טויוטה C-HR היברידי (6%-), יונדאי קונה בנזין, פיג'ו 5008 (5%-), פיג'ו 3008, קיה ספורטאז' אורבן, סובארו אאוטבק (4%-), ניסאן קשקאי (3%-), טויוטה ראב4 פרימיום (2%-), סובארו XV, יונדאי טוסון (1%-)

ככל שרכבי הפנאי גדולים ויקרים יותר הירידות מתגברות, אם כי עדיין בשיעורים נמוכים לעומת שנים קודמות. סקודה קודיאק ומאזדה CX5 היו היחידים שהוסיפו לערכם ב-12 החודשים האחרונים.

מנגד טויוטה C-HR הוכיח שגם השילוב בין יפני והיברידי לא מחסן נגד אובדן ערך, ואיבד מערכו באופן יחסי אפילו יותר מפיג'ו 3008 ו-5008. אלה מצידם לא ירדו יותר מאשר ג'יפונים קוריאנים פופולאריים.

סקודה אוקטביה החדשה בישראל. יצרן, אתר יצרן
אוקטביה. נשארה מבוקשת גם בעידן הג'יפונים, גם בסטיישן/אתר יצרן, יצרן

משפחתיות: אוקטביה ואיוניק נגד הזרם

עלו: סקודה אוקטביה 1.2 ל' (2%+), יונדאי איוניק סופרים (1%+)
ירדו: יונדאי i30 לקצ'רי (4%-), מאזדה 3 (2%-), טויוטה קורולה GLI, טויוטה אוריס הייבריד (1%-)

למרות שהיא לא היברידית ולא ג'יפון, סקודה אוקטביה ממשיכה לשמור על ביקושים חזקים בשוק היד השנייה, תופעה שהתחזקה השנה כנראה בגלל המחסור הגדול באוקטביות חדשות. יונדאי איוניק אמנם נפרדה מאולמות התצוגה השנה, אבל שומרת על פופולריות בשוק היד השנייה.

גם משפחתיות שאיבדו מערכן השנה עשו זאת בשיעור נמוך יחסית. אולי הרוכשים מתחילים להבין שגם אם אינן גבוהות ואופניות, הן מעניקות למשפחה תמורה טובה יותר לכסף מבחינת מרווח ושימושיות משפע רכבי הפנאי.

השוואתי: סקודה סופרב מול יונדאי סונטה. קינן כהן, קינן כהן
סונטה (מימין) וסופרב. ההיברידיות מבוקשות יותר/קינן כהן, קינן כהן

מנהלים: ירידות בלבד

יונדאי סונטה היברידית (3%-), טויוטה קאמרי היברידית (4%-), סקודה סופרב (5%-), פולקסווגן פאסאט (9%-)

קטגוריה שזכתה לעדנה מסוימת עם כניסת ההיברידיות, למרות שהמספרים שלה רחוקים מאלה שהיו לפני עשור. סונטה וקאמרי זוכות לביקושים הודות לשילוב בין ממדים נדיבים וצריכת דלק נמוכה, סופרב ובעיקר פאסאט משלמות את המחיר על חסרונה של יחידת הנעה היברידית בהיצע שלהן בארץ.

מבחן דרך: טויוטה לנד קרוזר המחודש. רמי גלבוע, דורית פלד, רמי גלבוע
לנד קרוזר. הערך כבר לא עולה, עכשיו הוא מפסיד הכי פחות בקבוצה/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דורית פלד

שטח: לנד-קרוזר עדיין שולט

טויוטה לנד קרוזר (2%-), מיצובישי פאג'רו (8%-), לנד רובר דיסקברי (9%-), ג'יפ גרנד צ'ירוקי לרדו (11%-)
פעם הוא היה היחידי שהיה מציג עליית ערך מתונה. בשנה האחרונה טויוטה לנד-קרוזר אמנם איבד 2% מערכו בממוצע, אך עדיין הוביל את הקטגוריה שלו מבינת שמירת ערך, ובפער גדול. ג'יפ גרנד צ'ירוקי, שרשם עלייה גדולה במכירות בשנים האחרונות, לא מצליח לתרגם אותה לשמירת ערכו.

מבחן דרך: מאזדה MX-5. קינן כהן, ניר בן טובים
MX5. אייקון גם בשוק המשומשות/ניר בן טובים, קינן כהן

ספורט: MX5 שוב מזכירה שפחות זה יותר

עלתה: מאזדה MX5 (ב-8%+)
ללא שינוי: פורשה 911 קאררה
ירדו: אאודי TT (עם 4%-), שברולט קמארו (9%-) ב-מ-וו M2 (עם 12%-)

הרודסטר של מאזדה היא אחת ממכוניות הספורט האמיתיות הזולות בשוק, ועדיין מגיעה לכאן במחירים גבוהים מדי, שמתרגמים למספרים קטנים מדי של מכוניות על הכביש. השילוב בין הנאה גדולה ועלויות אחזקה יפניות התרגם השנה לעליות מחירים יפות במחירונים, שלא בטוח שמשקפים את מלוא העלייה במחירי השוק. פורשה 911 מסרבת להזדקן וגם לא איבדה ערך השנה, עניין שלא חזר על עצמו באגדות כביש אחרות כמו קמארו ו-M2.

מעניין לראות שבאותן רמות מחיר, ברכבי הסדאן היוקרתיים, אפשר גם כן היה לראות פערים גדולים בשמירת הערך, כאשר בולטים הביקושים לגרסאות הפלאג אין ולדגמי הבנזין הזולים יותר. לפי נתוני מחירון יד2 מרצדס E350e וב-מ-וו 330IE נהנו מעליית ערך בשיעור של 6.9% ל-11.9%. מרצדס CLA180 רשמה עלייה של 11%. מנגד S450 רשמה ירידה של 14.5%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully