וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שמס החשמליות כבר עלה, הפוליטיקאים נלחמים בו

עודכן לאחרונה: 2.1.2023 / 20:43

אחרי שבימים האחרונים זינקו מחירי חשמליות רבים בכ-10% דרש היום יו"ר ועדת הכספים גפני מרשות המיסים לעכב את ההתייקרות, ושרת התחבורה מירי רגב הודתה: "אי אפשר להגיד שמעודדים רכב ירוק ואז להטיל מס"

עמדת טעינה חשמלית למיצובישי Imiev. אתר יצרן
המתווה שייקר כעת את החשמליות אושר בוועדת הכספים בראשות גפני לפני שלוש שנים/אתר יצרן

יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה) דורש מרשות המיסים לעכב בשנה את העלאת המס על רכב חשמלי, שהקפיצה את המחירים ב-5-10 אחוזים.

בדיון שנערך היום בוועדה אמר גפני, כי "הוועדה מאוחדת בדעה שצריך לעודד את הרכבים החשמליים. ההתייקרות היא דבר שצריך היום להידחות, ולפרק זמן עד שהממשלה תלמד את הנושא הזה, האם אפשר להמשיך את ההטבה או לעשות זאת בדרך אחרת, אבל במשך שנה שההטבה תשמר. עוד לא הגענו לאחוזי החדירה של חשמליות כמו במדינות אחרות. חברי הכנסת מכל המפלגות פונים אליכם ומבקשים לדחות את עליית המס בשנה. תבחנו את התהליך, ולא תבואו ערב פתחה של ממשלה חדשה, להעלות את המיסים, לפגוע בבריאות של כולנו. זאת החלטה שגויה, שצריך לתקן אותה, לא אומר לבטל, אבל לדחות בשנה ולשקול. זו הדרישה של ועדת הכספים מכם, אני מבקש שתחזרו אלי עם תשובה בתוך 3 ימים".

גם שרת התחבורה החדשה ישנה מירי רגב אמרה היום כי "אתנגד להעלאת המס על רכבים חשמליים ולהנהגת מס נסועה על חשמליות. אי אפשר להגיד שמעודדים רכב ירוק ואז להטיל עליו מס. ההחלטה צריכה להיות הגיונית ומובנת".

גפני אמנם הביע התנגדות למהלך בשבוע שעבר, אחרי שביטל דיון בנושא לצורך העברות כספים דחופות. אבל מתווה המס הירוק, שכבר לפני שלוש שנים קבע כי מס הקנייה על רכב חשמלי יוכפל ב-1 בינואר 2023 מ-10 ל-20 אחוז ובמקביל תקוצץ ההנחה המירבית מ-75 ל-60 אלף שקל, אושר בוועדת הכספים עוד ב-2019, כאשר גפני היה יו"ר הוועדה.

בשנה האחרונה כאשר התקרב מועד העדכון, והיה ברור כי בניגוד להנחות המוקדמות בעת אישור המתווה, כי מחירי החשמליות ירדו בזכות הוזלת הסוללות, בפועל התרחש תהליך הפוך, נמנע גפני מלכנס את הוועדה לדיון בנושא עד לשבוע האחרון של השנה. גם היום נמנע יו"ר ועדת הכספים מליזום הצעת החלטה של הוועד בנושא, וביקש מרשות המיסים להביא אחת להצבעה.

רגב, שכבר שימשה שרת תחבורה למשך שנה בין 2020 ל-2021 לא יזמה אז מהלך לשינוי המתווה.

בדיון היום אמרה מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן, כי "כניסת רכבים חשמליים לישראל היא קריטית מבחינה סביבתית, הצמצום יפגע ביכולת של ישראל לעמידה ביעדי האקלים, התחייבנו ל-95 אחוז רכבים חשמליים ב-2035, אנחנו כרגע על 1.1 אחוז. זיהום הסביבה מתחבורה, הוא הגדול ביותר במדינת ישראל, הם הגורם הגדול ביותר לתמותה".

כהן הוסיפה כי בשנתיים האחרונות נפגעה הכדאיות הכלכלית לרכישת רכב חשמלי כתוצאה מעלייה במחיר הרכישה ובתעריף החשמל, וכי על מנת לעמוד ביעדים הלאומיים ולהימנע מפגיעה במעבר השוק לתחבורה חשמלית יש לדחות את מתווה עליית המס על רכב חשמלי בלפחות שנתיים.

"1.1% חשמליות מסך המכוניות בארץ זו כישלון, לא הצלחה"

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, הסביר בדיון כי "אנחנו לא נורבגיה עם 86% אחוז מכירות רכב חשמלי. בישראל רק כאחוז מהרכבים שעל הכביש הם חשמליים, זה כישלון, לא הצלחה. עליית המס מוציאה ציבורים שלמים מהמעבר לתחבורה חשמלית ושולחת אותם אל הבנזין ומס הבלו. ודווקא את אלו שהתייקרות של אלפי שקלים בודדים מכריעה עבורם את ההחלטה. אנחנו כאן במאבק על הזכות לאנרגיה ירוקה וקוראים לוועדה לקדם הצעת חוק פרטית שתקפיא את עליית המס. כמו כן, אנחנו מבקשים מרשות המיסים לבטל את מס הקניה על עמדות הטעינה, מה שהובטח לנו כבר לפני שנה שיתרחש".

כך או כך, ברשות המיסים לא מתרשמים מהדרישה, שעלותה לתקציב המדינה כ-700 מיליון שקל. מירי סביון, משנה למנהל רשות המיסים, אמרה בדיון כי "הממשלה ממשיכה לעודד כניסה של רכבים חשמליים, אין ספק שלרכב חשמלי יש יתרונות על רכב בנזין, הוא פחות מזהם, רכב חשמלי מקבל הטבה על מיסוי וסך הטבת המס לרכב חשמלי יכולה להגיע ל-77 אלף שקל לרכב בשנת 2023, זה עידוד מאוד משמעותי. רכב חשמלי לא משלם מס בלו על הדלק, שזה מס על נסועה. כשהמעסיק זוקף שווי שימוש לעובד שמקבל רכב צמוד, רכב חשמלי מקבל הפחתה של 1,200 שקל לחודש. אנחנו רואים גידול של חדירה של כלי רכב כאלה, הגענו ליותר מ-42 אלף רכבים חשמליים ופלאג אין השנה, קרוב ל-20% מסך הרכבים שיובאו לארץ השנה".

  • עוד באותו נושא:
  • רכב חשמלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully