וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לטעון חשמליות מהר בלי שיש מספיק חשמל

עודכן לאחרונה: 3.1.2023 / 12:59

אפקון הציבה בתחנת דור אלון בזכרון יעקב עמדה ראשונה של ZOOZ הישראלית, שמשתמשת באגירה קינטית, כדי להפעיל עמדה אולטרה מהירה (150 קילוואט) גם במקום שאין בו תשתית חשמל חזקה מספיק. המחיר: 2 שקל לקוט"ש

עמדת טעינה של ZOOZ POWER ברשת אפקון בתחנת דור אלון בזכרון יעקב. רפי דלויה,
עמדת הטעינה החדשה. מאחור: מתקן האגירה של זווז/רפי דלויה

אחד האתגרים העיקריים שצריכים להיפתר כדי להפוך את המכונית החשמלית למוצר המוני באמת, הוא היכולת להטעין אותן במהירות בדרכים. אחת הבעיות היא שגם בחו"ל, ובטח שבישראל, מתקשה רשת החשמל לתמוך בעמדות אולטרה מהירות, בהספק של 150 קילוואט ומעלה, שמסוגלות למלא סוללה של רכב משפחתי בתוך כ-20 דקות.

אתמול החלה לפעול בארץ עמדה ראשונה של חברת ZOOZ הישראלית (לשעבר צ'אקרה טק) שנועדה לפתור את הבעיה. העמדה, שהקימה אפקון תחבורה חשמלית בתחנת הדלק של דור אלון במול זכרון יעקב, משתמשת באגירה קינטית כדי לגשר על הפער. במקום יש קו חשמל בהספק 50 קילוואט והעמדה אוגרת ממנו חשמל, ומספקת אותו לרכב הנטען בהספק של 150 קילוואט. העמדה נטענת במתח הנמוך יותר, אוגרת חשמל, וככה היא יכולה לספק לרכבים שמתחברים אליה חשמל במתח הגבוה יותר.

יש בעולם עוד עמדות אוגרות, אחת אפילו מוצבת כבר במוסך המרכזי של פורשה בהרצליה, בהספק של 350 קילוואט, אך הן משתמשות בסוללות ליתיום יקרות ובעלות אורך חיים מוגבל. העמדה של זווז משתמשת באגירה מכאנית באמצעות גלגל תנופה, שחוסכת את השימוש בליתיום, ואמורה להציע אורך חיים רב יותר וללא אתגר המחזור של סוללות ליתיום בסיום חייהן. העמדה הוקמה בסבסוד משרד האנרגיה ורשות החדשנות.

לזווז יש כבר כמה התקנות באירופה, והסכמי התקנה בארה"ב, אבל העמדה בזכרון היא הראשונה שנפתחת לציבור בישראל. זווז הוקמה ב-2013 ונסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של 119 מיליון שקל.

עמדת טעינה של ZOOZ POWER ברשת אפקון בתחנת דור אלון בזכרון יעקב. רפי דלויה,
בישראל יש כיום כ-150 עמדות טעינה מהירה ואולטרה מהירה, אך ברובן אפשר לטעון בו זמנית רק עד שתי מכוניות/רפי דלויה

עלות הטעינה בעמדה תעמוד על 2 שקל לקוט"ש והיא מאפשרת טעינה של שתי מכוניות בו זמנית, אם כי אז מתחלק . "ישראל נמצאת בפיגור ביחס למדינות אירופה מבחינת תשתיות הטעינה, ואנחנו מעריכים שעל מנת להדביק את הפער כמות עמדות הטעינה האולטרה-מהירה נדרשת לגדול, תוך שנים בודדות, לכפי 10 ממספרן היום", אומר בועז וייזר, מנכ"ל זווז. "המיזם המשותף צפוי להוכיח כי ניתן להאיץ משמעותית את המעבר לרכבים חשמליים באמצעות פריסה מהירה של תשתית טעינה ציבורית אולטרה-מהירה, אמינה ויציבה".

יו"ר דור אלון, ישראל יניב, הוסיף כי "העמדה האולטרה מהירה החדשה מתווספת לרשת של יותר מ-40 עמדות טעינה מהירות ואולטרה מהירות המאפשרות לנו לספק שירות מהיר ויעיל לנהגים גם במתחמים שבהם רשת החשמל בישראל אינה ערוכה לכך, בינתיים".

לדברי ישראל רייף, יו"ר אפקון החזקות: "בשנים הקרובות, עם גידול במסירות הרכב החשמלי לישראל, תמשיך אפקון להשקיע עשרות מיליוני שקלים בהמשך פרישת מטענים ברחבי הארץ ובהעצמת הרשת המתקדמת והגדולה בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully