וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת וואלה: אל תבנו על מונית בנתב"ג, גם אחרי המכרז

עודכן לאחרונה: 5.1.2023 / 22:33

רשות שדות התעופה מנסה לעשות סדר אחרי שש שנים, אבל בשוק המוניות לא מוצאים בשורה במכרז החדש: הכדאיות הכלכלית לא ברורה, הדרישות לא מציאותיות, ולרשות אין סמכות לטפל בבעיה העיקרית: מחירי הנסיעה הבין עירוניים שפגעו דרמטית בהכנסות הנהגים

כתבה של אבי אשכנזי על משבר המוניות נתב"ג 20 ביוני 2017. ניב אהרונסון
תור המוניות בשדה. קנסות כבדים יוטלו על הזוכים במכרז אם נוסעים יחכו יותר מ-12 דקות/ניב אהרונסון

יאנגו תתמודד במכרז, גט ואובר טרם החליטו

כל מי שמגיע לנתב"ג בשנים האחרונות נתקל בנהגי המוניות שמסתערים על הנוסעים עוד באולם היוצאים. מי שנזקק לתחבורה ציבורית, בעיקר בסופי שבוע, נתקל בתור מדולל של נהגי מוניות בתור הרשמי. ושוב ושוב עולים סיפורים על נהגים שאספו תיירים מהשדה וגבו מהם מחירים חזיריים, גבוהים במאות אחוזים ממחירי המונה.

זאת למרות שמוניות הן אמצעי התחבורה המרכזי לטסים. לפי נתוני רשות שדות התעופה (רש"ת), 40% מהנוסעים היוצאים למשל עוזבים את השדה ב-1.7 מיליון נסיעות מונית בשנה. בימי החול יש למוניות תחרות מצד הרכבת ומעט קווי אוטובוס ומוניות שירות, אבל מיום שישי אחר הצהרים ועד מוצאי שבת מוניות האופציה היחידה להגיע לשדה או לעזוב אותו.

מכרז המוניות החדש שפרסמה רש"ת בחודש שעבר אמור היה לשים קץ לבלגן המוגזם אפילו במושגים ישראלים, והוא אחד הפרויקטים שמוביל מנכ"ל רש"ת החדש, אלוף (מיל') חגי טופולנסקי, שנכנס לתפקידו בשנה שעברה. מאז שנכשל המכרז הקודם ב-2017, שבו זכו חברת GETT ביחד עם מוניות הדר לוד, אחרי שהתחייבו להנחה של 30% מתעריפי המונה, הבלגן בשדה חוגג, למרות מאמצי הסדרנות של רשות שדות התעופה.

עד ה-25 בינואר צריכים המתמודדים במכרז המוניות החדש להגיש את הצעותיהם, וברשות מקווים שעד שיא הטיסות הבא בפסח, שנופל השנה באפריל, כבר יפעל בנתב"ג הסידור החדש, בכפוף לכל שהמפסידים במכרז לא יפנו להליכים משפטיים. גם הפעם נדרש שילוב בין אפליקציה להזמנת מוניות עם לפחות 100 מוניות ותחנה גדולה, עם לפחות 100 מוניות. המכרז הוא לחמש שנים, עם אופציה להארכה בארבע שנים נוספות.

הזוכה במכרז תקבל לרשותה למשך תקופת ההפעלה מבנה חדש שהקימה רש"ת, ויוכל לשמש את הסדרנים שינהלו את הפעילות, וכאזור המתנה ומנוחה לנהגים. בנוסף הפיקה רש"ת את לקחי כשלון המכרז הקודם, שעורר את זעם נהגי המוניות בשל ההתחייבות שעודד המכרז להנחה גדולה ממחיר המונה: הפעם אין דרישה להנחה, גם מתוך הבנה שלאחר שהמדינה עצמה ביטלה את מחירון הנסיעות לשדה שפרסמה במשך עשרות שנים ונועד שתיירים יוכלו לוודא שלא עושקים אותם, ונהגים יוכלו להתפרנס בכבוד, ובמקביל חתכה את תעריפי הנסיעה הבין עירוניים ב-30% בעצמה, לנהגים כבר אין מהיכן לתת הנחה.

הרשות אפילו מתגאה ששריינה תקציב של 6.3 מיליון שקל לסבסוד פעילות הסדרנות של הזוכה במכרז ועבודה של 9 אנשי צוות, 364 ימים בשנה. "המטרה שלנו היא לא להרוויח מפעילות המוניות, אלא להבטיח שירות זמין ומפוקח לנוסעים שזקוקים לו", אומר גורם ברש"ת.

ומה חושבות המתמודדות הפוטנציאליות? GETT טרם החליטה אם תתמודד, יאנגו מכריזה כבר שכן. "אנחנו שמחים שבמכרז ניתן דגש משמעותי על הפן הטכנולוגי, כי הוא זה שמאפשר זמינות ושירות טוב גם לנהגים וגם לנוסעים. המכרז גם משתלב היטב עם החזון שלנו כי הפתרון לתחבורה ציבורית יעילה חייב לשלב פתרונות לתחבורת המונים לצד פתרונות לבודדים כמו מונית, והכל חייב לעבוד בגיבוי טכנולוגי המטייב את התהליך", נמסר מיאנגו.

מאובר, שחזרה לשוק המקומי בשנה שעברה כספקית של שירות מוניות, נמסר כי "החברה לומדת את המכרז". עוד נמסר, כי אובר "פועלת כבר היום ביותר מ-600 שדות תעופה בשיתוף רשויות התעופה, כולל השדות המובילים בעולם, בהם הית'רו, סכיפהול, JFK, ניוארק, LAX ומאות נוספים, כאשר רק השבוע הכרזנו על שיתוף פעולה בלעדי עם שדה התעופה של דובאי להפעלת פיצ'רים טכנולוגיים ייעודיים כדי לשפר את חווית האיסוף של נוסעים בשדות תעופה ולקצר את זמני ההמתנה".

נוסעים בנתב"ג, 28 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
נוסעים בנתב"ג. בסופי שבוע, עם תחבורה ציבורית מושבתת בחוק, מוניות קריטיות להגעה לשדה/ראובן קסטרו

מה קרה בסיור המציעים בנתב"ג

אבל בסיור מציעים שערכה אתמול רש"ת נשמעו קולות אחרים וזועמים על המכרז ועל דרך ניהולו.
את הסיור, שנמשך יותר מארבע שעות, הובילו שמוליק אמסלם ומנכ"ל חטיבת השירות לנוסע, איציק דהאן מהמחלקה המסחרית. מלבד נציגי שלוש האפליקציות השתתפו בסיור נציגי התחנות הגדולות כמו מונית הדר לוד וקסטל תל אביב, חורב חיפה ומוניות בן גוריון מחולון, ואף נציגים של כמה חברות היסעים וטכנולוגיה.

ביקורת חריפה נשמעה בסיור נגד הדרישה במכרז שנוסע לא ימתין יותר מ-12 דקות למונית. שלוש תלונות בחודש שתמצא הרשות כמוצדקות בנושא, יובילו לקנס על החברות הזוכות בסך 10,000 שקל, 4-7 תלונות ל-20 אלף שקל ו-9-10 ל-30 אלף שקל. שלוש תלונות על המתנה של יותר מ-15 דקות כבר מעלה את הקנסות ל-20, 40 ו-60 אלף שקל, בהתאמה.

החברות עלולות גם להיקנס אם נהגיהן לא יפעילו מונה, או ישתוללו בשדה. אבל בנתב"ג אין ממש אכיפה כיום מול הנהגים. נציגי רש"ת הבטיחו כי יממנו עם כניסת המפעילים החדשים את נוכחותם של חמישה שוטרים בשכר כדי לאכוף את החוק על נהגי המוניות, אבל משתתפי הסיור ציינו כי הדבר אינו מופיע במכרז כהבטחה כתובה ומחייבת. "אין היום לאפליקציות ולתחנות המוניות כמעט שום סמכות מול הנהגים, הטלת קנסות עליהן בגלל התנהגותם תהיה לא יותר ממקור הכנסה לרשות", אומר גורם בתחום.

נציגי התחנות התפלאו על הדרישה שכל מונית תישא גגון למזוודות, והצביעו על תור המוניות שעמדו בטרמינל 3 בזמן הסיור, ורק אחת מהן נשאה גגון. "מאז שמשרד התחבורה ביטל את התשלום על מזוודות, רוב הנהגים שעוד הרכיבו גגון הסירו אותו. גגון מגדיל את צריכת הדלק, יוצר מטרד רעש, ועכשיו אפילו אין ממנו הכנסה", אמר אחד המשתתפים.

עוד התפלאו המשתתפים על דרישה אחרת: שהחברות הזוכות יוודאו שלנהגיהן אין רישום פלילי. זאת משום שהחוק אינו מתיר להן כללי לשאול את הנהגים בנושא.

דרישה נוספת שמעוררת מחלוקת קשה כי שנהגים שלא מהחברות הזוכות שיש להם נסיעות מוזמנות לשדה יעבירו את פרטיהן לחברות שכן זכו, שיוכלו לוודא שאכן יש להן נסיעה כזאת. "אתה יכול לדמיין מצב שאפליקציית מוניות אחת תעביר פרטים כאלה לאחרת?", תהה גורם אחר שנכח בסיור. "בטח כאשר הדרישה במכרז היא שהמידע יועבר דווקא בבלוטות', ולא באמצעות תקשורת סלולרית. בכל שדה תעופה גדול בעולם מידע על ההגעת מונית למתחם השדה מועבר סלולרית לתוכנת ההפעלה, כדי לדעת מה גודל הצי הזמין לנסיעות. בבלוטות' אפשר יהיה לעביר את המידע רק כשהמוניות מגיעות ממש לטרמינל".

לא ברור גם אם גט ואובר יסכימו להעביר מידע ליאנגו, שנמצאת בבעלות יאנדקס הרוסית, המחוייבת לפי החוק הרוסי להחזיק את כל המידע שברשותה ברוסיה, נגיש לממשלה. כאשר נחשף בישראל כי השב"כ והמוסד אסרו על עובדיהם להשתמש באפליקציה, נמסר מיאנגו כי המידע שברשותה לא זמין לאף ממשלה, שלא באמצעות פנייה כחוק דרך האינטרפול.

בעיה נוספת היא דמי ההרשאה שדורשת רש"ת מהזוכים במכרז. אמנם גם במכרזים דומים בעולם משלמות תחנות מוניות על הזכות לעבוד בשדות תעופה. אבל עם תעריפי המוניות הנוכחיים אין לנהגים, לאפליקציות ולתחנות המוניות יכולת להעביר חלק מהכנסותיהן לרשות. כבר היום נהגי מוניות רבים שמקבלים קריאה לנסיעה לשדה, מתקשרים מהדרך לנוסע, דורשים ממנו מחירים גבוהים ממחיר המונה, ואם הוא מסרב - מבטלים את הנסיעה.

"מצד אחד גם אחרי שביטלה לנהגים תשלום עבור מזוודות, המדינה לא ביטלה את חובתם לגבות מהנוסעים בשדה 5 שקלים ולהעביר אותם לרשות שדות התעופה, שנהנית כך מהכנסה בסך עשרות מיליוני שקלים בשנה", אומר גורם בתחום. "מצד שני, דמי ההרשאה שנדרשים הזוכים במכרז לשלם יגולגלו על הנהגים, ואותם אסור להם לגבות מהנוסעים. אם נהג יצטרך לשלם לאפליקציה 10, 15 או 20 שקל כדמי הרשאה, כמה נהגים יבואו לעבוד בשדה?".

כאשר העלו המשתתפים בסיור את סוגיית תעריפי המונה הנמוכים בפני אמסלם, הוא הציע להם לפנות למשרד התחבורה בדרישה שיעלו אותם. "זה מגוחך, אמסלם הוא בכיר ברש"ת, שנמצאת באחריות משרד התחבורה. אם רש"ת לא מצליחה לשכנע את משרד התחבורה לתקן את העוול, נהגי המוניות יצליחו?", מסביר גורם בענף.

ומסכם גורם שהשתתף בסיור: "התחושה היא שרש"ת מחפשת על מי להפיל את התיק של בעיית המוניות בשדה, ולא באמת יכולה בתנאים הקיימים להבטיח שירות טוב לנוסעים".

  • עוד באותו נושא:
  • נתב"ג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully