וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעים להכיר: עמדות לניהול טעינה לרכב חשמלי

בשיתוף הפניקס

9.1.2023 / 12:45

איך מתמודדים עם העלייה המשמעותית בצריכת החשמל, בעקבות התקנת עוד ועוד עמדות טעינה בבניינים משותפים? תכירו את הפתרון שצובר תאוצה בארץ ובעולם: עמדות לניהול טעינה. מהן היתרונות של עמדות אלו, איך הן עובדות - ומהן העלויות?

עמדת טעינה לרכב חשמלי. ShutterStock
עמדת טעינה לרכב חשמלי/ShutterStock

בשנים האחרונות עושים הרכבים החשמליים קפיצת מדרגה, עם קצב מכירות ששילש את עצמו תוך שלוש שנים. כבר כיום, 6% מהרכבים החשמליים בישראל הם חשמליים. בעולם, 1 מכל 10 רכבים שעולים על הכביש כבר מונעים ע"י חשמל. היתרונות הרבים של הרכבים החשמליים, בשילוב הרצון לדאוג לסביבה והמיסוי הירוק, צפויים להעלות עוד ועוד רכבים חשמליים על הכביש.

איך יראו החיים כשלרבים מאיתנו יהיה רכב חשמלי? מצד אחד, נוכל להטעין את הרכב בעמדת הטעינה הביתית בלי שנצטרך לעבור בתחנת הדלק - ולחסוך עד 80% בעלויות הטעינה ביחס לעלויות התדלוק המקבילות. מצד שני, המעבר המאסיבי לרכבים חשמליים צפוי להזניק את הביקושים לחשמל, ולכך עשויה להיות השלכה ישירה עלינו.

איך ישפיע עלינו הזינוק בצריכת החשמל?

עפ"י הערכות חברת החשמל, צריכת החשמל צפויה לגדול בעד 10% במצב שבו כל הרכבים על הכביש יהיה חשמליים, בעוד צריכת החשמל הביתית צפויה לגדול ב- 40%. התרחיש שבו כל הרכבים יהיו חשמליים קרוב ממה שנדמה לנו: מגוון מדינות ברחבי העולם, כולל ישראל, הכריזו על כוונתן להפסיק את מכירת רכבי בנזין בין השנים 2030-2035. ככל ששעת השין תתקרב, כך המעבר לרכבים חשמליים ילך ויגבר. אם כיום רק אחוזים בודדים מהרכבים בבניינים משותפים הם חשמליים, בקרוב יתווספו מסות של רכבים חשמליים שיגדילו את צריכת החשמל. האם רשת החשמל תוכל לעמוד בעומס של עשרות ומאות רכבים נטענים, שיגדילו בעשרות אחוזים את צריכת החשמל בבניין? כיצד נוכל להמשיך לטעון מספר רב של רכבים חשמליים בו-זמנית?

הפתרון המתהווה: עמדות לניהול טעינה

לנוכח הגידול המואץ בכמות עמדות הטעינה בבניינים משותפים, כבר כיום פרוסים בישראל פתרונות לניהול עמדות טעינה. פתרונות אלו מאפשרים לדיירי הבניין לטעון מספר רכבים חשמליים בו-זמנית, בעזרת מערכת ניהול עומסים: המערכת מנהלת את חלוקת החשמל עפ"י מספר פרמטרים המשתנים ממערכת למערכת, כגון מספר המשתמשים, שעות השימוש והיקף צריכת החשמל בבניין. בחלק מהמערכות אפשר לנהל את חלוקת החשמל גם עפ"י פרמטרים כמו מצב הסוללה (למשל לתת קדימות לטעינת רכבים שהסוללה שלהם ריקה). כדי למנוע חריגות מקיבולת החשמל של הבניין, עמדות ניהול טעינה יכולות לווסת לא רק את כמות הרכבים הנטענים בכל רגע נתון - אלא גם את קצב הטעינה.

איך זה עובד? מערכות לניהול עמדות טעינה מנטרות ומנתחות את הנתונים הזורמים מכל עמדות הטעינה בבניין. בהתאם לקריטריונים שנקבעו מראש, המערכת מקצה משאבים לעמדות השונות.

היתרונות של עמדות לניהול טעינה ברורים: במצב שבו לא יהיה ניתן להטעין את כל הרכבים החשמליים בבניין בו-זמנית, מערכת אחת תוכל לנהל את הטעינות באופן אוטומטי, לאפשר לוועד להפיק דוחות ולנטר את הפעילות של כל הדיירים. במידת הצורך, יהיה אפשר לתקן תקלות או לבצע פעולות מרחוק. בנוסף, העובדה שמדובר במערכת אוטומטית לניהול עומסים תסייע למניעת סכסוכי שכנים סביב זמני הטעינה.

באופן הזה, חיבור הרכב לעמדת הטעינה כשחוזרים הביתה יאפשר את טעינתו בצורה מנוהלת ואוטומטית. גם אם זמן הטעינה יתארך במעט לרוב הנהגים זה לא ישנה, מכיוון שהטעינה ממילא מתבצעת בשעות הערב - ועד שעות הבוקר צפויה לחכות להם סוללה מלאה.

איך מחשבים את הוצאות החשמל של כל דייר?

אחד מכאבי הראש שמלווים את וועדי הבית במצב הנוכחי, הוא הצורך לחשב את צריכת החשמל של כל עמדת טעינה. זאת במקרים שבהם העמדה אינה מחוברת ללוח החשמל הדירתי. עמדות לניהול טעינה מסייעות לפתור גם את כאב הראש הזה, בעזרת מערכת המחשבת את צריכת החשמל של כל עמדה ומפיקה דוחות, המאפשרים לוועד לבצע התחשבנות בצורה קלה.

בנוסף, חלק מהחברות המתקינות את העמדות לניהול עמדות טעינה מספקות מענה כולל: מהתקנת עמדות טעינה וחיבור שלהן ללוח החשמל הדירתי - ועד הגדלת נפח החשמל לבניין וחיוב לפי צריכה ישירות מהדיירים.

כמה זה אמור לעלות?

העלות של התקנת עמדות לניהול טעינה מתחילה ב- 30,000 ₪ ויכולה להגיע ל- 400,000 ₪, בהתאם לסוג המערכת ומאפייניה. מדובר בעלות ממוצעת של כמה אלפי שקלים לדייר, לא כולל עלות התקנת עמדת הטעינה והחיבור שלה לחשמל. לעלות ההתקנה החד פעמית מתווספת עלות השימוש השוטף, שכוללת את דמי שימוש החודשיים ואת עלות צריכת החשמל של כל דייר. העלות השוטפת של ניהול עמדות הטעינה מזכירה את העלות שגובות חברות הניהול לצורך תחזוקת הבניין: כפי שדיירי הבניין מוציאים למיקור חוץ את ניהול הבניין ותחזוקתו, כך אפשר להפקיד את ניהול עמדות הטעינה בידי גוף חיצוני שידאג להיבטי הטעינה השונים.

חלק מהעמדות המנוהלות כוללת אפשרות להוסיף מתקני אגירת אנרגיה, שיאפשרו אגירת חשמל ושימוש בו בשעות השיא. לצד היכולת להגדיל את קיבולת החשמל של הבניין לצורך הטענת רכבים, אגירת אנרגיה בעזרת פאנלים סולריים תסייע גם להפחת עלויות צריכת החשמל.

רוכשים רכב חשמלי? כך תתאימו את עצמכם לעולם החדש

לרכישת רכב חשמלי יש יתרונות רבים, סביבתיים וכלכליים. אך כמו כל טכנולוגיה חדשה ומשמעותית שנכנסת לחיינו, גם טכנולוגיית הרכבים החשמליים מצריכה הסתגלות. לצד פתרונות להתקנת וניהול עמדות טעינה בבתים משותפים, חשוב להתייחס גם לצרכים הביטוחיים שהולכים ומשתנים. מסיבה זו חשוב לדאוג להצטייד בביטוח רכב חשמלי, שנועד לספק מענה למאפייניו הייחודיים של הרכב החשמלי. כך למשל ביטוח רכב חשמלי של הפניקס כולל שירותי גרירה המותאמים למאפייני הרכב החשמלי, גרירה לעמדת טעינה קרובה במקרה של התרוקנות הסוללה, כיסוי לציוד הטעינה הנמצא ברכב, במקרה של נזק תאונתי ועוד.

התקנתם עמדת טעינה פרטית בבניין? חשוב להגן על הכיס במקרה שנזק כמו התלקחות או שריפה שמקורם בעמדה יסבו נזקים לרכוש והרכבים הסמוכים: לצד ביטוח לרכבים חשמליים, הפניקס מעמידה לרשותכם פתרון ייעודי לביטוח עמדות טעינה. ביטוח עמדות טעינה של הפניקס מכסה גם נזקים שנגרמו לעמדת הטעינה עצמה וגם נזקים שנגרמו לרכוש צד שלישי (דוגמת רכבים סמוכים). תקרת הכיסוי לנזקי צד שלישי מגיעה ל- 10 מיליון ₪, ומאפשרת לכם לשמור על הכיס גם במקרה שעמדת הטעינה גרמה לנזקים רחבי היקף.

השילוב בין ביטוח לרכבים חשמליים וביטוח עמדות טעינה מספק מעטפת ביטוחית רחבה, שתספק הגנה מקיפה ברגע האמת.

מהפכת הרכבים החשמליים ממשיכה לצבור תאוצה. בעזרת היערכות נכונה תוכלו למקסם את יתרונותיה.

בשיתוף הפניקס
  • עוד באותו נושא:
  • רכב חשמלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully