וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגורם לפקקים שלא לקחתם בחשבון: מכוניות ישנות שנתקעות

עודכן לאחרונה: 10.1.2023 / 8:18

נתוני נתיבי איילון מגלים כי הסיכוי של מכוניות בת תשע להיתקע בכביש ולהפריע לתנועה גדול פי 6 משל רכב חדש יותר. הפתרון שמקדם איגוד יבואני הרכב: תכנית גריטה ממשלתית שתעניק לבעלי רכב ישן עד 11.5 אלף שקל כדי שירכשו אחד חדש יותר

פקקי תנועה בנתיבי איילון, 20 באפריל 2021. ראובן קסטרו
מכונית שנתקעת בנתיבי איילון גורמת להפרעה של יותר משעתיים בתנועה, כמעט כמו תאונת דרכים/ראובן קסטרו

כשמדברים על פקקים מדברים בעיקר על בעיות תשתית ותחבורה ציבורית. אבל לכמה מעומסי התנועה גורמות מכוניות ישנות ולא מתוחזקות טוב מספיק שנתקעות בדרך וחוסמות נתיב?

באיגוד יבואני הרכב טוענים במחקר חדש, כי 20% מהפקקים נגרמים בשל תאונות דרכים, רכבים שנתקעים בדרך ועבודות בכביש. לפי ניתוח שנערך באיגוד לנתוני נתיבי איילון, אודות מכוניות שנתקעו ב-45 הקילומטרים של הכביש ב-2021, עולה כי בשנה החולפת האירועים הנפוצים ביותר שגרמו להפרעה בתנועה היו רכב תקוע (2,045), תאונות דרכים (601) ורכב נטוש (335).

גם זמן ההשפעה על התנועה לרכב תקוע ארוך יחסית: 2.14 שעות בממוצע, לעומת 2.35 שעות לעבודות בכביש ו-2.38 לתאונת דרכים.

בניתוח כ-1,500 אירועי רכב תקוע בכביש 20 בשנה שעברה שלגביהם יש מידע לגבי שנת הייצור של הרכב, עולה כי הסיכוי של רכב בן 9 שנים ומעלה להיתקע בכביש גדול פי שניים משל רכב בן עד שלוש שנים. אז מהיכן הנתון של פי 6 סיכוי להיתקע? לכך הגיעו באיגוד יבואני הרכב מחישוב מספר התקיעות ביחס לנסועה של כלי הרכב: כלי רכב עד גיל 9 נוסעים פי 2.91 יותר קילומטראז' מאשר רכבים בני תשע ומעלה.

גרף ממחקר של איגוד יבואני הרכב מכוניות שנתקעות בנתיבי איילון בגלל תקלה לפי שנת ייצור. איגוד יבואני הרכב,
היתקעות מכוניות בנתיבי איילון בשנה שעברה לפני שנת ייצור/איגוד יבואני הרכב

איגוד יבואני הרכב אינו נטול אינטרסים בעניין: האיגוד, שחבריו מתפרנסים בעיקר ממכירת מכוניות חדשות (ומעט גם ממכירת משומשות וחלפים), מקדם תכנית גריטה חדשה, שתעודד ישראלים להחליף את הרכב המשומש שלהם באחד חדש יותר, ועדיף חדש לגמרי.
בעבר הפעילו המשרד להגנת הסביבה תכנית גריטה ממשלתית שהתמקדה במכוניות בנות 20 שנה, ובמקרים מסוימים בנות 15 שנה, ובה שילמה המדינה 3,000 שקל לכל בעל רכב שמכר לה אותו כדי להורידו מהכביש.

כעת מקדם איגוד יבואני הרכב תכנית שתתמקד כבר במכוניות בנות 9-14, בנימוק שמכוניות ישנות יותר ממילא נוסעות מעט ונפלטות באופן טבעי מהשוק. התוכנית, שיבואני הרכב מציעים לממן 330 מתוך 800 מיליון השקלים שתעלה, תעניק לבעל רכב בן תשע 11.5 אלף שקל והסכום ירד ככל שהמכונית שתימסר תהיה ישנה יותר. היבואנים מציעים כי המדינה תממן 320 מיליון שקל מהעלות מכספי המסים שייגבו מהמכוניות החדשות שירכשו בעלי רכב ישן שיחליטו להוסיף סכום כסף לשדרוג משמעותי של רכבם, והשאר יבוא מסכום של 750-1,500 שקל שישולם עבור כל רכב שיירד מהכביש בידי זכיין התוכנית, שיוכל למכור את חלקי המכוניות.

בניגוד לתוכנית הממשלתית שם נכנס הכסף לחשבון הבנק של הנהג ולא עודדה רכישת רכב אחר, יבואני הרכב מציעים תכנית שתעודד רכישת רכב חדש יותר, בטוח, אמין ופחות מזהם. את הכסף יקבל בעל הרכב הישן כקופון שבו ישתמש כחלק מהתשלום לרכישת רכב חדש או משומש.

חזי שייב, מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, אמר לוואלה כי "יישום תוכנית רב שנתית ואפקטיבית הבנויה נכון, לגריעת רכבים מזהמים ולא בטיחותיים ,מחויבת המציאות בימים אלה. תוכנית כזו, תציל חיים, תפחית את נזקי התאונות , תפחית את הגודש בכבישים ואת זיהום האויר ובמקביל תגדיל את הכנסות המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully