וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנב מכוון אליך נשק ולוקח את האוטו: ל-140 ישראלים זה קרה ב-2022

אודי עציון, קינן כהן

עודכן לאחרונה: 15.1.2023 / 3:23

בשלוש השנים האחרונות נהרגו בארץ 3 ונפצעו 35 בתאונות רכב גנוב. בכמה באמת גדל מספר הגניבות השנה החולפת ואיך צה"ל יכול לעצור אותן, אם רק יקבל הוראה

מרדף של צוות פוינטר אחרי קיה נירו גנובות/פוינטר

כשמדברים על גניבות רכב מדברים תמיד על הנזק הכלכלי למבוטחים ולחברות הביטוח, ולמשק בכלל. אבל לפעמים זה לא רק כסף: נתונים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) שמתפרסמים כאן לראשונה מגלים כי בשלוש השנים האחרונות נהרגו שלושה בני אדם בתאונות עם רכב גנוב, ועוד 35 נפצעו. מדובר בהרוג אחד כנהג רכב מסחרי, אחד כנהג טרקטור ואחד כרוכב קטנוע.

ולא בטוח שמדובר בנתונים המלאים: הרשימה כוללת רק כלי רכב שבזמן ביצוע התאונה כבר היו רשומים כגנובים במשטרה. רכב שנגנב והיה מעורב בתאונה בזמן מנוסתו אך בעליו טרם זיהה שרכבו נלקח, עדיין לא נרשם כגנוב ואז האירוע יירשם כתאונת דרכים רגילה.

אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר, אומר כי "מרגע שהגנבים מצליחים את הניע את הרכב שאליו פרצו נכנס אליו הנהג שאמור להעבירו למגרש הפירוקים. הנסיעה עם הרכב הגנוב לעיתים קרובות מלווה בנסיעה פרועה ובמהירות מסוכנת, רצופה בעבירות תנועה ואף בנסיעה בניגוד לכיוון הנסיעה או פריצת מחסומים ודוקרנים. לעיתים הנסיעה מלווה בהתנגשויות ופגיעות בגוף. הרכב המוביל בדרך כלל מתלווה לרכב הגנוב ומזהיר את הנהג מפני כוחות שיטור ומחסומים".

משחטת רכב בשטחים. פוינטר,
משחטת רכב בשטחים. שייכות לארגוני פשיעה שמפעילים את הגנבים שיוצאים לישראל/פוינטר

40% מהגניבות: כלי רכב בני עד שלוש שנים

חברות הביטוח טוענות כבר חודשים לזינוק גדול במספר הגניבות ב-2022, חלקן אפילו מצהירות על הכפלה שלהן. אבל מה האמת? לפי נתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי וואלה, מדובר בגידול בשיעור נמוך יותר, אך עדיין משמעותי: מכ-10,000 גניבות ב-2021 לכ-14 אלף ב-2022, זינוק של 40%.

לפי נתוני חברת איתור והשבת הרכב איתוראן, 43% מהגניבות בוצעו באמצעות שימוש בשקע המידע של הרכב (OBD) כדי לעקוף מערכות נגד גניבה וכדי להניע את הרכב ללא מפתח, בין השאר באמצעות סורק תדרים. 32% מכלי הרכב נגנבו בפריצה אלימה ובניסיון הנעה באמצעות מחשבי רכב פרוצים, ב-15% מהאירועים מפתח הרכב נמצא ברשות הגנב. ב-9% מאירועים הרכב נגנב באמצעות גרירה והעמסה ואחד מכל 100 רכבים שנגנבו פשוט נשדד מבעליו באיומי נשק.

אזור גוש דן מוביל את טבלת הגניבות בישראל עם 38% מכלל ניסיונות הגניבה, ואחריה אזור השרון עם 23%, אזור הדרום עם 14%, אזור השפלה עם 7%, ירושלים ומודיעין 11%, אזור הצפון עם 4% ויו"ש 3%.

כלי רכב בני עד שלוש שנים היוו 40% מהגניבות, ובני 4-6 שנים כ-33%. כלי רכב בני 7-9 שנים היוו רק 20% מהגניבות, וכלי רכב משנת ייצור 2013 ומטה היוו רק 7%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
משחטת רכב בשטחים. פוינטר,
משחטת רכב נוספת בשטחים. גידול בגניבות המבוצעות לאור יום/פוינטר

מיקומי משחטות הרכב בשטחים מוכרים. למה לא מפרקים אותן?

לפי נתוני איתוראן, גנבי הרכב הינם חלק מארגוני פשע מסודרים בראשם עומדים בדרך כלל בעלי משחטות הרכב. ראשי הארגון מפעילים, מערך מיומן לגניבת רכב הכולל מספר חוליית איסוף מידע המאתרת את הרכבים הנדרשים, חוליית גנבי רכב האחראים על גניבת הרכב, התנעתו והובלה לנקודת צינון הסמוכה למקום הגניבה וחוליית הובלה שאחראית על העברתו אל שטחי הרשות הפלסטינית. את הפעילות מלווים תצפיתנים, אשר מדווחים על הימצאות של כוחות משטרה או מערכי אכיפה לחוליות בשטח , בניסיון להימלט ולהשלים את הגניבה. כשהרכב מגיע למשחטה הוא מנותב לפירוק לחלקי חילוף או לשימוש עצמי בשטחי הרשות.

בפוינטר מדווחים על תופעה חדשה: "גניבות תאומות" או "גניבות משולשות", במסגרתן כנופיות גנבי רכב פושטות על אזורים מסוימים וגונבים באותן שעות את אותו דגם של רכב. לעתים מדובר לא רק באותו דגם של ג'יפון או משפחתית, אלא אחד מאותו צבע, לאחר שהכנופיה מקבלת הזמנה לרכב מסוג מסוים, מגיעה עם כלי הפריצה הטכנולוגיים הדרושים וגונבת יותר מרכב אחד כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה.

מנתוני פוינטר עולה כי להבדיל מבעבר, גניבות הרכב מבוצעות בכל שעות היממה ולא רק בשעות הלילה המאוחרות. היום הבולט בניסיונות גניבה רכב הנו יום ראשון (בין שבת לראשון) והשעה הפופולרית היא שבע בערב, השעה שבה חוזרים מהעבודה וזמן ההתארגנות עם המשפחה והילדים. גם ימי שישי בין 14 ל-20 פופולריים בקרב הגנבים, משום שרוב המכוניות זמינות ליד הבית, מחשיך מוקדם יחסית, ורובם הבעלים נמצאים במנוחה ובהכנות לסוף השבוע.

הגידול ב-2022 מוסבר בזינוק במחירי חלפי הרכב, שהגדיל את הביקוש לחלפים משומשים, ומהסתגלות חוליות הגנבים לפעילות צה"ל בשטחים במסגרת מבצע "שובר גלים".

אולם המבצע מתמקד בטיפול בחוליות הטרור הלאומני, ולא הכלכלי. "חיסול משחטות הרכב, אשר מיקומם ידוע לגורמי הבטחון והמשטרה יקטין מאוד את היקף גניבות הרכב", מוסיף אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר. "המשחתות הן הגורם המניע ומתדלק את מעגל הגניבות, הן שמרכזות את ההזמנות מחד ואת ההיצע מאידך. במקום להתמודד בקצה עם עשרות חוליות של גנבי רכב ומאות גנבים שפושטים על ערי ישראל מידי יום וגונבים מכל 'הנע' ליד, בכל מקום ובכל שעה, כמעט ללא מפריע, צריך לטפל במקור הבעיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully