וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצאים מהבוץ: איך לטייל בחורף ולנצח את העיסה החומה

יואב קווה

עודכן לאחרונה: 23.1.2023 / 20:00

לא משנה אם יש לכם 4x4 רך, או אחד עם קשוח עם הילוך כוח, זה יכול לקרות לכולם. סיבוב קטן מאחורי הבית הופך ברגע אחד למסע היחלצות. איך להתכונן, איך לנהוג, ומה לעשות אם נתקעתם

המדריך לנהיגת בוץ. אתר שבילים 4x4,
זה יכול לקרות גם כשיוצאים לסיבוב מאחורי הבית/אתר שבילים 4x4

אתם יוצאים רק "לסיבוב קטן מאחורי הבית" ופתאום מגלים שה"ג'יפ" שלכם מפרפר גלגלים בחוסר אונים מוחלט, תקוע בבוץ. אתם נותנים "גז", מנסים להיחלץ בכוח, בצורה נואשת, הרכב שוקע יותר ויותר. אתם יוצאים מהרכב, הג'ינס החדשים כבר מלאים בבוץ, שלא לדבר על הנעליים. חוזרים לאוטו ומטנפים גם את המושב. הילדים צועקים, כולם נלחצים. ייאוש.

נהיגת בוץ היא תענוג גדול שיכול להפוך בשנייה לסיוט. שקיעה בבוץ עמוק פירושה עומס רב על מערכות הרכב, בעיקר על תיבת ההילוכים. הבלאי הוא עצום ויש גם סכנה של התחממות יתר.

מספר טיפים שיעזרו לכם לעבור בשלום טיול שטח חורפי:

המדריך לנהיגת בוץ. אתר שבילים 4x4,
אל תצאו לשטח בוצי ברכב בודד, ועדיף עם חבר שיש לו כננת/אתר שבילים 4x4

1. לא לבד
אל תצאו לשטח ברכב בודד. רצוי שני כלי רכב לפחות. יש לוודא אמצעי חילוץ וגרירה: רצועות ושאקלים תקניים. אם יש לכם חבר שחמוש בכננת, מצוין.

2. לבוש מתאים
מגפיים, בגדים להחלפה + עיתונים וניילונים / שקיות זבל גדולות. צריך לפרוש על המושבים ועל רצפת הרכב, כדי להקטין הידבקות של בוץ לריפודים ולפלסטיקים בתוך הרכב. גם ככה יהיה לכם מספיק מה לנקות אחר כך.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
המדריך לנהיגת בוץ. אתר שבילים 4x4,
תורידו לחץ אוויר ל-20PSI ואפילו פחות ואל תקשיבו לדיבורים על לחץ גבוה בצמיג/אתר שבילים 4x4

3. לחץ ניפוח בצמיגים
לפני הכניסה לעיסה החומה חייבים להוריד לחץ ניפוח בצמיגים. נכון, יש כאלה שמצדדים בלחץ ניפוח גבוה וטוענים שכך הצמיג יעבור כך ביתר קלות דרך שכבת הבוץ כדי להגיע לקרקע לא בוצית. מהניסיון שלי זה תסריט נדיר, ובדרך כלל מה שחסר לנו זה אחיזה וחיכוך. את אלה נשיג או נשפר בעזרת ניקוז מסיבי של אוויר מהצמיגים - 20 PSI ואפילו פחות. זכרו: ככל שהצמיג קרבי יותר לשטח - כך אפשר לנקז יותר אוויר.

4. סיור רגלי
תבדקו ברגל. אל תתפנקו. ממילא אם הרכב ייתקע, אתם תרדו לבוץ.
כדאי גם לאבחן את סוג הבוץ: אדמה כבדה חומה שלוכדת את הרכב ומחבקת אותו צמוד וחזק. או אדמה בהירה שנאטמת והופכת חלקלקה כמו מרגרינה. להחליק לתוך שדה חרוש או תעלה, זה אחד הגרועים.

המדריך לנהיגת בוץ. אתר שבילים 4x4,
נתקעתם? תכננו איך להיחלץ ואל תפעלו בלחץ/אתר שבילים 4x4

5. תנופה רצינית
לא ברבאק אבל כן בנחישות. בלי מומנטום, לא תצלחו את הבוץ. אף פעם אל תהיו שאננים, תמיד תנו קצת יותר "גז" ממה שנדמה לכם שצריך.

6. נתקעתם בכל זאת?
חכו רגע, אל תפעלו מיד. לנהגי שטח מתחילים יש את הנטייה הזאת לנסות להיחלץ מייד, בלחץ ובלי מחשבה. זה יכול להיות רוורס עצבני, משחקים עם ההגה או לחיצה היסטרית על דוושת ה"גז". חכו רגע. קחו נשימה. כל פעולה נמהרת, דינה להחריף את המצב ולסבך אתכם בשקיעה חמורה יותר.

טיול ג'יפים לפרינאים. רמי גלבוע, דורית פלד, טראוול-נקסוס, ניר בן טובים
תקפידו על שטיפה ייסודית לפני שהבוץ יתקשה ויפגע בחלקי פלסטיק וגומי/ניר בן טובים, רמי גלבוע, דורית פלד, טראוול-נקסוס

7. שקט, מחלצים
יש חילוץ עצמי: בעזרת אבנים, משטחי עץ, שטיחוני גומי וכל מה שעשוי ליצור חיכוך. או למשל בעזרת נהיגת מטוטלת לפנים ולאחור. או בעזרת הייליפט / כננת.
ויש חילוץ הדדי בעזרת רכב אחר תוך שימוש ברצועות ושאקלים או כננת.
חילוץ זו תורה שלמה שדורשת בעיקר זהירות ושיקול דעת.
לא יודעים? פוטנציאל הנזק גדול, עדיף להזעיק מחלץ מקצועי.

8. לא נתקעתם?
הבוץ משמיע מנגינה עליזה כשהוא מתנפץ בתוך בתי הגלגלים. שימו לב: אל תחזרו לכביש לפני שהורדתם את רובו. זה אולי "גבר גבר" להשאיר גושי בוץ על הכביש, אבל זה מסכן מכוניות אחרות. חשוב מאוד לשטוף היטב את הבוץ שנדבק לתחתית הרכב. תקפידו על שטיפה יסודית שתסיר את הבוץ לפני שהוא מתייבש, מתקשה ופוגע בחלקי פלסטיק וגומי.

יואב קווה הוא עיתונאי ומדריך שטח, מייסד חברת שבילים

  • עוד באותו נושא:
  • בוץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully