וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעון ברור: מי צריך רכב פלאג אין?

עודכן לאחרונה: 18.4.2023 / 13:19

האם מכוניות פלאג אין הן בלוף, כמו שטוענים מחקרים בעולם, או פתרון מושלם לחרדת הטווח של נהגי חשמליות? אנחנו מנסים לענות ובודקים איזה דגמים חדשים יגיעו השנה

בשנה החולפת נמכרו בישראל כ-14 רכבי פלאג אין, כלומר היברידיות עם סוללה מוגדלת, שגם אפשר לטעון מהשקע, ואז לנסוע למרחק חשמלי של כמה עשרות קילומטרים. זה היה שיא חדש, בהובלת MG EHS עם כ-5,000 יחידות וקיה נירו עם 3,700.

לכאורה רכב פלאג משלב את הטוב מכל העולמות. מצד אחד אפילו הדגמים הבסיסיים כיום מספקים טווח ריאלי של כ-40 ק"מ חשמליים, מה שמספיק לרוב הנהגים לנסיעה היומית לעבודה ובחזרה. בלילה טוענים בחניה הביתית, ומחר נוסעים שוב נסיעה נקייה. יש בסוף השבוע נסיעות ארוכות יותר? נוסעים עד תום הסוללה, ואז נשארים עם רכב היברידי חסכוני יחסית, וללא חרדת הטווח שיש לבעלי החשמליות הטהורות.

לאלה אמנם יש טווח חשמלי ארוך בהרבה, אבל כשהסוללה נגמרת הם חייבים למצוא בדרכים עמדת טעינה, ואין להם גיבוי של מנוע בנזין, למקרה שהגיעו לעמדה תקולה, או לאחת שיש בה תור של ממתינים. השימוש בסוללה קטנה יחסית מוזיל את המחיר לעומת רכב חשמלי 100% שזקוק לסוללה גדולה פי 5-6 בדרך כלל כדי להבטיח את הטווח המבוקש של כ-400 ק"מ, וגם חוסך שימוש בחומרי גלם יקרים כמו אלומיניום ונחושת.

מצד שני, מחקרים באירופה ובארה"ב טוענים שרכבי הפלאג אין הם בלוף. הם אמנם מסוגלים בדרך כלל לעשות את הנסיעה היומיומית על חשמל, אבל הנהגים לא תמיד טוענים אותם, בידיעה שהם תמיד יוכלו להמשיך לנסוע באמצעות מנוע הבנזין.

הערכות שהממשלות והעיריות יתחילו לאפשר כניסה למרכזי הערים רק בהנעה חשמלית, כך שבעלי רכבי הפלאג אין לא יישארו בחוץ כמו רכבי הבנזין לא התממשו, וכך רכבי הפלאג אין שבבדיקות לפי התקינה האירופית מציגים נתונים פנטסטיים של צריכת ליטר בנזין ל-50-100 ק"מ, משיגים בפועל צריכת דלק די דומה לזו של מכוניות בנזין באותו גודל. זאת משום שגם כשהסוללה שלהם ריקה, הם עדיין נושאים את משקלה הכבד בכ-200 ק"ג משל רכב היברידי לא נטען, מה שפוגע בביצועים ובצריכת הדלק.

ברחבי העולם החלו בשנים האחרונות לבטל הטבות מס למכוניות פלאג אין, כדי לכוון את הנהגים לרכישת חשמליות טהורות. גם בישראל אושר ב-2019 מתווה של ביטול הדרגתי של הטבות המס לרכבים כאלה, ובמסגרתו על ב-1 בינואר השנה המס המופחת המוטל עליהם מ-40 ל-55 אחוז - אחרי שב-2019 עוד עמד על 20% - ובשנה הבאה הוא יבוטל לחלוטין.

ועדיין תעשיית הרכב טוענת שמדובר בפתרון תחבורתי וסביבתי יעיל, בוודאי שבעידן של מחסור בסוללות, וממשיכה לייצר אותם. בתגובה לביקורת יצרני הרכב מאריכים שוב ושוב את הטווח החשמלי של הפלאג אינים, כאשר יותר ויותר דגמים, בעיקר סיניים, מציעים טווח חשמלי של יותר מ-100 קילומטרים. לקוחות, שחוששים להיתקע עם חשמליות טהורות בגלל בעיות זמינות תשתית הטעינה, ממשיכים לרכוש אותם.

גם ב-2023 יושקו בארץ 11 דגמי פלאג אין חדשים, בנוסף לטויוטה פריוס החדשה שנבחנת לראשונה בעמודים אלה, שינסו להילחם בחוסר האמון של הרגולטורים, שנראה שהציבור אינו שותף לו בינתיים.

WEY COFFEE 01. קינן כהן
WEY COFFEE 01/קינן כהן

Wey קופי 01: החודש עלו על הכבישים ראשוני הרכבים של מותג הרכב היוקרתי הסיני החדש, של גרייט וול הסינית. הדגם הראשון הוא קרוס אובר עם 476 כ"ס, סוללת 39 קוט"ש והבטחה לטווח חשמלי של 146 ק"מ, שמסוגל באמת לכסות את רוב הנסיעות. המחיר, לרכב הגדול שגם מאובזר היטב: 270 אלף שקל.

לינק אנד קו 01. אודי עציון, מערכת וואלה
לינק אנד קו 01/מערכת וואלה, אודי עציון

לינק אנד קו 01: מותג היוקרה הצעירה של ג'ילי הסינית, חברת האם של וולוו, הושק כאן בתחילת החודש עם רכב פלאג אין, תאום לוולוו XC40. ל-01 יש סוללת בקיבולת של 17.6 קוט"ש ויכולת נסיעה חשמלית של 75 ק"מ "לפי הספר", ובפועל במבחן שערכנו לו, של כ-60 ק"מ. המחיר מתחיל ב-230 אלף שקל.

מרצדס GLC. מרצדס,
מרצדס GLC/מרצדס

מרצדס GLC300e: גם האירופים שותפים לטרנד של הארכת הטווח. הגרסה ההיברידית הנטענת של ה-GLC המחודש שהושק עוד בדצמבר אבל עולה החודש לראשונה לכבישי ישראל, מצויד בסוללת 31 קוט"ש, פי 2 מקודמו, מה שהאריך את הטווח המוצהר פי 3, ל-119 ק"מ. גם המחיר גדל: מ-550 אלף שקל.

מיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין. מיצובישי,
מיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין/מיצובישי

מיצובישי אקליפס קרוס: השבוע הצטרפה גם מיצובישי לטרנד עם גרסה נטענת לג'יפון המוכר שלה. לאקליפס קרוס פלאג אין יש מנוע בנזין 2,400 סמ"ק הפועל במחזור אטקינסון החסכוני, בהספק 98 כ"ס. אליו מצטרפים צמד מנועים חשמליים על הציר הקדמי והאחורי, מה שמייצר לו על הדרך גם הנעה כפולה והספק של 188 כ"ס. סוללת 13.8 קילוואט מספקת לפי נתוני היצרן טווח רשמי של 45 ק"מ בהנעה חשמלית, ומאפשרת צריכת דלק משולבת של 50 ק"מ לליטר. אבל המחיר לא זול: מ-220 אלף שקל, תוספת של 60 אלף שקל לדגם הבנזין המקביל.

ג'יפ רנגלר XE. ג'יפ,
ג'יפ רנגלר XE/ג'יפ

מיצובישי אאוטלנדר: בדור הקודם היה האווטלנדר מחלוצי הטכנולוגיה בארץ, הדור החדש ממשיך לחדש. גרסת הפלאג אין של האאוטלנדר הנוכחי תקבל שבעה מקומות ישיבה, ולא חמישה כמו בעבר, סוללה מוגדלת ל-20 קוט"ש, וטווח מוגדל משמעותית ל-87 ק"מ רשמיים. כמו בדור הקודם, מנוע ה-2.4 ליטר בנזין משמש בעיקר כגנרטור לטעינת הסוללה, כך שהוא פועל בעת הצורך בסל"ד קבוע וחסכוני. עם זאת המחיר יהיה גבוה משמעותית מהאאוטלנדר בנזין, וקרוב יותר לקיה סורנטו פלאג אין. ההגעה לארץ - בהמשך השנה.

קיה נירו. קיה,
קיה נירו/קיה

קיה נירו: גם לדור החדש לגמרי שיושק בארץ בחודש הבא תהיה גרסת פלא אין לצד היברידית רגילה וחשמלית. היא עדיין מבוססת על מנוע בנזין 1.6 ליטר, אך כעת ההספק המשולב עם המנוע החשמלי כבר עומד על 184 כ"ס. הסוללה גדלה ל-11.1 קוט"ש, והטווח החשמלי ליותר מ-60 ק"מ. במקביל ימשיך להימכר הנירו פלוס, המבוסס על הדור הראשון של הנירו, גם בגרסת פלאג אין מוזלת, עם סוללת 8.9 קוט"ש בלבד וטווח רשמי של 46 ק"מ.

סרס 5. סרס,
סרס 5/סרס

סרס 5: אחרי הסרס 3 שהיה ונותר ג'יפון חשמלי זול, פשוט ודי מיושן, יגיע לארץ הקרוסאובר המתקדם והיקר של המותג, ששייך לדונגפנג הסינית. רכב מעוצב ומאובזר, שלצד גרסה חשמלית מציע גם גרסת פלאג אין מנוע טורבו 1.5 ליטר, שביחד עם מנוע חשמלי מפיק 300-640 כ"ס, תלוי אם מדובר בהנעה אחורית או כפולה, עם סוללת 40 קוט"ש, שמספקת טווח רשמי של 170 ק"מ. השקה בארץ צפויה בחודש הבא.

קופרה ליאון. קופרה,
קופרה ליאון/קופרה

קופרה ליאון PHEV: הקומפקטית הספרדייה מקבלת סוף סוף גם בארץ גרסה היברידית נטענת. מנוע 1,400 סמ"ק בנזין ומנוע חשמלי מספקים יחד 245 כ"ס, וטווח חשמלי של 60 ק"מ, הנשען של סוללת 12.8 קוט"ש. השיווק בישראל צפוי כבר בחודש הבא.

Mazda CX-60. пресс-служба, אתר יצרן
Mazda CX-60/אתר יצרן, пресс-служба

מאזדה CX-60: היצרנית מתחילה לסגור את פערי החישמול עם שאר התעשייה עם הקרוסאובר החדש, הגדול והיקר יותר מה-CX5. מערכת ההנעה הגיעה מטויוטה, עם מנוע בנזין 2.5 ליטר והסספק משולב ביחד עם המנוע החשמלי של 325 כ"ס. סוללת 17.8 קוט"ש מספיקה לטווח מוצהר של 63 ק"מ. ההשקה צפויה לקראת חודש יוני.

פיג'ו 408. אתר יצרן
פיג'ו 408/אתר יצרן

פיג'ו 408: לפיג'ו יש כבר מערכת הנעה היברידית נטענת שמגיעה אלינו עם ה-3008, והיא תנחת גם ברכב החדש של היצרן, ספק קרוסאובר, ספק סדאן. הספק משולב חשמל בנזין של 225 כ"ס, על בסיס מנוע בנזין 1.6 לליטר, ולסוללה יש קיבולת של 12.4 קוט"ש, שמספקים טווח רשמי של 63 ק"מ. השקה בארץ: במחצית השנייה של השנה.

ג'יפ רנגלר XE. ג'יפ,
ג'יפ רנגלר XE/ג'יפ

ג'יפ רנגלר 4Xe: בארה"ב הוא כבר הפלאג אין הנמכר ביותר. בגרסה הירוקה של אייקון השטח מנוע ה-2 ליטר המוכר מהווה בסיס לגרסה הנטענת, וביחד עם שני מנועים חשמליים מספק 380 כ"ס, תוספת של כ-100 כ"ס לגרסת הבנזין הרגילה. הביצועים טובים יותר, וגם צריכת הדלק הרשמית שעומדת על 21.3 ק"מ לליטר. הטווח החשמלי עומד על כ-40 ק"מ. יגיע במחצית השנייה של השנה.

לנד רובר דיפנדר 110 פלאג אין. לנד רובר,
לנד רובר דיפנדר 110 פלאג אין/לנד רובר

לנד רובר דיפנדר: עוד אייקון שטח שמתאים את עצמו לעולם החדש. הדור החדש של הדיפנדר קיבל גרסה הברידית נטענת על בסיס מנוע בנזין 2 ליטר, שביחד עם המנוע החשמלי מפיקים יחד 404 כ"ס. סוללת 19.2 מאפשרת טווח חשמלי של 43 ק"מ וצריכה משולבת רשמית של 30.3 ק"מ לליטר, אך באה על חשבון שורת המושבים השלישית. הנחיתה בארץ צפויה במחצית השנייה של השנה.

  • עוד באותו נושא:
  • קיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully