וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי מכונית היברידית, יכול להיות שאתם מטפלים בה שלא לצורך?

עודכן לאחרונה: 1.2.2023 / 11:00

אתם שואלים, אנחנו בודקים: אם בהיברידית מנוע הבנזין עובד פחות בזכות המנוע החשמלי שלצידו, מדוע בעצם דורשים מאיתנו היצרנים להכניסן לטיפול פעם בשנה כמו רכב רגיל? וגם: מי יצרנית היוקרה שדורשת מרכבי בנזין טיפול רק אחת לשנתיים?

המנוע ההיברידי של יונדאי IONIQ. יצרן,
מערכת הנעה היברידית, אם המנוע עובד פחות, למה הוא דורש אותו טיפול?/יצרן

לפעמים השאלות הפשוטות ביותר הן גם המעניינות ביותר, הנה אחת שהגיעה אלינו לתיבת הדואר של "היה מנוע", הפינה שבה אתם מספרים לנו אם נתקלתם בהתנהלות לא ראויה של נותני שירות ברכישת רכב חדש, משומש או טיפול בו.

וכך כותב לנו שמואל מורסיאנו: "יש לי שאלה שמטרידה אותי: רכב היברידי צורך בערך 30% פחות דלק מרכב מקביל לא היברידי. זה אומר שמנוע הבעירה עובד 30% פחות. לפי החשבון אז אם רכב רגיל צריך טיפול כל 15 אלף ק"מ אז רכב היברידי צריך היה להידרש לטיפול כל 20 אלף ק"מ ואפילו יותר".

על פניו שאלה מתבקשת. רגע לפני תשובות המומחים, נבהיר כי בכל הקשור לשגרת טיפולים במכונית כמו בנוסחה המתמטית יש שני רכיבים - זמן ומרחק. רק שהפעם אנחנו לא מתעניינים במכפלה שלהם ובמהירות הנסיעה, אלא במהירות בה נצטרך להגיע למוסך.

היברידית בשמש. קינן כהן
נלחמות בזיהום האוויר וההוצאות שלכם/קינן כהן

יצרניות שונות קובעות מרווחי טיפולים שונים, אלו עמדו מזמן על אחת ל-5,000 ק"מ ואחר כך ירדו לאחת ל-10,000 ק"מ, משם מגיע המונח המיתולוגי "טיפול 10,000", כיום לרוב המרווחים הם בין 15 ל-20 אלף ק"מ, כאשר יש גם חריגות מאוד כמו פיאט דוקאטו למשל שדורש טיפול רק אחת ל-48 אלף ק"מ, אבל הוא באמת נקודת קיצון. הסיבות? שיפור באיכויות המנועים והשמנים. ויש גם את עניין הזמן, כאשר הרוב המוחלט של היצרניות מבקש מכם לסור לטיפול אחת לשנה ללא תלות בנסועה.

ועכשיו לשאלתו של שמואל. אכן, על פניו, במכוניות היברידיות או נטענות שקע, בהן מושג חיסכון בדלק באמצעות פעולה משולבת של מנוע הבנזין ומנוע חשמלי, אמורה שגרת הטיפולים במנוע הבנזין להשתנות, שכן הוא פועל בפרקי זמן קצרים יותר מאשר במכוניות בנזין, אכן, על פי הצהרת חלק מהיצרניות אפילו עד כדי 50% בשימוש עירוני. אם כך, מדוע הוא נדרש לטיפולים במרווחי הזמן של מכוניות בעלות מנוע בנזין רגיל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מוסכניקים בפתח תקווה 6 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
שגרת טיפולים כוללת הרבה יותר מאשר המנוע בלבד/ראובן קסטרו

ההנחה הבסיסית היא שהטיפול התקופתי מקיף יותר מערכות או רכיבים מאשר המנוע עצמו, אבל על מנת לקבל את התשובה המוסמכת ביותר, פנינו עם השאלה למחלקות הטכניות של שתי יבואניות ההיברידיות הגדולות ביותר בישראל - יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה וכלמוביל, יבואנית יונדאי. ליתר ביטחון שוחחנו גם עם מהנדס הרכב דוד נמרי על הנושא. כולם היו תמימי דעים לגבי התשובות, כולל בונוס של נמרי.

ואכן, כפי ששיערנו שגרת הטיפולים, שנקבעת על ידי יצרנית הרכב ולא היבואנית, לא תלויה במערכת או ברכיב בודד. זו כוללת גם את כלל מערכות הרכב שעובדות גם כאשר מנוע הבנזין עצמו אינו בפעולה. מתלים, בולמים, רכיבי גומי, מיזוג אוויר, מערכות העברת הכוח, תיבות הילוכים, חשמל, קירור, בלמים וכו'. אגב, גם מערכת החשמל עצמה צריכה בדיקה תקופתית דווקא במכוניות בהן היא פעילה במיוחד, עם דגש על מנגנון השילוב שלה עם מערכת הנעת הבנזין.

על ההסבר הזה חזר גם נמרי פחות האו יותר מילה במילה, אבל הוסיף נקודה מעניינת נוספת. לדבריו בחלק מהמכוניות ההיברידיות יש עוקת שמן בעלת קיבולת נמוכה יותר מאשר מכוניות אחרות. כלומר, השמן הזה נדרש ליותר "מחזורי שימוש" מאשר במכונית רגילה ולכן נדרש להחלפה בתדירות דומה. כלומר במקום לנצל את משך הפעילות הקצר יותר של מנוע הבנזין להערכת משך הטיפולים, בוחרים היצרנים לנצל זאת לצורך שימוש במכל שמן קטן וזול יותר, וכמויות שמן קטנות יותר להחלפה במוסך.

מבחן דרך: ריינג' ספורט 2022. קינן כהן
בלנד רובר תידרשו לטיפול תקופתי יזום אחת לשנתיים/קינן כהן

אולם מתברר שלא כל היצרניות דורשות מכם להתייצב אחת לשנה במרכזי השירות, יש כאלו הדוחקות את מרווחי הטיפול למחזורים ארוכים יותר. אחת מהן היא לנד רובר שם נדרשות המכוניות לטיפול תקופתי כל שנתיים. הסיבה? מערכות ניטור במנוע שיודעות לדגום את איכות השמן באופן שוטף.

כך למשל, נהגים בתנאים אופטימליים של טמפרטורת מנוע תקינה, ללא עומסים מיוחדים כמו למשל נסיעה בין עירונית רגועה יישמרו על איכות שמן גבוהה ולא יידרשו להחליף אותו גם עד 34 אלף ק"מ לפי הנחיות היצרנית. לעומת זאת, במקרים אחרים עשוי להידרש הנהג להחלפת שמן תכופה יותר, גם ללא טיפול בשאר רכיבי המכונית.

באופן טבעי, מערכות ניטור כאלו, על עלותן הגבוהה יחסית יופיעו במכוניות עם תג מחיר תואם ופחות במכוניות עממיות.

ושוב אנחנו מזכירים: נתקלתם בהתנהלות לא ראויה של נותני שירות ברכישת רכב חדש, משומש או טיפול בו? פנו אלינו ל-hayamanoa@walla.co.il. מקרים שיש בהם עניין ציבורי יפורסמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully