וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבינה המלאכותית קבעה: אלו טעויות הנהיגה במזג אוויר סוער

עודכן לאחרונה: 6.2.2023 / 21:55

ביקשנו מתוכנת הצ'אט GTP לתת לנו עצות על נהיגה במזג אוויר סוער. זה מה שהיה לה לומר, זה מה שחשבנו על הטיפים שלה, ומה אנחנו חושבים שבאמת יציל אתכם בעולם האמיתי

מזג אויר חורפי בתל אביב, 17 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
נהיגה בטוחה, לכם ולסביבה שלכם/ראובן קסטרו

מזג האוויר הסוער שפוקד אותנו (היי ברברה) דורש ריענון כמה דגשי נהיגת חורף שגם אם חוזרים עליהם מדי שנה, תמיד מאפשרים לחדד נקודות קריטיות. הפעם, נתנו לתוכנת צ'אט GTP להגיד לנו מה הטעויות שהנהגים עושים בכביש, היא דווקא הייתה בסדר, אבל לנו יש כמה תוספות.

1. מהירות
טיפ התוכנה: נהיגה מהירה מדי ביחס לתנאי מזג האוויר עשויה להקשות על השליטה ברכב ולהפחית ראות.

אנחנו אומרים: התאמת המהירות לתנאי הדרך חשובה תמיד. הנגזרת הקריטית יותר היא על יכולת הצמיגים לאחוז במקרה של כביש רטוב (כלל האצבע - מבריק זה מחליק), כמו גם ההשפעה על מרחקי העצירה של המכונית במצבים האלו.

2. אי שמירת מרחק
טיפ התוכנה: אי שמירת מרחק מפחיתה את זמן התגובה ומגבירה את הסיכון בהתנגשות

אנחנו אומרים: גם זו עצת זהב שתקפה תמיד. בתנאי גשם וכביש רטוב הראות המוגבלת והאחיזה הפחותה במקרה של בלימה מחמירה את הסכנות שיוצרת אי שמירת מרחק. ומה לגבי האידיוט מאחור שלא שומר מכם מרחק? הגדילו עוד יותר את המרחק מהרכב שלפניכם וכך תוכלו להימנע מבלימה חזקה שתגרום לו להתנגש בכם. כמה מרחק להוסיף? עוד שנייה של שמירת מרחק על כביש רטוב, עוד אחת אם יורד כשם ועוד אחת כאשר כל זה מתרחש בלילה.

היבט נוסף של שמירת מרחק הוא לא רק מהרכב שלפניכם, אלא גם מהרכב שלצידכם. משאית גדולה עשויה להרים כמות רסס שמסתירה בקלות מכונית, בעיקר אם זו בצבע בעייתי לכתחילה כמו כסוף או אפור.

מדריך החלפת גלגל ברכב. קינן כהן
לחץ אוויר, אל תשכחו את הספייר/קינן כהן

3. לחץ אוויר בצמיגים
טיפ התוכנה: שמירה על לחצי ניפוח תקינות חיונית לאחיזה על כביש רטוב וחלקלק

אנחנו אומרים: שוב, נכון תמיד, אבל משמעותי יותר בחורף בעיקר בשל הצורך לאפשר שטח מגע טוב ככל האפשר של סוליית הצמיג עם הכביש, ויכולת פינוי מים באמצעות חריצי הצמיג. צמיג מנופח יתר על המידה גורם להתרוממות החלקים החיצוניים של הסולייה ואילו תת ניפוח להתרוממות החלק הפנימי (מרכזי) של הצמיג. כך או כך, התוצאה היא שטח מגע לא מלא של הסוליה עם האספלט.

4. תאורה:
טיפ התוכנה: הדליקו אורות בתנאי אקלים קשים ומזג אוויר סוער כדי לשפר את הנראות ולסייע לכלי רכב אחרים לראות אתכם

אנחנו אומרים: נסיעה באורות דולקים גם ביום מומלצת בכל עונות השנה, לא רק בחורף בדיוק בשל הסיבה של הגברת הנראות של כלי הרכב. הנקודה השנייה נוגעת לאורות ערפל, קוראים להם כך מסיבה מאוד מסוימת - מדליקים אותם רק, ואך ורק כשיש ערפל.

5. בלימה והאצה
טיפ התוכנה: בלימה והאצה פתאומיים עלולים לגרום לאיבוד אחיזה והחלקה

אנחנו אומרים: לא רק בלימה והאצה, אלא גם כלל פעולות ההיגוי של המכונית צריכים לעבור "כיול" מחדש לנהיגת חורף. תחילת בלימה בשלב מוקדם יותר לפני עיקול למשל תאפשר למכונית להגיע אליו במהירות המתאימה ולאפשר לה להתמודד עם מטלה אחת בכל פעם, האטה בשלב הראשון ואז העברת המשקל והכוח הצנטרפטלי בעיקול עצמו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
תקלות חורף. bosch,
מה מצב הבלמים שלכם? והצמיגים?/bosch

6. תקינות כלי הרכב
טיפ התוכנה: הזנחה של תחזוקת מערכות הרכב כמו בלמים, מגבים ואורות מגבירות את הסיכון בתנאי מזג אוויר קשים

אנחנו אומרים: נכון שרכב תקין מציל חיים גם בשאר ימות השנה, אבל כאשר התנאים הסביבתיים מקשים ואינם בשליטתנו, אנחנו נרצה לטייב את אלו שאנחנו כן יכולים לשלוט בהם ככל האפשר. בדיקת בלמים תיעשה כשרות בכל מוסך שמכבד את עצמו, ההשקעה של כמה עשרות שקלים במגבים איכותיים, או בליטוש מקצועי של פנסי הרכב אם אין ביכולתכם לעשות אותה בעצמכם הן הוצאה זניחה ביחס לתועלת. נוסיף גם את החשיבות של צמיגים תקינים, כבעבר, אנחנו ממליצים על "מבחן השקל" - קחו מטבע של שקל והכניסו אותו לחריצי הצמיגים כאשר הספרה 1 והכיתוב תחתיה פונה אליכם. במידה ואינכם רואים את הכיתוב, עומק החריצים תקין. אם אתם רואים את המילה "שקל" הצמיגים קרובים למועד ההחלפה. אם הצלחתם לקרוא גם את ה"חדש" - אתם הולכים להתחדש בצמיגים - עכשיו! ממש עכשיו!

גיף תאונה מאחור. אור ירוק, שרון פרז,
יותר מרחק בחורף/אור ירוק, שרון פרז

התוספות שלנו

אם עד עכשיו אלו היו טיפים מועילים מאוד, אבל שקל לתת לכם מתוך חוות השרתים היבשה אי שם, הנה כמה טיפים שאף בינה מלאכותית לא מכירה באמת.

אל תתלבשו כבד מדי

למרות הרצון להתכבל בכמה שיותר שכבות כדי להמשיך את אפקט הפוך גם אחרי שיצאתם מהמיטה - נסו להמעיט בשכבות ביגוד כאשר אתם נוהגים. כובעי גרב עם ובלי פונפון, יחד עם צעיף, מעיל עבה ושאר פריטי לבוש מסרבלים את התנועה שלנו במכונית ועשויים להקשות על הפניית ראש למבט שני או שלישי במראות הצד לפני מעבר נתיב. כפפות הן כמובן מחוץ לתחום, כי הו פוגעות בהחזקת ההגה.

טיפ של אלופים: נעליים ספייר במכונית. שמרו זוג נעלי ספורט במכונית. הן יאפשרו לכם להחליף ברגע את אלו הרטובות והמטונפות שהייתם איתן הרגע בחוץ לכאלו שלא ילכלכו את המכונית וחשוב מכך - לא יחליקו על דוושת הבלם כי הסולייה הייתה רטובה.

מחסלי האדים

התיישבתם במכונית, אתם מוכנים לצאת לדרך, אבל השמשות מכוסות אדים. אז קודם כל מה לא עושים - לא מנגבים עם היד. מה כן? מפעילים מיזוג, לא משנה אם על חום או קור, העיקר שהמזגן במכונית (מסומן בכפתור עם כיתוב AC) יופעל. האוויר היבש שנפלט ממנו סופח את הלחות שגורמת לאדים וישאיר לכם שמשות נקיות. ברוב המכוניות המודרניות ישנו כפתור ייעודי או מצב הפשרת אדים, עליו מצוירת שמשה קדמית עם פסים, חפשו אותו.

גשם והצפות מעל רמת גן, 13 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
נכנסים לשלולית - לאט!/ראובן קסטרו

המכונית האמפיבית

זוכרים כמה אהבתם לקפוץ בשלוליות כשהייתם ילדים? יופי, עכשיו תבינו - המכוניות שלנו לא אוהבות שלוליות. הימנעו ככל האפשר מחציית שלוליות אם אינכם יודעים מה העומק שלהן. תוכלו לקבל אינדיקציה לפי גובה המים ביחס למדרכה או מכונית חונה, אם המים מגיעים לגובה אבני השפה או מחצית הגלגל של מכונית זה כבר עמוק למדי עבור משפחתית ממוצעת. ולמרות שאתם רוצים להאמין אחרת - הרוב המוחלט של הג'יפונים והקרוסאוברים המצועצעים נכללים בהגדרה הזו (לא מאמינים? נסו ותחזרו אלינו לעצות לגבי המכונית החדשה שתצטרכו לקנות). אם אתם נאלצים לחלוף בשלולית נסו לעשות את זה שלא בחלק המרכזי שלה, חצו אותה במהירות איטית אך קבועה על מנת לאפשר לצמיגים לאחוז בכביש ולמנוע הרמת "גל" מים מול חרטום המכונית, הוא גם יאט אתכם וגם עשוי להגיע לחלקו העליון של המנוע, שם מרוכזים רכיבים אלקטרוניים רגישים. השאירו את ההגה ישר ככל האפשר גם אם הוא נהייה "קל" בידיים. ולאחר היציאה מהשלולית בצעו מספר בלימות קצרות לייבוש הבלמים.

רדו על ארבע

רוכבים דו גלגלי יקרים, יש המון טיפים לרכיבה בטוחה יותר בחורף, החל מכאלו שנוגעים לביגוד שלכם (אין דבר כזה יותר מדי שכבות, איטום עדיף על חימום וכו'), לרכיבה עצמה (לבחור בחלק היבש יותר של הנתיב, בלימה בקו ישר בלבד ופעולות היגוי מתונות) ועד ההתייחסות לכלי הרכב מסביב (נכון שגם כאשר רואים אותו מתעלמים מקיומנו? אז הפעם גם לא ממש רואים אותנו). אבל הטיפ הכי טוב שאפשר לתת לרכיבה בחורף זהה לזה של התעסקות עם נפל של פגז סובייטי - לא לעשות את זה. ואתם במשרד, וותרו היום על ה-WOLT או כל משלוח אחר, הדים סאם שלכם לא שווה את זה.

גשם ברחבת הבימה, לפני הפגנת ההמונים, 14 בינואר 2023. ראובן קסטרו
מעילים, מטריות, צעיפים - גם הולכי הרגל לא רואים טוב/ראובן קסטרו

יש חיים שם בחוץ

בעוד אתם יושבים במכונית שלכם, האינטרקציה שאתם מקיימים היא לא רק עם הנהגים ותנאי הדרך, אלא גם עם הולכי הרגל מסביב. הם לרוב יהיו עטופים בשכבות של ביגוד, כובע הגרב יורד עד העיניים, הצוואר בתוך המעיל, לפעמים גם עם מטריה שמכסה את מה שנשאר משדה הראיה. קחו בחשבון שהם ירדו לכביש בלי להסתכל ואם יסתכלו כנראה שלא ממש יצליחו לראות. ובחייכם, אל תהיו אתם-יודעים-מה, בלי להשפיץ מים עליהם.

ולהולכי הרגל, אפילו שהגשם קצת נכנס, אפילו שממהרים כי נרטבים והכל, אפילו שלכם יש זכות קדימה - קחו שנייה לפני שאתם רצים לכביש לוודא שהנהגים רואים אתכם.

וויז פלוס 15

אם רגע לפני שיצאתם לדרך הפעלתם גם היום את הוויז כדי לבדוק כמה זמן תעמדו הבוקר בפקקים קחו בחשבון שמבחינת התוכנה אין עונות שנה. כלל האצבע הוא להוסיף סדר גודל של 10-15% לזמן הנסיעה המוצג לכם. קחו בחשבון שנגד זה אין שום קיצור דרך ותשאלו את עצמכם אם בחישוב הזה רכבת לא תהייה החלופה הטובה ביותר במידה וזה מתאפשר לכם.

ויסעו ויחנו

עוד טיפ שנכון תמיד, אבל מקבל משנה תוקף בחורף נוגע לחניות שלכם - תמיד עם הפנים החוצה. ואם במזג אוויר רגיל זה יהיה נוח ומהיר יותר לצאת מהחנייה, במזג אוויר גשום ובראות גרועה מדובר בעניין בטיחותי מהמדרגה הראשונה. אגב חניה וראות, חזרתם לרכב וכל השמשות רטובות ממים? הורדה והרמה של החלונות תביא לניגוב מרבית המים על ידי שפת הדלת שמצויידת במעין פס גומי שמונע ממים לחדור לפנים הדלת. סמרטוט קטן בדלת יהיה שימושי כדי לתת "וויש" קטן על מראות הצד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully