וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה מייקרת את גז המזגנים לרכבים ישנים

עודכן לאחרונה: 8.2.2023 / 14:41

זאת עקב הגבלת מכסות הייבוא לגז המזגנים הישן והמזהם שבו השתמשו מכוניות עד 2017. איגוד לשכות המסחר: יש כבר מחסור, יהיו מכוניות בלי מיזוג בקיץ. המשרד: אין מחסור, אבל המחיר יעלה

פתחי מזגן ברכב. ערן גילווארד, קינן כהן
פתחי מזגן ברכב. האם יקררו בקיץ?/קינן כהן, ערן גילווארד

רוב רוכשי המכוניות המשומשות עושים זאת בכלל מחסור כיס, וחוסר יכולת כלכלית לרכוש מכוניות חדשות. אז עכשיו באה המדינה ומייקרת להם בכוונה וביודעין את עלויות האחזקה של המכוניות מיד שנייה.

מדובר במהלך שמוביל המשרד להגנת הסביבה, שקיצץ השנה דרמטית את מכסות הייבוא לגז המזגנים הישן, זה ששימש מכוניות שנמכרו עד שנת 2017, ומוכר בכינוי R134A. אותו גז הוכח כאחד שמזרז את פירוק שכבת האוזון וכמאיץ את התחממות כדור הארץ, ולכן נדרשה תעשיית הרכב לעבור לגז חדש שאינו מסכן את הסביבה.

אולם מכוניות שיוצרו עד 2017 עדיין נזקקות לגז הישן עבור פעילות תקינה של מערכות המיזוג שלהן. בגלל הסכנה הסביבתית הייבוא שלו לישראל דורש את אישור המשרד להגנת הסביבה. יוסי סקורניק, יו"ר איגוד יבואני חלפי הרכב באיגוד לשכות המסחר, פנה לשרה להגנת הסביבה עידית סילמן בבקשה לבטל את המגבלות שהוטלו על ייבוא הגז.

"הקיצוץ במכסות של הגז האמור מגיע אף ליותר ממחצית מהמכסה הממוצעת שהוקצתה בעבר ומכל מקום נמוכה בעשרות אחוזים מצרכי השוק, על-פי טענת יבואנים מרכזיים של גזי קירור לרכב", כתב סקורניק לסלמן. "זה אומר שבקיץ יהיו מכוניות שיסעו בלי מזגן אוויר תקין, ושלא יוכלו לעבור את מבחן הרישוי השנתי, שבו נדרש לבדוק את תקינות המזגן, שלשימוש בו יש גם השלכות בטיחותיות".

מכון רישוי. קינן כהן
מבחן רישוי שנתי. תקינות המזגן היא תנאי לעבור אותו/קינן כהן

במשרד להגנת הסביבה לא מכחישים כי המכסות אכן קוצצו, ומסבירים כי המהלך צפוי להביא להעלאת מחירים. מהמשרד נמסר בתגובה כי "אנחנו בודקים עם משרד התחבורה את כמות כלי הרכב הנדרשים לגז הישן, ואם יהיה צורך נעדכן את המגבלות. מדובר בגז שמשמש לא רק כלי רכב, ותחום התחבורה אינו השחקן המרכזי בצורך. המשרד מעריך כי מכסות הגז הקיימות, גם לאחר ההפחתה, מאפשרות למשק להמשיך לפעול. אנו לא צופים מחסור בכמות הגז, ומניחים כי הפחתה בכמות הגז המיובאת תתבטא בעליית מחירים של הגז הישן".

יצוין כי כבר היום עלות מילוי גז ברכבים הצורכים את הגז הישן נאמדת ב-150 עד 400 שקל כיום, לפני ההתייקרות, שיכולה גם להכפיל את המחיר. מחירו של הגז החדש יותר מכפול, אולם לא ניתן להשתמש בן במזגנים הישנים.

  • עוד באותו נושא:
  • מזגנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully