וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל אלימות נגד מבקרי הכרטיסים באוטובוסים

עודכן לאחרונה: 21.2.2023 / 20:49

אגד נאלצה באחרונה להתחיל לשלוח יחד 5-6 מאבטחים ביחד לאוטובוס, אחרי שהאלימות בכבישים החלה להיות מופנית נגדם: צעקות, השפלות וגם דחיפות וחניקות. משרד התחבורה: "השרה רגב הנחתה לחפש פתרון יצירתי". צפו

מבקרת כרטיסים של אגד מותקפת בידי נוסע. צולם ממצלמת גוף של מבקר אחר/אגד
אבנים יודו של אוטובוס אגד במזרח ירושלים, יוני 2015. פייסבוק ירושלים מאוחדת, אתר רשמי
אוטובוס שספג אבנים. האלימות כבר מגיעה לתוך האוטובוסים/אתר רשמי, פייסבוק ירושלים מאוחדת

"עליתי לאוטובוס ושמתי לב לנוסע שישב עם בתו", מספרת הניה, מבקרת כרטיסים באגד בחיפה. "ברגע וביקשתי ממנו את כרטיס הרב קו שלו כדי לבדוק אם שילם הוא קפץ מהמקום, תיקף את הכרטיס והושיט לי אותו לבדיקה", מספרת הנייה, מבקרת כרטיסים בסניף אגד בחיפה. "נוסע שנזכר לשלם רק כשהוא רואה מבקר, זה קנס. אמרתי נעזוב את הבת, נתרכז באבא וביקשתי את תעודת הזהות שלו. "קיבלתי מגוון צעקות, מ'המכשיר שלך לא תקין', ועד 'מי את שאני אתן לך תעודת זהות' ו'אני משלם רק בסוף הנסיעה'. אמרתי לו שזה רק 5.5 שקל, וכשהוא לא משלם אם חס וחלילה האוטובוס מעורב בתאונה, אין לו ביטוח. אז אחרי עוד כמה שניות הוא פשוט התנפל עלי והתחיל לחנוק אותי כדי לחטוף ממני את הרב קו".

הניה, תושבת עוספיה ואם ל-3, סיימה את המשמרת בתחילת החודש בחדר המיון של בית החולים רמב"ם, אחרי שנהג האוטובוס עצר מייד את הנסיעה וביחד עם המבקרים האחרים הזעיק משטרה. התוקף נעצר, והנייה חזרה מאז לעבודה.

"הגעתי לבית החולים באמבולנס, בקושי נושמת. אבל חזרתי לעבוד. המחשבות על מה שקרה לא עוזבות אותי, אבל אני חייבת לפרנס את הבנות שלי".

אוטובוס אגד. שרון בוקוב
אוטובוס אגד. משרד התחבורה הבטיח לשדרג את סמכויות הפקחים, מה שלא קרה בסוף/שרון בוקוב

הנייה לא לבד. בשבועות האחרונים שינתה אגד את אופן הפעלת מבקרי הכרטיסים באוטובוסים שלה. במקום בזוגות, כמו ברכבת הקלה, מסתובבים כעת חמישה או שישה מבקרים יחד. וזה לא סימן להגדלת מספר המבקרים שאמורים להבטיח שמי שכן משלם על הנסיעה לא הופך לפראייר, אלא סימן למצוקה הולכת וגוברת.

"ביום חמישי לפני שבועיים עליתי על קו 27 לכיוון בית החולים הדסה", מספרת עלמה, שעובדת כבר שלוש שנים כמבקרת כרטיסים באגד ירושלים. "ראיתי נוסע שלא שילם וביקשתי את הפרטים שלו. הוא התנגד והתחיל לדחוף אותי. המזל היה שהוא ראה את של המבקרים שהיו איתי ונרתע מלהמשיך. הנהג עצר, הגיע שוטר ופתחו לו תיק. אני לא יודעת איך זה ייגמר. בזמן האחרון כל מי שלא משלם ישר תוקף ומשפיל אותנו".

מבקרי כרטיסים אף פעם לא היו פופולאריים בקרב המבוקרים. מדברים הרבה על אירועי האלימות הגוברים נגד הנהגים, אבל גם הם חוטפים מנוסעים, יותר ויותר. הפעלת התחבורה הציבורית בארץ נשענת גם על גביית תשלום על הנסיעות מהציבור, כדי להוסיף תקציבים להפעלה מעבר לאלה שמקצה המדינה. תקציב משרד התחבורה כולל כ-7 מיליארד שקל סובסידיה לתח"צ, והציבור משלם כ-3 מיליארד שקל נוספים. ללא הכסף הזה, היו פחות נסיעות ופחות קווים.

"באירופה כשנוסע שלא שילם נתפס בידי מבקר הוא משלם קנס וזהו. כאן בתהליך שהתגבר בשנה האחרונה כל האוטובוס קופץ עלינו שנוותר לו. אלה כבר לא מקרי קיצון", מספר מומי בן סימן טוב, האחראי על מבקרי הכרטיסים באגד ירושלים. "90% מהנוסעים שומרי חוק, אבל יש 10% אחרים. אלה הפערים. אני מעריך את המאמצים של המשטרה לסייע לנו בכל אירוע כזה, הרי לפקח אוטובוס אין סמכות לעכב נוסע, בניגוד לפקח רכבת. אבל משטרת ירושלים פועלת כעת תחת עומס עצום ומציאות ביטחונית תובענית, אנחנו לא היחידים שזקוקים לסיוע שלהם. הם מגיעים, לוקחים את הסרטונים ממצלמות הגוף של הפקחים, ובהמשך מחליטים האם להתקדם לכתב אישום נגד התוקף".
משרד התחבורה הבטיח כבר לפני שלוש שנים שסמכויות מבקרי האוטובוסים יושוו לאלה של מבקרי הרכבת: לאלה יש סמכויות עיכוב, חובת הזדהות בפניהם, וגובה הקנס שהם נותנים גבוה יותר, 180 שקל לעומת 100 שקל. הצעת חוק כזאת כבר עלתה לדיון בוועדת הכספים באחד הכנסות הקודמות, אבל נמוגה בין המשברים הפוליטיים והמשרד לא הצליח לקדם אותה מאז.

"הייתי בדיונים אז בכנסת, אבל שום דבר לא קרה. הרכבת הקלה פועלת במסלול קבוע והרבה פחות מגוון ממסלולי האוטובוסים אז השוטרים יכולים להגיע אליה מהר יותר בכל אירוע שמותקף מבקר. בכל פעם שזה קורה כל המשרד יושב עם מי שהותקף כדי לחזק ולחבק. אנחנו לא משאירים אותם לבד".
למרות הסביבה המאתגרת מבקרי הכרטיסים עדיין מרוויחים רק 37 שקל לשעה. שרת התחבורה מרב מיכאלי קידמה מהלך של העלאת שכר נהגי האוטובוס ל-50 שקל לשעה, אבל למבקרים לא דאגו. בן סימן טוב: "אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים לעשות מבחינת החברה בנושא, נותנים למשל בונוסים למצטיינים. אבל בסוף את השכר קובעת המדינה במסגרת הסכמי ההפעלה, לא אגד".

מנכ"ל אגד גלעד ריקלין, מסכם: "האלימות נגד הפקחים והנהגים של אגד עוברת כל גבול. הקלות הבלתי נסבלת בה נוסעים בתחבורה הציבורית מרשים לעצמם לפגוע מילולית ולעיתים לפגוע פיזית בעובדי החברה, חייבת להיפסק לאלתר. אנחנו מצפים מהרשויות הנוגעות בדבר לנקוט במדיניות קפדנית של אפס סובלנות כנגד האלימות ההולכת ומאבדת שליטה במרחב הציבורי. הפקחים המבצעים את עבודת הביקורת פועלים כחלק ממדיניות הבקרה והאכיפה שמכתיב משרד התחבורה במערך קווי השרות באוטובוסים. עבודתם המופנית בעיקר כלפי הלקוחות הבוחרים ביודעין להימנע מלתקף את הרב קו שלהם ובעצם לנסוע באוטובוסים ללא כל תשלום ותמורה. לאחרונה בהנחיית המדינה החלה אגד לעבות ולהגדיל את מערך המבקרים והפקחים כדי למגר עד תום את תופעת 'נסיעות החינם' באוטובוסים".

במשרד התחבורה, למרות היותו הרגולטור של התחום, אין מידע לגבי כתבי אישום והעונשים שמקבלים תוקפי המבקרים. מהמשרד נמסר לוואלה: "משרד התחבורה רואה בחומרה רבה כל תקיפה כנגד נהגים ופקחים של התחבורה הציבורית ופועל בשיתוף כל הגורמים הרלוונטיים, בהם המשטרה, למציאת פתרונות שיאפשרו להתמודד באופן מיטבי עם התופעה. נתוני תקיפות של נוסעים כנגד נהגים ומבקרי כרטיסים באוטובוסים של התחבורה הציבורית מצויים בידי החברות המפעילות. אין בידי משרד התחבורה ריכוז של נתונים על העונשים שקיבלו התוקפים.

"שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב הבהירה עם כניסתה לתפקיד כי היא תפעל לקדם את מעמד הנהג ולהכרה בעובדי חברות התחבורה הציבורית כעובדי ציבור, יצוין כי כיום בכל מקרה של תקיפת נהג או פקח במסגרת תפקידם, פרקליטות המדינה מגישה כתבי אישום בגין תקיפת עובד ציבור וזאת בהתאם לחוק העונשין.

יצוין כי בשל הגידול שחל לאחרונה במקרי האלימות כנגד נהגים ופקחים של התחבורה הציבורית עוד הנחתה השרה רגב את אנשי המקצוע במשרד למצוא פתרונות יצירתיים לאבטחת הנהגים והפקחים, שיאפשרו לתת פתרון מהיר ויעיל בכל מקרה של תקיפה או אלימות כלפיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully