וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם רכב חשמלי? משרד האוצר שם עליכם עין

עודכן לאחרונה: 22.2.2023 / 12:51

משרד האוצר מודה בדוח חדש שנסיעה בחשמלית זולה בכ-80% מאשר ברכב בנזין, והיא שקטה ופחות מזהמת. לכן יש חשש שנהגיהן יסעו יותר, ויגדילו את הפסדי המדינה מאי גביית מסי דלק. הפתרון שלו: מס נסועה

ג'ילי מול פאנקי קאט. יחצ,
ג'ילי גיאומטרי C ואורה פאנקי קאט. באוצר רוצים שבעליהן ישלמו 15 אגורות לק"מ כמס נסועה/יחצ

משרד האוצר פותח בקמפיין לקראת הניסיון לאשר בכנסת את מס הנסועה על רכב חשמלי, שיגבה מנהגי חשמליות 15 אגורות לכל ק"מ נסיעה, ויחושב במועד הטסט השנתי. הצעה כזאת נכללה בטויוטת חוק ההסדרים, אבל לא בטוח שהממשלה תתמוך במהלך לא פופולרי כזה: היועץ הכלכלי לראש הממשלה, אבי שמחון, כבר הביע התנגדות לרעיון. לא ברורה עמדתו של בנימין נתניהו עצמו.

דוח שמפרסם הבוקר האוצר מודה ביתרונות של רכב חשמלי, כמו הפחתת פליטות מזהמים ורעש, ועלות נסיעה זולה ב-75-80 אחוז מרכבי בנזין. אבל באוצר, כמו באוצר, מסתכלים על הכוס הריקה, מביעים חשש שבזכות העלויות הנמוכות חשמליות יסעו יותר, ורק יגדילו את הפער באי תשלום מסים לטובתן. באוצר מעריכים כי נהגגי חשמליות יסעו 15% יותר מאחרים בזכות העלויות הנמוכות.

באוצר מציינים כי הרכבים החשמליים נכנסים לישראל בקצב מהיר מהצפוי: בשנת 2022 שיעור הרכבים המחושמלים, חשמליים ופלאג אין, מתוך כלל הרכבים המיובאים היה 19.7%. זה אולי טוב לסביבה, אבל רע לקופה, משום שרכבים חשמליים זוכים להטבות מס משמעותיות כיום באמצעות הנחות במס הקנייה ובאגרת הרישוי השנתית. בנוסף, הם אינם משלמים מס בלו לאור העובדה כי אינם צורכים בנזין או סולר.

רכב חשמלי: כל מה שאתם צריכים לדעת
כל מבחני הדרכים, חשמליות מיד שנייה וכמה אפשר לחסוך

שיעור החדירה של חשמליות ופלאג אין לפי שוק. משרד האוצר,
מכירות רכבים מחושמלים (חשמלי + פלאג אין) בעולם ב-2022/משרד האוצר

לפי האוצר ב-2021, השנה האחרונה שיש לגביה נתונים, מס הקנייה הממוצע על רכב בישראל היה 41 אלף שקל, לעומת 18 אלף שקל בלבד לרכב חשמלי. מאז הוכפל שיעור המס מ-10 ל-20 אחוז, כך שכיום הוא כבר גבוה משמעותית, ובשנה הבאה יעלה שוב ל-35%.

רכב חשמלי מחויב באגרת רישוי בסך 550 שקל (כולל אגרת תאגיד השידור), לעתים שליש עד שישית ממה שמשלם רכב בנזין באותו מחיר.

לטענת האוצר בהשוואה בינלאומית, היקפי ההטבות לרכב חשמלי בישראל לאורך חיי הרכב גבוהות כיום משמעותית מהממוצע באיחוד האירופי. מנגד מתעלמים באוצר מזיכוי מס בסל 7,500 דולר שמקבל כל תושב ארה"ב שרוכש חשמלית שיוצרה בצפון אמריקה.

עוד טוענים באוצר, התועלת ברכב חשמלי שווה 6.2 שקל לכל 100 ק"מ של נסיעה. מנגד, העלויות החיצוניות שהוא מייצר, בשימוש בכבישים, בחנייה ובאנרגיה לייצור החשמל עבורו בתחנות הכוח שרובה מזהמת - אם כי פחות מזו של מנועי בנזין - שוות 6.55 שקל לכל 100 ק"מ.

הדו"ח רק מאשר את מה שכבר הצענו בוואלה: מס נסועה יגיע, אם לא ב-2026 כפי שמבקש כרגע האוצר, אז מאוחר יותר. אם אתם מתכננים להחליף רכב בקרוב ויש לכם חנייה שבה תוכלו לטעון אותו בקביעות ולא להיות תלויים ברשת עמדות הטעינה הציבוריות החסרה, הלא תמיד זמינה והיקרה יותר מטעינה ביתית, זה הזמן לרכוש לחשמלית וליהנות זמן ארוך ככל הניתן מעלויות השימוש הנמוכות עד שיופעל מס הנסועה. אמנם בתעריפים הנוכחיים נהיגה בחשמלית תהיה זולה יותר גם אחר כך, אבל הפער יהיה קטן יותר: במקום חיסכון של כ-1,000 שקל לחודש כיום למי שנוסע כ-20 אלף ק"מ בשנה וטוען בעיקר בטעינה ביתית, החיסכון ירד ל-750 שקל בחודש.

  • עוד באותו נושא:
  • רכב חשמלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully