וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה הכביש המובטח שיכול היה למנוע את הפיגוע?

קינן כהן, אודי עציון

עודכן לאחרונה: 28.2.2023 / 14:53

אם ההבטחות של משרד התחבורה היו מתממשות, הלל ויגל יניב ז"ל היו נוסעים אתמול בבטחה בכביש עוקף חווארה, שהיה פותר גם את בעיות התנועה הקשות בכפר. אז למה הכביש אמור להיות מוכן רק ב-2024?

צומת תפוח, 3 במאי 2021. ראובן קסטרו
מועד סיום העבודות על השלט בכביש, כפי שצולם לפני שנתיים: פברואר 2023/ראובן קסטרו

הכביש החוצה את הכפר חווארה הסמוך לשכם, שבו נהרגו אתמול בפיגוע האחים הלל ויגל יניב ז"ל, הוא מוקד קבוע לזריקות אבנים.

זאת בנוסף לסיכון הבטיחותי שיוצר הכביש לתושבי הכפר, עקב עומסי התנועה הכבדים בכמעט כל שעות היממה, תולדה של העלייה בכמות כלי הרכב של נהגים יהודים וערבים העושים שימוש בציר המרכזי שמחבר את צפון השומרון, דרך שכם ודרומה לכיוון רמאללה, ירושלים, בית לחם וחברון על היישובים שלאורכו. זאת בנוסף לקרבה שלו לציר הרוחב 505 שמהווה המשכו של כביש 5 ממזרח למערב, החיכוך המתמיד בין תושבי הכפר למתנחלים העוברים בו - כל אלו חוברים לתמהיל בעייתי מכל זווית ולשני הצדדים.

צומת תפוח, 3 במאי 2021. ראובן קסטרו
צומת תפוח, בסמוך אליו אמור לצאת הכביש שיעקוף את הכפר/ראובן קסטרו

מקטע הכביש הזה, שאורך האזור הבעייתי בו לא עולה על 5.5 ק"מ כבר נמצא מזה שנים במוקד הדרישות של התושבים לפתרון תחבורתי, שכמעט כמו תמיד בשטחי יהודה ושומרון מערב צורך בטיחותי עם היבטים ביטחוניים, פוליטיים ומדיניים.

ראשיתו של המאבק לסלילת כביש עוקף חווארה היא עוד בשלהי שנת 2017. לחץ כבד של ראשי ההתיישבות שכלל גם שביתת רעב ומאהל מחאה מול בית ראש הממשלה דאז והיום בנימין נתניהו הביאו לתוצאות מהירות ותוך שלושה שבועות הוקצו 200 מיליון שקל לכבישים עוקפים בשומרון לביצוע כבר בראשית 2018 ובהמשך יצטרפו אליהם 600 מיליון שקל לפרויקטים אחרים.

על אף הסכומים הגבוהים, במונחי סלילה ותשתיות, 200 מיליון שקל הם סכום שברור היה שאינו מכסה את עלות העבודה ואכן, בחלוף כשנתיים, בנובמבר 2019 מאשרת וועדת הכספים את תקצוב שני כבישים עוקפים; עוקף לובאן ועוקף חווארה בסכום של 800 מיליון שקל.

אגב, עוקף לובאן הוא פיל לבן ואחת הפארסות הגדולות של סלילת הכבישים ביהודה ושומרון כאשר רובו הושלם עוד לפני 16 שנים בעלות של כרבע מיליארד שקל, אך עמד מיותם בשל אי השלמת שני הק"מ האחרונים בו. אלו היו חלק מההסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם הקמת הממשלה הנוכחית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
חאוורה, גרפיקה. שאטרסטוק, עיבוד תמונה
כ-5.5 ק"מ של חיכוך מתמיד/עיבוד תמונה, שאטרסטוק

בחזרה לעוקף חווארה, בפברואר 2021 ניתן האישור לתחילת העבודות על הכביש. המזמינה הייתה חברת נתיבי ישראל, מונו חברות ניהול ופיקוח, קבלן ראשי, תכנון תחברוה ותנועה ושאר הרכיבים התכנוניים והביצועיים לסוג כזה של פרויקט.

התוכנית הייתה סלילת כביש דו סטרי בעל נתיב אחד לכל כיוון, באורך כולל של 7.5 ק"מ כאשר 1.5 הק"מ הדרומיים בו תוכננו עם שני נתיבים לכל כיוון, מצומת תפוח שמעגל התנועה הנוכחי בו יוחלף בצומת מרומזר גדול.

אולם שבוע לאחר תחילת הסלילה ב-2021, הודיעו משרד התחבורה ושרת התחבורה דאז והיום מירי רגב כי הכביש יקבל תוספת תקציבית של 50 מיליון שקל להרחבתו לכביש דו סטרי ודו נתיבי לכל אורכו.

השדרוג נומק בדרישות התחבורתיות ובעלות הגבוהה יותר של ביצוע ההרחבה בעתיד, אבל היה לו עוד מחיר: דחייה של מועד פתיחת הכביש ממרץ 2023 - כלומר ממש בימים אלו - לראשית 2024, כאשר לפי קצב העבודות ההערכה שייפתח מספר חודשים לפני המתוכנן.

זה אגב לא מנע מרגב, שסיירה היום בתוואי העבודות ביחד עם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן ועם אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס, להכריז כי הנחתה את כל הגורמים "לקדם במיידית את סיום הכביש בחודשים הקרובים ולא בתאריך היעד 01.2025". אולי במטרה לחנוך את הכביש במועד בעוד כמה חודשים ולהתגאות בהקדמת פתיחתו.

הכביש כולל ארבעה גשרים, מחלפון בצומת יצהר, נתיבי זחילה לכלי רכב איטיים, מעבר תלמידים, שני מעברים חקלאיים שיאפשרו שגרת חיים לתושבים הפלסטיניים, מעבירי מים ותאורה לכל אורכו.

אלוף במיל' גדי שמני, מסיבת עיתונאים על תחילת קמפיין ההיפרדות מהפלסטינים ביוזמת תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל". תל אביב 15 בינואר 2017. ניב אהרונסון
אלוף במיל' גד שמני: "התרשלות של הדרג המדיני"/ניב אהרונסון

מי שהפנה את האצבע באופן ישיר היה האלוף (מיל') גד שמני. בראיון שהעניק היום לתכניתן של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, אמר מפקד פיקוד המרכז לשעבר: "למה הסיפור הזה של עוקף חווארה צריך להימשך שנים? הדבר הזה נמרח ונמרח ומשרד התחבורה מושך את זה כבר שנים עם איזה קבלן מצ'וקמק. זו התרשלות של הדרג המדיני".

מנתיבי ישראל וממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully