וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6,600 ק"מ ברכב חשמלי בלי חרדת טווח

נינה סודין, זווית

עודכן לאחרונה: 2.3.2023 / 12:02

הכביש החשמלי הארוך בעולם: ממשלת אוסטרליה תציב כ-100 עמדות טעינה לאורך 6,600 ק"מ כדי לאפשר גם לחשמליות לחצות את היבשת-מדינה ללא חרדת טווח. ובישראל: נהגי חשמליות ימשיכו לחפש עמדה תקינה בדרך לאילת

טעינת רכב חשמלי אוסטרליה. ShutterStock
כך זה נראה כשמדינה מתייחסת ברצינות להנעה חשמלית/ShutterStock

אם הייתם נכנסים לרכב, בתל אביב או בירושלים, ונוסעים לאורך 6,600 קילומטר (בהנחה שהייתם יכולים לחצות כל גבול) - עד לאיזו מדינה הייתם עשויים להגיע? אם בחרתם בכיוון דרום - יכולתם לעבור את מצרים, סודן, אתיופיה וגם קניה, ולבסוף לעצור בטנזניה. זאת אומרת, מסע לאורכן של חמש מדינות שונות, על פני 6,600 ק"מ. אבל יש ארץ אחרת, שנמצאת בצד השני של העולם, שבה אם הייתם יוצאים לנסיעה דומה, על פני מספר קילומטרים זהה - בסוף המסע הייתם נשארים בגבולות המדינה שבה התחלתם את ההרפתקה שלכם.

במערב אוסטרליה מסע ברכב על פני 6,600 קילומטר היה לוקח אתכם בסך הכל לצד השני של המדינה. ולא רק שבמדינת הקנגורו נסיעה כזאת היא אפשרית, אלא שבקרוב היא עשויה להתרחש גם באופן ירוק יחסית. איך זה ייתכן?

לאחרונה החלה ממשלת אוסטרליה לפרוס עמדות טעינה מהירות לאורך רשת כבישים שאורכה כ-6,600 ק"מ, במהלך שייצור את רשת הכבישים הארוכה בעולם שתוכננה מראש עבור רכבים חשמליים. רשת הכבישים הארוכה הזאת תאפשר נסיעת רכבים חשמליים ללא סכנה שסוללת הרכב תתרוקן באמצע המסע.

כביש סטיוארט באוסטרליה. תום מורן, אתר רשמי
6,600 ק"מ גורמים לכביש הערבה להיראות כמו סמטה/אתר רשמי, תום מורן

לא על הטעינה המהירה לבדה

על מנת להבין מאיפה מגיע הרעיון הזה, צריך להבין קודם כל את המהפך שעברה המדינה הזו. בשנה האחרונה התרחש באוסטרליה, שהיא גם אחת ממפיקות הפחם הגדולות בעולם, שינוי פוליטי משמעותי: הממשלה הפדרלית שהייתה בשלטון כ-15 שנה, ושמדיניותה כללה קידום דלקי מאובנים והתנגדות לאנרגיות מתחדשות - התחלפה בממשלה בעלת עמדות הפוכות.

תקציב ממשלת מערב אוסטרליה (הגדולה במדינות אוסטרליה) מדגים היטב את המדיניות החדשה: כ-23 מיליון דולר אוסטרלי יושקע בשדרוג תשתית טעינת רכבים חשמליים, מעל ל-36 מיליון דולר אוסטרלי בסבסוד קניית רכבים חשמליים ורכבי מימן וכ-31 מיליון דולר אוסטרלי בפעולות ובמחקר בנושא אקלים. במקביל, לאחרונה שוק הרכבים החשמליים תופס תאוצה ביבשת, והשנה אף עתידים להיכנס לשוק המקומי רכבים חשמליים חדשים.

המהלך החדש יתבצע בכביש שעובר בשטחה של מערב אוסטרליה, שממוקמת על פני השליש המערבי של היבשת. הכביש מתחיל בעיר הצפונית קונונורה, ממשיך מערבה ואז מתפתל דרומה, לכיוון העיר הדרומית אספרנס. לאורך הדרך הזאת עתידות להיפרס 98 עמדות טעינה ב-49 מיקומים שונים, שהמרחק ביניהן לא יעלה על 200 קילומטר. לפי אחת החברות שאחראיות על יישום המיזם, חלק מהעמדות אמורות להתחיל לפעול כבר בתקופה הקרובה, וההקמה עתידה להסתיים עד תחילת 2024. העלות: 20 מיליון דולר.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ליפ מוטור TO3. אודי עציון, מערכת וואלה!
הופכת את החצייה של היבשת לאפשרית בכמעט כל כלי רכב חשמלי/מערכת וואלה!, אודי עציון

עידן ליבס, סמנכ"ל תפעול בחברת Ageera שעוסקת בפתרונות אגירת אנרגיה ויועץ למשרד האנרגיה, מעיד שהפריסה הצפופה של הטעינות נועדה בעיקר להפחית את חרדת הטווח, שאותה חווים נהגי רכבים חשמליים: החשש שהם ייתקעו בדרך ללא אפשרות להטעין את מכוניתם.

אגב, לפי ליבס, כיום נהגי רכבים חשמליים ברחבי העולם יכולים להיות רגועים יותר מפעם: הטווח של הרכבים הללו הולך ומתארך, וכיום גם הזולים שבהם כחדשים יכולים לנסוע כ-400-300 קילומטר בין טעינות. לצורך השוואה, אם תצאו לנסיעה ברכב חשמלי בישראל - שאורכה מצפון לדרום הוא כ-600 קילומטר - כנראה תוכלו לכסות בנסיעה כחצי מדינה, לפני שתאלצו לחפש עמדת טעינה.

ישראלים אוהבים חשמל

לדברי ליבס, כיום בישראל אימוץ הרכבים החשמליים מתרחש בהיקפים גדולים. "אומנם התחלנו מנקודת פתיחה פחות טובה ממדינות מקבילות באירופה", הוא אומר, "אבל אנחנו סוגרים את הפער מהאירופים מהר". ואכן, בתחום זה המספרים מדברים בעד עצמם: ב-2020 נמכרו בארץ כ-1,200 רכבים חשמליים, ב-2021 מעל ל-10 אלף, וב-2022 1 מכל 10 רכבים שעלה על הכביש בישראל - היה חשמלי, ובסך הכל כ-27 אלף חשמליות. בנוסף, מאז 2019 מספר הדגמים הזמינים של רכבים חשמליים בישראל הכפיל את עצמו בכל שנה.

בישראל יש כבר יותר מ-150 עמדות טעינה מהירה ציבוריות, ומספר גדול יותר של עמדות טעינה איטית. אולם נהגי חשמליות עדיין נאלצים להסתמך על טעינה ביתית, ונתקלים לא פעם בעמדות ציבורית שאינו זמינות בגלל תקלות טכניות, או בגלל עומס במקום שמחייב אותם להמתין לעמדה פנויה עד שנהגים אחרים יסיימו לטעון.

עמדת טעינה סלקום EV. קינן כהן
בישראל רוב הטעינות מבוצעות בעמדות פרטיות/קינן כהן

צרכים חשמליים

על אף שישראלים מאמצים את הרכבים החשמליים יותר ויותר, כמה בעיות עיקריות עדיין מקשות על השוק הזה: ראשית, בתחילת השנה מחיר הרכבים החשמליים עלה, בשל מתווה רשות המסים המפחית את גובה הטבת המס שהוענקה לרוכשיהם - זו נועדה לצמצם את הפער בין גובה המיסוי על רכבים חשמליים לעומת רכבים ממונעי-דלק, למרות היתרונות הסביבתיים הברורים של הרכבים החשמליים. שנית, קיימת בעיה סביב נושא החשמל עצמו: לדברי ליבס, צריכת החשמל היומית של רכב חשמלי בישראל זהה לצריכתה של חצי דירה או דירה קטנה, וצריך למצוא דרך להעביר את האנרגיה הזאת מרשת החשמל לעמדות הטעינה - משימה שדורשת שיתוף פעולה של גורמים שונים.

עם זאת, יש גם חדשות טובות: לפי ליבס, משרד האנרגיה - שקובע את המדיניות, רשות החשמל - שקובעת את הכללים וחברת החשמל - שמיישמת בשטח, פועלים למציאת פתרונות רגולטוריים שיאפשרו לתעדף את הנושא ולהסדיר את הזרמת החשמל אל עמדות הטעינה. "במקביל, אנחנו כבר רואים אימוץ משמעותי של רכבים חשמליים בקרב הקהל הרחב, באופן שלפני מספר שנים יכולנו רק לחלום עליו - וזו כבר סיבה להיות אופטימיים", הוא מסכם.


הכתבה הוכנה על ידי זווית - סוכנות הידיעות של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully