וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעלת הארכות הרכבת הקלה בירושלים תידחה ליולי

עודכן לאחרונה: 5.3.2023 / 16:24

תכנית התחבורה העדכנית של הבירה שהגיע לידי וואלה מבשרת על איחור של חודש נוסף בפתיחת הקו להדסה עין כרם, אבל גם על סדרה משמעותית של גזירות סרטים בשנים הקרובות בפרויקטי תחבורה אחרים בעיר. קבלו את הלו"ז המלא

נסיעת הרצה ראשונה במקטע החדש של קו הרכבת הקלה בירושלים בהשתתפות שרת התחבורה מירי רגב וראש עיריית ירושלים משה ליאון, 16 בינואר 2023. אבי מזרחי, אתר רשמי
ראש העיר משה ליאון ושרת התחבורה מירי רגב בנסיעת ההרצה הראשונה של הקו להדסה עין כרם/אתר רשמי, אבי מזרחי

עיריית ירושלים וצוות תוכנית אב לתחבורה סיכמו לאחרונה את פעילות פיתוח תשתיות התחבורה בעיר לשנת 2022 ולוח הזמנים לשנים הקרובות. כמו תמיד יש עיכובים, אבל גם בשורות. וכך נראים הפרויקטים העיקריים, שישנו את חייהם של הירושלמים וגם של המבקרים הרבים בעיר, ובינתיים העבודות עליהם יוצרות לעתים שיבושי תנועה ופקקים.

הרכבת הקלה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. הדמייה: תכנית אב לתחבורה,
הרכבת הקלה בבית החולים הדסה עין כרם/הדמייה: תכנית אב לתחבורה

הרכבת הקלה

הקו האדום: הארכת הקו שכבר פועל מאז 2011 בין פסגת זאב להר הרצל, לבית החולים הדסה עין-כרם בדרום העיר ולשכונת נווה יעקב בצפונה, מתוכננת כרגע להתחיל לפעול רק בתחילת חודש יולי. במקור היא תוכננה לימים אלה, נדחתה למאי, ובאירוע לרגל נסיעת הניסיון הראשון בתוואי החדש דרומה מהר הרצל בישר ראש העיר משה ליאון כי תתרחש ביוני. הדחייה החדשה עדיין מקדימה את לוח הזמנים הרשמי, שבו נקבעה ההפעלה לנובמבר.

הקו הירוק: במהלך 2024 יפתח הקטע הראשון בין תחנה מרכזית למלחה, דרך צומת פת. באמצע 2025 ייפתח מקטע גילה - הר הצופים, ובסוף 2025, תחל ההפעלה המלאה של רשת ה-JNET, עם חמישה קווים תפעולים, כולל מקטע נווה יעקב - גבעת שאול.

חברת מוריה, שאחראית על עבודות התשתית ('אינפרא 1') לארכת הקו האדום ולהקמת הקו הירוק, סיימה כבר כ-70% מהעבודות, בין השאר בבפת דרום ושיקוע פת, מלחה, גבעת מרדכי, הדסה עין כרם, מודעי, הר הצופים, דב יוסף ועוד.

בנוסף, עבודות 'אינפרא 2' (הנחת מסילות, יציקת בטון וחישמול הקו), המבוצעות על ידי חברת 'כפיר', קודמו במספר מקטעים בתוואי האדום והירוק: הנטקה, סאלד, אורה, הדסה ועוד, ובקרוב הן יחלו במקטעים נוספים, ביניהם מקטעי גילה ופת. כפיר קיבלה כבר 13 קרונות חדשים של הרכבת הקלה מחברת 'CAF' הספרדית, אשר צפויה למסור לה בסך הכל 57 מערכים של צמדי רכבות, כלומר 114 קרונות, עד לשנת 2025. אלה יצטרפו לצי הרכבות הקלות הקיים מה שיאפשר את הגדלת תדירויות הרכבת הקלה, במקביל להארכת הקו האדום ופתיחת הירוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
הקו הכחול של הרכבת הקלה ברחוב המלך ג'ורג' במרכז העיר. הדמייה: תכנית אב לתחבורה,
הקו הכחול: הרכבת הקלה נכנסת לרחוב המלך ג'ורג'/הדמייה: תכנית אב לתחבורה

הקו הכחול: בשנה החולפת החלו עבודות קידום זמינות במספר מקטעי הקו הכחול, שיחבר את גילה ותלפיות בדרום העיר, ואת רמת אשכול ושכונת רמות בצפון העיר, ייפרש על פני 31 ק"מ ויכלול 53 תחנות. על פי התכנון, הקו הכחול ייפתח במקטע הדרומי שלו (גילה - מרכז העיר, גבעת המטוס - מלחה) בשנת 2028, עד להפעלתו המלאה בשנת 2030.

הקו הכחול כולל גם את הפרוזדור הסגול, קו רוחבי שיחבר את הדסה עין כרם וקריית הספורט במלחה, עם גוננים ואזור התעשייה בתלפיות. הקו נמצא בסיום הליך התכנון.

הקו הצהוב: תוואי בלעדי של 6.5 ק"מ מהעיר העתיקה עד לקריית המוזיאונים. המקטע המערבי נמצא בקידום תכנון מפורט לשליחה, והמקטע המזרחי בשלב סיום תכנון ראשוני.

הקו החום: 16 ק"מ מעטרות ועד לעיר העתיקה. המקטע הצפוני נמצא בשלב סיום תכנון ראשוני וקידום תכנון מוקדם.

מנהרת אשר וינר מתחת לדרך חברון. הדמייה: תכנית אב לתחבורה,
מנהרת אשר וינר, מתחת לדרך חברון/הדמייה: תכנית אב לתחבורה

כבישים: לקראת פתיחת שתי מנהרות חדשות

צומת הגבעה הצרפתית: המנהרות שיחלפו מתחת לצומת העמוס, ויקשרו את שדרות יגאל ידין בשתי שלוחות להמשך כביש 1 למעלה אדומים ולפסגת זאב, אמורות להיפתח במהלך 2024. לנוסעים דרומה או צפונה הן יחסכו 3 רמזורים, כמו לבאים מהמרכז לכיוון מעלה אדומים וים המלח.

מנהרת אשר וינר: גם העבודות על הפרדה מפלסית שכוללת מנהרה של 299 מטר מתחת לדרך חברון העמוסה שעליה יעבור גם הקו הכחול של הרכבת הקלה, ותקצר את דרכם של תושבי הר חומה וארנונה לתלפיות ולכביש בגין נמצאות לקראת סיום. הפתיחה: בין יולי לספטמבר השנה.

מנהרות עתידיות: הארכת מנהרת צה"ל אושרה באחרונה, אולם אין עדיין מימון או לוח זמנים לביצוע. התכנית להפרדה מפלסית בצומת אורה, שזוכה להתנגדות עזה של ארגוני סביבה ותחבורה, נדחתה באחרונה עד להצגת תסקיר סביבתי לפרויקט.

נתיבי תחבורה ציבורית

הארכת הנת"צ בכביש בגין: החלו העבודות להארכת נתיב התחבורה הציבורית בשני הכיווונים, מצומת גולדה מאיר לגבעת שאול, העמוסים מאוד בבקרים ובשעות אחר הצהרים. הפתיחה מתוכננת ל-2026.
נת"צ בכביש מעלה אדומים: החל תכנון לנתיב ממחסום א-זעים, דרך מנהרת נעמי שמר ועד לחיבור לשדרות בר לב.

נת"צים נוספים מתוכננים ברחובות הצבי, מאיר גרשון ושמואל מאיר.

מנהרות צומת הגבעה הצרפתית בירושלים וחניון חנה וסע נחל צופים. הדמייה: תכנית אב לתחבורה,
הכניסה למנהרת הגבעה הצרפתית, פרויקט שכולל גם חניון חנה וסע ל-1,000 מכוניות/הדמייה: תכנית אב לתחבורה

חניוני חנה וסע

בכניסות לירושלים נבנים ומקודמים סדרה של חניוני רכב פרטי, שנועדו לעודד את הבאים לעיר להשאיר בהם את רכבם ולהמשיך את דרכם בתחבורה ציבורית, בלי להוסיף לעומסי התנועה וזיהום האוויר בעיר, כפי שכבר קיימים בהר הרצל ובגבעת התחמושת.

חניון נחל צופים (צומת הגבעה הצרפתית): מיועד ל-1,000 כלי רכב, בצמוד לתחנת גבעת המבתר של הקו האדום. ייפתח ב-2024.

חניון בייט: חניון ל-2,200 כלי רכב במחלף בייט בגבעת מרדכי, שישמש את הבאים מכביש 16. הבור לחניון כבר נחפר, בקרוב תתחיל בניית החניון עצמו.

חניון חמד: תכנון מוקדם לחניון במחלף הכניסה לאבו גוש, שהפך בשנים האחרונות לסוג של האב לתחבורה ציבורית עם קישוריות טובה בקווים לירושלים, לתל אביב ועוד.

חניונים נוספים שמקודמים כעת: בגילה, ברחוב הרוזמרין, לבאים מגוש עציון ומצור הדסה, בהדסה עין כרם ובנחל אוג, לבאים מהבקעה.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, מסר כי "בעתיד הקרוב, יפעלו ברחבי הבירה קווים חדשים של הרכבת הקלה עם תדירות גבוהה ושירות איכותי, ייפתחו חניונים בסמוך לתחנותיהם ומערך התחבורה הציבורית כולו יפותח - במטרה לקדם תחבורה נגישה, ירוקה ומתקדמת בכל שכונותיה. עבודות התשתית הנרחבות המבוצעות בימים אלה בעיר, הן אלה שיובילו אותנו לחזון התחבורתי שעומד לנגד עינינו, ואני מברך על שיתוף הפעולה, אורך הרוח וסבלנותם של התושבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully