וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באירופה שוקלים לשלוח בני 70 לטסט חוזר. ואצלנו?

עודכן לאחרונה: 10.3.2023 / 2:33

האיחוד האירופי שוקל לחייב נהגים בגיל הפנסיה בבדיקה פיזית ומעשית, שתבחן האם הם עדיין כשירים לנהיגה. בישראל משרד התחבורה דווקא מוביל בשנים האחרונות מהלך הפוך

קשיש נוהג במכונית. ShutterStock
נהיגה בגיל מבוגר, פריבילגיה או צורך?/ShutterStock

נהיגה בגיל מבוגר היא אחת הסוגיות היותר מורכבות. מצד אחד סמכות המדינה להתיר או לאסור על אדם לנהוג, גם כאשר לא ביצע כל עבירה. מצד שני, הסוגיה הבסיסית של הגבלת יכולת ההתניידות והעצמאות של האזרחים הוותיקים. באמצע ניצב הצורך לייצר גבולות גזרה של כשירות נהיגה בכל הקשור לראיה, שמיעה, קוגנטיביות וזמני תגובה, שיורדים בגיל השלישי.

באיחוד האירופי שוקלים כעת לחייב כל נהג בבדיקת כשירות בגיל 70, ובכל חמש שנים אחריו. כרגע עוד לא החליטו בבריסל, שם יושבת נציבות האיחוד, מה בדיוק יהיה הליך הרישוי שהם ידרשו לעבור, אבל הוא בהחלט יכלול גם בדיקה רפואית והצהרת בריאות וגם חלק מעשי בכביש: טסט נוסף בגיל מבוגר.

קשיש נוהג. ShutterStock
בדיקה של היבטים פיזיים וקוגנטיביים להבטחת בטיחות הנהג והסובבים אותו/ShutterStock

זה מה שקורה באירופה, ואצלנו?

כיום מדינות שונות באירופה מטילות תנאים לנהיגה בגיל מתקדם, אבל ללא בדיקות כשירות יעודיות. רובן מניחות את הרף על גיל 70. אבל יש גם כאלו שמחמירות עוד יותר, כך למשל באיטליה שבה החוקים המחמירים ביותר, שם מגיל 50 יש צורך לחדש את הרישיון בכל 5 שנים, מעל גיל 70 יש להגיע לחידוש בכל שלוש שנים ומעל גיל 80 אחת לשנה.

בדנמרק נהגים מעל 75 נדרשים להציג אישור רפואי אם ברצונם להמשיך לנהוג, מגיל 80 ומעלה יש לחדש את האישור כל שנה.

בבריטניה מעל גיל 70 יש לחדש את הרישיון בכל 3 שנים ובטופס החידוש יש לציין את כל הבעיות הבריאותיות שעשויות להשפיע על הנהיגה.

בספרד יש לחדש את הרישיון בכל 5 שנים מעל גיל 65 חידוש הכולל בדיקה רפואית.

בשוויץ החובה היא על כל נהג בהגיעו לגיל 70 להיבדק רפואית על מנת להמשיך לנהוג.

בישראל דווקא הקל משרד התחבורה עם נהגים מבוגרים. ב-2020 בוטלה חובת בדיקת הראייה בגיל 40, וכעת נהג יכול שלא להיבדק מגיל 16 ו-9 חודשים לקראת הוצאת הרשיון ועד גיל 70. הבדיקה בוטלה למרות שרבע מהנבדקים בגיל 40 החלו להרכיב משקפיים בעקבות הבדיקה, שחשפה בפניהם את הירידה בכושר הראייה שלהם, שבה לא הבחינו קודם לכן. בלי הבדיקה הם היו ממשיכים לנהוג למרות שהם מבחינים פחות מבעבר במכוניות אחרות ובהולכי רגל, בעיקר בלילה. משרד התחבורה טען אז כי האחריות לבריאות הנהגים היא של רופאי המשפחה והמהלך שווק כהקלה לנהגים, למרות שגורמי המקצוע התנגדו לו.

בעבר הייתה בארץ גם חובת בדיקה אצל רופא לצורך חידוש הרישיון מגיל 65, אבל משנת 2011 עלה הגיל ל-70. החל מתחילת 2021 תוקף רישיון הנהיגה הוא עד גיל 70 ללא צורך בחידוש לאורך שנות הנהיגה. לאחר גיל 70 חידוש הרישיון נעשה כל 5 שנים ומגיל 80 נדרשת בדיקה כל שנתיים. יוצאי דופן הם בעלי רישיון לרכב ציבורי, אמבולנס, רכב כיבוי וחילוץ או מורי נהיגה הנדרשים לעבור בדיקה כל 5 שנים מגיל 60 ומגיל 70 בכל שנתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully