וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התחבורה נערך לחייב רוכבים צעירים בקורסי רכיבה בטוחה

עודכן לאחרונה: 8.3.2023 / 12:36

פיילוט שערכה הרלב"ד הראה שיפור משמעותי בבטיחות הרכיבה של רוכבים שעברו קורס לזיהוי סכנות. נבחנת הנחה בביטוח החובה לרוכבים שיעברו אותו. השרה מירי רגב: "הרלב"ד תוביל רפורמה מקיפה בתחום"

יום הדרכה יחידת האופנועים במד"א. קינן כהן, ניר בן טובים
הדרכת רכיבה בטוחה. גופים גדולים כמו מד"א כבר שולחים את הרוכבים שלהם/ניר בן טובים, קינן כהן

משרד התחבורה יקדם הפיכת קורסי רכיבה מתקדמת כחובה לרוכבי אופנועים וקטנועים חדשים. זאת בעקבות ניתוח תוצאות שני קורסי הפיילוט שבוצעו בשנה שעברה. נבחנת אפשרות לחייב בכך גם רוכבים ותיקים.

הפיילוט שבוצע באמצעות חברת פרו ריידינג, בניהולו מדריך הרכיבה כפיר לוין, כלל שני מסלולים: "פרימיום", מסלול ארוך (20.5 שעות) שיתפרס על פני יומיים של לימוד ותרגול ו"בייסיק", מסלול קצר (13 שעות) בן יום של לימוד ותרגול מרוכז. בשני המקרים חזרו הרוכבים לשני תרגילים נוספים באורך של שעתיים וחצי כל אחד שיתקיימו בשלושת החודשים שאחרי ההכשרה.

המטרה הייתה לבחון את השיפור בתפיסת הסיכון של הרוכבים, לבדוק את ההשפעה של שני מסלולי הקורס, אל מול קבוצת ביקורת. קורסי רכיבה מתקדמת מוצעים כיום בידי כמה חברות הדרכה, וגופים שמחזיקים ציי דו גלגלי גדולים כמו המשטרה וארגוני ההצלה שולחים אליהם את רוכביהם בקביעות. אולם כדי להפוך אותם לחובה לכל הרוכבים בארץ, וכדי לקדם הענקת הנחה בביטוח החובה לרוכבים שעברו קורסים כאלה, נדרש ניסוי שיבחן את יעילותם באופן מדעי. קורסים כאלה עולים בשוק הפרטי בין 1,000 ל-2,000 שקל. משתתפי הפיילוט שילמו רק 400 שקל.

תאונת אופנוע. ShutterStock
תאונת אופנוע. 76 הרוגים ב-2022/ShutterStock

בקורס הארוך השתתפו 63 רוכבים, בקצר 70 והנתונים שלהם נבחנו מול קבוצת ביקורת של 163 רוכבים. בשתי הקבוצות הראשונות היה שיפור משמעותי ביכולת לזהות מצב סכנה, ולהגיב אליו וביכולת השליטה ברכב הדו גלגלי, כשבקורס הארוך היה שיפור מעט יותר גדול. בקבוצת הביקורת היו הבדלים מינוריים. הרוכבים שהשתתפו בקורסים העידו כי בעקבותיהם הרכיבה שלהם הפכה בטוחה ורגועה יותר.

כעת בוחנים ברלב"ד מתי יהיה נכון לקיים את הקורס לרוכבים צעירים, האם בשנה הראשונה או השנייה שלאחר קבלת הרשיון. במקביל נבחן אם לחייב בכך גם רוכבים ותיקים. הממצאים הועברו לממונה על הביטוח ברשות שוק ההון, שצריך להחליט על פיהם איזו הנחה בביטוח הנחה יקבלו הרוכבים שיעברו את הקורס הממשלתי. כרגע מסתמן שלא תינתן הטבה למי שעברו את הקורסים באופן פרטי, בשל ההבדלים בין הקורסים, שחלקם שמים את הדגש על רכיבה ספורטיבית, ולא על רכיבה בדגש של בטיחות וזיהוי סכנות בכביש ציבורי.

לפי נתוני הרלב"ד, רוכבי אופנוע מעורבים בתאונות קטלניות פי 11 מחלקם בנסועה, והם בסיכון גבוה פי 15 להיות מעורבים בתאונה חמורה בהשוואה לרכב פרטי. בשנים האחרונות ניכרת מעורבות הולכת ועולה של רוכבים בתאונות חמורות במקביל לעליה ניכרת במספר הכלים הדו-גלגליים שעולים לכבישי ישראל, על רקע עומסי התנועה המחמירים. למעלה משליש מהתאונות בהן מעורבים רוכבים הן תאונות עצמיות.

מספר רוכבי האופנוע בין כלל הרוגי התאונות על כבישי ישראל עלה בשנים האחרונות, מ-14% בשנת 2018 ל-18% ב-2019 וכ-23% ב-2020 וב-2021. ב-2022 עמד השיעור על 22%. מספר הרוכבים שנהרגו בשנה החולפת עמד על 76 בני אדם, לעומת 86 בני אדם ב-2021 ו-68 ב-2020. על כבישי ישראל נעים כיום כ-160 אלף כלי רכב דו גלגליים שונים, לעומת 135 אלף לפני חמש שנים. ב-15 השנים האחרונות גדל מספר הכלים הדו-גלגליים בישראל בכ-50%.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, שקיבלה לידה את תוצאות הפיילוט, אמרה כי "כרבע מההרוגים בתאונות הדרכים במדינת ישראל הם רוכבי אופנועים. כ-80 רוכבים בממוצע מתים מידי שנה בתאונות. לאור הנתונים הקשים הנחתי את משרד התחבורה והרלב"ד להוביל רפורמה מקיפה על מנת לצמצם את ההיפגעות הקשה בקרב רוכבי האופנועים, בכל מה שקשור להליך הוצאת רישיון הנהיגה לאופנוע ולהיבטי חקיקה נוספים. זאת במטרה לצמצם עד למינימום את מספר הרוגים והפצועים בתאונות דרכים".

מנכ"ל הרלב"ד, ד"ר ארז קיטה, אומר כי "ממצאי המחקר המלווה שערכנו לפיילוט מראים שהכשרה מתקדמת לרוכבי אופנועים בתפיסת הסכנה נמצאה יעילה מאד בכל הפרמטרים שנבחנו. בהנחיית השרה רגב אנחנו מקדמים יחד עם אגף הרישוי שינויים בהליך הוצאת רישיון רכיבה, וכן רפורמה מקיפה בשמירת כשירות של רוכבי אופנוע בדומה לרענון נהיגה לרכב. אני קורא לכל הרוכבים הפעילים לא לחכות לחובה רגולטורית וללכת לעשות הכשרה מתקדמת בתפיסת סכנה. זו הכשרה מצילת חיים שתעזור לכם לחזור הביתה בשלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully