וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתונים חדשים: כך הולך ונעלם הגיר הידני משוק הרכב בישראל

עודכן לאחרונה: 18.3.2023 / 2:30

בשנה החולפת נמכרו בארץ רק כ-3,400 מכוניות ידניות, רובן מסחריות. ברכבי ה-4x4 עוד זוכה התיבה הידנית לביקוש מפתיע, אבל בשאר הדגמים היא כבר כמעט לא קיימת בהיצע. באיזה אולמות תצוגה עוד תמצאו אחד?

מוט הילוכים ידני סוזוקי ג'ימני. אודי עציון, מערכת וואלה!
סוזוקי ג'ימני ידני. אחד הדגמים האחרונים שעוד נמכרים בארץ לא רק עם תיבה אוטומטית/מערכת וואלה!, אודי עציון

סיבוב המפתח ימינה, וכבר מתפשטת תחושה של מכונה. בעידן שבו כל כך הרבה מכוניות כבר מגיעות עם כפתור התנעה, ומפתח שאפשר להשאיר כל הנסיעה בכיס. המוח משגר הוראה לרגל שמאל ללחוץ על הדוושה שלידה. הרגל, מנסה רגע להיזכר איך עושים את זה, ומבצעת. יד ימין מסיטה את מוט ההילוכים שמאלה ולמעלה, ורגל שמאל מתחילה להתרומם. זזים קדימה. הנה, גם ב-2023 עדיין הצלחתי למצוא רכב הדגמה ידני בצי של יבואן רכב ישראלי.

סוזוקי ג'ימני הוא אחד אחד מפחות מ-20 דגמים שעוד מוצעים בארץ עם תיבת הילוכים ידנית. היבואנים מקטרים שזה כבר מזמן לא כלכלי ומהווה התעסקות עבור כמה משוגעים, אבל מיעוטם עדיין טורח. מהג'ימני הידני נמכרו 186 יחידות ב-2022, לעומת 792 אוטומטיים. מי שרכש את הגרסה הידנית לא רק קיבל באותו מחיר דוושה שלישית, אלא אף חסך 10,000 שקל ושילם עבור רכב השטח הקטן 150 אלף שקל.

סוזוקי ג'ימני ידני. אודי עציון, מערכת וואלה!
ג'ימני בשטח. הקלאץ' מאפשר שליטה טובה במהירות בעת מעבר מכשולים, אבל דורש מיומנות/מערכת וואלה!, אודי עציון

ג'ימני הוא לא ממש מכונית ספורט. אפילו - ממש לא. ככה זה כשבתעודת הזהות שלך רשומים מספרים כמו 14.2 שניות בסעיף התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש, ו-140 בסעיף המהירות המרבית, בקמ"ש, לא במיילים. ג'ימני הוא איום על תעשיית מצלמות המהירות. למזלה חליפת האיומים שלו מאוד קטנה.

בשטח הגיר הידני הוא יתרון וחיסרון. 5 הילוכים בידני לעומת 4 באוטומטי מסייעים להשתמש בבלימת מנוע בירידות, ועבודת קלאץ' יכולה לסייע בשליטה במהירות בקטעי עבירות הדורשים נהיגה מדויקת. אבל צריך להיות מדויק, כי קלאצ'ים זה מוצר מתכלה ולא זול. כ-2,000-2,500 שקל כולל עבודה במקרה שלו.

לכן, למרות שמוט ההילוכים מדויק קל לתפעול, בשטח לנהג שאינו סופר מיומן יהיה קל יותר עם התיבה האוטומטית. למרות שהדגם הזה מעט יותר חלש בביצועיו, הוא חוסך עבודה קשה לרגל שמאל במסלעות. בשניהם יש לג'ימני הילוך כוח ושליטה בסוג ההנעה: בכביש נוסעים בהנעה אחורית, בשטח קל משלבים ל-4x4 high, וכשנהיה קשה מעבירים ל-4x4 LOW.

גיר ידני לא מבטיח ביצועים. בכביש אין לג'ימני בעיה לשייט ב-120 קמ"ש, אבל אז הוא קולני למדי. את הקסטל הוא טיפס עם נהג בלבד במהירות שהשתיקה יפה לה, אבל נסיעה נעימה לטיול תהיה באזור ה-100 קמ"ש בלבד, איטי מקצב התנועה. ככה זה שיש לך מקדם גרר של קוביה עם מנוע בנזין 1,500 סמ"ק, 100 כ"ס, בלי טורבו, בלי יחידה היברידית.

וגם לא מבטיח חסכון: 12.5 ק"מ לליטר השגנו במבחן המשולב.

יש לקוחות שרוכשים את הג'ימני כדי לשבת גבוה ולחנות קצר בעיר. הם מפספסים את האוטו. הג'ימני צפוף, איטי וצמא לדלק, אבל בשטח הוא שם אתכם במקום שבדרך כלל צריך לשלם 300 אלף שקל כדי להגיע אליו. למרות הממדים, הוא באמת קשוח, בנוי היטב ותופר מסלולים מאתגרים. בהודו מתחיל כעת ייצור של גרסת 5 דלתות, הלוואי שסוזוקי תשכיל לייצא אותה לאירופה, ואז גם אנחנו נקבל אותה, והוא יתאים גם למשפחות קטנות. כמו שהוא היום, עם 3 דלתות, זה רכב נישה, שכמה שהוא רחוק משלמות, הוא מלא קסם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
דאצ'יה דאסטר 4X4 במבחן דרכים. רונן טופלברג,
דאצ'יה דאסטר. הרכב הידני הנמכר בארץ. 736 יחידות ב-2022/רונן טופלברג

אבל זה לא בדיוק מבחן דרכים, רק נהיגת תזכורת, ואולי נכון יותר פרידה, מהגיר הידני. ב-2022 נמכרו בישראל רק 3,410 מכוניות ידניות, רובן מסחריות. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, רק אחת מכל 79 מכוניות חדשות שנמכרו צוידה בתיבה ידנית. ידענו שהמעבר ממכוניות בנזין ודיזל לחשמליות יחסל את הגיר הידני, אבל הוא ימות עוד קודם.

1,808 היו כאמור מסחריות, ביניהן בלטו 1,082 גרסאות ידניות של סיטרואן ברלינגו.

1,602 היו פרטיות. דאצ'יה, שרוב דגמיה ידניים, עניין נדיר כיום אפילו באירופה, מכרה 947 מכוניות ידניות, מהן 736 מרכב הכביש-שטח דאסטר, שמיוצר בגרסת 4x4 רק עם תיבה ידנית, זול יותר מג'ימני, מרווח ונוח יותר, טוב יותר בכביש, וטוב פחות בשטח, אם כי מוצלח מאוד במושגי ג'יפון. יש גם גרסת הנעה קדמית ידנית בלבד, וזולה יותר.

סוזוקי מכרה 302 מכוניות ידניות, אופציה שעדיין קיימת אצלה רק בג'ימני, בסוויפט ובאיגניס, וכבר לא מוצעת כבעבר באס קרוס (לשעבר קרוסאובר).

שאר היבואנים מכרו ביחד 408 מכוניות ידניות פרטיות, כולל 110 יונדאי i10, המכונית החדשה הכי זולה בארץ, במחיר של 77 אלף שקל. רנו מסרה 67 קליאו ידניות וסקודה 50 אוקטביה דיזל לנהגי מונית שעוד מעדיפים להפעיל את רגל שמאל

מאזדה MX-5 המחודשת בישראל. יצרן, אתר יצרן
מאזדה MX5 עם 13 מסירות ב-2022. הידנית היחידה בהיצע של מאזדה בארץ/אתר יצרן, יצרן

מכוניות ספורט? גם הן כבר בעיקר אוטומטיות. אבארט מסרה 72 דגמי 595 ידניות רגע לפני שהיא עוברת לחשמל ומוחקת מההיצע את הקלאץ'. מאזדה מסרה 13 MX5 ידניות, אבל פורשה מסרה רק 5 ידנית, 3 מדגמי ה-718 ו-2 מה-911. פרארי, בשנת שיא, מסרה 19 מכוניות אוטומטיות כולן. פרארי כבר לא מייצרת מכוניות ידניות. בקרוב גם שאר התעשייה.

המגמה הזאת לא ייחודית לישראל, ואפילו באירופה תיבות אוטומטיות שפעם נחשבו שם כפתרון לנכים ונהגים מבוגרים, הופכות לסטנדרט, וזה עוד לפני שיעור החדירה הגובר של מכוניות חשמליות, שקלאץ' זר להן בדיוק כמו 95 אוקטן.

ראינו כבר כמה אבות טיפוס למערכת שתדמה תיבה ידנית עבור מכוניות חשמליות. זה טבעי והגיוני כמו שרימפס כשר. גיר ידני נוכל לראות במוזיאון, או אולי במסלולי המירוצים עד שהספורט המוטורי יסיים להתחשמל, או שימצא את הדרך לעבור לדלקים אלטרנטיביים שיצליחו לשמר את מנוע השריפה הפנימית. טוב שעדיין יש מכוניות ידניות בשוק המשומשות. תתפסו אחת כל עוד אפשר.

הידניות הכי נמכרות בארץ ב-2022:

דאצ'יה דאסטר: 736
סוזוקי ג'ימני: 186
דאצ'יה ג'וגר: 113
יונדאי i10: נמסרו 110
דאצ'יה לודג'י: 93
אבארט 595: 72
רנו קליאו: 67
סוזוקי סוויפט: 63
סוזקי איגניס: 53
סקודה אוקטביה: 50

נתונים: איגוד יבואני הרכב

  • עוד באותו נושא:
  • קלאץ'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully