וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה נשלם בחניוני תחנות הרכבת?

עודכן לאחרונה: 22.3.2023 / 12:47

ברכבת ישראל נערכים להתחיל לגבות תשלום בחניוני תחנות הרכבת. איפה יתנהל הפיילוט, איזו הנחה יקבלו נהגים שבאמת נסעו ברכבת ומי עוד יכול לעצור את המהלך

תחנת רכבת שדרות. יניב כליף, יניב כליף
רכב פרטי הוא אמצעי הגעה מרכזי לתחנות הרכבת בפריפיריה. האם משרד התחבורה יאשר לגבות עבורו תשלום בחנייה?/יניב כליף, יניב כליף

פסקה בדוח השנתי שפירסמה אתמול הרכבת מעוררת סערה: "במהלך שנת 2020 גובשה עבודת הייעוץ של יועץ שנשכר על ידי הרכבת כדי לממש את פוטנציאל ההכנסה משטחי החניה של תחנות הרכבת. בתחנות הרכבת כ-14 אלף מקומות חניה, וברובם המכריע החניה היא בחינם. עבודת היועץ המליצה למנף שטחים אלה לצורך ייצור הכנסה משמעותית נוספת ממסחר לרכבת ובהתאם התקבלה החלטה בחברה לקיים פיילוט לגביית תשלום בחניוני תחנות לוד, יבנה מערב ונתניה, החניון המזרחי. הפיילוט מתוכנן לצאת לדרך במהלך 2023, בשלב ראשון בתחנת לוד".

תרגום: למרות ששירותי התחבורה הציבורית לרוב תחנות הרכבת סובלים מבעיות של תדירות וחוסר תאום לזמני הרכבות, עכשיו מגיעה הרכבת ומייקרת את ההגעה לתחנות ברכב הפרטי. זאת למרות שההכנסה הפוטנציאלית זניחה יחסית עבור הרכבת שמקבלת מהמדינה סובסידיה של יותר מ-3 מיליארד שקל בשנה.

תחנת סבידור מרכז. 22 ביוני 2020. ראובן קסטרו
הכוונה היא שנהג שהשתמש בתחנה כדי לנסוע ברכבת ישלם סכום סמלי בלבד, לא ברור כמה/ראובן קסטרו

בפועל: המהלך אמור ללווות את הגדלת שטחי המסחר בתחנות, שאליהן יגיעו יותר ויותר אנשים גם לא כדי לנסוע ברכבת. בתחנת לוד החלה כבר בנייה משמעותית של שטחים מסחריים, בפרויקט שיכלול גם בנייני משרדים, והרכבת בנתה בו חניון בן מספר קומות, שהיא מבקשת שההכנסות מדמי החנייה יממנו את אחזקתו. למרות שבדוח לבורסה, שמפרסמת הרכבת משום שהנפיקה אגרות חוב, מצוין כי הפיילוט אמור להתחיל השנה, אין עדיין תאריך מעשי.

הסיבה: את המהלך צריך לאשר משרד התחבורה, כאחראי על הרכבת, והרכבת טרם ביקשה את אישורו, ולא בטוח שתקבל לאור הזעם הציבורי. וגם אם יתקבל אישור לגביית דמי חנייה בתחנות שנמצאות באזורי מסחר, ספק אם יתקבל אישור לגביית תשלום בתחנות הממוקמות בפריפריה, ושרכב פרטי מהווה אמצעי הגעה מרכזי אליהן, משדרות ומזכרת בתיה, ועד חדרה, בנימינה ועוד.

ההטבה: הכוונה היא שמי שבאמת הגיע לתחנה ונסע ממנה ברכבת, ישלם סכום נמוך. אפשר לוודא שבאמת נסע באמצעות בדיקת כרטיס הרב קו, כפי שנעשה במספר חניונים שהוקמה בקרבת תחנות הרכבת הקלה בירושלים. שם מי שבאמת השתבש ברכבת באותו יום מקבל פטור מלא מתשלום בהעברת הכרטיס. ברבת ישראל יצטרכו לדאוג לפיתרון טכנולוגי גם למי שמשתמש באפליקציות כדי לשלם על הנסיעה.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל מפעילה ומתחזקת עשרות חניונים, המיועדים בעיקרם לנוסעי הרכבת והחניה בהם חינם. במסגרת תוכנית הפיתוח של הרכבת ישראל ובסיכום עם רשות תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מתוכננים מתחמי מסחר ותעסוקה מתקדמים אשר מוקמים בסמיכות לתחנות, במסגרתם ייבנו חניונים רבי קיבולת בקומות, בתת הקרקע ולגובה במשולב עם מסופי תחבורה ציבורית במפלס הקרקע, שיקנו קישוריות מיטבית עם אמצעי תחבורה אחרים. מרכז כזה נחנך כבר בלוד, ומאוכלס בימים אלה, ואחרים יוקמו בתחנות ברחבי הארץ. בהתאם לכך, צפויה הרכבת בעתיד לגבות תשלום על חניונים אלה, כאשר התשלום לנוסעי הרכבת יהיה סמלי ביותר ויהווה תמריץ לנסיעה ברכבת על חשבון הרכב הפרטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully